اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

انواع تیرچه سقفی و کاربرد آنها در ساختمان سازی

زمان مطالعه : 7 دقیقه
انواع تیرچه

انواع تیرچه کدامند و هر کدام چه کاربرد هایی دارند؟ تیرچه از مصالحی است که برای ساخت ساختمان ها و اجرای سقف سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد. صنعت ساخت و ساز با پیشرفت تکنولوژی دچار تغییرات زیادی شده است که باعث شده سرعت و کیفیت ساخت و ساز هر روز بیشتر شود. پیشرفت ها در صنعت ساخت و ساز باعث شده است که امروزه بتوانیم بدون نگرانی ساختمان ها و برج های با ارتفاع بسیار بلند را احداث کنیم .یکی از محصولاتی که باعث می شود ساختمان ها مقاومت مناسبی داشته باشند تیرچه است .

تیرچه باعث میشود سقف سازه مقاومت خوبی داشته باشد .در ساخت تیرچه اکثراً از فلزات و آهن آلات از جمله میلگرد استفاده می‌شود و قیمت میلگرد از فاکتورهای مهم در تعیین قیمت انواع تیرچه ها می باشد.تیرچه عضو جدایی ناپذیر در سقف سازه ها میباشد، از این رو نیاز است که با تیرچه و انواع آن و کاربرد هر یک از آنها آشنا شویم .با آهن جم همراه باشید .

تیرچه یکی از مصالح ساختمانی می باشد که صورت افقی به ستون های ساختمان، دیوارها یا تیرهای ساختمان قرار می‌گیرد و با کمک آن از سقف یا کف ساختمان در برابر نیروهای مختلف پشتیبانی می‌کند. تیرچه یک عضو پیش ساخته می باشد. تیرچه معمولاً فواصل نسبتاً کوتاهی را پوشش می‌دهد. تیرچه ها بیشتر از چوب، فولاد یا بتن ساخته می شوند. که هر کدام با توجه به جنس خود کاربرد و ویژگی های متفاوتی دارند.

تیرچه ها در یک سری موازی روی دیوارهای باربر یا تیر ها قرار می گیرند و با کمک تکیه گاه های فلزی به اسم آویز تیرچه یا لنگر به آن ها وصل می شوند. در انتهای تیرچه ها شیارهای وجود دارد که با عناصر حمل کننده وزن همسو می شود و افقی صاف را ایجاد می نماید.تیرچه از اصلی ترین مصالح برای سقف تیرچه بلوک میباشد که قیمت آن در هزینه اسکلت بتنی تاثیر گذار است.

انواع تیرچه سقفی

تیرچه عنصری در ساختمان سازی میباشد که برای اجرای سقف ها کاربرد دارد. این عضو پیش ساخته از مصالح و جنس های متفاوتی تولید می شود و با توجه به اینکه چه کاربرد و چه جنسی دارد دارای انواع متفاوتی می باشد. درادامه مطلب از پر مصرف ترین انواع تیرچه را نام برده ایم.

  • تیرچه بتنی
  • تیرچه فلزی
  • تیرچه سفالی
  • تیرچه صنعتی
  • تیرچه نیازیت
پیشنهاد مطالعه ⋙  ستون فلزی چیست؟ آشنایی با انواع و کاربردهای آن

تیرچه بتنی

تیرچه بتنی یا اصطلاحاً تیرچه بلوک از انواع تیرچه می باشد که بسیار در اجرای سقف ها در ایران متداول است. این تیرچه از میلگرد و بتن به صورت پیش ساخته تولید می شود. برای ساخت این تیرچه از یک آرماتور فولادی در بال بالایی و دو آرماتور در بال پایینی و از آرماتور های زیگزاگ بین دوبال بالایی و پایینی استفاده می شود .با استفاده از تیرچه بتنی امکان ساخت برجهای مرتفع به آسانی وجود دارد. به همین دلیل این نوع تیرچه در بازار ساخت و ساز محبوبیت زیادی دارد. تیرچه بتنی در سقف های فلزی ،سقف تیرچه بلوک، اسکلت آجری، بتن آرمه و همچنین در ساختمان هایی که بتن آنها دچار کشش شده بسیار کارآمد است .

این نوع تیرچه از پر کاربردترین مصالح مورد استفاده در ساختمان سازی میباشد که دلیل آن مقاومت و استحکام بالای آن در برابر نیروهای کششی است.

انواع تیرچه بتنی

تیرچه بتنی نیز با توجه به نوع ساخت به دو دسته تیرچه خرپایی و تیرچه از پیش تنیده تقسیم می شود.

انواع تیرچه بتنی _آهن جم

تیرچه فلزی

یکی دیگر از انواع تیرچه تیرچه فلزی یا تیرچه کرومیت می باشد. که در ساخت آن از نبشی و ورق های فولادی استفاده می شود .در ساخت این تیرچه در بال پایینی به جای میلگرد و بتن از یک قطعه ورق فولادی استفاده می شود و به جای میلگرد دربال بالایی از نبشی استفاده می‌کنند. این تیرچه از نظر ساختاری دارای ۳ قسمت فوقانی میانی و تحتانی می باشد. در قسمت تحتانی از ورق فولادی، در قسمت فوقانی از یک ورق نبشی با کمک میلگردهای زیگزاگی به یکدیگر متصل می‌شوند استفاده میشود. این تیرچه با توجه به ساختار و کاربرد های زیادی که دارد در ساختمان سازی اهمیت زیادی دارد.

از تفاوت های مهم تیرچه فلزی با دیگر تیرچه ها این است که نیاز به شمع بندی ندارد و به همین دلیل مراحل اجرای سقف با این تیرچه سرعت بیشتری پیدا می کند. تیرچه فلزی ساختار بسیار محکمی دارد و از آن در ساخت سقف های تیرچه کرومیت و ساختمان های اسکلت فلزی استفاده می شود. قیمت تیرچه در هزینه اسکلت فلزی تاثیر گذار است.

پیشنهاد مطالعه ⋙  سقف تیرچه بلوک چیست؟ اجزا ،مزایا و معایب آن

طول تیرهای فلزی باید با دهانه سقف متناسب باشد . همچنین طول تیرها نباید بیش از حد زیاد باشید .زیرا ایمنی سازه به خطر می افتد و باید حتما از خرپای فلزی استفاده شود . برای اطلاعات بیشتر مقاله زیر را مطالعه کنید.

حداکثر طول تیر فلزی

تیرچه کرومیت

تیرچه سفالی

تیرچه سفالی در نگاه اول با تیرچه بتنی به خصوص از نوع خرپا یکسان به نظر می رسد .در حالی که این دو نوع تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند .تیرچه سفالی میلگرد ها در قالب سفال قرار می گیرند و بعد عملیات بتن ریزی انجام می‌شود. این دو نوع تیرچه شباهت های زیادی هم با یکدیگر دارند .

تیرچه سفالی از آرماتور فوقانی و همچنین دو یا سه مورد آرماتور تحتانی تشکیل شده است و در بین این آرماتورهای فوقانی و تحتانی میلگردهای خم شده به صورت زیگزاگی قرار گرفته و به یکدیگر متصل شده اند .تیرچه سفالی در زمان های قبل تر رواج زیادی داشت. زیرا این مدل تیرچه وزن کمتری و قیمت مناسب تری داشت. اما با گذشت زمان و ورود استاندارد های جدید به صنعت ساختمان سازی انواع دیگر تیرچه ها جایگزین تیرچه سفالی شدند و استفاده از این تیرچه ممنوع شد. زیرا نمی توان به آسانی از کیفیت سفال این تیرچه مطمئن شد. تیرچه سفالی نیز مانند تیرچه بتنی در اجرای سقف تیرچه بلوک کاربرد دارد. اما فقط نقش تیرهای فرعی را برعهده دارد.

بهترین قیمت تیرآهن را از آهن جم دریافت کنید.

تیرچه صنعتی

تیرچه صنعتی یکی از تیرچه هایی است که می توان گفت نسبت به انواع دیگر ساختاری متفاوت دارد. در زمان تولید ،تیرچه صنعتی خرپایی به وسیله جوشکاری نقطه ای تولید می شود. ساختار و ظاهر آن هیچ انحنایی ندارد و اجزای آن با لولا به یکدیگر متصل می گردد. در تولید تیرچه صنعتی از فولاد و بتن استفاده می شود که این امر باعث افزایش مقاومت و استحکام این تیرچه شده است .

پیشنهاد مطالعه ⋙  اصلاح قیمت آهن بعد از رکورد شکنی

استفاده از آهن آلات در تمام نقاط سازه ها با توجه به این که مقاومت کششی و استحکام بالایی دارند رواج دارد و به همین علت قیمت آهن آلات از فاکتورهای تعیین کننده در هزینه ساختمان سازی می باشد.

تیرچه نیازیت

تیرچه نیازیت به عبارتی همان تیرچه کرومیت میباشد و مانند تیرچه فلزی در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. این تیر چه ویژگی های منحصر به فردی نیز دارد.تیرچه نیازیت می تواند وزن سقف را تا قبل از محکم شدن بتن تحمل کند .این مدل تیرچه در زمان ساخت تیر هایی به شکل T ایجاد می کند .

از ویژگی های مهم این تیرچه حذف بتن جان میباشد که میتواند مصرف بتن را تا ۴۰ درصد کمتر کند. برای استفاده از تیرچه نیازیت به شمع بندی و بتن ریزی نیاز نیست. از تیرچه نیازیت در مکانهایی که دهانه بلند دارند یا نامنظم میباشد استفاده می شود. حداکثر دهانه سقف تیرچه بلوک به نوع تیرچه هم بستگی دارد.

سخن پایانی

انواع تیرچه ها باعث می شوند که در فرایند ساخت و ساز سرعت اجرای مراحل افزایش پیدا کند. زیرا که تیرچه ها یک سازه پیش ساخته هستند. استفاده از دیوار پیش ساخته نیز باعث می شود که سرعت ساختمان سازی بالاتر رود. با استفاده از انواع تیرچه استقامت ساختمان افزایش پیدا می‌کند و روند ساخت سرعت پیدا کرده و کاهش هزینه‌ها را به دنبال دارد .به طور کلی انواع تیرچه عضو جدایی ناپذیری در سقف ساختمان ها می باشند. بدون استفاده از انواع تیرچه ها نمی توان سقف سازه ها را اجرا کرد.از اینکه تا پایان این مطلب همراه ما بودید سپاسگزاریم.

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

سوالات متداول

تیرچه عضو پیش ساخته‌ای است که به صورت افقی بین ستون‌های ساختمان، دیوارها و یا تیرهای ساختمان قرار می‌گیرد و در ترکیب با تیرچه های دیگر، سقف و یا کف را در برابر نیروهای زنده و مرده پشتیبانی می‌کند.

تیرچه بتنی،تیرچه فلزی،تیرچه سفالی،تیرچه نیازیت،تیرچه صنعتی

5/5 - (2 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد