اخبار لحظه ای
0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای
×
آهن جم
ورود و عضویت
0

فاصله تیرآهن سقف

زمان مطالعه : 13 دقیقه
فاصله تیرآهن سقف

فاصله تیرآهن سقف در انواع سقف ها به چه صورت است؟

حداکثر طول تیرآهن در سقف به نوع سقف ،اندازه دهانه سقف ، فاصله ستون ها از یکدیگر ،نقشه سازه ، تعداد طبقات و بسیاری عوامل دیگر بستگی دارد . به همین علت نمیتوان مقدار مشخصی را به طور کلی در نظر گرفت . طول تیرآهن ها در سقف با توجه به ویژگی های یک سازه مشخص میگردد.

میتوان گفت حداکثر طول تیرآهن یا تیرچه سقف با اندازه حداکثر دهانه سقف متناسب است . دهانه سقف ها در انواع متفاوت در حدود 7 تا 12 متر میباشد .این اعداد با توجه به ویژگی های سازه کاملا متغیر هستند .مثلا حداکثر دهانه سقف تیرچه بلوک 7یا 8 متر میباشد.

یکی از مهم ترین پروفیل های ساخت و ساز، تیرآهن سقف است که وظیفه آن گرفتن نیروهای برشی و وزن تنش های لنگر خمشی است. وزن پروفیل با توجه به نوع و ابعاد آن متفاوت است. انواع تیرآهن با استانداردهای گوناگون تولید می شوند؛ تیرآهن های INP که طراحی آن ها بر اساس استانداردهای اروپایی است به عنوان پروفیل نرمال معروف هستند. این نوع تیرآهن در طول های 8 و 16 متر و ارتفاع های 80، 100، 120 و 600 میلی متری در بازار وجود دارد. هر یک از انواع تیرآهن دارای طول،سایز و ارتفاع خاصی است و در هر نوع سقفی نیز فاصله تیرآهن سقف تفاوت دارد. در این مقاله با معرفی انواع سایز تیرآهن و کاربرد آن ها در ساختمان سازی به بررسی حداکثر طول تیرآهن در سقف می پردازیم.

فاصله تیرآهن سقف در انواع سقف

1.سقف کرومیت: در این نوع سقف از قالب های ثابت نظیر بلوک های سیمانی، پلی استایرن، طاق ضربی و کامپوزیت برای پر کردن فضای خالی بین تیرچه ها استفاده می شود. فاصله تیرآهن سقف کرومیت بسته به نوع قالب بین 75 تا 100 سانتیمتر است.

2.سقف کامپوزیت: در سقف های کامپوزیت بلوک های سفالی وجود ندارد از این رو از این فضا برای لوله کشی های برق و آب و تاسیسات استفاده می شود.

3.سقف های طاق ضربی: معمولا فاصله تیرآهن سقف طاق ضربی بین 90 تا 110 سانتی متر است و در اجرای آن از ملات گچ، آجر فشاری و خاک استفاده می شود.

در مقاله زیر نحوه محاسبه تیرآهن در سقف طاق ضربی را مشاهده کنید .

محاسبه تیرآهن سقف طاق ضربی 

حداکثر طول تیر فلزی

برای ساختن یک اسکلت فلزی، از ستون ها و تیرهای فلزی استفاده می شود .تقریباًتمام قسمت های اسکلت فلزی بااستفاده از ،تیرآهن ساخته می شود .باتوجه به حجم سازه نیز از تیر آهن معمولی ،تیرآهن دوبل ،تیرآهن زنبوری وتیر ورق سفارشی ساخته شده استفاده می شود .تیرآهن ها معمولاً طول 12متری دارند و سایز تیرآهن سقف و نوع آن باتوجه به نوع سازه ،تعداد طبقات ومیزان مقاومت لازم انتخاب می شود .

حداکثر طول تیر فلزی کاملاً به دهانه سقف تیرآهن بستگی دارد .طول تیر فلزی باتوجه به اندازه دهانه می تواند مقدارهای دلخواهی باشد ،اما باید به موارد ایمنی و بهینه سازی هم دقت کرد ،زیرا اگر طول تیر فلزی بیش از حد بلند باشد بار مرده آن و طول افزایش پیداکرده وباید از، خرپای فلزی هم استفاده شود .طول زیاد وبادخور کم عملیات نصب را کند می کند ،وطول کم و بادخور، زیاد باعث می شود عملکرد لرزه ای تیر ها و طول جوش اتصالات کاهش و ممان تکیه گاه افزایش پیداکند .میلگرد ممان منفی در این مواقع استفاده میشود.

معمولاً نهایت طول تیرهای فلزی در حدود 7 یا 8 متر می باشد،و در سازه های خاص حداکثر طول فلزی تا12متر مجاز است .در صورتی که طول بیشتری نیاز باشد باید موارد ایمنی رعایت شده ،از خرپای فلزی استفاده شود و بادخور کافی تامین گردد. نوع ،سایز و طول تیر آهن مناسب سقف باید قبل از شروع  اجرای سازه مشخص شود و زیر سازی و تمام موارد لازم از ابتدای کار رعایت شود .

پیشنهاد مطالعه ⋙  میلگرد سنجاقی چیست؟انواع و کاربردهای آن
حداکثر طول تیر فلزی

حداکثر طول تیر لانه زنبوری

تیرآهن لانه زنبوری کاربرد زیادی در ساخت اسکلت فولادی سازه ها دارد .زمانی از تیر لانه زنبوری استفاده میشود که بخواهیم با هزینه و وزن کم ، یک تیر با مقاومت بالا داشته باشیم .تیرآهن لانه زنبوری از برش و جوشکاری و اتصال تیرآهن معمولی تولید میشود .این تیرآهن ارتفاع ۱.۵ برابری نسبت به تیرآهن اصلی دارد. برای آشنایی بیشتر مقاله تیرآهن لانه زنبوری چیست؟ را مطالعه کنید.

حال میخواهیم بدانیم حداکثر طول تیر لانه زنبوری چقدر است؟

تیر لانه زنبوری از تیرآهن های معمولی ۱۲ متری تولید میشود و طولی برابر با ۱۲ متر دارد .فقط در حین تولید ممکن است به علت برش و جوشکاری مجدد و جابه جایی دو قطعه طول آن از ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر افزایش پیدا کند . امکان تولید تیر لانه زنبوری با طول بیشتر و متصل کردن آنها وجود دارد اما تیر با طول بلندتر از حالت استاندارد خارج شده و علاوه بر آن بهتر است که در ساختمان دهانه ها بیش‌از حد بلند نباشند .زیرا دهانه های بسیار بلند نیز استاندارد نیستند و مقاومت کافی در برابر بارهای وارده نخواهند داشت.

حداکثر طول تیر لانه زنیوری _آهن جم

حداکثر عرض سقف بدون ستون

حداکثر عرضه سقف بدون اینکه ستونی در میان آن باشد یعنی حداکثر دهانه سقف که با توجه به نوع سقف مقدار دهانه آن متفاوت هست.معمولا در سقف های سنگین حداکثر عرصه سقف کوتاه تر است و در حدود ۶ تا ۸ متر میباشد .اما در انواع سقف های سبک و پیشرفته تر میتوان دهانه سقف را تا حدود ۱۸ متر هم در نظر گرفت.این مقدار کاملا به نوع سقف تعدا طبقات و حجم سازه بستگی دارد.فاصله تیرآهن سقف هم طبق نوع سقف متفاوت است .اما به طور میانگین و حدودی فاصله تیرآهن سقف در حدود ۷۰ تا ۱۳۰ سانتی متر میتواند باشد.این مقدار با توجه به نوع مصالح پر کننده بین تیرآهن ها و نوع سقف متفاوت خواهد بود.

وظیفه تیرآهن سقف ساختمانی چیست؟

تیرآهن یک مقطع فولادی پرکاربرد در ساختمان سازی است که در بخش های مختلف یک بنا مثل ستون ها، سقف، تیرها و خرپا ها مورد استفاده قرار می گیرد. انتقال وزن و نیروهای اعمال شده از تیرهای فرعی ساختمان به ستون های اصلی از وظایف تیرآهن است؛ ولی از آنجا که تیرها به طور مستقیم به ستون متصل نمی شود از چه طریق می توانند وزن و نیروهای وارده را تحمل کند؟. برای این کار باید تیرآهن اصلی به دو تیرآهن در خرپا قسمت سقف و ستون ها به صورت عرضی متصل شود؛ به این ترتیب می تواند فشارهای خمشی و تنشی وارده را تحمل کند و مانع از تخریب ساختمان شود.

انواع تیرآهن ساختمان

در ساختمان سازی برای قسمت های مختلف آن از انواع تیرآهن استفاده می شود.

1.تیرآهن بال پهن: این نوع تیرآهن در دو نوع سبک و سنگین ساخته می شود و در مقایسه با تیرآهن نوع نیمه پهن و اروپایی وزن کمتری دارد. در این تیرآهن اندازه بال با ارتفاع یکسان است و شکلی شبیه حرف H انگلیسی دارد و در قسمت ستون و خرپا ساختمان استفاده می شود.

  1. تیرآهن نیم پهن: تیرآهن IPE یا نیمه پهن دارای حداقل و حداکثر طول 8 تا 16 متر، ارتفاع بین 80 تا 600 میلیمتر و عرض 46 تا 220 میلیمتر بوده و از لحاظ ظاهری به شکل حرف I انگلیسی است.

3.تیرآهن اروپایی: تیر آهن INP دارای ارتفاع 80 تا 600 میلیمتر، حداقل و حداکثر طول 16 متر و عرض 42-50-58 و 215 میلیمتر می باشد. تیرآهن اروپایی در بازار به اسم تیرآهن معمولی معروف است.

4.تیرآهن لانه زنبوری: روی قسمت جان این نوع تیرآهن سوراخ هایی وجود دارد که باعث کاهش استحکام تیرآهن در برابر فشارهای جانبی می شوند. حداقل و حداکثر طول تیرآهن در سقف در صورتی که تیرآهن لانه زنبوری باشد ،بین 12 تا 18 متر و ارتفاع 80 تا 300 میلیمتر است.

پیشنهاد مطالعه ⋙  قیمت نبشی کشی نما
فاصله تیرآهن سقف

کاربرد هر سایز تیرآهن در ساختمان

هر سایز تیرآهن در قسمت های مختلف ساختمان کاربرد خاصی دارد؛ به همین دلیل بعد از انتخاب تیرآهن باید به اندازه آن توجه کرد. معمولا در پروژه های ساخت و ساز کوچک و ساختمان های با تعداد طبقات کم از سایزهای کوچک تر تیرآهن استفاده می شود و در پروژه های سنگین مثل برج ها، پل ها و ساختمان های چند طبقه سایزهای بزرگ تر کاربرد دارند.

1.تیرآهن سایز 12 : از این نوع تیرآهن در پوشش سقف طبقات، ستون و تیر استفاده می شود.

2.تیرآهن سایز 14: کاربرد تیرآهن سایز 14 در ساخت ستون و نعل و خرپا و پوشش سقف است.

3.تیرآهن سایز 16: این نوع تیرآهن در ساخت تیرهای فرعی، ساخت نعل، پوشش سقف کاربرد داشته و در ساخت خرپا و پل های لانه زنبوری استفاده می شود.

4.تیرآهن سایز 18: کاربرد تیرآهن سایز 18 در قسمت‌ های مختلف سازه‌ های سنگین و ساخت ستون اصلی سازه است.

تیرآهن سایز 20: این نوع تیرآهن در ساخت طبقات زیرین سازه و سازه‌ های بزرگ و سنگین کاربرد دارد.

برای اطلاع از وزن تیرآهن در تمامی سایز ها مطلب زیر را مشاهده کنید.

جدول وزن تیرآهن

سقف طاق ضربی

یکی از سنتی ترین سقف های رایج در ایران سقف طاق ضربی میباشد. در بسیاری از شهرستان های ایران مانند یزد و اصفهان سقف طاق ضربی را با خیز بلند در حدود نیم دایره روی دهانه های تا حدود ۶ متر هم اجرا میکنند. این سقف در برابر زلزله ،بارش طولانی مدت باران و وارد شدن فشارهای زیاد ایمنی مناسبی ندارد به همین دلیل با گذشت زمان سیستم های جدید سقف مانند سقف تیرچه بلوک ،سقف تیرچه کرومیت و غیره جایگزین آن شده اند. اما هنوز هم در برخی از نقاط از سقف طاق ضربی استفاده می شود.

اجرای سقف طاق ضربی بسیار کم هزینه تر نسبت به سقف های امروزی میباشد.البته اجرای این سقف نیاز به مهارت و تجربه کافی در این زمینه دارد و هر کسی نمی تواند طاق ضربی را با کیفیت و استحکام مناسب اجرا کند. در سقف طاق ضربی آجر استفاده شده در طاق نباید کاملاً زنجاب شده باشد. آجر ها باید هنگام استفاده خیس شده و بلافاصله در محل مورد نظر نصب شوند. در فصل بارندگی نیز باید از اجرای این سقف خودداری کرد. زیرا باران و آب باعث میشود که گچ موجود در طاق فاسد شده و طاق فرو ریزد.

سقف طاق ضربی نیز مانند سقف های دیگر دارای مزایا و معایبی میباشد. به طور کلی این سقف به دلیل نداشتن ایمنی کافی دیگر استفاده نمی شود. در حال حاضر سقف های تیرچه بلوک به جای طاق ضربی کاربرد دارند.سقف های تیرچه بلوک دارای مقاومت بالا هزینه اجرای کم و بار مرده پایینی می باشند. تیرچه ها نیز در انواع متفاوتی از جمله بتنی ،کرومیت و تام در بازار وجود دارند .

صنعت ساختمان سازی با گذشت زمان پیشرفت های زیادی کرده است و روز به روز از مصالح ساختمانی، طراحی ها و معماری هایی استفاده می شود که به همراه ایمنی زیاد وزن سبکی داشته و هزینه اجرای آنها مقرون به صرفه باشد. سقف طاق ضربی علاوه بر ایمنی پایین وزن بسیار بالایی دارد.

کاربرد تیر آهن در ساختمان

ساختمان از قسمت های مختلفی تشکیل می شود که هر قسمت آن نیازمند تیرآهنی با سایز خاصی است که باید در فواصل مناسبی از بخش های گوناگون ساختمان قرار گیرد تا ساختمانی با حداکثر استحکام بنا شود.

1.کفی ستون: مقاطع فولادی کفی ستون در ضخامت های مختلف برای صفحات کفی ستون و صفحات فولادی کاربرد دارد. با استفاده از این کفی ها اتصال نبشی به ستون ها انجام می شود و برای برش و اتصال پیچ در آن ها امکان دریل کاری، مشعل کاری و ایجاد سوراخ وجود دارد.

2.ستون ها: برای ستون ها از تیرآهن با بال های پهن و یا هاش با مقطع مربعی شکل استفاده می شود؛ چنانچه ساختمان بیشتر از یک طبقه باشد می توان برای ایجاد ستون یکپارچه از تیرآهن استفاده نمود. در این حالت باید اندازه طول ستون به حدی باشد تا از سقف طبقه بالا بیرون بزند و ستون طبقه بعدی به آن متصل شود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  میلگرد ابرکوه

3.تیرهای اصلی یا شاه تیر: به قطعات فولادی که به صورت افقی روی ستون ها قرار می گیرند و توسط پلیت ها به هم وصل می شوند. این تیرهای اصلی یا تیرآهن سقف به ستون متصل شده و توسط نبشی یک طرف آن در طول بال تیرآهن و سمت دیگر آن روی ستون قرار می گیرد. این نوع اتصال باعث نگه داشت تیرهای میانه هر طبقه می شود از این رو به شاه تیر معروف است.

4.تیرک های میانی: تیر کوچک یا تیرک اندازه کوچک تری از شاه تیر دارند و به عنوان ستون متصل می شوند. تیرآهن سقف در تحمل وزن ساختمان نقش اساسی دارد؛ بنابراین در قسمت بالا و پایین تیرها و تیرآهن قرار داده می شوند. فاصله تیرآهن سقف و تیرها با تیرک میانی باید به حدی باشد که بتوانند در هم قفل شوند در نتیجه می تواند نیروها و فشارهای زیادی را تحمل کند. برای اینکه نیرو به صورت عمودی انتقال داده شود تیرک ها نقش مهمی دارند؛ زیرا باعث منتقل شدن بارها به شاه تیر و شاه تیر به ستون ها می شود.

5.تیرهای باریک کرومیت: از لحاظ ظاهری تیرهای کرومیت باریک تر از تیرک ها هستند ولی طول بلندتری دارند که به آن ها تیر باریک گفته می شود. سطح نشیمن گاه این تیرک روی تیر اصلی جا می رود و در آنجا محکم می شود.

6.تیرآهن خرپا: از این نوع تیرآهن در ساخت انواع سقف سوله و انبار استفاده می شود و به دلیل تنوعی که در تیرآهن خرپا وجود دارد می تواند با هر نوع سقفی سازگار باشد. حداکثر طول تیرآهن در سقف های مختلف متفاوت است و بایستی از سایز مشخصی از تیرآهن استفاده کرد.

تیرآهن و مقاطع فولادی در ساختمان سازی مصرف زیادی دارند . قیمت آنها در هزینه های ساخت و ساز تاثیر گذار است. با کمتر شدن قیمت محصولات اهنی همچون میلگرد و تیرآهن هزینه ساختمان کمتر میشود . کاهش قیمت ها تحت تاثیر عوامل زیادی است و نمیتوان انتظار کاهش قیمت زیاد داشت . برای بررسی این دلایل مقاله کاهش قیمت آهن امروز را مطالعه کنید.

جمع بندی

سقف ها در انواع مختلف بنا می شوند از این رو برای هر نوع سقف سایز مناسبی از تیرآهن نیاز است. براساس نوع سقف فاصله تیرآهن سقف متفاوت است و همچنین حداکثر طول تیرآهن در سقف های مختلف تفاوت دارد.

مقاله فاصله تیرآهن سقف شما میتوانید جهت دریافت قیمت انواع میلگرد و تیر آهن از جمله قیمت میلگرد ،قیمت میلگرد ساده ، قیمت میلگرد کلاف آجدار ، قیمت تیرآهن IPE، قیمت تیرآهن لانه زنبوری و قیمت تیرآهن هاش،بر روی لینک های مربوطه کلیک کنید و جدیدترین قیمت میلگرد را در آهن جم دریافت کنید. 

همچنین میتوانید علاوه بر قیمت تیرآهن، قیمت روز آهن شامل  قیمت ورق، قیمت نبشی، قیمت ناودانی، قیمت سپری، قیمت پروفیل، قیمت لوله، قیمت خاموت، قیمت محصولات مفتولی، قیمت شمش و قیمت لوازم سوله را از آهن جم دریافت کنید.‌ جهت دریافت اطلاعات بیشتر، میتوانید با بخش فروش و پشتیبانی آهن جم، با شماره 03133869211 تماس بگیرید.

سوالات متداول

فاصله تیرآهن سقف در سقف طاق ضربی حدود ۹۰ تا ۱۱۰ سانتی متر ،در سقف کرومیت حدود ۷۵ تا ۱۰۰ سانتی متر و در سقف کامپوزیت مقدار کمی است. این فاصله بسته به نوع سقف و شرایط سازه متغیر است.

حداکثر طول تیرآهن در سقف بسته به فاصله ستون ها و دهانه سقف متغیر است .اما به طور معمول در حدود ۷ تا ۱۲ متر میباشد.

طول تیر فلزی با توجه به دهانه سقف از بازه ۷ تا ۱۲ متر میباشد.

سایز تیرآهن مناسب سقف کاملا به تعداد طبقات و شرایط سازه بستگی دارد و توسط مهندس سازه متناسب با فشار های وارده انتخاب می‌شود. از تیرآهن سایز ۱۲ تا سایز ۲۰ میتوان استفاده کرد.

3.7/5 - (3 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد