اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

میلگرد ممان منفی چیست و چه کاربردی دارد؟

زمان مطالعه : 12 دقیقه
میلگرد ممان منفی _آهن جم

میلگرد ممان منفی از آرماتور های پرکاربرد در ساخت سقف های تیرچه بلوک میباشد .استفاده از این میلگرد تقویتی در سقف های تیرچه بلوک باعث میشود که استحکام و ایمنی سقف در برابر فشار ها و حوادث طبیعی مانند زلزله افزایش پیدا کند.

میلگرد ممان منفی یک نوع میلگرد تقویتی است که به منظور برطرف نمودن لنگر منفی دال سقف و برای مقاوم سازی و افزایش استحکام استفاده می شود.

میلگرد ادکا نیز یکی دیگر از میلگردهای تقویتی است که در آرماتور بندی استفاده شده و بیشترین شباهت را به میلگرد ممان منفی دارد. اما در واقع از نظر شکل ظاهری ،کاربرد و … تفاوت هایی دارند.

میلگرد ادکا و ممان منفی هر دو از جنس میلگرد های معمولی هستند که فقط به شکل خاصی برش خورده و خم کاری شده اند. از این نظر قیمت آنها با توجه به قیمت میلگرد امروز و هزینه های برش و خمکاری تعیین می شود.در ادامه به تعریف میلگرد ممان منفی و تفاوت آن با میلگرد ادکا می پردازیم. با ما همراه باشید. 

 در ادامه این مقاله می‌خواهیم بدانیم که میلگرد ممان منفی چیست و دقیقا چه شکلی دارد؟ میلگرد ممان منفی یک آرماتور تقویتی می باشد که جزء پرکاربردترین آرماتور ها برای افزایش  مقاومت و استحکام سقف تیرچه بلوک می باشد. ساختار تیرچه بلوک ها در سقف به‌گونه‌ای است که دهانه تیرچه‌ها مفصلی یا ساده در نظر گرفته می شود و میزان لنگر آنها صفر می باشد.

اما در واقع این موضوع در بحث تئوری است و در عمل این اتفاق نمی‌افتد .زیرا دال بتنی سقف به صورت یکدست اجرا شده و در هر طرف تکیه گاه لنگرهای منفی ایجاد میشود. میلگرد بالایی تیرچه قادر به تحمل ممان منفی نیست. در این مواقع میلگرد ممان منفی در بالای دال بتنی سقف و بین دو دهانه تیرچه به منظور برطرف نمودن لنگر منفی دال سقف استفاده می‌شود.

میلگرد ممان منفی

معمولاً طراحان پروژه گمان می کنند که دهانه تیرچه ها ساده و مقدار لنگر آنها صفر است. اما مقدار لنگر با توجه به یکپارچه بودن دال سقف منفی می باشد . به همین دلیل از میلگرد عصایی شکل در سقف تیرچه بلوک استفاده می شود که نام آن با توجه به این موضوع ممان منفی نامگذاری شده است .

قطر میلگرد ممان منفی

معمولاً از میلگردهای سایز ۸ و ۱۰ و ۱۲ و در برخی موارد میلگرد سایز ۱۴ به عنوان میلگرد ممان منفی استفاده می شود. این میلگردها برش خورده و به شکل میلگرد ممان منفی خم کاری شده ، سپس در محل بالایی دال بتنی سقف و بین دو دهانه تیرچه کنار هم قرار می گیرند تا نیروهای کششی ایجاد شده توسط لنگر منفی را در بخش بالایی دال خنثی کنند .

محاسبه قطر میلگرد ممان منفی باید توسط طراح و مهندسان پروژه انجام شود.سایز میلگرد ممان منفی باید با توجه به نقشه سازه و میزان استحکام مورد نیاز و محل استفاده ، توسط مهندس پروژه تعیین شود .معمولاً از سایزهای کوچک میلگرد مانند ۸ و۱۰ و ۱۲ برای میلگرد ممان منفی استفاده می شود.

سطح مقطع و سایز میلگرد ممان منفی باید حداقل ۰.۱۵ آرماتور های کششی تیرچه باشد.

طول میلگرد ممان منفی

طول میلگرد ممان منفی هم باید توسط طراح و مهندس سازه تعیین گردد معمولا طول میلگرد ممان منفی باید به اندازه یک پنجم دهانه باشد.
حداقل زاویه خم میلگرد ممان منفی ۹۰ درجه می باشد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  میلگرد 10 ساده

محاسبه طول میلگرد ممان منفی به این صورت است که ابتدا طول دهانه سقف را بدست می آوریم.سپس آنرا تقسیم بر ۵ میکنیم. مثلا اگر طول دهانه ۷ متر است تقسیم بر ۵ میشود ۱.۴ متر ،پس طول میلگرد ممان منفی باید ۱.۴ متر باشد و باید طول را مقداری اضافه تر گرفت تا طول خم میلگرد هم محاسبه شود.

طول خم میلگرد ممان منفی یعنی مقداری از طول میلگرد که به خم تبدیل میشود.معمولا طول خم میلگرد ۱۲ برابر قطر میلگرد محاسبه میشود .مثلا برای میلگرد سایز ۱۰ میلی متر حدود ۱۲ سانت طول خم محاسبه میشود . محاسبه طول میلگرد ممان منفی باید به صورتی باشد که به طور کامل لنگر منفی دال را پوشش بدهد و بتواند نیروهای وارده را بدون در رفتن یا خم شدن تحمل کند .

قیمت آهن امروز را در سایت آهن جم مشاهده کنید.

نحوه اجرای میلگرد ممان منفی

برای اجرای میلگرد ممان منفی ابتدا باید قطر و طول آن با توجه به شرایط سقف و دال بتنی توسط مهندس سازه تعیین گردد. سطح مقطع این میلگرد باید حداقل ۰.۱۵ آرماتورهای کششی باشد. و طول آن هم باید به اندازه یک پنجم دهانه باشد.

پس از تعیین سایز و طول میلگرد ها برش خورده ک خم کاری آن ها انجام می‌شود. سپس میلگردهای ممان منفی با استفاده از سیم آرماتور بندی روی میلگرد های بالایی تیرچه محکم بسته می شوند تا در زمان بتن ریزی حرکت نکنند. میلگرد منفی برای تیرچه های کناری باید یک خم استاندارد داشته باشد. این میلگرد با یک سر خم روی تیرچه های کناری قرار می گیرد.

برای تیرچه های وسط نیز از یک میلگرد سراسری استفاده می شود و روی میلگرد بالایی تیرچه قرار می گیرد .در هنگام اجرای میلگرد منفی باید جایگذاری و بستن این نوع میلگرد قبل از بستن میلگرد های حرارتی سقف انجام شود. طول میلگرد منفی در سقف تیرچه بلوک باید با توجه به اندازه دهانه ها تعیین گردد.

هر میلگرد با توجه به گرید و سایز خود وزن مشخصی دارد.معمولا وزن میلگرد ها در نوع و سایز یکسان در بازه مشخصی است و تفاوت وزن بین آنها بسیار ناچیز است. برای اطلاع از وزن میلگرد در همه سایز ها مقاله زیر را مطالعه کنید.

جدول وزن میلگرد

سقف تیرچه بلوک

میلگرد ممان منفی در سقف تیرچه بلوک

اجرای میلگرد ممان منفی در سقف تیرچه بلوک الزامی است و باید در هر صورت اجرا شود. تمام آیین نامه ها از جمله نشریه شماره ۵۴۳ دستورالعمل طراحی و اجرای سقف های تیرچه بلوک و نشریه شماره ۹۴ تیرچه های پیش ساخته خرپایی مشخصات فنی روش طرح و محاسبه به انضمام جدول های محاسبه تیرچه ،به استفاده از میلگرد ممان منفی تاکید زیادی کرده‌اند.

در انتهای تیرچه در قسمت بالای سقف نیروی کششی ناشی از لنگر منفی داریم که استفاده از این آرماتور برای خنثی کردن این نیرو ضروری می باشد. از کاربرد های مهم میلگرد منفی در سقف های تیرچه بلوک میباشد. میلگرد منفی در حین آرماتور بندی سقف جایگذاری میشود. زمانی که اتصال بین تیر و تیرچه ها ساده است در بخش بالایی سقف و تیر لنگر منفی ایجاد میگردد که برای رفع این مشکل از میلگرد منفی استفاده میشود.

حال سوال است که طول میلگرد ممان منفی در سقف تیرچه بلوک چقدر باید باشد؟ حداقل طول میلگرد ممان منفی در سقف تیرچه بلوک باید یک پنجم دهانه سقف باشد و سایز میلگرد ممان منفی هم سایز های ۸ و۱۰ و ۱۲ است .

میلگرد ممان منفی در اسکلت فلزی

معمولاً میلگرد منفی برای تحمل نیروهای کششی ناشی از لنگر منفی در دال بتنی سقف های تیرچه بلوک استفاده می شود .به طور کلی میلگرد های ادکا و ممان منفی  در ساخت اسکلت بتنی مصرف دارند و بر هزینه اسکلت بتنی تاثیر کمی دارند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  علت استفاده از میلگرد در بتن

در سقف تیرچه بلوک و اسکلت های فلزی چه تیرچه بتنی پیش ساخته باشد و چه تیرچه کرومیت وقتی بتن ریزی سقف انجام میشود لنگر منفی در بالای تیر ها ایجاد می شود. برای خنثی کردن نیروی کششی ناشی از لنگر منفی و تحمل آنها باید از میلگردهای لنگر منفی یا همان ممان منفی استفاده شود.

تفاوت میلگرد ادکا و ممان منفی

میلگرد ادکا و ممان منفی دو نوع میلگرد تقویتی هستند که از لحاظ شکل ظاهری و کاربرد تفاوت هایی با یکدیگر دارند.میلگرد ها در اشکال متلفی در ساختمان استفاده میشوند و مقدار میلگرد مصرفی در هر متر مربع ساختمان به نیاز آن قسمت بستگی دارد. در ادامه به بررسی تفاوت میلگرد ممان منفی با اتکا می پردازیم.

تفاوت از لحاظ اهمیت استفاده : در بخش قبل در مورد میلگرد منفی و میلگرد ادکا صحبت کردیم حال می خواهیم بدانیم که اهمیت استفاده هر کدام از این میلگردها چقدر می باشد. استفاده از ممان منفی در سقف های تیرچه بلوک امری ضروری و لازم است و در بخشنامه های ساخت و ساز تاکید زیادی بر استفاده از آن شده است. تمامی مهندسان پروژه باید بر این امر و استفاده از ممان منفی نظارت کافی داشته باشد.

اما استفاده از میلگرد ادکا به اندازه ممان منفی ضروری و لازم نیست. میلگرد ادکا در انتهای تیرچه ها ظرفیت برش را تقویت کرد و فقط زمانی که در انتهای تیرچه مقاومت برشی نباشد استفاده از میلگرد ادکا الزامی است.

تفاوت از نظر کاربرد : میلگرد ممان  منفی برای تحمل نیروهای کششی یا کرنشی ناشی از لنگر های منفی استفاده میشود و با استفاده از آن نیرو در بالای دال بتنی خنثی می‌گردد .اما میلگرد ادکا برای جلوگیری از ترک های برشی در برخی موارد استفاده میشود .

تفاوت از نظر نحوه نصب : یکی دیگر از تفاوت های میلگرد ادکا و ممان منفی در نحوه نصب آن ها میباشد.میلگرد ادکا به اندازه ۱۲ سانتی متر میلگرد های کششی به سمت داخل نصب می شود یا در قسمت انتهایی تیرچه ها و سطح مقطعی به اندازه میلگرد کششی قرار می‌گیرد. میلگرد منفی در محل تکیه گاه به مقدار ۱۵ درصد لنگر خمشی بین دهانه آن نصب و اجرا میشود.

در سقف تیرچه بلوک تیرچه ها طوری قرار می گیرند که در هر دو طرف تیرچه لنگر منفی وجود دارد به همین دلیل میلگرد منفی باید بر روی سر تیرچه قرار گیرد.

کاربرد میلگرد ممان منفی

  • مهم ترین کاربرد این میلگرد استفاده در آرماتور بندی سقف تیرچه بلوک و مقاوم سازی آن می باشد.
  • از ایجاد ترک در محل تکیه گاه تیر جلوگیری میکند.
  • ارتعاشات سقف را کاهش میدهد .
  • باعث می شود نیروهای وارد به میلگرد های کششی کمتر شود.
  • از انهدام سقف در هنگام گسیختگی جلوگیری می کند.

مزایای میلگرد ممان منفی

میلگرد ممان منفی در ایجاد استحکام و مقاومت زیاد در سقف های تیرچه بلوک کاربرد و مزایای بسیاری دارد در ادامه برخی از مزایای آن را ذکر کرده ایم .

  • میلگرد ممان منفی استحکام و مقاومت سقف را بیشتر میکند .
  • از ترک برداشتن سقف در محل تیر حمال جلوگیری می کند.
  • نیروی وارده به میلگرد های کششی را کاهش میدهد .
  • ارتعاشات سقف را خنثی میکند.

شکل میلگرد ممان منفی

شکل میلگرد ممان منفی شبیه میلگرد عصایی است .میلگرد ممان منفی یه قطعه میلگرد است که در طول مورد نیاز تعیین شده توسط مهندس سازه برش خورده و یک سر آن خم میشود.البته از نوع دو سر خم آن هم استفاده میشود.در تصویر زیر میتواتید شکل میلگرد ممان منفی را مشاهده کنید.

پیشنهاد مطالعه ⋙  آرماتوربندی چیست؟|نکات مهم آرماتوربندی و نحوه اجرای آن
شکل میلگرد ممان منفی _آهن جم

چگونگی نصب میلگرد ممان منفی

نصب میلگرد ممان منفی به نوع سقف سازه بستگی دارد.اگر سقف سازه تیرچه بلوک باشد استفاده و نصب میلگرد ممان منفی ضروری است .برای نصب میلگرد ممان منفی باید بین دهانه ۱۵ درصد لنگر خمشی جهت نصب در محل تکیه گاه لحاظ شود.میلگرد ممان منفی در برخی موارد با دوسر خم استفاده میشود.در این حالت مقاومت آن در برابر لنگر منفی تیرچه افزایش پیدا میکند.

طول آن باید یک پنجم دهانه و سطح مقطع هم باید حداقل ۱۶ درصد آرماتور های کششی تیرچه باشد.محاسبه سطح مقطع میلگرد ممان منفی امری مهم است و باید توسط مهندس سازه انجام شود .بیشتر مواقع سایز میلگرد منفی ۸و۱۰ و ۱۲ است.میلگرد منفی روی میلگرد بالایی تیرچه قرار گرفته و بسته می‌شود.

حداکثر دهانه سقف دال بتنی بسته به اینکه یک طرفه یا دو طرفه باشد از 4 تا 9 متر میتواند اجرا شود.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی میلگرد ممان منفی کاربردها و نحوه اجرای آن پرداختیم .همچنین تفاوت میلگرد ممان منفی و میلگرد ادکا را بررسی کردیم. این دو نوع میلگرد هر دو میلگرد تقویتی هستند و برای تقویت و افزایش مقاومت نقاط مختلفی در سازه استفاده می شوند.

تفاوت این دو نوع میلگرد در کاربرد ، نحوه نصب و ضرورت استفاده می باشد .این دو نوع میلگرد از لحاظ هزینه استفاده نیز تفاوت دارند. البته هزینه آنها به قیمت روز آهن الات و همچنین هزینه‌های برش میلگرد و خم کاری و دستمزد بستگی دارد.

این دو میلگرد در کنار تفاوت ها شباهت زیادی به یکدیگر دارند و بسیاری از افرادی که با مباحث ساختمان سازی آشنایی ندارند این دو میلگرد تقویتی را به جای یکدیگر اشتباه میگیرند. به طور کلی از میلگردهای تقویتی برای افزایش مقاومت سازه در برابر فشارها و نیروهای بیرونی از جمله نیروی زلزله استفاده می شود.

امیدوارم که تا پایان این مقاله به پاسخ سوالات خود رسیده باشید. در صورتی که هرگونه سوال یا نظری در مورد این مطلب برای شما پیش آمده است در قسمت ثبت نظر از ما بپرسید.

بازرگانی آهن جم عرضه کننده انواع مقاطع فولادی از جمله میلگرد، تیرآهن ، نبشی و ناودانی، قوطی و پروفیل ، انواع ورق و غیره می باشد که روزانه قیمت محصولات را در سایت خود به آدرس ahanjam.com و کانال قیمت لحظه ای میلگرد اعلام می نماید. شما می‌توانید در صورت نیاز برای دریافت قیمت و خرید محصولات فولادی با کارشناسان فروش این مجموعه با شماره 0314202 تماس بگیرید.

سوالات متداول

در سقف تیرچه بلوک در هر طرف تکیه گاه لنگر منفی ایجاد میشود که معمولا میلگرد بالایی تیرچه قادر به تحمل این نیرو نیست.میلگرد ممان منفی میلگرد تقویتی است در بالای دال بتنی سقف و بین دو دهانه تیرچه قرار میگیرد تا نیروی لنگر منفی دال سقف را تحمل کند.

سایز میلگرد ممان منفی باید بسته به میزان نیروی وارد شده محاسبه گردد و در هر سازه متفاوت است اما معمولا از سایز های ۸ و ۱۰ و ۱۲ و گاهی ۱۴  برای ممان منفی استفاده می شود.

طول میلگرد ممان منفی باید طبق اندازه دهانه محاسبه شود و حداقل به اندازه یک پنجم دهانه باشد و زاویه خم میلگرد ممان منفی هم باید ۹۰ درجه باشد.

این میلگرد تقویتی استحکام سقف را افزایش میدهد.از ترک برداشتن آن جلوگیری میکند و تا حد زیادی ارتعاشات سقف را کاهش میدهد.

 

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

5/5 - (1 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد