0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای
×
آهن جم
ورود و عضویت
0

معرفی میلگرد ادکا یا اوتکا |کاربردها و تفاوت آن با ممان منفی

زمان مطالعه : 8 دقیقه
میلگرد ادکا چیست ؟_آهن جم

میلگرد ادکا چیست؟ میلگرد ادکا نوعی میلگرد تقویتی میباشد که در سقف های تیرچه بلوک برای افزایش مقاومت و استحکام استفاده میشود. میلگرد ادکا با نام های اوتکا و اتکا نیز شناخته می شود .

میلگرد ادکا میلگردی است که در محل اتصال تیرچه به تیر سقف استفاده می شود و علت استفاده از آن رفع مشکل فضای نشیمن تیرچه سقفی می باشد.

میلگرد ادکا از مهمترین اعضای تقویتی است که در سقف سازه ها کاربرد دارد .این میلگرد از برش و خم کاری میلگرد های معمولی تولید می شود و قیمت آن به قیمت روز میلگرد ،دستمزد و هزینه برش و خم کاری بستگی دارد .در ادامه این مقاله از آهن جم به معرفی میلگرد ادکا و بررسی آن می پردازیم .با ما همراه باشد.

میلگرد ادکا اولین بار در کشور روسیه مورد استفاده قرار گرفت و می توان گفت این میلگرد ریشه روسی دارد.نام این میلگرد نیز از کلمه روسی اتکا به معنی اردک گرفته شده است .زیرا شکل ظاهری این میلگردها شبیه به گردن اردک است .این میلگرد در ایران با نام های اوتکا ،ادکا و اتکا شناخته می شود و با میلگرد ممان منفی تفاوت دارد.

در ساخت سقف های تیرچه بلوک ، تیرچه ها در سقف روی بال پایینی تیرهای فولادی قرار می گیرد .در این صورت این احتمال وجود دارد که فضای نشیمن کافی برای تیرچه در سقف وجود نداشته باشد .برای رفع این مشکل و ایجاد فضای نشیمن کافی برای تیرچه سقف از میلگرد اودکا استفاده میشود. میلگرد ادکا سری خمیده و ظاهری شبیه به گردن اردک دارد .با استفاده از میلگرد اوتکا علاوه بر جوش تیرچه به بال زیرین تیر فولادی این دو قطعه فولادی توسط میلگرد اتکا به یکدیگر متصل می شوند .با استفاده از این میلگرد فضای نشیمن تیرچه سقف مهیا می‌شود و دیگر احتمال در رفتن تیرچه در حین اجرای سقف و بتن ریزی وجود ندارد.

کاربرد میلگرد ادکا _آهن جم

در صورتی که پهنای بال پایینی تیر فولادی کم باشد و از میلگرد ادکا استفاده نشود احتمال در رفتن تیرچه از داخل تیر فولادی در حین اجرای سقف و بتن ریزی وجود دارد. میلگرد اتکا تاثیر زیادی در جلوگیری از سر خوردن تیرچه از روی تیر در مقابل نیرو ها و بارهای دینامیکی مثل پارکینگ ها و یا نیروی زلزله دارد.این میلگرد قابلیت خم شدن تا ۱۸۰ درجه را دارد. 

پیشنهاد مطالعه ⋙  مقاله ورق شیروانی آهن جم

یکی از میلگرد هایی که شباهت اسمی به میلگرد ادکا دارد، میلگر رمکا است .این میلگرد در ستون و به عنوان پاشنه بتن استفاده میشود .برای اطلاعات بیشتر در مورد میلگرد رامکا مقاله زیر را مطالعه کنید.

 رامکا

نحوه اجرای میلگرد اوتکا

به طور کلی سایز میلگرد ادکا و طول میلگرد ادکا توسط طراح و مهندس سازه بسته به نیاز پروژه تعیین می گردد .پس از اینکه قطر میلگرد ادکا مشخص شد و برش و خم کاری آن طبق نظر مهندس سازه انجام گرفت، میلگردهای ادکا در قسمت پایینی تیرچه ها متصل می شوند. انتهای میلگردها هم می‌تواند ۹۰ درجه یا قلاب ۱۸۰ درجه باشد. در صورتی که طول میلگرد ادکا کافی باشد انتهای آن به صورت مستقیم اجرا می‌شود اما اگر این طول کم باشد انتهای آن خم ۹۰ یا ۱۸۰ درجه میشود .منظور از طول مهاری اینجا طولی است که آرماتور در بتن گیر کرده و لغزش و جابجایی ندارد.

در اجرای میلگرد اتکا باید حداقل ۱۲ سانتیمتر از اندازه این میلگرد وارد تکیه گاه شود .در غیر این صورت این میلگرد باید سطح مقطع مساوی با میلگرد کششی داشته و طول پوشش آن در قسمت انتهایی تیرچه کامل باشد. استفاده از میلگرد اتکا در سقف تیرچه بلوک نیاز به طراحی و مهندسی خاصی ندارد و طبق ضوابط آیین نامه های برش ،خم و غیره اجرا میشود.

شکل ظاهری میلگرد اودکا به این شکل است که از دو قسمت مستقیم و یک قسمت مورب تشکیل شده است. دو انتهای آن مستقیم بوده و قسمت وسط آن مورب است. قسمت مورب  برای مقابله با نیروهای برشی کاربرد دارد و قسمت انتهایی مستقیم وظیفه مهار و تامین طول گیرایی کافی را دارد. در صورتی که امکان امتداد قسمت مستقیم را نداشته باشیم میتوان قلاب های ۹۰ یا ۱۸۰ درجه در دو سر این میلگرد برای ایجاد گیرایی ایجاد کرد. زاویه قسمت مورب و مرکزی میلگرد ادکا معمولاً ۴۵ درجه می باشد. اما این زاویه و طول قسمت مورب را طراح محاسبه میکند.

قیمت روز آهن را در سایت آهن جم مشاهده کنید.

محاسبه طول میلگرد ادکا

میلگرد ادکا برای پر کردن فضای نشیمن تیرچه و جلوگیری از هم گسیختگی سقف استفاده میشود. سایز و قطر میلگرد ادکا به طول دهانه و سایز میلگرد تیرجه بستگی دارد.به طور کلی هرچه فشار وارده بیشتر باشد باید سایز و قطر میلگرد ادکا بیشتر شود.معمولا از میلگرد های با قطر ۸ و ۱۰ و ۱۲ و ۱۴ و ۱۶ بسته به میزان نیروی وارد شده برای ادکا استفاده میشود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  پرکاربردترین سایز تیرآهن

تیرچه ها باید به اندازه کافی وارد تکیه گاه شوند تا درگیری برشی لازم ایجاد شود .گاهی اوقات امکان و فضای کافی در تکیه گاه نیست که برای جبران و ایجاد فضای نشیمن تیرچه از میلگرد ادکا استفاده میشود.طول میلگرد ادکا به طول دهانه،اندازه پاشنه تیرچه و آویز و ضخامت بتن بستگی دارد.طول میلگرد ادکا باید توسط مهندس سازه با توجه به شرایط محاسبه گردد. طول مهاری میلگرد ادکا که در بتن قرار میگیرد عمل تقویت کننده است و حداقل باید 12 سانتی متر از طول میلگرد ادکا در تکیه گاه قرار بگیرد. در تصویر زیر یک نمونه محاسبه طول میلگرد ادکا قرار دادیم که  میلگرد ادکا یک طرفه برای دهانه ۵.۵ متری محاسبه شده است .

در این محاسبه طول قسمت شیبدار ادکا ۲۸ سانتی متر محاسبه شده است.از ضخامت تیر هم که روی تصویر ۴۰ سانتی متر درج شده  ۱۰ سانتی متر پوشش و ضخامت بتن کم شده است  شده است.محاسبه طول میلگرد ادکا در هر سازه ای باید مطابق با شرایط آن انجام شود.

محاسبه طول میلگرد ادکا

میلگرد ادکا در سقف کرومیت

میلگرد ادکا بیشتر برای تیرچه با پاشنه بتنی کاربرد دارد .تیرچه های کرومیت به راحتی به تیر های فلزی جوش داده می‌شوند و برای تقویت آنها معمولاً از ورق استفاده می شود. در صورتی که از تیرچه پاشنه بتنی در اسکلت فلزی استفاده شود باید از میلگرد اودکا برای افزایش مقاومت برشی در محل اتصال تیر به تیر چه استفاده شود .در این حالت میلگرد اوتکا و تیر فلزی به وسیله جوشکاری به یکدیگر متصل می شوند و قسمتی که در تیرچه است با استفاده از قلاب مهار می شود .البته استفاده از میلگرد اتکا در همه پروژه ها لازم نیست و فقط در صورتی که اتصال تیرچه و تیر مناسب نباشد این میلگرد کاربرد دارد.

مزایای میلگرد ادکا

میلگرد اوتکا در مواردی استفاده میشود که آرماتور عرضی تیرچه به اندازه کافی در تیر ادامه پیدا نکند و اتصال تیر و تیرچه محکم نباشد. در این صورت احتمال در رفتن تیرچه وجود دارد .اما با استفاده از میلگرد اوتکا ،مقاومت برشی و اتصال تیر به تیرچه تقویت می شود. از دیگر مزایای میلگرد ادکا موارد زیر می باشد:

  • از خیز سقف و ارتعاشات آن جلوگیری می کند.
  • بارها و فشارهای وارده از طبقات بالا و میلگردهای کششی اصلی را تحمل می کند.
  • از ترک خوردن سقف در محل تیر حمال جلوگیری می کند.
  • از تخریب کامل سقف در هنگام از هم گسیختگی سازه جلوگیری می کند.

کاربرد میلگرد ادکا

میلگرد اتکا نوعی میلگرد تقویتی است که در سقف های تیرچه بلوک برای اتصال به تیر و تیرچه استفاده می شود .محل قرارگیری میلگرد اوتکا در قسمت زیرین تیرچه می باشد .درجه خم میلگرد اتکا حداقل ۱۸۰ درجه است. این میلگرد کاربردها و مزایای بسیاری دارد . خاموت هم یکی از میلگرد هایی است که بسیار در آرماتور بندی  استفاده میشود . 

پیشنهاد مطالعه ⋙  ناودانی چیست؟انواع و کاربردهای آن

قیمت خاموت آماده

میلگرد اوتکا _آهن جم

سخن پایانی

در این مقاله به تعریف میلگرد ادکا و نحوه اجرای آن پرداختیم. همچنین کاربرد و مزایای آن و نحوه محاسبه طول میلگرد ادکا را بیان کردیم .طول میلگرد ادکا باید طبق شرایط سازه محاسبه گردد و به اندازه ای در نظر گرفته شود که کاملا در تکیه گاه وارد شده و با بتن محکم شود .در این صورت میتواند مقاومت و استحکام مناسب را ارائه دهد و فضای نشیمن کافی برای تیرچه سقف فراهم کند.

میلگرد ادکا در صورت نیاز می‌تواند در دو طرف و دو سر تیرچه قرار بگیرد .عمده کاربرد میلگرد ادکا در سقف تیرچه بلوک و تیرچه کرومیت است. البته در تمامی سقف ها نیاز به استفاده نیست و فقط در صورتی که فضای نشیمن تیرچه کافی نباشد باید میلگرد ادکا استفاده شود. امیدواریم که تا پایان این مقاله اطلاعات مفیدی را کسب کرده باشید.

بازرگانی آهن جم سپاهان عرضه کننده انواع آهن آلات ساختمانی و صنعتی با بهترین قیمت روز میباشد.جهت خرید انواع مقاطع فولادی از جمله میلگرد و خاموت،تیرآهن، نبشی و ناودانی و سپری ،قوطی و پروفیل و انواع ورق با شماره 0314202 تماس بگیرید.

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

سوالات متداول

میلگرد ادکا قطعه میلگردی است که فضای نشیمن کافی برای تیرچه در سقف تیرچه بلوک ایجاد میکند و از بیرون آمدن تیرچه در زمان اجرای سقف جلوگیری میکند.نام این میلگرد ریشه روسی دارد و به معنای اردک است.

طول میلگرد ادکا باید برای هر سقفی با توجه طول دهانه و سایز میلگرد تیرچه محاسبه شود.در ادامه مقاله محاسبه به طور کامل انجام شده است.

با توجه به دهانه سقف و سایز میلگرد تیرچه و فشاری که به میلگرد ادکا وارد میشود معمولا از میلگرد های سایز ۸ و ۱۰ و ۱۲ و ۱۴ برای ادکا استفاده میشود.شکل میلگرد ادکا شبیه به اردک است.

خیر،میلگرد ادکا از برش و خمکاری میلگرد های معمولی تولید میشود و تفاوتی با آنها ندارد.در واقع میلگرد معمولی به آرماتور ادکا تبدیل می‌شود.

3.7/5 - (3 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد