0
ورود و عضویت
×
آهن جم
ورود و عضویت
0

میلگرد انتظار چیست؟ویژگی ها و کاربرد آن در آرماتوربندی

زمان مطالعه : 12 دقیقه
میلگرد انتظار

میلگرد انتظار نوعی دیگر از میلگرد است که همانند میلگردهای رامکا، میلگرد ممان منفی و  میلگرد ادکا اهمیت ویژه ای در آرماتور بندی دارد .میلگرد انتظار یا آرماتور انتظار به نام میلگرد ریشه نیز شناخته می‌شود.کار میلگرد انتظار به این صورت است که باعث انتقال بار از یک عضو بتنی به عضو مجاور میشود و به خاطر اهمیت بالایی که دارد در این مقاله سعی میکنیم تا به کاربرد ها و ویژگی های این مقطع فولادی بپردازیم.

برای آشنایی کامل با میلگرد انتظار تا انتهای این مقاله از آهن جم با ما همراه باشید.همچنین می توانید بهترین قیمت آهن را از آهن جم دریافت نموده و محصولات مورد نیاز خود را خریداری نمایید.

میلگرد انتظار یا اصطلاحاً آرماتور انتظار یکی از انواع خاص و پر کاربرد میلگرد هاست. که به منظور انتقال بار از یک عضو بتنی به عضو مجاور آن مورد استفاده قرار می‌گیرد .این میلگرد برای اتصال مکانیکی بین اجزای تشکیل دهنده بتن یا دال بتنی استفاده میشود .لازم به ذکر است که میگرد انتظار به دلیل ماهیت کاربردی آن به نام میلگرد ریشه نیز شناخته می‌شود. معمولاً یکی از دلایل استفاده از این میلگرد محدودیت در اجرای بتن ریزی است.

این میلگرد با اتصال دال ها به یکدیگر زمینه را برای ادامه بتن ریزی یا توسعه سازه فراهم می کند. اما نحوه اتصال به صورتی است که قسمتی از آن به عنوان پایه و ریشه در بطن باقی می ماند و قسمت دیگر یا سر آرماتور بیرون از بتن است .بتن ریزی باید در چند مرحله انجام شود و در برخی از موارد به دلیل ایجاد درز سرد در لایه های مختلف ممکن است سازه استحکام و دوام بالایی نداشته باشد.

معمولاً برای جلوگیری از خوردگی میلگرد ها میتوان از روکش اپوکسی یا فولاد ضد زنگ نیز استفاده کرد. میلگرد انتظار معمولاً از میلگردهای ساده فولادی با عیار ۲۵۰ ساخته می‌شود و طبیعتاً تغییرات قیمت میلگرد بر قیمت میلگرد انتظار نیز اثر گذار است.

میلگرد ریشه

مشخصات اصلی میلگرد انتظار

طول خم میلگرد ریشه در ستون انتظار معمولاً در سایزهای 1.25تا 1.5 اینچ معادل ۳۲تا۳۸ میلی متر و طول ۱۸ اینچ معادل ۴۶۰ میلی متر تولید می شود. این میلگردها به فاصله ۱۲ اینچی معادل ۳۰۵ میلی متر از یکدیگر در بتن و سازه مورد استفاده قرار می گیرد. این اعداد و موقعیت‌های مکانی بسته به هر سازه و نقشه عمرانی که مهندس سازه مشخص کرده است می‌تواند متفاوت باشد و نیاز به محاسبات مختص  آن ساز ه را میباشد .

تعداد میلگرد مورد استفاده در محل تلاقی یا برخورد ستون با فونداسیون به نوع و میزان فشار وارد بر میگرد های توری بستگی دارد .برای جلوگیری از اکسید شدن یا زنگ زدگی میلگرد انتظار سطح آن را با کاور های ضد زنگ می پوشانند. 

در ستون ها چندین میلگرد طولی استفاده میشود.تعداد این میلگرد ها به تعداد طبقات سازه،ابعاد ستون و شکل سطح مقع آن بستگی دارد.برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله تعداد میلگرد در هر ستون را مطالعه کنید.

کاربردهای میلگرد انتظار چیست؟

گاهی اوقات سازه های بتنی حجم زیادی دارند یا در بتن ریزی محدودیت اجرایی وجود دارد .دراین شرایط هر عضو سازه بتنی را به صورت مجزا قالب بندی و بتن ریزی می‌کند. مشکل ایجاد شده در بتن ریزی  چند مرحله ای این است که امکان ایجاد درز سرد بین لایه های مختلف وجود دارد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  پیش بینی قیمت تیرآهن و میلگرد

در نتیجه ممکن است سازه از استحکام بتنی موردنظر برخوردار نباشد. که این مشکل با وصل کردن لایه های مجاور به یکدیگر با استفاده از میلگرد انتظار حل خواهد شد. بتن و میلگرد هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند که استفاده از هر دوی آنها مقاومت سازه را به مقدار زیادی افزایش میدهد .

بتن ساختاری محکم شکننده و غیر قابل انعطاف دارد ولی میلگرد منعطف است و خاصیت خم شدن دارد. که این خاصیت باعث می شود بتن نیز در برابر تنش های فشاری مقاومت کند .اینجاست که ویژگی میلگرد انتظار حیاتی می شود.

البته نحوه اجرای میلگرد انتظار و خم میلگرد انتظار نیز بسیار مهم است. میلگرد انتظار در اتصال بین اعضای مختلف بتنی و لایه های مختلف یک سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد و وظیفه انتقال بار از طریق اتصالات را دارد .از کاربردهای این نوع آرماتور می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ایجاد اتصال مکانیکی بین اسلب ها بدون جلوگیری از حرکات افقی اتصالات
  • اتصال ستون به فونداسیون
  • اتصال دال به ستون
  • اتصال دال به دال
  • اتصال ستون به ستون
  • اتصال ستون به تیر
  • اتصال تیر به تیر
  • اتصال راه پله به دال

 از بین موارد بالا میلگرد انتظار اغلب برای اتصال ستون بتنی به فونداسیون استفاده می شود. میلگردهای انتظار مورد استفاده در این حالت به عنوان میلگرد ریشه ستون نیز شناخته می‌شود. آرماتور انتظار در روسازی و کف سازی نیز کاربرد گسترده ای دارد .در بخش های بعدی به معرفی برخی از مهمترین کاربردهای این آرماتور ها و الزامات اجرایی آنها می پردازیم.

میلگرد انتظار در ستون و فونداسیون

کاربرد میلگرد انتظار در فونداسیون چیست ؟

چیزی که باعث شده میلگرد انتظار یا ریشه به عنوان مقاطع پر اهمیت و پرمصرف جلب توجه کنند اثرگذاری آنها در افزایش مقاومت پی سازه است. فونداسیون به طور کلی معادل کلمه انگلیسی fondationمی باشد و به معنای پی و شالوده است. فونداسیون پایین ترین بخش سازه است و قرار است تمام وزن سازه را تحمل کند و وظیفه انتقال و توزیع بارهای اعمال شده از طرف بخش های بالایی نظیر ستون و دیوار را برعهده دارد .

در طراحی فونداسیون و شناژ آرماتور های انتظار به عنوان یکی از اتصالات مهم و کاربردی از پارامترهای موثر در تحلیل نیرو و گشتاور های اعمال شده بر سازه در نظر گرفته میشود .در فوندا سیون وظیفه انتقال نیرو های فشاری و کششی بر عهده این آرماتورهای انتظار است .

در فونداسیون باسکولی نیز از آرماتور انتظار استفاده می شود. آرماتور انتظار برای تقویت اتصال بین ستون یا دیواره های موجود بر روی پی های باسکولی مورد استفاده قرار می گیرد. در این حالت میلگردهای انتظار پیش از بتن ریزی در محل مناسب جانمایی شده و سپس به آرماتور طولی ستون یا دیوار وصل می شوند.

میلگرد انتظار راه پله فونداسیون

در آرماتور بندی فونداسیون باید میلگرد انتطار راه پله اجرا شود.ریشه آرماتور های پله باید در فونداسیون قرار گیرد و محکم شود .میلگرد انتطار راه پله فونداسیون باید در فونداسیون اجرا گردد و نقش آن انتقال جزئی بار از یک دال و به دال مجاور میباشد. این میلگرد ریشه موجب میشود انبساط و انقباض دال بتنی در امتداد محور میلگرد آسان تر باشد .در واقع میلگرد انتظار راه پله را به فونداسیون متصل می‌کند. به همین خاطر در طراحی راه پله ساختمان و اجرای آن استفاده از میلگرد انتظار ضروری است.

چرا از میلگرد انتظار در ستون استفاده می شود؟

می توان گفت مهمترین وظایفی که میلگرد انتظار در ستون ها انجام می دهد اتصال ستون به فونداسیون است .در واقع به همین دلیل است که به این نوع میلگرد، میگرد ریشه گفته می شود. فرض کنید که قرار است یک ساختمان چند طبقه و حجیم بسازیم و برای ساختمان به اجرای چند ستون نیاز داریم .

پیشنهاد مطالعه ⋙  کاربرد خاموت در سازه ها+آشنایی با انواع خاموت

در چنین شرایطی هربار که می خواهیم بتن ریزی برای ستون انجام دهیم لایه سردی در هر مرحله شکل می‌گیرد که باعث ترک خوردگی بتن و کاهش استحکام سازه میشود. در این حالات باید از میلگرد ریشه یا همان انتظار کمک بگیریم .در واقع وظیفه اصلی این محصول بهبود مقاومت بتن است. در اصل این محصولات در اتصالات عرضی در بین دو بخش بتنی قرار دارند و برای انتقال بار بین دال های جداگانه ،کاهش شکست بتن و بهبود عملکرد استفاده می شود.

  • میلگرد انتظار در ستون ها باعث تقویت ستون ها می شود .
  • هنگام افزودن ستون و سقف پایه از میلگرد انتظار استفاده میشود.
  • برای اتصال صفحات بتنی به یکدیگر
  • همچنین استفاده از میلگرد انتظار نصب اتصالات برای ساخت تیر و ستون جدید را تسهیل می کند.
  • برای ساخت تاسیسات ساختمانی مانند کانال های هوا و داکت های برق به سقف و تیر ها از میلگرد انتظار در ستون استفاده می شود.
  • برای اتصالات دانه ها و صفحات.
  • برای ساخت تیر و ستون جدید از میلگرد انتظار ستون استفاده می شود

اندازه میلگرد انتظار ستون

میلگرد انتظار ستون جهت تقویت استحکام ستون کاربرد دارد،این میلگرد به چندیت صورت در ستون قرار میگرد.اولین حالا آن به صورت آرماتور مرکزی و اصلی در امتداد ستون استفاده میشود. در حالت دوم در نقش آرماتور انتقالی و برای انتقال بار های افقی استفاده میشود.نحوه قرارگیری آن در انتها یا در صورت ستون به صورت افقی است.

میلگرد انتطار ستون از شکستگی،انحنا و آسیب به ستون جلوگیری میکند. اندازه میلگرد انتطار ستون به به نحوه جای گیری آن و ارتفاع ستون بستگی دارد.به طور معمول باید آرماتور انتطار در کل ستون امتداد داشته باشد. اگر آرماتور انتظار از نوع مرکزی و اصلی است اندازه میلگرد انتظار ستون باید برابر با ارتفاع ستون کمی بیشتر باشد.
اگر از نوع آرماتور افقی است طول و اندازه آن به ابعاد ستون بستگی دارد اما معمولا از ارتفاع ستون کمتر است .

ابعاد میلگرد انتطار ستون به این صورت است که سایز میلگرد معمولا ۱.۲۵ تا ۱.۵ اینچ است یعنی حدود ۲۸ تا ۳۸ و طول آن حدود ۱۸ اینچ است یعنی حدود ۴۶۰ میلی متر و در بین بتن باید با دیگر میلگرد ها فاصله ۱۲ اینچ یعنی حدود ۳۰۰ میلی متر را داشته باشد.

در ستون ها و تیر های بتنی از میلگرد رامکا یا پاشنه بتن برای افزایش مقاومت و راستا نگه داشتن ستون اسفاده میشود.برای آشنایی بیشتر با میلگرد رامکا مقاله زیر را مطالعه کنید.

 رامکا 

نحوه اجرای میلگرد انتظار

ابتدا باید بدانیم که پیاده سازی این محصول همزمان با پی ساختمان و آرماتور بندی ستون ها باید انجام شود .این نوع آرماتور در اتصالات عرضی فونداسیون ها قرار می گیرد مقداری از این میلگردها در یکی از صفحات بتنی قرار دارد و مابقی آن ها باید به دال بتنی بچسبد. میلگرد انتظار در عمق میانی دال و به موازات خط مرکزی بتن قرار می‌گیرد اجرای  این نوع میلگرد به دو روش صورت میگیرد .

در روش اول میلگرد انتظار را از همان مراحل ابتدایی ساخت و ساز در فونداسیون ساختمان قرار می دهند نکته قابل توجه در رابطه با این روش مقرون به صرفه بودن و عدم نیاز به استفاده از هرگونه مواد شیمیایی است.

 در روش دوم که مستلزم صرف هزینه های زیاد است سوراخ هایی را درون بتن ایجاد می کنند و میلگرد ها را با استفاده از مواد شیمیایی وخمیر های مخصوص درون آن می کارند و محکم می کند در روش دوم باید دقت کنید که برای اجرای میلگرد انتظار باید محلی را بین موقعیت قرارگیری خاموت و میلگرد ها انتخاب کنید .یکی از نکاتی که در کاشت می گردد تا باید به آن دقت داشته باشیم عمق سوراخ است.

پیشنهاد مطالعه ⋙  معرفی میلگرد ادکا یا اوتکا |کاربردها و تفاوت آن با ممان منفی

اگر اندازه ای عمق سوراخ کم باشد بین آرماتور و بطن اتصال مناسبی برقرار نمی شود این در حالی است که اگر عمق سوراخ هم زیاد باشد اتصال بین بتن و آرماتور به خوبی برقرار نمی شود.

چسب یا خمیر لازم جهت کاشت میلگرد های انتظار

برای کاشت میلگرد های انتظار در بتن از چسب یا خمیری استفاده می شود که بر پایه اپوکسی است .از ویژگی‌های این خمیر می‌توان به قابلیت چسبندگی بسیار بالا مقاومت کششی و خمشی مناسب و امکان مصرف ساده آن اشاره کرد .برای آشنایی بیشتر با این ماده مقاله چسب کاشت میلگرد چیست؟ را مطالعه کنید.برای اینکه بدانیم چه میزان چسب یا خمیر را برای کاشت میلگرد های انتظار لازم داریم باید پارامترهایی مانند تعداد میلگرد هایی که میخواهیم کاشته شود عمق و قطرحفره‌ها و همچنین قطر میلگرد ها را در مقیاس اینچ به دست آوریم.

انواع میلگرد انتظار

 از نظر جنس میلگردهای انتظار باید دارای جنسی باشند که در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم باشد با توجه به اینکه میلگرد انتظار در چه شرایط و محیطی مورد استفاده قرار می گیرد میلگردهای ریشه از نظر جنس به دو دسته تقسیم می شود :

  • میلگرد استنلس استیل یا ضد زنگ
  • میلگرد با روکش اپوکسی

از میان دو نوع میلگرد نام برده میلگرد با روکش اپوکسی به لحاظ پوشش محافظ از دوام بسیار بالاتری برخوردار است

مزایای استفاده از میلگرد انتظار

همانطور که می‌دانیم میلگرد انتظار در ساختمان سازی و برای ایجاد استحکام بیشتر در سازه مصرف و کاربرد زیادی دارد .میلگرد مصرفی در هر متر مربع هم به شرایط سازه بستگی دارد.از این رو میخواهیم در ادامه بخوانیم که دقیقا در ساختمان سازی استفاده از میلگرد انتظار چه مزایایی را به دنبال دارد.

  • سرعت اجرا افزایش می یابد : به دلیل حمل و نقل آسان این میلگرد ها روند اجرا و ساخت پروژه سریع تر میشود.
  • افزایش ظرفیت باربری میلگردهای ریشه :ظرفیت باربری یا همان تحمل بار دالهای بتنی را زیاد تر می کند .
  • کاهش مصرف میلگرد : استفاده از میلگرد انتظار باعث صرفه جویی در مصرف میلگرد خواهد شد .
  • جلوگیری از ترک خوردگی میله های رولپلاک :ضعف در اتصالات و ایجاد ترک خوردگی در گوشه ها را کاهش می دهد .
  • انتقال بار راحت تر بین اعضای مختلف ساختمان انجام و توزیع می شود.
  • عمر سازه به دلیل اجرای اتصالات محکم بین بخش های مختلف ساختمان افزایش می یابد.
  • استحکام و مقاومت ساختمان در برابر بارهای وارده از طبقه های بالاتر بر فونداسیون بیشتر میشود.
میلگرد انتظار چیست؟

معایب میلگرد انتظار

 میلگردهای انتظار همانگونه که مزایا و کاربردهای فراوانی را در ساختمان و ایجاد استحکام در سازه دارند معایبی را هم می توانند داشته باشند .

  • احتمال ایجاد درز سرد : در واقع عدم رعایت ترتیب و زمان بندی مناسب در نحوه بتن ریزی باعث ایجاد درز سرد و تاثیرگذاری منفی آن بر مقاومت بتن خواهد شد .
  • عدم برخورداری از استحکام لازم : ممکن است میلگردهای انتظار در مقایسه با اتصالات فاق و زبانه از استحکام کافی برخوردار نباشد .
  • مشکل تراز کردن :  تنظیم و تراز کردن میلگرد ها می تواند دشوار باشد.
  • دشواری در اجرا : فرآیند ایجاد اتصالات رولپلاک می تواند برای یک مبتدی دشوار باشد اما به طور کلی نیز قرار دادن میلگردهای انتظار در فندانسیون و در بین خاموت ها و میلگرد ها کمی دشوار میباشد.

آهن جم-www.ahanjam.com

5/5 - (4 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد