0
ورود و عضویت
×
آهن جم
ورود و عضویت
0

میلگرد رامکا چیست؟| کاربرد ها و نحوه اجرا

زمان مطالعه : 9 دقیقه
میلگرد رامکا

میلگرد رامکا چیست و چه کاربردهایی دارد ؟ یکی از دغدغه های اصلی در هر پروژه ساخت و ساز افزایش استحکام بنا می باشد . از قطعاتی که استفاده از آن استحکام سازه را تا حد زیادی افزایش میدهد میلگرد رامکا میباشد. میلگرد ها به طور کلی از مقاطع فولادی پرکاربرد در ساختمان سازی هستند که به شکل های متنوعی در نقاط مختلف ساختمان استفاده می شوند. بیشترین کاربرد آنها استفاده در بتن است. میلگردهای رامکا نیز بخشی از این گستردگی تنوع را تشکیل می‌دهند .به میلگرد رامکا میلگرد پاشنه بتن هم گفته می شود.

میلگرد رامکا در واقع قطعه میگردی است که پس از پایان آرماتوربندی یک ستون یا دیوار برشی و قبل از قالب بندی با سایز ۱۰ یا ۱۲ یا از اضافه های میلگرد های بریده شده مورد استفاده قرار می گیرد.

در این مقاله از آهن جم به توضیح کامل میلگرد رامکا ،کاربردهای آن و مزایای آن می پردازیم.همچنین میتوانید قیمت روز آهن الات را در سایت اهن جم مشاهده کنید. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

آرماتور بندی ساختمان _آهن جم

میلگرد رامکا نوعی از مقاطع فولادی آجدار و پرکاربرد می باشد که در طبقات مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد .به میلگرد رامکا میلگرد پاشنه بتن هم گفته می‌شود .رامکا برای هم راستا نگه داشتن ستون ها و تیرهای بتنی کاربرد دارد.

رامکا در اصل قطعه میلگرد سایز ۱۰ یا ۱۲ می باشد که طولی برابر با طول ستون دارد. از این میلگرد برای تنظیم فاصله میلگرد ستون با قالب استفاده می شود. البته هدف اصلی نصب رامکا ایجاد فاصله بین قالب و ستون نیست و نقش مهم تر آن قرار دادن ستون های عمودی و افقی سازه در یک راستا و یک خط می باشد. میلگرد رامکا را پس از پایان آرماتوربندی به دور مش میگرد می بندند. پس از تمام شدن هر بخش ستون ها کاملاً صاف و دقیق به نظر می رسند. این قطعه میلگرد در دو نوع فلزی و بتنی به کار برده میشود.

رامکا فلزی از میلگرد های سایز ۱۰ و ۱۲ ساخته می شود. هزینه استفاده از رامکا فلزی به قیمت میلگرد بستگی دارد .گاهی اوقات هم از اضافه های میلگرد های بریده شده به عنوان رامکا استفاده میشود.

میلگرد پاشنه بتن

کاربردهای میلگرد رامکا

با توجه به تعریفی که از میلگرد رامکا داشتیم می خواهیم بدانیم که دقیقا چه کاربردهایی دارد؟ میلگرد رامکا به طور کلی در ساختمان سازی دو کاربرد اساسی دارد که در ادامه ذکر کرده ایم.

  • کنترل دقیق ابعاد مقاطع بتنی ساختمان مانند دیوار ها ،ستون ها، چاه های آسانسور و غیره : با اجرای صحیح  رامکا میتوان در هنگام ساخت قطعات ابعاد موردنظر را پیاده کرد. به گونه ای که ابعاد پس از بهره برداری نیز حفظ شوند .لازم به ذکر است که جهت حفظ ابعاد دقیق نمی توان از اسپیسرها استفاده کرد. زیرا امکان حرکت کردن آنها در حین بتن ریزی وجود دارد.
  • تنظیم و کنترل ستون های ساز : استفاده از میلگرد رامکا باعث می‌شود که ستون ها ،دیوارها و سقف ها با سطح خارجی مقاطع مشابه در طبقات پایین‌تر هم راستا باشند .اگر میلگرد رامکا به طور صحیح استفاده نشود و در جهت هم راستا نباشد و قالب بندی انجام شود باعث ورود ستون به معبر شده و این انحراف تخلف محرز می شود و در نهایت باید ستون مذکور تخریب و مجدد ساخته شود .
  •  رامکا از چسبیدن میلگردهای ستون به قالب بتنی نیز جلوگیری می کند.
پیشنهاد مطالعه ⋙  میلگرد حرارتی چیست
میلگرد رامکا چیست؟

انواع میلگرد رامکا

میلگرد رامکا با توجه به سایز و گرید میلگرد و کاربرد دسته بندی های متفاوتی می شود که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

  • رامکا فولاد کربنی : یکی از متداول ترین انواع رامکا رامکای فولاد کربن می باشد که به نام میله سیاه هم شناخته می‌شود .این نوع میلگرد رامکا بیشتر در مناطق با رطوبت بالا کاربرد دارد.
  • رامکای تقویت کننده ورق فلز : این نوع رامکا از ورقهای فولادی ساخته می شود و به شکل موجی با عمق معین با سوراخ هایی با فاصله منظم از یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد. بیشترین کاربرد این نوع رامکا در سقف ها و راه پله ها می باشد.
  • رامکا فولاد ضد زنگ : استفاده از این رامکا بسیار مقرون به صرفه می باشد. زیرا این میلگرد رامکا در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد.
  • رامکا روکش اپوکسی : این رامکا هم در برابر خوردگی مقاومت بسیار زیادی دارد و در مناطقی که در تماس با آب نمک است مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع میلگرد رامکا از نظر هزینه گران قیمت تر است.

مزایای میلگرد رامکا

همانطور که گفته شد میلگرد رامکا در واقع قطعه ای از میلگرد های معمولی می باشد. میلگرد ها به طور کلی به شکل های متنوعی در نقاط مختلف سازه ها کاربرد و مزایای زیادی دارند . رامکا هم یکی از مقاطع پرکاربرد می باشد که در نقاط مختلف سازه استفاده میشود. در ادامه به مزایای این نوع میلگرد اشاره می کنیم.

  • هم راستا نگه داشتن ستون ها
  • کنترل کردن نیروهای برشی
  • کاهش ضخامت
  • مقاومت در برابر انبساط های حرارتی
  • ایجاد استحکام و قدرت و تقویت بتن

نحوه اجرای میلگرد رامکا

رامکا در بخش های مختلف یک سازه کاربرد دارد. به همین دلیل نحوه نصب آن در هر کدام از این قسمت ها متفاوت می باشد .به طور کلی اجرای رامکا به دلیل حساس و حیاتی بودن موضوع اهمیت زیادی دارد. ایجاد کوچکترین خطا و کمترین بی دقتی می تواند باعث ناپایداری ستون ها یا کج شدن آنها بشود . رامکا بیشتر در دیوارهای برشی ، بتن ریزی ستون و چاه آسانسور استفاده می شود. که در ادامه به نحوه نصب هر کدام در این قسمت ها می پردازیم.

  • نصب رامکا در دیوار برشی
    از کاربردهای میلگرد رامکا حفظ ضخامت دیوار با توجه به ابعاد نقشه می باشد. برای این کار در کنار هر بولت  رامکا قرار می گیرد. این کار باعث می شود که در زمان پیچ کردن بولت ها دیوار به سمت داخل کشیده نشود و از کاهش ضخامت آن جلوگیری می کند. با توجه به این که دیوار برشی چه طولی داشته باشد در هر ۵۰ سانتی متر یک رامکا نصب میشود.دیوار برشی یکی از اعضای مهم سازه است که باید اجرا و قالب بندی دیوار برشی کاملا اصولی انجام شود.
  • نصب رامکا در ستون
    یکی از متداول‌ترین کاربردهای رامکا استفاده از آن در ستون ها می باشد. میلگرد رامکا با توجه به طول و عرض ستون ها برش خورده و با در نظر گرفتن فاصله ۱۰ سانتی متری از کف بتن ریزی شده به ریشه ستون متصل میشود. در این مرحله باید به این نکته دقت داشت که حد فاصله میلگرد رامکا در ستون ها از ستون کناری به میزان حد فاصله ستون ها در نقشه طراحی شده باشد .همچنین باید بین اولین  رامکا در ستون اول و ستون آخر ریسمان کشی انجام شود .
پیشنهاد مطالعه ⋙  ستون بتنی و انواع آن|مزایا،معایب و روش های اجرا

برای استفاده از میلگرد رامکا در ستون محل تلاقی ستون تا کف طبقه را علامت گذاری می کنند و در هر کدام از این نشانه ها یک رامکا نصب می شود. سپس برای تثبیت رامکا در مکان خود ۴ میلگرد عمودی به اندازه ارتفاع ستون مورد استفاده قرار می‌گیرد. اتصال این مقاطع عمودی با استفاده از جوشکاری یا سیم آرماتور بندی انجام می شود.

  • نصب رامکا در چاه آسانسور

از دیگر کاربردهای میلگرد رامکا حفظ ابعاد چاه آسانسور می باشد. به همین دلیل از آن در کف چاه و طول نوار سقف استفاده می کنند

رامکا _آهن جم

تفاوت رامکای بتنی و فولادی

رامکا های فولادی معمولاً برای مناطق مرطوب گزینه مناسبی نیستند. رامکا را بسته به شرایط محیطی و آب و هوای محل پروژه انتخاب می‌کنند و تفاوت آنها بسته به شرایط محیطی دارد. در شرایط محیطی مرطوب بهتر است که از رامکا های بتنی استفاده شود. اجرای رامکا ی بتنی در ساختمان سازی سخت تر است.

 نوع بتنی رامکا نیز می‌تواند مشکلاتی مانند دوتکه شدن بتن در پای ستون را داشته باشد .در سایر شرایط محیطی یا در مواردی که اختلاط بتن به طور صحیح انجام نمی شود استفاده از رامکا فولادی توصیه میشود .

رامکا فولادی مقاومت بیشتری داشته و همچنین وزن آن نسبت به رامکای بتنی کمتر است. همین موضوع باعث می شود وزن کلی سازه در هنگام اجرا کمتر شود .میلگرد رامکا فولادی دارای انعطاف پذیری مناسبی است در حالی که رامکا بتنی به هیچ عنوان انعطاف پذیری ندارد. همچنین استفاده از رامکا بتنی در مناطق زلزله خیز توصیه نمی شود .در حالی که میلگرد رامکا فولادی یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده در مناطق زلزله خیز است. در مورد نحوه اجرا هم باید به این نکته اشاره کرد که رامکا  بتنی باید به صورت یکپارچه با پاشنه بتن اجرا شود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  اکسید آهن چیست؟انواع و کاربردهای آن

اجرای رامکا بتنی

برای اجرای رامکای بتنی به ریسمان  تخته های برش خورده و بتن نیاز است. برای همراستا شدن ستون ها در بخش پایین و در امتداد آن ها ریسمان کشی انجام می شود. سپس تخته ها جهت تشکیل قالب برای بتن ریزی دور تادور ریسمان به شکل چهارچوب قرار می گیرند .برای محکم کردن قالب ها از آجر یا بلوک استفاده میشود .در مرحله آخر درون قالب های ایجاد شده بتن ریزی با ارتفاع ۱۰ سانتیمتر انجام میشود.

اسپیسر رامکا چیست؟

در اجرای میلگرد رامکا ممکن است پس از بتن ریزی و باز کردن قالب ها انتهای ۴ میلگرد نصب شده بیرون زدگی داشته باشد. این میلگردهای بیرون زده می توانند در معرض رطوبت و سایر شرایط محیطی دچار پوسیدگی شوند و در نهایت این پوسیدگی به سایر آرماتورهای ستون سرایت کند .برای جلوگیری از ایجاد این مشکل می توان از اسپیسر یا فاصله انداز رامکا استفاده کرد .

اسپیسر ها در سایزهای متفاوتی و جنس پلاستیک تولید می شوند . اسپیسر ها بر سر میلگرد های بیرون زده قرار می‌گیرند و میلگرد را در محیط های مرطوب از پوسیدگی و خوردگی محافظت می کنند.پوسیدگی میلگرد موجب کاهش استحکام آن میشود و از بین بردن زنگ زدگی هم امکان پذیر نیست.

اسپیسر میلگرد رامکا

 

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

سوالات متداول

رامکا یا میلگرد پاشنه بتن قطعه میلگردی است که برای هم راستا نگه داشتن ستون ها و تیرهای بتنی و تنظیم فاصله میلگرد ستون با قالب استفاده میشود.

رامکا در انواع فولاد کربنی، ورق فولادی،فولاد ضد زنگ و با روکش اپوکسی وجود دارد که رایج ترین آن رامکا فولاد کربنی یا همان میلگرد رامکا است.

میلگرد رامکا نیروهای برشی را کنترل می‌کند در برابر انبساط های حرارتی مقاومت دارد، ستون ها را هم راستا نگه داشته و استحکام ستون را افزایش میدهد.

رامکا در ستون بتنی ،دیوار برشی و در چاه آسانسور استفاده میشود.

5/5 - (2 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد