0
ورود و عضویت
×
آهن جم
ورود و عضویت
0

برای ساختمان دو طبقه چند شاخه میلگرد

زمان مطالعه : 12 دقیقه
مقدار میلگرد مصرفی در هر متر مربع ساختمان _برای ساختمان دو طبقه چند شاخه میلگرد _آهن جم

در هر پروژه ساختمانی باید قبل از شروع به کار یک سری موارد را مورد بررسی قرارداد تا بتوان مواد و مصالح لازم را به اندازه کافی تهیه نمود و هزینه آن ها را برآورد کرد. به عنوان مثال اینکه برای ساختمان دو طبقه چند شاخه میلگرد نیاز هست یا چه تعداد میلگرد در هر ستون ساختمان یک طبقه لازم است و برآورد قیمت میلگرد و محاسبه میلگرد فونداسیون از جمله مسائلی است که باید در پروژه های ساختمان سازی مدنظر قرار داد.

در ادامه این مقاله از آهن جم همراه باشید تا از میزان میلگرد مصرفی در ساختمان و نحوه محاسبه آن در قسمت های مختلف سازه آگاه شوید.

مقدار میلگرد مصرفی در هر متر مربع

مقدار میلگرد مورد نیاز در ساختمان به موارد زیادی بستگی دارد.ما در این مقاله مقدار میلگرد مورد نیاز برای ساختمان اسکلت بتنی را بررسی کردیم .علاوه بر آن تعداد طبقات ،محل احداث سازه و میزان زلزله خیز بودن آن و سایر شرایط بر مقدار مصالح تاثیر گذارند .اما به طور کلی در ساختمان های اسکلت بتنی با شرایط معمولی مقدار میلگرد مصرفی در هر متر مربع حدود 40 تا 55 کیلو گرم برای هر متر مربع زیر بنا می باشد .

این مقدار با افزایش و کاهش تعداد طبقات سازه تلرانس کمی دارد که در ادامه بررسی می کنیم برای ساختمان دو، سه و چهار طبقه چند شاخه میلگرد لازم است؟ میلگرد ها به صورت بندیل بسته بندی میشوند و تعداد شاخه در هر بندیل به سایز میلگرد بستگی دارد.

میلگرد تقویتی

متره کردن ساختمان

از اولین مراحل سنجش میزان هزینه های ساختمان متره و برآورد میلگرد مورد نیاز می باشد .متره یعنی مقدار مصالح مورد نیاز پروژه رااندازه گیری کنند .این مصالح عبارت اند از میزان میلگرد ،شن ،سیمان ،آجر و …

کسی که متره ساختمان را انجام می دهند مترور نام دارد که محاسبات لازم را انجام می دهد و در جدولی به نام صورت وضعیت ، شرایط سازه و مقدار مصالح لازم را درج می کند .متره کردن دقیق ساختمان فایده و اهمیت زیادی دارد و در کنترل هزینه ها کمک می کند .از مهم ترین فایده ی متره کردن قبل از شروع سازه این است که هزینه لازم را با بودجه خود می سنجیم و در صورت لزوم بودجه خود را افزایش یا کاهش میدهیم .

فایده دوم آن این است که مصالح لازم را به مقدار کافی در ابتدای کار تهیه کرده و بعد لازم نیست مجدداً مصالح را با قیمت بیشتر تهیه کنیم و علاوه بر آن در اجرای سازه وقفه ایجاد نمی شود .

میلگرد مورد نیاز ساختمان یک طبقه

سایز میلگرد ساختمان یک طبقه معمولاً سایزهای 14 ،16 ،18 می باشد که با خاموت های سایز 18 یا 10 آرماتوربندی می شوند .معمولاً تعداد میلگرد های طولی برای ساختمان یک طبقه در ستون فونداسیون 8 عدد می باشد که در هر ضلع مربع 3 عدد قرارمی گیرد .به صورت حدودی می توان گفت مقدار میلگرد مصرفی در هر متر مربع ساختمان یک طبقه حدود 35 کیلو گرم بر متر مربع زیر بنا می باشد .

میلگرد ساختمان دو طبقه

معمولاً زیاد سوال می شود که برای ساختمان دو طبقه چند شاخه میلگرد لازم است ؟یا یک ساختمان دو طبقه چقدر میلگرد می خواهد ؟ به طور کلی و جمعی با محاسبه همه مقدار ها و تقسیم بر متراژ زیر بنا ، میزان میلگرد مصرفی در ساختمان دو طبقه حدود 40 تا 43 کیلو گرم برای هر متر مربع زیر بنا می باشد .

پیشنهاد مطالعه ⋙  بتن مگر چیست؟

مقدار میلگرد مورد نیاز برای ستون ساختمان دو طبقه حدود 12 تا 18 کیلو گرم است .برای فونداسیون ساختمان دو طبقه تقریباً 10 الی 20 کیلو گرم میلگرد برای هر متر مربع نیاز است .برای سقف در صورتی که تیرچه باشد حدود 5 تا 7 کیلو گرم میلگرد نیاز است .

سایز میلگرد برای ساختمان دو طبقه معمولا سایز های 14 و 16 و 18 برای میلگرد های طولی و برای میلگرد های عرضی (خاموت) از میلگرد سایز 8 و 10 استفاده میشود. البته سایز میلگرد ساختمان دو طبقه به متراژ آن،نوع سقف ، تعداد ستون ها و میزان تحمل وزن آنها بستگی دارد .ولی رایج ترین سایز های مورد استفاده میلگرد برای سازه دو طبقه  14 و16 و 18 میباشد.

میلگرد یکی از اصلی ترین مصالح در ساخت اسکلت بتنی میباشد و در هزینه اسکلت بتنی تاثیر زیادی دارد.با استفاده از میلگرد بتن مسلح ساخته میشود به گفته فرادرس بتن مسلح یعنی : 

«بتن مسلح» (Reinforced Concrete) یا بتن آرمه، یک ماده کامپوزیتی و از مصالح ساختمانی پرکاربرد است که از ترکیب بتن با المان‌های تقویت‌کننده نظیر میلگرد و یا الیاف تشکیل می‌شود. المان‌های تقویت‌کننده، به منظور جبران مقاومت کششی و شکل‌پذیری پایین بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیشنهاد مطالعه : هزینه فونداسیون دو طبقه

برای ساختمان دو طبقه چند شاخه میلگرد

یک ساختمان 3 طبقه چقدر میلگرد می خواهد ؟

در ساختمان های 3 طبقه از میگرد های سایز 14 ،16،18،20 استفاده می شود. و نوع قاب خمشی آن در مقدار میلگرد مورد نیاز برای ساختمان 3 طبقه تاثیر گذار است .معمولاً در طبقات پایینی و فونداسیون از میلگردهای قوی تر استفاده می شود .تقریباً مقدار میلگرد مورد نیاز برای ساختمان سه طبقه حدود 45 تا 50 کیلو گرم برای هر متر مربع زیر بنا می باشد .

نحوه محاسبه میلگرد برای ساختمان بتنی

در ابتدای شروع ساخت هر سازه ای ابتدا باید هزینه ساخت و هزینه مواد اولیه تا حدودی مشخص شود .نوع اسکلت سازه هم در هزینه تاثیرگذار است .البته عوامل زیادی همچون نوع اسکلت ،قیمت مصالح متراژ پروژه و محل وقوع آن و نرخ دستمزدها در هزینه نهایی تاثیر دارد.

از مهم ترین هزینه های ساخت ساختمان چه اسکلت فلزی باشد چه بتنی هزینه خرید آنلاین آهن آلات است .برای برآورد هزینه آهن آلات باید بتوانیم قبل از شروع پروژه باتوجه به متراژ زمین و نوع سازه،  مقدار آهن آلات مورد نظر رامحاسبه کنیم و بدانیم مقدار میلگرد مصرفی در هر متر مربع چقدر است؟

در ادامه می خواهیم مقدار میلگرد مصرفی در هر متر مربع برای ساختمان اسکلت بتنی رامحاسبه کنیم .برای هرسازه اسکلت بتنی در قسمت های فونداسیون ستون ،سقف،دیواربرشی و …از میلگرد استفاده می شود .در ادامه مقدار میلگرد هر قسمت را محاسبه می کنیم .

محاسبه میلگرد فونداسیون

بخشی از مقدار میلگرد مصرفی در هر متر مربع برای فونداسیون میباشد. در هر فونداسیون از تعدادی میلگرد طولی و عرضی استفاده می شود .میلگردهای طولی در دو ردیف بالا و پایین قرار می گیرند .میلگردهای طولی باید از قسمت بیرونی بتن فاصله داشته باشند و به عبارتی بتن باید پوشش ضخیمی روی میلگردها ایجاد کند تا آنها در معرض رطوبت و هوا نباشند .

به این فاصله میلگرد ها از قسمت بیرونی بتن کاور گفته می شود .همچنین دو سر میلگرد های طولی خم هایی دارد که برای گیرایی بهتر کاربرد دارند .مقداراین خم ها نیز در محاسبه طول و مقدار میلگرد لحاظ می شود .

پیشنهاد مطالعه ⋙  تعریف جوشکاری و بررسی دقیق انواع آن

برای به دست آوردن وزن میلگرد باید اندازه طول میلگرد مشخص شود که برای این کار بایستی طول محور پی، کاور (فاصله میلگرد از قسمت خارجی بتن برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی) و خم بخش انتهایی و ابتدایی میلگرد را بدانیم.در نهایت با استفاده از فرمول زیر طول میلگرد را محاسبه می کنیم .

 فرمول محاسبه طول میلگردهای طول و عرض فونداسیون بتنی ساختمان به این صورت است؛

(۲* طول کاور)- (۲*طول خم)+ طول محور = طول میلگرد 

پس از محاسبه طول میلگرد با مشخص شدن سایز آن طبق نظر مهندس سازه و نقشه ساختمان با استفاده از جدول وزن میلگرد مقدار میلگردهای طولی را محاسبه می کنیم .

محاسبه میلگردهای عرضی فونداسیون

مقدار میلگرد های عرضی نیز کاملاً مشابه میلگرد های طولی محاسبه می شود .فقط به جای طول محور، عدد عرض محور را انتخاب می کنیم .طول خم را 7 سانتی متر و کاور را 15سانتی متر در نظر می گیریم و با استفاده از فرمول بالا طول یک میلگرد عرضی را بدست می آوریم .پس از محاسبه طول میلگرد عرضی باید آن را در تعداد لازم ضرب کنیم .

تعداد میلگرد های عرضی در هر محور نقشه درج می شود. معمولاً هر 20 سانتی متر یک خاموت (میلگرد عرضی ) قرار می گیرد .در نهایت طول بدست آمده در وزن ضرب شده و مقدار مشخص می شود .

آرماتور بندی ساختمان _آهن جم

محاسبه میلگرد تقویتی

برای به دست آوردن وزن میلگردهای تقویتی به کار گرفته شده در فونداسیون ساختمان بایستی طول میلگرد در تعداد و وزن طول آن ضرب شود. نکته مهم در این مورد اینکه عمق پی ساختمان بستگی به تعداد طبقات دارد و برای محاسبه عمق فونداسیون باید تعداد طبقات را در 10 کرد و حاصل را با عدد 20 جمع نمود.

محاسبه میلگرد ستون

برای محاسبه میلگرد ستون ابتدا باید شکل ستون و تعداد میلگرد آن را بدانیم .برای اطلاع از این موضوع مقاله تعدادمیلگرد در هر ستون را مطالعه کنید .معمولاً میلگرد مورد نیاز برای ستون در ساختمان حدود12 تا 18کیلو گرم به متر مربع زیر بنا می باشد .از  رامکا هم در ستون استفاده میشود.

محاسبه میلگرد مورد نیاز سقف

نوع سقف در مقدار میلگرد مورد نیاز تاثیر زیادی دارد .در سقف دال بتنی حدود 10 تا 16 کیلو گرم آرماتور برای هر متر مربع نیاز می باشد و برای تیرچه ها نیز 5 تا 7 کیلوگرم میلگرد در هر متر مربع استفاده می شود .

تعداد میلگرد در هر ستون ساختمان یک طبقه

اگر برای یک ساختمان با زیربنای 200 مترمربع و یک طبقه حداقل برای هر مترمربع 35 کیلوگرم میلگرد در نظر گرفت در مجموع حداقل 7 تن میلگرد برای کل ساختمان مورد نیاز است. برای برآورد مقدار میلگرد مصرفی در هر متر مربع در هر ستون ساختمان یک طبقه باید گفت که برای هر ستون حداقل 8 عدد میلگرد لازم است؛ به طوری که در هر سمت به صورت مربعی 3 عدد  میلگرد باید قرار داد همچنین ابعاد ستون باید حداقل 30 سانتیمتر در نظر گرفته شود.

بر همین اساس می توان برآورد کرد که برای ساختمان دو طبقه چند شاخه میلگرد مورد نیاز خواهد بود.

اندازه میلگرد برای ساختمان یک طبقه حداکثر حدود 16 تا 18 بوده و  برای آرماتور حرارتی و خاموت ها میلگرد با سایز 8 تا 10 به کار می رود. این اعداد به صورت تخمینی بیان می شود و برای هر ساختمان باید طبق نقشه ساختمان، تعداد میلگرد و برش و خم آن ها مشخص گردد.

برای اطلاع از تعداد میلگرد طولی و عرضی و نحوه محاسبه آن در انواع ستون ها با اشکال مختلف در ساختمان های دو طبقه و سه طبقه  مقاله تعداد میلگرد در ستون را مشاهده کنید.

پیشنهاد مطالعه ⋙  میخکوبی خاک با میلگرد|مراحل و روش انجام،مزایا و معایب آن

برای صد متر زیر بنا چقدر میلگرد لازم است؟

به طور کلی هرینه ساخت اسکلت فلزی با هزینه ساخت اسکلت بتنی یکسان است و در برخی مواقع هزینه اسکلت بتنی بیشتر از اسکلت فلزی در می آید. در اسکلت بتنی ترکیب میلگرد و بتن به کار می رود که وزن آن حدود 35 درصد کمتر از اسکلت فلزی خواهد بود. این کمبود وزن نسبت به فولاد در ساختمان سازی با در نظر گرفتن هزینه های بتن ریزی، اجرت کار، زمان صرف شده برای انجام کار و مقدار میلگرد لازم جبران می شود.

مقدار میلگرد مصرفی در هر متر مربع در صورتی که اسکلت فلزی با مهاربند هم مرکز شود به ازای هر متر مربع 40 تا 70 کیلوگرم پیش بینی می شود. در صورتی که مهاربند غیر هم مرکز در نظر گرفته شود مقدار میلگرد مورد نیاز بین 50 تا 75 کیلوگرم تخمین زده خواهد شد.

همچنین میزان میلگرد لازم در سازه های فولادی با قاب خمشی حدود 70 تا 120 کیلوگرم برآورد می شود و در حالت معمول این مقدار بین 70 تا 115 کیلوگرم مورد نیاز است. اما در اسکلت بتنی با دیوار برشی و قاب خمشی مقدار میلگرد به ازای هر متر مربع 35 تا 60 کیلوگرم در نظر گرفته شده و در اسکلت بتنی با قاب ویژه بین 45 تا 70 کیلوگرم است.

همچنین به ازای هر متر مربع آهن آلات در قاب خمشی معمولی مقدار میلگرد بین 40 تا 55 کیلوگرم تخمین زده می شود.

جمع بندی

میلگردها از اجزای مهم در فرآیند ساخت و ساز ساختمان ها هستند که می توانند نیروهای وارده از اطراف را تحمل کنند این قطعات باید از متریال با کیفیت ساخته شده باشد. قبل از آغاز پروژه ساختمان سازی باید مقدار مورد نیاز میلگرد برای ساختمان های مختلف برآورد شود. در این مقاله فرمول نحوه محاسبه میلگرد فونداسیون بتنی و روش تعیین مقدار میلگرد مصرفی در هر متر مربع ساختمان یک طبقه بیان شد.

شما میتوانید جهت دریافت قیمت انواع میلگرد از جمله قیمت میلگرد ،قیمت میلگرد ساده ،  بر روی لینک های مربوطه کلیک کنید و جدیدترین قیمت میلگرد را در آهن جم دریافت کنید. 

همچنین میتوانید علاوه بر قیمت تیرآهن، قیمت روز آهن شامل قیمت تیرآهن IPE، قیمت تیرآهن لانه زنبوری و قیمت تیرآهن هاش، قیمت ورق، قیمت نبشی، قیمت ناودانی، قیمت سپری، قیمت پروفیل، قیمت لوله، قیمت خاموت، قیمت محصولات مفتولی، قیمت شمش و قیمت لوازم سوله را از آهن جم دریافت کنید.‌ جهت دریافت اطلاعات بیشتر، میتوانید با بخش فروش و پشتیبانی آهن جم، با شماره 03133869211 تماس بگیرید.

سوالات متداول

در ساختمان اسکلت بتنی با شرایط معمولی مقدار میلگرد مصرفی در هر متر مربع زیربنا حدود ۴۰ تا ۵۵ کیلوگرم میباشد. پیچیده بودن نقشه سازه ،زلزله خیز بودن محل احداث و افزایش تعداد طبقات موجب افزایش مقدار میلگرد مورد نیاز میشود.

متره کردن یعنی میران هزینه های ساختمان و اینکه هر متر مربع چقدر میلگرد لازم دارد مورد بررسی و برآورد هزینه قرار بگیرد.

میلگرد های سایز ۱۰،۱۲،۱۴و ۱۶ در ساختمان بیشترین کاربرد را دارند.

بازرگانی آهن جم یکی از معتبر ترین بنگاه های آهن آلات است که انواع میلگرد ساده و آجدار را با بهترین قیمت بازار عرضه می نماید.جهت خرید میلگرد با شماره 0314202 تماس بگیرید.

4.1/5 - (7 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد