0
ورود و عضویت
×
آهن جم
ورود و عضویت
0

هر شاخه تیرآهن چند متر است

زمان مطالعه : 9 دقیقه
هر شاخه تیرآهن چند متر است

تیرآهن یکی از مقاطع پرکاربرد فولادی است که در ساختمان سازی نقش مهمی دارد. انواع تیرآهن ها بر اساس وزن و ضخامت آن ها دسته بندی می شوند. هر شاخه تیرآهن با توجه به مقیاس کیلوگرم و ضخامت آن طبق میزان سانتی متر تعیین می شود؛ اما اینکه طول هر شاخه تیرآهن چند متر است و ابعاد تیرآهن به چه صورت است، باید از طریق جدول ابعاد تیرآهن همه کارخانه ها سایز هریک از تیرآهن ها را بررسی کنید تا بتوانید اطلاعات کافی در این زمینه به دست بیاورید.

معمولاً تیرآهن ها در ساختمان سازی برای ساخت دیوار ها و افزایش استحکام آن ها به کار می‌روند. هنگامی که تیرآهن در دیوار یک ساختمان به کار می رود باعث می‌شود تا تحمل نیروی خمشی تقویت شود و همچنین به عنوان مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین تیرآهن یک نقش اصلی در ساختمان سازی دارد و آن هم تحمل نیروهای وارد شده به سازه به خاطر حوادث طبیعی مانند زلزله است.

برای محاسبه طول هر شاخه تیرآهن باید اطلاعات کافی درباره روش تولید تیرآهن داشته باشید. معمولا تیرآهن ها به روش نورد گرم تولید می شوند و در این روش همه تیرآهن های تولید شده دارای ابعادی معادل ۱۲ متر هستند؛ بنابراین طول هر شاخه تیرآهن ۱۲ متر است؛ اما وزن هر شاخه تیرآهن ۱۲ متری با توجه به سایز تیرآهن و چگالی آن متفاوت است.

1- هر شاخه تیرآهن چند متر است؟

تیرآهن ها از مقاطع پرکاربرد پروفیلی هستند که در صنایع ساختمان سازی کاربرد دارند و در قسمت های مختلف سازه مورد استفاده قرار می گیرند.وزن پروفیل نسبت به نوع و ابعاد آن متفاوت است. تیرآهن بر اساس اندازه طول بال دسته بندی می‌شود. معمولاً با متراژ ۱۲ متر به صورت شاخه ای توسط قیچی های مخصوص بریده می شود و مصرف کنندگان بر اساس نیاز خودشان انواع تیرآهن ها را خریداری می کنند. به طور کلی طول هر شاخه تیرآهن ۱۲ متر است و تیرآهن ها دارای سایزهای مختلفی هستند. به عنوان نمونه تیرآهن در اندازه های مختلفی در بازار موجود است که از سایز ۸ سانتی متر تا سایز ۶۰ سانتی متر تولید می شوند و هر یک دارای وزن های مختلفی هستند.

2- طول تیرآهن چقدر است؟

قبل از پاسخ دادن به این سوال که طول تیرآهن چقدر است؟ باید بدانید که تیرآهن ها با سایز ها و وزن های مختلف تولید می شوند و دارای کاربرد های متفاوتی هستند. همه تیرآهن ها بر اساس استاندارد ساخت آن ها دسته بندی می شوند. به طور کلی چهار نوع تیرآهن معمولی،INP  ،تیرآهن هاش و تیرآهن لانه زنیوری در بازار موجود هستند که بر اساس استانداردهای جهانی تولید می شوند. تیرآهن ها معمولاً دارای ۳ قسمت بال، جان و تیر هستند و این ارتفاع بخش جان تیر است که اندازه تیرآهن را مشخص می کند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  ورق آجدار

معمولاً کاربرد تیرآهن ها با توجه به اندازه آن ها مشخص می شود. تیرآهن ها بیشتر در اسکلت بندی ساختمان برای ساخت پل، ساخت سازه های صنعتی و فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا بتوانند نیروهای خمشی و برشی را انتقال دهند. تیرآهن نقش مهمی در جلوگیری از فروپاشی سازه را به عهده دارد؛ اما اینکه هر تیر آهن در چه پروژه ای مورد استفاده قرار می گیرد به فاکتورهای مختلفی مانند اندازه، طول و وزن آن بستگی دارد.

 سایز تیر آهن نیز متفاوت است. به عنوان مثال بعضی از پرکاربردترین تیرآهن های موجود در بازار با سایز، ۱۲، ۱۴، ۱۶ و ۱۸ می باشند. البته تیرآهن سایز ۲۰ نیز در بسیاری از کارخانه ها تولید می شود و به دلیل داشتن مقاومت بالا در سازه های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما باید بدانید که مرسوم ترین تیرآهن های مورد استفاده دارای ۱۲ متر طول هستند؛ بنابراین هر شاخه تیرآهن ۱۲ متری با توجه به ضخامت و وزن آن در گروه های مختلف قرار می گیرد.

 ضخامت هر شاخه تیرآهن برحسب میزان سانتی متر و وزن هر شاخه تیرآهن برحسب کیلوگرم اندازه گیری می شود. کوچکترین تیرآهن ها دارای سایز ۸ سانتی متر و وزن ۷۲ کیلوگرم هستند و بزرگترین تیرآهن ها دارای سایز ۶۰ سانتی متر و وزن ۱۴۶۴ کیلوگرم هستند؛ بنابراین اگر بخواهیم به این سوال پاسخ بدهیم که تیرآهن چند متر است، باید بگوییم که هر شاخه تیرآهن ۱۲ متر است.

پیشنهاد مطالعه : حداکثر طول تیرآهن سقف

3- ابعاد تیرآهن

برای به دست آوردن اطلاعات کافی درباره ابعاد تیرآهن باید جدول سایز تیرآهن را داشته باشید تا بتوانید اطلاعات دقیق درباره سایز تیرآهن ارتفاع تیرآهن، عرض بال تیرآهن، ضخامت جان تیرآهن، ضخامت بال تیرآهن وزن هر شاخه یک متری تیرآهن یا وزن هر شاخه ۱۲ متری تیرآهن را داشته باشید. همانطور که می دانید تیرآهن ها با استاندارد های مختلف IPE،INP، IPB تولید می شوند.

هر یک از این استاندارد ها دارای سایزهای مختلفی هستند که مشخصات آن ها با سایز های دیگر متفاوت است. به عنوان مثال تیرآهن IPE12 دارای ارتفاع ۱۲۰ میلی متر، عرض بال ۶۴ میلی متر، ضخامت جان ۴.۴ میلی متر، ضخامت بال ۶.۳ میلی متر، وزن شاخه ۱۲ متری ۱۲۴.۸۵ کیلوگرم است؛ بنابراین ابعاد تیرآهن با توجه به سایز و استانداردهای آن متفاوت است. هر چه ابعاد تیرآهن استاندارد باشد در کیفیت و هزینه اسکلت فلزی تاثیر دارد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  میلگرد خرک چیست؟کاربرد و نکات مهم استفاده از آن
هر شاخه تیرآهن چند متر است

4- سایز تیرآهن راه پله چقدر است؟

قبل از پاسخ دادن به سوال سایز تیرآهن راه پله چقدر است؟ ابتدا بهتر است کمی درباره تیرآهن راه پله توضیح بدهیم. معمولاً در سازه های فلزی برای ایجاد ارتباط بین طبقات مختلف از راه پله ها استفاده می شود؛ اما برای ساخت راه پله ها از تیرآهن های مخصوصی به نام تیرآهن راه پله استفاده می شود که باعث اتصال ستون دیوار و پاگرد شده و اجرای راه پله را در ساختمان ممکن می‌کند.

 برای انتخاب تیرآهن مناسب راه پله باید تیرآهن هایی که دارای مقاومت بالایی هستند، انتخاب شود. چرا که نیروی زیادی از طریق بقیه اجزای راه پله به آن وارد می شود. معمولاً تیرآهن های راه پله در قسمت کناری راه پله قرار می‌گیرند و باقی اجزا روی این تیرها و فشار زیادی به آن وارد می کند. بیشترین تیرآهن های استفاده شده در ساخت راه پله تیرآهن، ۱۴، ۱۶ و ۱۸ هستند که دارای مقاومت بالایی می باشند. معمولاً به تیرآهن راه پله، تیرآهن راه پله شمشیری نیز گفته می شود. این تیرآهن ها به شکل حرف Z انگلیسی هستند و به عنوان رابط بین طبقات ساختمان می باشند.

در این نوع راه پله ها علاوه بر تیر آهن از دال بتنی استفاده می شود که امکان جابجایی ما بین طبقات به وسیله راه پله را به وجود می آورد. درست است که طراحی راه پله در اسکلت های فلزی و بتنی تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند، اما معمولاً ابعاد راه پله در ساختمان های فلزی و اسکلت های بتنی یکسان است. معمولاً برای اجرای راه پله در یک اسکلت فلزی میزان بار وارده بر شمشیری راه پله طراحی و محاسبه می‌شود و در مراحل بعد با توجه به ابعاد شمشیری یا همان تیرآهن راه پله در نقشه ها تیرآهن مورد نظر برش داده شده و خم می شود.

 با توجه به اینکه راه پله ها این امکان را فراهم می آورند که از یک طبقه به طبقه دیگر بروید، باید یک سطح شیب دار بین هر دو طبقه ایجاد شود و این سطح شیب دار تنها با اجرای رمپ بین هر دو طبقه به وجود می آید. تیرآهن استاندارد مورد استفاده برای شمشیری یا تیرآهن راه پله معمولاً دارای مقطع IPE ۳۴۰ هستند. این تیرآهن ها در محل زاویه دو جوش دارند و همین قسمت جوش پروفیل است که کمی ضعیف است و باید از هر دو طرف تقویت شود و برای تقویت کردن تیرآهن راه پله معمولاً از ورق پلیت استفاده می کنند.

پیشنهاد مطالعه : ساخت سوله با تیرآهن

کمترین و بیشترین طول تیرآهن

سوالات زیادی درباره طول تیرآهن ها وجود دارد.طول تیرآهن در همه سایز ها ثابت و برابر با ۱۲ متر است .اغلب سوال میشود که متراژ تیرآهن چقدر است؟ یا هر شاخه آهن ۱۴ چند متر است ؟ در پاسخ باید گفت که متراژ تیرآهن ۱۲ متر است و هر شاخه آهن ۱۴ یا هر سایز دیگری نیز طول ۱۲ متر دارد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  ورق سیاه

طول استاندارد تیرآهن ها ۱۲ متر میباشد. تیرآهن با طول های کوتاه تر نیز تولید میشود که به آن تیرآهن نرمال می گویند. 
طول تیرآهن ۱۲ متر ، برای تیرآهن های معمولی و رایج بازار از نوع ipe میباشد .تیرآهن با طول های بیشتر نیز تولید میشود.تیرآهن های با طول بیش از ۱۲ متر معمولا برای پروژه های خاصی و به صورت سفارشی تولید می‌شوند.

تولید انبوه ندارند و معمولا تیرآهن با طول بیشتر از ۱۲ متر را نمی‌توان در بازار پیدا کرد .تیرآهن های با طول بیش از ۱۲ متر دارای ابعاد بزرگی هستند .معمولا تیرآهن های هاش یا تیر ورق های سفارشی با طول بیشتر و ابعاد بسیار بزرگ برای سازه های خاص تولید میشوند.

به گفته فرادرس : تیرآهن I شکل معمولا در انواع معمولی (INP)، نیم پهن (IPE) و بال پهن (IPB) تولید می‌شود. تیرآهن بال پهن دارای انواع سبک وزن (IPBL)، متوسط و سنگین وزن (IPBV) است.

مقاله هر شاخه تیرآهن چند متر است شما میتوانید جهت دریافت قیمت انواع میلگرد و تیر آهن از جمله قیمت میلگرد ،قیمت میلگرد ساده ، قیمت میلگرد کلاف آجدار ، قیمت تیرآهن IPE، قیمت تیرآهن لانه زنبوری و قیمت تیرآهن هاش،بر روی لینک های مربوطه کلیک کنید و جدیدترین قیمت میلگرد را در آهن جم دریافت کنید. 

همچنین میتوانید علاوه بر قیمت تیرآهن، قیمت روز آهن شامل  قیمت ورق، قیمت نبشی، قیمت ناودانی، قیمت سپری، قیمت پروفیل، قیمت لوله، قیمت خاموت، قیمت محصولات مفتولی، قیمت شمش و قیمت لوازم سوله را از آهن جم دریافت کنید.‌ جهت دریافت اطلاعات بیشتر، میتوانید با بخش فروش و پشتیبانی آهن جم، با شماره 03133869211 تماس بگیرید.

سوالات متداول

هر شاخه تیرآهن ۱۲ متر است .تمامی تیرآهن با طول ۱۲ متر تولید می‌شوند.

تیرآهن های استاندارد معمولی فقط با طول ۱۲ متر تولید می‌شوند. برخی تیرآهن های خاص مانند هاش یا تیر ورق ممکن است به صورت سفارشی با طول بیشتر از ۱۲ متر تولید شوند.

تیرآهن با طول کمتر از ۱۲ متر وجود دارد که به آن تیرآهن نرمال گفته می‌شود و معمولا اضافات تولید هست و به صورت اختصاصی تولید نمیشود.

معمولا تیرآهن های کوتاه و تکه ای قیمت کمتری نسبت به تیرآهن های استاندارد ۱۲ متری دارند.

5/5 - (1 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد