اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

محاسبه تیرآهن سقف طاق ضربی

زمان مطالعه : 7 دقیقه
تیرآهن سقف طاق ضربی

مقاله محاسبه تیرآهن سقف طاق ضربی شما میتوانید جهت دریافت قیمت انواع میلگرد و تیر آهن از جمله قیمت میلگرد ،قیمت میلگرد ساده ، قیمت میلگرد کلاف آجدار ، قیمت تیرآهن IPE، قیمت تیرآهن لانه زنبوری و قیمت تیرآهن هاش،بر روی لینک های مربوطه کلیک کنید و جدیدترین قیمت میلگرد را در آهن جم دریافت کنید. 
همچنین میتوانید علاوه بر قیمت تیرآهن، قیمت روز آهن شامل  قیمت ورق، قیمت نبشی، قیمت ناودانی، قیمت سپری، قیمت پروفیل، قیمت لوله، قیمت خاموت، قیمت محصولات مفتولی، قیمت شمش و قیمت لوازم سوله را از آهن جم دریافت کنید.‌ جهت دریافت اطلاعات بیشتر، میتوانید با بخش فروش و پشتیبانی آهن جم، با شماره 03133869211 تماس بگیرید.

سقف ها در انواع مختلفی ساخته می شوند که سنتی ترین و قدیمی ترین نوع آن سقف طاق ضربی است. برای ایجاد چنین سقفی باید تیرهای فرعی به موازات هم بین دو تیر موازی (پل) به صورت عمودی نصب شوند؛ که فاصله تیرآهن سقف طاق ضربی بین ۰/۷ تا ۱/۳ متر است. در این نوع سقف دهانه های قابل اجرا حداکثر 5 متر در نظر گرفته می شوند.

تیرآهن سقف طاق ضربی

مراحل اجرایی تیرآهن سقف طاق ضربی

مرحله یک تیر ریزی سقف:

قبل از انجام هر کاری برای ایجاد سقف طاق ضربی باید برای تیرریزی این سقف ها بستر مناسبی را فراهم کرد؛ اسکلت های بتنی، فلزی و سایر مصالح بنایی برای این کار مناسب هستند. بعد از ایجاد چنین محلی با توجه به ضوابط خاص باید با استفاده از پروفیل های فولادی تیرریزی انجام شود؛ نکته مهم در انتخاب تیرآهن این است که محصول نبایددارای اعوجاج و پیچیدگی باشد و برای بستر سازی می توان طبق طراحی و نقشه های سازه از تیرآهن استاندارد IPE120 به بالا استفاده کرد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  میلگرد رامکا چیست؟| کاربرد ها و نحوه اجرا

می تواند فاصله داخل به داخل تیرآهن های سقف طاق ضربی بین 70 تا 110 سانتیمتر باشد و طول تیرآهن ها نباید تا جای ممکن بیشتراز 5 متر شود. بهترین روش تقسیم کردن کل دهانه به یکی از اعداد بین 70 تا 110 سانتیمتر برای تیر ریزی سقف طاق ضربی است؛ در این صورت برای تمامی دهانه های سقف های آجری می توان مقدار ثابت را ایجاد کرد.

برای جلوگیری از فروریختن آجرها هنگام فشار به تیرآهن در وسط دهانه ها و ایجاد فاصله بین آن ها باید ابتدا و انتهای تیرآهن ها را توسط جوش با میلگرد حداقل نمره 10  به تکیه گاه اصلی محکم کرد.

برای اطلاع از قیمت لحظه ای آهن آلات در کانال قیمت لحظه ای میلگرد آهن جم در تلگرام عضو شوید.

مرحله دوم آجر چینی سقف :

در این مرحله از آجرهای فشاری، خاک و ملات گچ در اجرای این سقفهای قوسی استفاده می شود. این آجرها قبل از استفاده برای اینکه خام نباشد باید داخل آب قرار داده شوند تا زنجاب شوند. در اجرای این سقف باید از ملات های زودگیر با مصالح مناسب استفاده کرد؛ همچنین در این ملات نسبت خاک به گچ باید یک به دو باشد.

برای متصل شدن کامل آجر به تیرآهن سقف طاق ضربی باید قبل از گذاشتن آجر، ملات ماسه سیمان را داخل تیرآهن ریخت و سپس اولین آجر قرار داده شود. برای جلوگیری از باز شدن دهانه های کناری در اثر فشار آجر ها بایستی به صورت همزمان همه دهانه های سقف در کنار هم آجر چینی شوند.

در دهانه های یک متری ارتفاع قوس بین 2 تا 4 سانتیمتر لحاظ می شود؛ زیرا اگر میزان قوس بیشتر شود مقدار ملات برای صاف کردن آن ها نیز از زیر افزایش می یابد و سقف سنگین خواهد شد. تا انتهای دهانه آجر چینی به همین روش انجام می شود. برای استحکام بخشیدن به سقف باید بین آجرها بعد از چیدن هر چند ردیف دوغاب گچ ریخته شود؛ همچنین برای اینکه نیروهای وارده در سقف پخش گردد باید در ایجاد قوس سقف دقت زیادی کرد. برای جلوگیری از لرزش سقف باید پس از پایان مرحله آجر چینی فاصله بین آجرها و تیرآهن از بالای سقف با ملات پر شود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  بتن ریزی در هوای سرد|مشکلات و دستورالعمل ها

مرحله سوم نصب میلگرد کلاف (میلگرد مهار) :

همان طور که بیان شد سقف‌ها طاق ضربی از استحکام کمی برخودارند و هنگام راه رفتن روی آن ها دچار لرزش می شوند. برای افزایش صلبیت و استحکام این سقف ها بایستی تیرآهن سقف طاق ضربی به وسیله میلگرد با حداقل نمره 10 به صورت ضربدری به هم جوش بخورند. چنانچه با انجام جوش هنوز سقف دارای لرزش باشد می توان از ملات های ماسه و سیمان استفاده کرد؛ البته این ملات می تواند باعث افزایش سنگینی سقف شود.

محاسبه تیرآهن سقف طاق ضربی

برای محاسبه تیرآهن سقف طاق ضربی باید طبق ماکزیمم لنگر خمشی وارده عمل کرد؛ برای مثال ماکزیمم لنگر خمشی برای دهانه 6 متری در این نوع تیرآهن برابر با 3600 کیلوگرم برمتر است البته باید سر تیرآهن روی شناژ و آزاد قرار داده شود.

بر اساس فرمول زیر این مقدار محاسبه شده است :

کیلوگرم در متر 3600 = 8/  M = ql2

نیروی وارده در طبقات برابر است با ۸۰۰ کیلوگرم بر متر مربع که در یک متر طول، این مقدار بار معادل ۸۰۰ کیلوگرم بر متر می شود؛

 برای طول یک متر  q = 800 kg⁄m

کیلوگرم بر سانتی‌متر  ۸ q =

l = 6 m

اساس مقطع لازم برابر است با:

 مجاز  Wx = M ⁄ Fy

× Fy 0.6 =  مجاز  Fy

Fy برابر است با تنش تسلیم فولاد که این مقدار ۲۴۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع خواهد بود. پس؛

کیلوگرم بر سانتی متر مربع  ۱۴۴۰ = ۲۴۰۰ × ۰٫۶ =  مجاز  Fy

بنابراین:

سانتیمتر مکعب 250  Wx = (3600 × 100)/1440=   

به این دلیل که واحد ماکزیمم لنگر خمشی با کیلوگرم بر متر بیان می شود، در فرمول فوق در مقدار 100 ضرب می کنیم تا واحد به سانتیمتر تبدیل شود.

پروفیل IPE22 طبق جدول اشتال انتخاب می شود و باید میزان خیز یا شکم دادگی برای سقف نیز مورد بررسی قرار گیرد.

ماکزیمم خیز مجاز برای دهانه ۶ متر ۱٫۷ تا ۲ سانتی‌ متر برابر با با ۱⁄۳۶۰ تا ۱⁄۳۰۰ طول دهانه است.

خیز برابر است با:

d= (5q × l4  )/(384 EI)

 در اینجا E  مدول الاستیسیته و I  ممان اینرسی است.

کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع   ۵ ۱۰ × ۲۱  E =

 I = 2770   (cm4)براساس جدول اشتال تیرآهن

پیشنهاد مطالعه ⋙  سقف وافل چیست؟ انواع و کاربردها،مزایا و معایب آن

سانتیمتر d=(5×8×6004)/(384×21×105×2770)=2/3  

در اینجا چون برای پروفیل IPE22  خیز برابر 2.3 سانتی متر شد و مقدار به دست آمده از 2 سانتیمتر بیشتر است پروفیل IPE24  انتخاب می شود.

مقدار G برای محاسبه وزن شاخه ۶ متری تیرآهن IPE24  باید از جدول اشتال برداشته شود و آن را ۶  ضرب کرد. پس وزن یک عدد تیرآهن آن برابر است با:

کیلوگرم ۱۸۴٫۲ = ۶ × ۳۰٫۷

پیشنهاد مطالعه : وزن تیرآهن ۱۴

نکات مهم در اجرای سقف طاق ضربی

در هنگام ساخت و اجرای تیرآهن سقف طاق ضربی باید نکات مهمی مدنظر قرار گیرد که برخی از آن ها به شرح زیر است؛

  • در صورتی که از آجرهای خام یا جوش در سقف طاق ضربی استفاده شود موجب ریزش طاق خواهد شد.
  • برای ساخت سقف طاق ضربی زنجاب کردن آجرها یک مرحله مهم و ضروری است.
  • برای استحکام بخشی در این سقف ها باید تمام دهانه ها همزمان و به طور مساوی باید اجرا شوند.
  • ملات در اجرای سقف ضربی با نسبت یه به دو خاک و گچ درست می شود.
  • در تمام طول دهانه ها باید میزان و مقدار قوس مناسبی در نظر گرفته شود تا از افزایش قوس و در رفت اندود جلوگیری شود.
  • در هنگام محاسبه تیرآهن سقف طاق ضربی باید تیرآهن توسط تسمه فولادی یا میلگرد به شکل ضربدری به هم محکم شوند. در این حالت نباید طول مستطیل ضربدری بیشتر از ۱/۵ برابر عرض شود و مساحت تحت پوشش هر ضربدری نیز نباید از 25 متر بیشتر گردد.

جمع بندی

سقف طاق ضربی از سقف های سنتی در ایران است که نمونه آن را در بافت قدیمی شهر یزد می توان دید. علت رواج این سقف ها پایین بودن هزینه ساخت و تغییر قسمت هایی از ساختمان بعد از ایجاد سقف ضربی است. در این مقاله نکات مهمی در مورد ساخت این نوع سقف بیان شد و فرمول محاسبه تیرآهن سقف طاق ضربی نیز شرح داده شد.دهانه هر سقفی با توجه به ویژگی های آن متفاوت است .مثلا حداکثر دهانه سقف تیرچه بلوک حدود 8 متر است اما دهانه سقف طاق ضربی متفاوت است که به آن پرداختیم .امییدواریم این مقاله اطلاعات مفیدی را به شما منتقل کرده باشد.

3.9/5 - (11 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد