0
ورود و عضویت
×
آهن جم
ورود و عضویت
0

اسکلت فلزی چیست؟انواع ،مزایا و معایب آن

زمان مطالعه : 11 دقیقه
اسکلت فلزی

اسکلت فلزی که به آن اسکلت فولادی هم گفته می شود یکی از از روش های ساخت و ساز نسبتاً جدید است که امروزه بسیار پرطرفدار شده و برای ساخت بسیاری از سازه های مرتفع و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی اسکلت فلزی سازه ای است متشکل از شبکه منظمی از تیرها و ستون ها به صورت عمودی و افقی که طبق استاندارد های مشخصی در کنار یکدیگر قرار گرفتند. و به دو روش اتصال از طریق پیچ و مهره یا جوشکاری به یکدیگر متصل شده اند. اسکلت فلزی یکی از بهترین روش ها برای اجرای اسکلت ساختمان می باشد. زیرا استحکام و مقاومت زیادی را ایجاد می کند. اسکلت فلزی عمدتاً از مقاطع فولادی همچون تیرآهن ها ساخته می شود. به همین دلیل قیمت تیرآهن در هزینه های اجرای اسکلت فلزی فاکتور تعیین کننده ای می باشد. در ادامه این مقاله از آهن جم درباره اسکلت فلزی و انواع آن و مزایا و معایب آن صحبت می کنیم.با ما همراه باشید.

اسکلت فلزی سازه ای کاملاً فولادی می باشد که از انواع مقاطع فولادی ساخته می شود .به اسکلت فلزی اسکلت فولادی یا سازه فلزی هم گفته می شود. اسکلت فلزی متشکل از فولاد تیر و ستون میباشد .ستون های سازه به دو صورت عمودی و افقی قرار گرفته اند. بنیادی ترین مصالح به کار رفته در اسکلت فلزی مقاطع فولادی می باشند. مقاطع فولادی به دلیل این که استحکام و مقاومت زیادی دارند و خاصیت جوش پذیری و شکل پذیری آنها مناسب است در اجرای اسکلت های فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند .
استفاده از اسکلت فولادی در ساختمان ها باعث می شود که وزن سازه کمتر شود و در برابر هر گونه ضربه و فشار استحکام بیشتری نشان دهد. قطعات اسکلت فلزی با روش هایی مانند جوشکاری یا پیچ و مهره به یکدیگر متصل می شوند. در اسکلت فلزی تیرهای فولادی بخش افقی اسکلت می باشند که در برابر بارهایی که به محور آنها وارد می‌شود مقاومت می کنند. ستون فلزی نیز بخش عمودی اسکلت می باشد که فشارهای وارد را منتقل می نماید. به اسکلت های فولادی در زبان انگلیسی Steel structure میگویند. در اجرای اسکلت فلزی از مقاطع فولادی همچون تیر آهن، قوطی آهن و سایر پروفیل ها استفاده می شود.

اسکلت فولادی چیست؟_آهن جم

انواع اسکلت ساختمان ها

امروز سازه ها عمدتاً از اسکلت های فلزی یا اسکلت های بتنی ساخته می‌شوند. ساخت ساختمان ها با اسکلت های بتنی در حال حاضر در ایران متداول تر می باشد و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. اسکلت فولادی نسبت به اسکلت بتنی مقاوم تر می باشد. همچنین سرعت اجرای آنها بسیار بیشتر است اما اجرای آن با توجه به اینکه کاملاً از مقاطع فولادی استفاده می شود و قیمت آهن آلات نسبت به بتن بسیار بیشتر است،هزینه بیشتری دارد. به همین علت اسکلت های بتنی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع اسکلت فلزی

اسکلت فلزی ساختمان ها از ستون های عمودی و تیرهای افقی تشکیل شده است که این ستونها و تیرها به روش های مختلفی به یکدیگر وصل می شوند. اسکلت های فلزی با توجه به نوع اتصال اجزایشان به دو نوع اسکلت فلزی پیچ و مهره ای و اسکلت فلزی جوشکاری تقسیم می شوند که در ادامه به توضیح هر کدام می‌پردازیم.

پیشنهاد مطالعه ⋙  هر بندیل میلگرد چند شاخه است؟

اسکلت فلزی پیچ و مهره ای

در اسکلت فلزی پیچ و مهره ای تمام ستون و تیر های فولادی به وسیله پیچ و مهره به یکدیگر متصل می‌شوند و در نهایت اسکلت فولادی اولیه ساختمان را شکل می دهند. اسکلت فلزی پیچ و مهره ای از بهترین نوع اسکلت های فولادی نسبت به بقیه آنها میباشد. برای اجرای این نوع اسکلت تیرها و ستون ها از قبل در کارخانه یا کارگاه تولید شده و بعداً توسط ماشین های حمل به محل ساخت و ساز فرستاده می شوند. سرعت ساختمان سازی با اسکلت پیچ و مهره ای بسیار بیشتر از بقیه اسکلت فلزی ها می باشد. برای اجرای اسکلت پیچ و مهره ای تنها نیاز است که قطعات به محل ساخت و ساز منتقل شوند و تیرها و ستون های فولادی به وسیله پیچ و مهره به یکدیگر متصل گردند.

مزایای اسکلت فلزی پیچ و مهره ای
اسکلت فلزی پیچ و مهره ای کاربردهای زیادی دارد و به دلیل ویژگی های مناسب خود محبوبیت زیادی دارد.

این اسکلت برای برج های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. برای انجام پروژه های بزرگ نیاز به سرعت عمل بالا و دقت زیاد میباشد که اسکلت فلزی پیچ و مهره این نیاز را براورده میکند. اسکلت فولادی پیچ و مهره ای برای ساختمان هایی که نقشه پیچیده تری دارند بیشتر استفاده می شود. زیرا در این ساختمان ها قطعات باید با دقت و به اندازه برش بخورند و این امر در کارخانه میسر تر است. در اجرای اسکلت پیچ و مهره ای قطعات در کارخانه تهیه می شود و در محل ساخت و ساز ازدحام صورت نمی گیرد. همچنین چون قطعات در محل جداگانه‌ای تهیه میشوند متغیر های مختلفی مثل آب و هوا تاثیری بر روند کار نمی گذارند. یکی از معایب ای که می توان برای اسکلت فولادی پیچ و مهره ای در نظر گرفت این است که اگر قطعات به درستی تهیه نشده باشند در محل اجرا و اتصال آنها با مشکل مواجه می شویم و از این رو مرجوع کردن و از نو ساختن قطعات زمان و هزینه زیادی را تلف خواهد کرد.

اسکلت فلزی جوشکاری

در اجرای اسکلت فلزی جوشکاری شده تمامی فعالیت ها و امور مربوط به اجرای اسکلت در محل ساخت سازه انجام می‌شود .تیرها و ستون ها و قطعات لازم در محل کار برش خورده و به وسیله جوشکاری به یکدیگر متصل می شوند. در اجرای اسکلت با جوشکاری نیاز است که تمام جوشکاری ها توسط فرد متخصص و با تجربه انجام شود و جوشکاری با کیفیت بالایی صورت گیرد. از اسکلت فولادی جوشی برای ساختمان های کوچک ،در نقشه ساده و در متراژ کم استفاده می شود. زیرا جوشکاری قطعات و اتصال آنها در سازه های بزرگ به روش جوشکاری سخت تر میباشد. کیفیت جوش در این نوع اسکلت  اهمیت بسیار بالایی دارد. در صورتی که جوش کاری تیرها و ستون ها و اتصال آنها به خوبی صورت نگیرد استحکام کلی سازه مناسب نخواهد بود و خطرات و خسارات زیادی را در آینده به بار خواهد آورد.

امروزه سازه های زیادی با اسکلت فلزی ساخته میشوند.برخی تصور میکنند به خاطر قیمت آهن آلات هزینه ساخت اسکلت فلزی خیلی زیاد است. اما باید گفت که تقریبا هزینه برابری دارند.البته هزینه ساخت هر اسکلت بتنی یا فلزی به عوامل بساری بستگی دارد. درمقاله هزینه اسکلت فلزی در این باره بیشتر مطالعه کنید.

پیشنهاد مطالعه ⋙  هزینه فونداسیون دو طبقه
قیمت اسکلت فلزی _آهن جم

مزایای اسکلت های فلزی

اسکلت فولادی نسبت به اسکلت های بتنی دارای مزایای بسیار زیادی می باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

  • مقاومت بالا: به طور کلی مقاومت فولاد نسبت به وزن آن بسیار بیشتر از بتن می باشد.
    مقاومت فولاد در کشش و فشار یکسان و در برش نیز بسیار خوب است و نیروهای فشاری و کششی زیادی را تحمل می‌کند. اما بتن در مقاومت فشاری مناسب بوده اما در مقابل نیروهای کششی ضعیف عمل می کند به همین دلیل اگر در بین بتن از مقاطع فولادی استفاده نشود استحکام لازم را نخواهد داشت. علت استفاده از میلگرد در بتن هم ضعف بتن در برابر نیروهای کششی می باشد. سازه های اسکلت فلزی به طور کلی از مقاطع فولادی ساخته می شود و به همین دلیل میزان مقاومت بیشتری دارند.
  • اسکلت فولادی وزن پایین تری نسبت به اسکلت بتنی دارد. این ویژگی در ساختمان های بزرگ تفاوت زیادی را در هزینه تمام شده و بار وارده ساختمان ایجاد می کند.
  • اسکلت فولادی نسبت به اسکلت بتنی فضای کمتری را در ساختمان اشغال میکند.ساخت ستون های بتنی بزرگ که به اندازه اسکلت فولادی استحکام داشته باشند فضای زیادی از سازه را به خود اختصاص می دهد.
  • سرعت اجرای پروژه زمانی که از اسکلت فولادی استفاده می شود بسیار بیشتر است.
  • اسکلت فلزی به دلیل پایداری و نیاز به نگهداری کمتر عمر بالاتری داشته در نتیجه هزینه کمتر خواهد بود.
  • قطعات این نوع اسکلت در هر اندازه ای و برای تحمل هر فشاری قابل اجرا و تهیه می باشند.
  • قطعات اسکلت فولادی در اندازه ها و سایز مورد نیاز در کارخانه تولید می شوند و به همین دلیل پرتی مصالح نسبت به اسکلت بتنی کمتر است.
  • مواد استفاده شده در اسکلت فلزی از نوع بازیافتی می باشند و از این حیث به محیط زیست آسیب کمتری وارد می شود.
  • امکان اصلاح و برگ طرف کردن عیب بدون از بین بردن مصالح و تخریب در اسکلت فلزی وجود دارد.
  • مقاطع فولادی خواص همگن بودن و ارتجاعی دارند. ضریب نیروی لرزه ای در اسکلت فولادی کمتر است. در قالب های بتن مسلح به علت وزن بیشتر ضریب نیروی لرزه ای بیشتر می شود .
قیمت اسکلت فلزی _آهن جم

معایب اسکلت فلزی

  • یکی از بزرگترین معایب اسکلت های فلزی و به طور کلی مقاطع فولادی ضعف در برابر حرارت می باشد. مقاومت فلزات با افزایش دما کاهش می یابد. در صورتی که در ساختمان های اسکلت فلزی حریق گسترده اتفاق بیفتد اسکلت ساختمان با حرارت زیاد استحکام خود را از دست میدهد و ساختمان تخریب می شود.
  • در اجرای اسکلت فولادی در صورت بروز مشکلات در قطعات نیاز به مرجوع کردن یا ساخت مجدد آنها می باشد که زمان‌بر بوده و هزینه دارد.
  • اجرای اسکلت فولادی با روش جوشکاری نیاز به نیروی کار متخصص دارد و در صورتی که جوشکاری اسکلت فلزی به خوبی انجام نشود سازه مورد نظر استحکام کافی ندارد.
  • اسکلت فلزی به طور کلی قیمت بیشتری نسبت به اسکلت بتنی دارد. زیرا کل اسکلت ساختمان به طور خالص از مقاطع فولادی همچون تیرآهن و میلگرد ساخته می شود .قیمت آهن آلات و قیمت میلگرد نسبت به بتن بسیار بیشتر است.
  • اسکلت فلزی در مقابل عوامل خارجی همچون رطوبت دچار خوردگی و پوسیدگی میشود.

مراحل ساخت ساختمان اسکلت فلزی

برای ساخت یک ساختمان با اسکلت فولادی نیاز است که از افراد متخصص و ماهر استفاده شود. هر کدام از مراحل باید با دقت و طبق مقررات ساختمان سازی اجرا شوند تا در نهایت سازه ای با کیفیت و استحکام بالا ایجاد شود .قبا از شروع ساخت اسکلت فلزی باید فونداسیون بتنی اجرا شود که هزینه آن نسبت به تعداد طبقات متفاوت است.هزینه فونداسیون دو طبقه با سازه 10 طبقه تفاوت دارد. در ادامه به اختصار مراحل ساخت ساختمان با اسکلت فلزی را نام برده ایم .

  1.  ساخت شالوده یا فونداسیون ساختمان 
  2. قرار دادن ستون های فولادی در محل های مورد نظر
  3. نصب تیرها و ستون های فولادی و اتصال آنها به یکدیگر
  4. انتخاب نوع سقف از انواع سقف ها و اجرای آن
  5. ساخت بادبند یا مهاربند ساختمان
  6. تیغه چینی
  7. نازک کاری و سایر مراحل تکمیل ساختمان
پیشنهاد مطالعه ⋙  معرفی میلگرد ادکا یا اوتکا |کاربردها و تفاوت آن با ممان منفی

مصالح مورد نیاز جهت ساخت اسکلت فولادی

برای اسکلت اجرای اسکلت فولادی در ساختمان ها به طور کل از مقاطع فولادی و فلزات استفاده می شود .برخی از مصالحی که در اجرای اسکلت فلزی کار بردند شامل مقاطع زیر می باشد:

انواع پروفیل ساختمانی
انواع تیرآهن ها
ورق فولادی
تسمه فولادی
آرماتور (تفاوت میلگرد و آرماتور را مطالعه نمایید) پیچ و مهره
واشر
میله مهار، الکترود و غیره

تاریخچه اسکلت فلزی

اسکلت فلزی و استفاده از فولاد برای ساخت ساختمان ها زمانی رایج شد که تولید فولاد و استفاده از آن گسترش پیدا کرد .استفاده از فولاد و مقاطع فولادی به عنوان مصالح ساخت و ساز از اوایل قرن بیستم شروع شد و پس از جنگ جهانی دوم با پیشرفت در تولید مقاطع فولادی استفاده از آنها نیز گسترش یافت. پس از جنگ جهانی دوم آهن آلات با روش های آسان تر و با هزینه های کمتر تولید شدند و از این رو استفاده از آنها گسترش یافت .در ابتدا از چدن برای اجرای این نوع اسکلت استفاده می شود. اما پس از مدتی آهن کم کربن جای چدن را گرفت. امروزه نیز انواع مقاطع فولادی در اشکال و آلیاژهای مختلف برای اجرای اسکلت فلزی استفاده می شوند.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد اسکلت فلزی انواع آن و سایر موارد مربوط به آن صحبت کردیم. اسکلت فولادی روشی است برای ساخت اسکلت ساختمان ها که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. اسکلت فولادی در دو نوع جوشکاری و پیچ و مهره ای وجود دارد که در ایران بیشتر اتصالات اسکلت فلزی با جوشکاری انجام میشود .امیدوارم که تا پایان این مقاله از آهن جم به پاسخ سوالات خود رسیده باشید .

آهن جم عرضه کننده انواع مقاطع فولادی می باشد .در صورتی که برای اسکلت فولادی سازه خود نیاز به مقاطع فولادی همچون تیرآهن میلگرد نبشی ، ناودانی و انواع پروفیل های ساختمانی نیاز دارید می توانید این مقاطع را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت از بازرگانی آهن جم تهیه نمایید. قیمت تمامی مقاطع فولادی همچون قیمت نبشی ،قیمت ناودانی به صورت روزانه در سایت آهن جم به روز رسانی می‌شود و شما در صورت تمایل به خرید می توانید با کارشناسان فروش مجموعه تماس بگیرید.

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

سوالات متداول

اسکلت فلزی نوعی از اسکلت ساختمان ها میباشد که به طور کامل از مقاطع فولادی ساخته میشود.

اسکلت فلزی در دو نوع اسکلت پیچ و مهره ای و اسکلت جوشکاری شده اجرا میشود.

تیرآهن بیشترین کاربرد را در اجرای اسکلت فلزی دارد.

5/5 - (4 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد