0
ورود و عضویت
×
آهن جم
ورود و عضویت
0

کاهش قیمت آهن امروز|دلایل کاهش قیمت آهن آلات

زمان مطالعه : 12 دقیقه
کاهش قیمت آهن امروز _آهن جم

کاهش قیمت آهن امروز به چه علت اتفاق افتاده است؟ امروز و روز های اخير شاهد ثبات قیمت آهن آلات هستیم. روند تغییرات قیمت آهن به عنوان یکی از فلزات که در صنایع مختلف کاربرد بسیاری دارد برای فعالان در این حوزه و در صنعت ساختمان سازی اهمیت دارد. قیمت آهن آلات در کشور ما به عوامل زیادی بستگی دارد و مرتباً دچار نوسان میشود.

عوامل زیادی هستند که در کاهش قیمت آهن امروز تاثیر گذارند .از جمله این عوامل کاهش قیمت ارز ،افزایش عرضه و نبود تقاضا و همچنین برخی از سیاست ها در قیمت گذاری محصولات فولادی می باشد .در ادامه این مقاله از آهن جم همراه باشید تا به دلایل کاهش قیمت آهن طی این چند روز بپردازیم.

نمودار قیمت میلگرد 16 ذوب آهن

برای اطلاع از احتمال افزایش قیمت آهن و علت های آن مقاله زیر را مطالعه کنید.

افزایش قیمت آهن امروز

کاهش قیمت آهن امروز در بهمن ماه 1402متوقف شده است. البته روند افزایشی قیمت ها مقطعی بوده است و بازه های کاهشی هم به وجود آمده است. زیرا قیمت محصولات فولادی تحت تاثیر قیمت دلار و تحولات منطقه خاورمیانه مرتبا نوسان قیمت دارد.قیمت میلگرد در 1 آذر ماه به کمترین حد خود رسید و در محدوده 21 تا 22 هزار تومان قرار گرفت اما در حال حاضر تحت تاثیر عواملی به محدوده 24 تا 25 هزار تومان بازگشته و فعلا کاهش قیمت آهن متوقف شده است .

بازار آهن آلات در هفته های گذشته مرتبا تحت تاثیر نرخ دلار و رخداد های سیاسی،سیاست های تنظیم بازار و نحوه عرضه محصولات فولادی در بورس کالا دچار نوسان بوده است.دامنه این نوسان ها  در بازه 300 تا 1000 تومان بوده است.قیمت ها در این محدوده افزایش پیدا کرده اما این احتمال وجود دارد که متاثر از عوامل تاثیر گذار مجددا کاهش پیدا کند. در هفته های اخیر با کاهش عرضه محصولات فولادی از جمله شمش  در بورس کالا و تقاضای زیاد برای این محصول قیمت آهن آلات در بازار افزایش پیدا کرده است.

در روز های اخیر  قیمت آهن روند افزایشی پیدا کرده است . چندین علت برای متوقف شدن روند کاهشی قیمت ها وجود دارد:

  1. از اصلی ترین دلایل متوقف شدن روند کاهش قیمت ها افزایش قیمت دلار و تنش های ایجاد شده در منطقه خاور میانه میباشد.تحولات سیاسی بیشترین تاثیر را بر قیمت دلار دارد .
  2. در این هفته و هفته اخیر محصولات فولادی از جمله شمش در حجم کم در بورس کالا عرضه شدند. علاوه بر آن مقدار عرضه های اعتباری بیشتر بود و محدودیت های خرید کاهش یافت. که این امر موجب افزایش تقاضا و رقابت برای خرید شد.نتیجه قیمت تمامی محصولات فولادی در بازار افزایش یافت. شنبه ( ۱۴۰۲/11/07) در بورس کالا  مقدار 51 هزار تن آهن اسفنجی عرضه شد که کل حجم عرضه در بورس کالا در نهایت با نرخ میانگین موزون 14,390  تومان معامله شد  و حدود کیلویی 500 تومان نسبت به  نرخ معاملاتی میانگین موزون هفته گذشته افزایش داشت و تایید شد.
  3. روز دوشنبه 1402/11/09 هم 165 هزار تن شمش فولادی عرضه شد که کل محصول عرضه شده با تقاضا و رقابت زیاد با قیمت میانگین 20,418 تومان معامله شد که 1,200 تومان نسبت به نرخ هفته گذشته افزایش داشت.این معاملات شمش تاثیر زیادی بر افزایش قیمت مقاطع فولادی داشت.
  4. بر اساس شنیده ها محدودیت و قطعی گاز صنایع فولادی از جمله واحد های آهن اسفنجی از 15 آذر ماه شروع شده است .همین موضوع موجب افزایش تقاضا و رقابت برای محصولات بورسی شده که رشد قیمت و توقف کاهش قیمت آهن امروز را به دنبال دارد.
  5. رکود سنگین و نبود تقاضا در بازار  برای محصولات بورسی باعث شده بود قیمت ها ثابت یا روند کاهشی داشته باشند.طبق قانون بورس در صورتی که معاملات بورس از 50 درصد کل عرضه کمتر باشد در هفته آینده نرخ پایه کاهش خواهد یافت.اما در هفته گذشته تقاضا برای محصولات بورسی کمی بهبود یافته است که علت آن عرضه اعتباری محصولات و کمتر شدن محدودیت های خرید میباشد.این عامل هم در توقف روند کاهش قیمت آهن و رشد جزیی آنها تاثیر داشته است. 
  6. به نظر میرسد مدیریت بازار هم تمایل به کاهش بیشتر  قیمت ها ندارد .زیرا عرضه محصولات در حجم کم  عرضه میشود . حجم عرضه های اعتباری افزایش پیدا کرده و محدودیت های خرید کمتر شده است که رشد تقاضا را به دنبال دارد.به نظر میرسد قیمت ها به پایین ترین حد ممکن رسید و بازار ساز قصد دارد حدود قیمتی کمتر نشود .
پیشنهاد مطالعه ⋙  سقف وافل چیست؟ انواع و کاربردها،مزایا و معایب آن

ظاهرا بازگشت به مدار واقعی‌تر شدن نرخ های بورس نیازمند صرف زمان بیشتر است. هر چند که فصل اوج تقاضای داخلی، یعنی تابستان هم، به نوعی در اوج رکود تقاضای مصرفی پشت سر گذاشته شد . کاهش قیمت آهن امروز و رکود در بازار در سال 1402 بازه بسیار طولانی داشته است و تا اوایل آذر ماه ادامه پیدا کرده است.در حال حاضر هنوز هم تقاضای مصرفی موثر در بازار وجود ندارد و صرفا قیمت ها به طور هیجانی و متاثر از معاملات آهن اسفنجی یا قیمت دلار افزایش یافته است.اما این احتمال وجود دارد که باز هم رکود و نبود تقاضا به همراه سیاست های بازار ساز موجب اصلاح قیمت و کاهش مجدد بشود.

به طور کلی قیمت ها در بازار فقط با سیاست های تنظیم بازار کاهش و افزایش پیدا میکنند.

نمودار قیمت میلگرد 16 ابرکوه

تقریبا در هفته های اخیر کاهش شدید قیمت انواع آهن الات مشاهده نشده است .قیمت ها نوسان هایی با دامنه محدود دارند و در بازه 300 تا 1000 تومان کاهش پیدا کرده اند .آخرین کاهش شدید قیمت آهن آلات مربوط به بازه زمانی اسفند 1401 تا  آخر فروردین 1402 میباشد که قیمت انواع آهن الات از جمله میلگرد حدود 8 تا 10 هزار تومان ریزش شدید را تجربه کرد . در ادامه نمودار قیمت میلگرد 16 ذوب آهن در  ماه اخیر را مشاهده میکنید که به خوبی بازه ریزش قیمت آهن آلات را نمایش میدهد.

کاهش قیمت آهن امروز می‌تواند برای بسیاری از تجار و سرمایه گذاران در بازار آهن آلات موجب نگرانی شود .زیرا افراد زیادی هستند که در این حوزه فعالیت دارند و محصولات فولادی را برای عرضه به بازار تهیه می نمایند.حال با کاهش شدید قیمت آهن آلات سرمایه گذاران دراین حوزه متضرر میشوند.از طرفی کاهش شدید قیمت آهن آلات برای مشتریانی که قصد خرید داشته‌اند بسیار خوشایند است. زیرا می توانند با هزینه کمتری محصولات مورد نیاز خود را تهیه نمایند.

طبیعتاً باید قیمت آهن و روند رشد یا کاهش آن متعادل باشد و جهش های ناگهانی یا کاهش ناگهانی قیمت آهن آلات باعث می شود که فروشندگان یا مشتریان متضرر شوند. اما در کشور ما با توجه به وضعیت اقتصادی نابسامان و مشکلات اقتصادی زیاد و همچنین نبود مدیریت برای عوامل تاثیر گذار بر قیمت ها شاهد هستیم که قیمت تمامی محصولات فولادی مرتبا جهش شدید یا کاهش شدید پیدا میکند. در ادامه می خواهیم به بررسی علت این کاهش ناگهانی قیمت آهن بپردازیم.

پیشنهاد مطالعه ⋙  روش های برش میلگرد|10 ابزار برای برش میلگرد

علت کاهش ناگهانی قیمت آهن آلات چیست؟

به گزارش آهن جم و با بررسی اخبار بازار آهن شنیده ها حاکی از کاهش قیمت آهن آلات از ابتدای هفته جاری می باشد .کاهش قیمت آهن آلات تقریباً در پایان سال ۱۴۰۱ شروع شد و بازار به علت تعطیلات در سردرگمی قرار گرفت .اما کاهش قیمت همچنان ادامه داشته است و شاهد کاهش شدید نرخ محصولات فولادی هستیم . روند نزولی قیمت‌ها در بازار به گونه ای بوده است که می‌توان گفت قیمت آهن آلات از سقف قبلی خود تا قیمت فعلی که دارد حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است .

نرخ دلار 

کاهش و کنترل قیمت دلار از اولین عواملی بود که موجب کنترل بازار آهن و اصلاح قیمت ها شد. قیمت دلار یکی از محرک های اصلی در بازار آهن آلات میباشد که شاهد بودیم در ماه های پایانی سال ۱۴۰۱ رکوردشکنی زیادی داشت و تا حد زیادی افزایش یافت. اما با کنترل نرخ دلار و کاهش آن تا عدد ۵۰ هزار تومان روند بازار آهن آلات نیز تغییر پیدا کرد و قیمت ها شروع به اصلاح کردند.

میزان عرضه و تقاضا در بورس کالا و قیمت پایه محصولات 

در هفته های اخیر تقاضا برای محصولات فولادی کم بوده است . با کاهش تقاضای محصولات فولادی بر سر قیمت آن رقابت نشده و در نهایت محصولات با قیمتی هم تراز با بازار و قیمت پایه معامله شدند . نبود تقاضا برای محصولات فولادی و عرضه آنها در حجم بالا باعث شده قیمت سایر محصولات فولادی کاهش داشته باشد. وقتی تقاضای کافی وجود نداشته مجددا قیمت میلگرد با توجه به فرمول قیمت گذاری بورس کالا کاهش یافته است . از علت های کاهش قیمت آهن امروز در هفته های اخیر این موضوع است.

فرمول قیمت گذاری محصولات فولادی

یکی دیگر از مهمترین عوامل کاهش قیمت آهن امروز فرمول قیمت گذاری این محصولات در بورس کالا و نحوه عرضه آنها می باشد .

 براساس فرمول جدید، از ۲۲ اسفندماه، قیمت پایه محصولات شمش بلوم و مقاطع فولادی(تیرآهن،میلگرد، نبشی و ناودانی) با در نظر گرفتن بازهی مثبت یک درصد و منفی ۵ درصد قیمت کشف شده دو هفته قبلی، با شروطی محاسبه خواهد شد.

با اجرای این فرمول در قیمت گذاری در هر هفته که محصولات فولادی در بورس کالا عرضه می شوند در صورتی که تقاضای کافی بر آنها وجود نداشته باشد در هفته های آینده قیمت پایه آنها با اعمال دامنه منفی تعیین می گردد .به همین خاطر شاهد هستیم که هر هفته قیمت آهن آلات کاهش شدیدی را تجربه می کند.

سیاست های تنظیم بازار

در هفته های گذشته تصمیمات ۵ گانه ای برای کنترل بازار گرفته شد که تا حدود زیادی منجر بهکاهش قیمت آهن امروزشده است .در ادامه این تصمیمات و تاثیر هر کدام را بررسی کرده ایم

🔻تصمیمات 5 گانه کمیته مدیریت بازار با هدف ثبات بازار فولاد کشور

🔹امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو در فضای مجازی از تصمیمات پنج گانه کمیته مدیریت بازار با هدف ثبات بازار فولاد کشور به شرح ذیل خبر داد:

1- اولویت اتصال گازطبیعی صنایع به واحدهای آهن اسفنجی با هدف افزایش عرضه و کاهش قیمت این حوزه

2-بازگشت کف عرضه شمش فولاد و آهن اسفنجی و اسلب به 100درصد در بورس کالا

3- خرید آهن اسفنجی از بورس کالا متناسب با تولید شمش فولاد و عرضه آن در بورس کالا

4- افزایش درصد شفافیت ماهانه به 80 درصد و سه ماهه به 90 درصد این بند عامل کاهش موجودی انبارهای شمش فولاد شده و عرضه بورس کالا را افزایش میدهد

پیشنهاد مطالعه ⋙  میلگرد ترمکس چیست؟ روش تولید،ویژگی ها و تفاوت با TMT

5- توقف عرضه اعتباری آهن اسفنجی، شمش فولاد و میلگرد

در ماه های پایانی سال ۱۴۰۱ به دلیل محدودیت انرژی و قطعی گسترده گاز صنایع فولادی تولید این محصولات با کاهش روبرو بود و همچنین عرضه محصولات تقاضای بازار را پاسخگو نبود. به همین دلیل قیمت‌ها افزایش زیادی داشتند. اما با گرمتر شدن هوا و رفع محدودیت های گازی برای صنایع فولادی عرضه محصولات در بورس کالا افزایش پیدا کرده که به همراه قیمت پایه پایین باعث کاهش قیمت آهن امروز شده است.

از دیگر عوامل که باعث کاهش قیمت آهن امروز در هفته های جاری شده است ممنوعیت خرید اعتباری محصولات فولادی در بورس کالا می باشد .معمولاً تقاضا برای خرید اعتباری محصولات فولادی اعم از میلگرد و تیرآهن در بورس کالا بسیار زیاد بود و به علت تقاضای زیاد و رقابت قیمت ها تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کرد . این عامل باعث میشد قیمت‌ها در سطح بازار هم افزایش پیدا کند. با ممنوعیت خرید اعتباری محصولات فولادی در بورس کالا و کمبود تقاضا برای خرید نقدی و همچنین اعمال فرمول جدید قیمت گذاری به دلیل نبود تقاضا شاهد کاهش قیمت آهن امروز هر روز کاهش پیدا میکند.

قیمت روز تمامی مقاطع فولادی بصورت لحظه ای در کانال تلگرام آهن جم درج میشود.برای اطلاع از تغییرات لحظه ای قیمت ها و موجودی محصولات در کانال قیمت لحظه ای میلگرد آهن جم عضو شوید.

کاهش قیمت میلگرد امروز

میلگرد یکی از انواع مقاطع فولادی می باشد که نسبت به دیگر محصولات مصرف و کاربردهای بیشتری در صنعت و ساختمان سازی دارد. به همین دلیل قیمت میلگرد یکی از موارد مهم برای فعالان در بازار آهن و ساختمان سازی می باشد.

قیمت میلگرد بر واحد وزن آن اعلام میشود و وزن میلگرد بر قیمت یک شاخه تاثیر گذار است.بازار فولاد و آهن آلات از بازارهای فعال در کشور ما می باشد که تا به امروز دست خوش تغییرات زیادی شده است .

قیمت میلگرد تابع قیمت سایر محصولات فولادی می باشد و با کاهش قیمت آهن امروز در بازار قیمت تمامی محصولات از جمله میلگرد هم کاهش پیدا میکند. در هفته های گذشته با کنترل نرخ ارز ،عرضه زیاد محصولات در بورس کالا با قیمت پایه پایین و همچنین نبود تقاضا برای آن قیمت میلگرد کاهش چشمگیری داشته است. می‌توان گفت قیمت میلگرد از ماه های پایانی سال ۱۴۰۱ تا امروز تقریباً حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است. این کاهش شدید قیمت میلگرد سرمایه گذاران و فعالان بسیار زیادی را در بازار آهن آلات متضرر می کند.

کاهش قیمت تیرآهن

کاهش قیمت آهن امروز موجب کاهش قیمت تیرآهن هم میشود. قیمت تیرآهن بصورت کیلویی و شاخه اعلام میشود اما معیار اصلی وزن تیرآهن و قیمت واحد آن است.قیمت تیرآهن هم از روند کاهش قیمت محصولات فولادی مستثنا نبوده است .در ماه های پایانی سال ۱۴۰۱ قیمت تیرآهن افزایش بی سابقه ای پیدا کرد و تا حدود کیلویی ۳۵ هزار تومان هم رسید.انا بعد با کاهش نرخ دلار قیمت تیرآهن هم کاهش یافت .

قیمت تیرآهن تقریبا از تیر ماه سال ۱۴۰۲ تا الان که در آبان ماه ۱۴۰۲ هستیم در بازه قیمتی ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان ثابت مانده و فقط نوسان های جزئی دارد.کاهش قیمت تیرآهن به روند بازار،نرخ دلار،میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد. محبوب ترین تیرآهن بازار تیرآهن ذوب آهن اصفهان است.قیمت تیرآهن ذوب آهن ،عرضه آن در بورس کالا و میزان تقاضای آن بر بازار تیرآهن تاثیر زیادی دارد.

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

5/5 - (13 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد