0
ورود و عضویت
×
آهن جم
ورود و عضویت
0

شناژ چیست؟ معرفی انواع آن و نحوه شناژ بندی

زمان مطالعه : 11 دقیقه
شناژ چیست _آهن جم

شناژ چیست و چه انواعی دارد؟ در این مقاله قصد داریم که شناژ و انواع آن در ساختمان سازی را معرفی کنیم .

شناژ یکی از مهم ترین قسمت های فونداسیون یک سازه میباشد. واژه شناژ برگرفته از کلمه شن است و ریشه فرانسوی  (Shenage)  به معنای زنجیر کردن را دارد. از شناژ برای اتصال پی های عمودی در ساختمان سازی استفاده می شود.

شناژ ها انواع متفاوتی دارند و هر کدام با توجه به ویژگی های خود کاربردها و مزایای دارند.شناژ بخشی از کرسی چینی ساختمان می باشد و باعث می شود که فشار های وارده به یک سازه به به یک نقطه وارد نشود و در کل فونداسیون سازه پخش گردد. در این مقاله از آهن جم میخواهیم با انواع شناژ، نحوه شناژ بندی و مصالح مورد نیاز برای آن صحبت کنیم.قیمت آهن آلات امروز را در آهن جم مشاهده کنید. با ما همراه باشید.

شناژ یکی از مراحل کرسی چینی ساختمان می باشد و برای اتصال تمامی پی ها یا فونداسیون های عمودی از آن استفاده می شود. در اکثر ساختمان ها برای انتقال یکسان نیروی حاصل از وزن ساختمان به زمین از پی های منفرد استفاده می شود .این پی ها به صورت تکی بوده و در تماس با یکدیگر نیستند و فاصله حدود ۵ متر با یکدیگر دارند.

حال نیاز است که این فونداسیون های منفرد با استفاده از یک پی نواری یا افقی محکم ،به یکدیگر چسبانده شوند که به آن شناژ گفته می شود. شناژ در یک ساختمان نیروهای کششی و فشاری ایجاد شده توسط پی های عمودی و افقی را تحمل میکند.

شناژ چیست؟ -آهن جم

 وجود شناژ در یک سازه باعث می شود قسمت های مختلف بنا به صورت یکپارچه عمل کرده و کلیه نشست ها در ساختمان یکنواخت باشد .با وجود شناژ نیروهای وارد شده مانند نیروی زمین لرزه و باد به جای اینکه به یک نقطه وارد شده در تمام فونداسیون ساختمان پخش شده و در نتیجه از خرابی و خسارت ساختمان جلوگیری می‌کند. شناژ را با نام کلاف نیز می شناسند .

در ساخت شناژ های ساختمان معمولاً از متریال مختلفی از جمله تیرآهن و میلگرد، تیر چوبی و غیره استفاده می‌شود. ساخت شناژ بخشی از عملیات ساخت یک اسکلت بتنی میباشد و بر هزینه ساخت اسکلت بتنی اثر گذار است.

رایج ترین نوع شناژ ،نوع بتنی آن می باشد.شناژ جزئی از کرسی چینی به حساب می آید و بر روی مواد آجر مانند قرار میگیرد.

شناژ بندی چیست؟

همانطور که گفته شد شناژ به معنای زنجیر کردن میباشد.شناژ بندی به معنای زنجیر کردن یا دوختن قسمت های مختلف یک ساختمان به یکدیگر است.با انجام شناژ بندی ساختمان کل سازه به طور یکپارچه عمل میکند و از حرکت افقی پی های منفرد جلوگیری میشود.وقتی پی های یک سازه منفرد باشند و از شناژ بندی استفاده نشود احتمال دارد که هر کدام از پی ها تحت تاثیر نیرو های وارده همچون زلزله حرکت کنند .

در این صورت استحکام کل سازه به خطر می افتد.  اما با شناژ بندی پی های منفرد احتمال حرکت آنها به  کمترین حد ممکن رسیده و در صورت وارد شدن نیرو و حرکت  کل پی سازه یکنواخت است و شدت نیروی وارده کمتر شده و  آسیب کمتر خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  تفاوت ظاهری میلگرد A3 ، A2 ، A1 و A4

انواع شناژ

شناژ ها با توجه به کاربرد و نحوه اجرا انواع متفاوتی دارند.در اجرا و بستن شناژ از آرماتور بندی استفاده میشود . در ادامه مقاله شناژ چیست به معرفی آنها می پردازیم.

شناژ افقی : شناژ افقی برای اتصال بین ستون های فونداسیون استفاده می شود. استفاده از این نوع شناژ باعث شده نیروهایی که به یک سازه وارد می شوند در تمامی بخش های فونداسیون به صورت یکنواخت پراکنده شده و فشار ها در یک نقطه متمرکز نشوند. در نتیجه خرابی و خسارت کمتری به سازه وارد میشود .

معمولاً در ساخت ساختمان های ضد زلزله از شناژ های افقی به صورت ضربدری در ستون های فونداسیون ساختمان یا به صورت خرپا استفاده می شود. در این صورت ارتعاشات و فشارهای وارده به قسمت های اصلی فونداسیون کاهش پیدا کرده و انرژی ورودی به ساختمان به صورت یکنواخت پخش شده و در نهایت به زمین منتقل و خارج میشود. شناژ افقی دو وظیفه اصلی را در یک ساختمان برعهده دارد .

شناژ افقی باید بتواند نیروهای کششی ایجاد شده توسط وزن ساختمان و نیروهای وارد شده از سمت ستون های عمودی را تحمل و منتقل کند. در ساخت شناژ افقی اندازه گیری دقیق و کیفیت مصالح به کار رفته اهمیت زیادی دارد .شناژ افقی عرض حداقل ۳۵ و حداکثر ۶۰ سانتی متر دارد. برای ساخت شناژ افقی به حداقل ۶ شاخه میلگرد ۱۰ آجدار نیاز است.

شناژ قائم :

شناژ عمودی یا شناژ قائم معمولاً برای ساخت ساختمان های چند طبقه کاربرد دارد و وظیفه آن اتصال پی های افقی می باشد. ساختار شناژ قائم به شکلی است که از پایین به فونداسیون سازه و از بالا به شناژ افقی دیگر متصل میشود .شناژ های عمودی مانند شناژ افقی یک سازه اساسی و اصلی در ساختمان نیستند. ممکن است که در برخی از ساختمان ها از شناژ عمودی استفاده نشود. در صورتی که از شناژ افقی استفاده شود شناژ عمودی هم نیاز است.

کاربرد شناژ عمودی هم مانند شناژ افقی جلوگیری از تجمع نیروها در یک نقطه از ساختمان می باشد. این نوع شناژ نقش اساسی را در انتقال نیرو های وارد از زلزله و سایر عوامل طبیعی دارد. شناژ قائم همچون شناژ افقی در ساختمان های ضد زلزله به شکل خرپا یا ضربدری به شناژ های افقی متصل می‌گردد .حداقل عرض شناژ عمودی باید حدود ۲۰ سانتی متر باشد و نباید بیشتر از ۲۵ سانتی متر بشود.

میلگرد مورد نیاز برای ساخت شناژ های عمودی در حدود چهار شاخه میلگرد ۱۲ آجدار می باشد .در صورتی که به ستون سازه متصل نشود می توان از ۸ شاخه میلگرد هم استفاده کرد. هزینه اجرای این نوع شناژ به قیمت میلگرد امروز بستگی دارد.

شناژ ساختمان

محل قرارگیری و مشخصات شناژ قائم

  1. درساختمان هایی که زیرزمین دارند، یا سازه های دوطبقه باید از کلاف قائم گوشه (دوبل) در همه ی  گوشه های بیرونی ساختمان استفاده شود .هزینه فونداسیون دو طبقه به میزان گود برداری و وجود زیر زمین بستگی دارد.
  2. عرض شناژ قائم ازعرض دیوار مجاور نباید کمتر شود .فقط در دیوارهای بیرونی سازه که کارهای نما انجام می شود عرض شناژمی تواند نهایت 5 سانتی متر از دیوار کمتر باشد .به طور کل عرض کلاف افقی از 20سانتی متر کمتر نشود .
  3. شناژ قائم باید در محل تقاطع دیوارها قرار بگیرند .درصورتی که دیواری که بین دوکلاف قرار می گیرد طول بیشتر از 5 متر داشته باشد. بایداز  کلاف قائم اضافی در فاصله های 5 متر در داخل دیوار به صورت یکنواخت استفاده کرد .
پیشنهاد مطالعه ⋙  تفاوت تیرآهن های IPE وINPو IPB در چیست؟

ویژگی های شناژ قائم بتنی تک

  • درشناژ قائم تک میلگردهای طولی ،باید حداقل سایز 12باشد و از نوع آجدار استفاده شود .
  • باید حداقل از 4 میلگرد درطول 4گوشه شناژ با پوشش بتن مناسب استفاده شود .
  • باید با استفاده از تنگ هایی ب اسایز میلگرد 8 میلگردهای طولی به یکدیگر بسته شوند .وفاصله تنگ ها از20 سانتی متر بیشتر نباشد .
  • در ناحیه بحرانی بالا و پایین کلاف بهتر است فاصله تنگ ها از 20سانتی متر بیشتر نباشد .
  • درناحیه بحرانی بالا و کلاف بهتراست، فاصله تنگ ها 10سانتی متر باشد .
  • طول ناحیه بحرانی درکلاف قائم از برداخلی کلاف محاسبه می گردد.و مقدار آن عدد بزرگتر از بین موارد زیر باشد :   1_یک پنجم فاصله محور تا محور شناژهای افقی بال او پایین دیوار   2_دو برابر ضخامت شناژ قائم در راستای عمود به دیوار
  • دراطراف میلگردهای طولی باید ،حداقل 30سانتی متر پوشش بتن قرار بگیرد .
  • درصورتی که عرض مقطع کلاف بیشتر از 35 سانتی متر شود باید از 6 عدد میلگرد طولی استفاده کرد.
  • میلگردهای طولی شناژقائم ،درطبقه های پایین باید باخم 90 درجه به اندازه 20سانتی متر وبه صورت قائم حداقل به مقدار 25سانتی متر در داخل پی یا کلاف زیر دیوار مهارشوند .
انواع شناژ _آهن جم

فرق شناژ قائم و ستون

بسیاری تفاوت بین شناژ قائم و ستون را نمی‌دانند. این دو عنصر سازه ای شباهت زیادی بهم دارند.فرق شناژ قائم و ستون عبارت است از:

  • معمولا ستون ها در شکل های مربع و مستطیل و ابعاد طول و عرض آنها متفاوت میباشد اما در شناژ قائم ابعاد طول و عرض یکسان و شکل مربع دارد .
  • ستون ها یک عضو اصلی در ساختمان هستند که نمی توان آنها را حذف کرد اما شناژ قائم را میتوان اجرا نکرد.
  • شناژ قائم در ساختمان های آجری جهت تقویت دیوار ها استفاده میشود اما ستون بتنی در اسکلت بتنی برای انتقال بار سقف به فونداسیون کاربرد دارد.
  • ستون از لحاظ ساختاری و مصالح بسیار مقاوم تر از شناژ قائم است و تحمل وزن بیشتری دارد.

شناژ مورب : شناژ مورب یکی از انواع شناژ می باشد که به اندازه نوع افقی دارای اهمیت است .در هنگام وقوع زلزله پوسته زمینی در مقابل نیروهایی که وارد می‌شود تحرکات و امواجی را دارد .به همین دلیل نیاز است تا کلاف سازی بیشتری در محور هر دو پی تحتانی و فوقانی انجام شود .

برای این کار اجرای شناژ به صورت مورب در کنار شناژ های افقی توصیه می شود. در شناژ مورب میلگرد گذاری از پشت ساختمان صورت گرفته و تا بخش تحتانی فونداسیون ادامه پیدا میکند .این کار موجب اتصال اصولی در جهت مهار سازی کف میشود.

شناژ مخفی : یکی دیگر از انواع شناژ، نوع مخفی می باشد .این نوع شناژ در سقف تیرچه بلوک و در ساختمان هایی که با دهانه بزرگ به طول بیشتر از ۴ متر دارند استفاده می شود. فاصله شناژ های مخفی حدود ۲ متر می باشد در طراحی شناژ مخفی ساختار به شکلی است که از دو میلگرد ۱۶ آجدار یکی در بالا و یکی در پایین مقطع استفاده می‌شود . این میلگردها حدود ۱۰ سانتی متر از یکدیگر فاصله دارند.

شناژ ساختمان یک طبقه _آهن جم

شناژ ساختمان یک طبقه

فونداسیون و شناژ هر ساختمانی با توجه به تعداد طبقات و ابعاد سازه اجرا میگردد.ساختمان یک طبقه از سازه هایی است که به شناژبندی یا فونداسیون خیلی بزرگ و قوی نیاز ندارد. در ادامه نکات مربوط به شناژ ساختمان یک طبقه را ذکر کردیم .

پیشنهاد مطالعه ⋙  میلگرد 10 ساده

در شناژ ساختمان یک طبقه باید :

  • ابعاد شناژ ساختمان یک طبقه باید متناسب با آن باشد.عمق آن حداکثر ۶۰ سانتی متر و عرض شناژ ساختمان یک طبقه حداکثر ۱ متر خواهد بود.بسته به نوع سقف سازه که سبک یا سنگین باشد میتوان پی را سبک تر ساخت.
  • در ساختمان های یک طبقه ای که دهانه آنها بزرگ است مثل ساختمان های صنعتی و سوله ها میتوان در صورتی پایداری پی از شناژ استفاده نکرد.
  • بهتر است سطح بالایی پی و شناژ یکسان باشد. 

شناژ ساختمان چیست؟

در قسمت بالا شناژ را تعریف کردیم.شناژ ساختمان ، سازه بتنی میباشد که پی های منفرد فونداسیون را به یکدیگر متصل می‌کند.اجرای شناژ ساختمان و متصل شدن پی های منفرد به یکدیگر باعث میشود که نیروهای وارده در کل سازه پخش شوند. و از شدت آنها کم شود.علاوه بر این امکان حرکت یا تخریب یک پی به کمترین حد ممکن میرسد. زیرا به دیگر پی ها متصل است و فونداسیون سازه یکنواخت شده است.

علت استفاده از شناژ چیست؟

با مطالعه قسمت های بالا و تعریف شناژ تا حدودی با ضرورت استفاده از آن آشنا شدید. از دلایل مهم استفاده از شناژ یکنواخت کردن فونداسیون سازه،اتصال پی های منفرد و جلوگیری از حرکت آنها و کنترل نشست های سازه به صورت متقارن میباشد.

طبق مقررات ملی ساختمان مبحث نهم حتما باید از حرکت پی های سازه جلوگیری شود.رایج ترین روش برای  اینکار اجرای شناژ بین پی ها و متصل کردن آنها به یکدیگر است.با اینکار  فونداسیون سازه یکنواخت میشود و در صورت نشست سازه در محدوده هر کدام از پی های منفرد کل سازه به طور متقارن و محدود تری نشست خواهد داشت .در صورتی که پی ها متصل نباشند و یکی از آنها نشست کند یکباره یه طرف سازه دچار نشست شدید تر میشود.

شناژ ساختمان _آهن جم

در چه مواردی میتوان از شناژ استفاده نکرد؟

استفاده از شناژ در برخی موارد ضروری نیست که در ادامه ذکر میکنیم :

  • حجم و ابعاد سازه کوچک باشد مثلا ساختمان های یک طبقه
  • خاک محل احداث سازه استحکام داشته باشد.
  • سازه در مناطق زلزله خیز نباشد.
  • در سازه های یک طبقه که دهانه بزرگی دارند مانند سوله ها و سازه های صنعتی به شرطی که پی ها در مقابل نیروهای جانبی پایدار باشند میتوان  گذاشتن کلاف در دهانه قاب را انجام نداد.در این صورت بعدا خاکریز اطراف پی کوبیده و محکم میشود.
  • وقتی که در زیر پی های منفرد از شمع استفاده شود و حرکت نسبی پی ها محدود گردد.
  • وقتی که ستون های پدستال اجرا شود و با فشار خاک حرکت نسبی پی ها محدود گردد.

اصول شناژ بندی ساختمان

درهنگام تهیه مصالح ساختمانی، باید به کیفیت آنها توجه کنید و میلگرد،تیرآهن و مصالح لازم برای شنا ژبندی را باکیفیت بالا تهیه کنید وقبل کلاف بندی مهندس ناظر بررسی وتایید کند .باید بتن ریزی شناژ به نحوی انجام شود، که تمام نقاط شناژ از بتن پرشود .در بین شناژ نباید لوله عبور دهید. زیرا غیراستاندارد وغیراصولی است .کمترین فاصله، بین شناژهای افقی 4 متر وشناژهای عمودی 5 متر است .

اندازه خاموت شناژ کاملا به عرض نوار فونداسیون ،سایز میلگرد های طولی و تعداد طبقات سازه بستگی دارد.هر چه سازه عظیم تر به فونداسیون بزرگ تر و قوی تری نیاز دارد که تبعا سایز خاموت باید بیشتر باشد.معمولا سایز میلگرد خاموت ۸ و ۱۰ و ۱۲ میباشد و ابعاد آن به ابعاد نوار فونداسیون بستگی دارد.

شناژ ساختمان دو طبقه _آهن جم

 

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

5/5 - (8 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد