اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

تفاوت میلگرد و آرماتور و کاربرد آنها

زمان مطالعه : 7 دقیقه
تفاوت میلگرد و آرماتور

تفاوت میلگرد و آرماتور چیست؟ میلگرد و آرماتور مقاطع فولادی هستند که در ساختمان سازی کاربرد های فراوانی دارند. بسیاری از افرادی که در حوزه آهن آلات و ساختمان سازی فعالیت ندارند شاید تا به حال اصطلاح میلگرد و آرماتور را نشنیده باشند یا چیزی در مورد آن ندانند .فعالیت در پروژه های ساختمانی و عمرانی نیازمند دانش لازم در زمینه مهندسی عمران سازه ها و آشنایی با انواع مصالح ساختمانی میباشد. فهمیدن تفاوت میلگرد و آرماتور یکی از مفاهیمی است که باید با آن آشنا شوید. برخی مواقع افراد این دو کلمه را در کنار هم یا به جای هم استفاده می کند. البته که تفاوت چندانی بین آرماتور و میلگرد وجود ندارد. قیمت میلگرد و آرماتور نیز یکسان می باشد. زیرا در واقع آرماتور همان میلگرد است که فقط آماده بتن ریزی شده و عملیات آرماتور بندی روی آن صورت گرفته است .در ادامه این مقاله از آهن جم به تفاوت میلگرد و آرماتور و سایر مسائل در مورد آنها می پردازیم.

 تفاوت میلگرد و آرماتور در شکل ظاهری و عملیات‌هایی می باشد که روی آنها انجام شده است. گاهی به جای میلگرد از آرماتور استفاده می شود و بالعکس .میلگرد جزو مصالح اولیه در ساختمان سازی به شمار می‌رود. اگر میلگردها به همان شکلی باشند که در کارخانه تولید شده اند با نام میلگرد شناخته می‌شوند. اما اگر همان میلگردها عملیات‌های برش ، خمکاری و جوشکاری میلگرد روی آنها انجام شده باشد و آماده قرارگیری در بتن باشند و عبارتی تغییر شکل روی آنها اتفاق افتاده باشد آرماتور نامیده می شوند .آرماتور ها از اتصال میلگرد ها ، برش میلگرد و خمکاری میلگرد طبق محاسبات نقشه به دست می آیند و در مراحل بتن ریزی مورد استفاده قرار می گیرند.

فرق آرماتور و میلگرد_آهن جم

آرماتوربندی چیست؟

آرماتوربندی یکی از فرایند هایی است که در حین ساختمان سازی انجام می شود. به عبارتی نام آرماتوربندی با توجه به کلمه آرماتور انتخاب شده است. در آرماتور بندی میلگرد ها با توجه به نقشه ساختمان در سایز های مورد نیاز برش میخورند. سپس در صورت نیاز روی آنها خمکاری و جوشکاری صورت می گیرد و در ابعاد مختلف با سیم به یکدیگر متصل می شوند. آرماتور شکل تغییر یافته یک میلگرد میباشد و آرماتور بندی یعنی تنیده و بافته شدن میلگرد ها در سایز و ابعاد مناسب برای قرارگیری در فونداسیون ، ستون و انواع سقف در ساختمان ها.

پیشنهاد مطالعه ⋙  میلگرد مناسب رابیتس کاری

در فرهنگ لغت به میلگرد rebar و به آرماتور reinforcement rebar گفته می شود. آرماتورها زمانی که به یکدیگر بسته و تنیده می شوند و در جای مناسب قرار می گیرند ، عملیات بتن ریزی روی آنها انجام می شود. آرماتورها نسبت به میلگرد ، محکم تر با دوام تر هستند .به عبارتی میلگرد را بدون اینکه به آرماتور تبدیل شود و عملیات آرماتور بندی روی آن انجام شود نمی توان در ساختمان سازی استفاده کرد. علت استفاده از میلگرد در بتن هم افزایش مقاومت کششی آن می باشد .بتن در مقابل نیروهای کششی مقاومت مطلوبی ندارد و با استفاده از آرماتور در بین آن این ضعف بتن جبران می شود .آرماتور ها در آرماتوربندی به دو دسته طولی و عرضی در تقسیم می شوند. میلگردهای که به صورت طولی به کار گرفته می‌شوند آرماتور طولی و میلگرد هایی که به صورت عرضی استفاده می شوند را آرماتور عرضی میگویند. آرماتورهای طولی و عرضی با کمک سیم مفتولی به یکدیگر متصل می شوند.

برخی  از انواع آرماتورهایی که در ساختمان ها مورد استفاده قرار میگیرند عبارتند از :

برای اطلاع از هزینه آرماتور بندی و نحوه محاسبه آن و همچنین تعرفه های سال 1402 مقاله زیر را مطالعه کنید.

قیمت آرماتور بندی

آرماتور بندی ساختمان _آهن جم

میلگرد چیست ؟

میلگرد یکی از مقاطع فولادی است که به شکل میله ای با سطح مقطع دایره ای شکل می باشد که توپر است .میلگرد در قطر های متفاوتی به بازار عرضه می شود .تشخیص سایز میلگرد معمولاً با استفاده از ابزار های اندازه گیری انجام می شود .بسیاری از میلگرد ها نیز هنگام خروج از کارخانه دارای برگ گواهینامه فنی یا برگه مشخصات می باشند که سایز و آلیاژ و کارخانه تولید کننده آن ها در آن درج شده است .میلگرد تا زمانی که در عملیات بتن ریزی و آرماتوربندی استفاده نشده است میلگرد نام دارد .اما زمانی که آرماتوربندی روی آن انجام شد به آن آرماتور گفته می شود .مقاومت کششی میلگرد یکی از عواملی است که باعث افزایش استحکام سازه ها می شود و به همین دلیل میلگرد کاربردهای زیادی در نقاط مختلف ساختمان ها دارد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  تفاوت فولاد و چدن چیست؟ مقایسه ویژگی ها

نکات مهم در آرماتور بندی

تفاوت میلگرد و آرماتور همانطور که گفته شد به علت عملیاتی است به نام آرماتور بندی که روی میلگرد ها انجام می شود. آرماتور بندی باید با دقت و نظم خاصی صورت گیرد. زیرا که می تواند در مقاومت نهایی سازه تاثیر داشته باشد.برای آرماتور بندی باید از میلگرد های مرغوب که با مقاومت تسلیم و مقاومت کششی بالایی دارند استفاده شود.میلگردها باید در سایز های مورد نیاز و دقیقاً طبق نقشه و نظر مهندس سازه تهیه شوند.نوع میلگرد نیز با توجه به نظر مهندس سازه و محل استفاده آن باید انتخاب شود .
انواع میلگرد در نقاط مختلف سازه کاربرد دارند. با توجه افزایش قیمت آهن آلات و همچنین میلگرد در سالهای اخیر افراد قبل از خرید این محصول باید بررسی‌های لازم را انجام و سپس خرید خود را انجام دهند. تا مجبور به خرید مجدد نشوند.

نکاتی در آرماتور بندی وجود دارند که عبارتند از:

  • اندازه میلگرد یا آرماتور باید مطابق با نقشه ساختمان باشد.
  • تعداد میلگرد ها باید دقیقاً مطابق با نیاز سازه استفاده شود.
  • نحوه قرارگیری آرماتورهای عرضی و طولی روی یکدیگر باید اصولی و طبق نقشه باشد.
  • آرماتورها باید تراز بندی شود.
  • فاصله بین آرماتور ها از جهات بالا و پایین باید رعایت شود .
  • آرماتورها باید قبل از آرماتوربندی و بتن ریزی از هر گونه آلودگی همچون روغن پاک شوند.
  • از آرماتور های زنگ زده که دارای پوسیدگی هستند به هیچ عنوان نباید استفاده شود.
  • تمامی آرماتور ها بهتر است که با سیم به یکدیگر بسته شوند .
  • بهتر است که جوشکاری میلگرد روی آرماتورها انجام نشود. زیرا باعث تغییر خواص مکانیکی میلگرد در نقطه جوشکاری شده میشود .
  • برش و خمکاری میلگرد باید با استفاده از دستگاه های مناسب و روش های سرد انجام شود.
پیشنهاد مطالعه ⋙  ستون فلزی چیست؟ آشنایی با انواع و کاربردهای آن

آیا قیمت میلگرد با آرماتور تفاوت دارد؟

 در این مقاله درباره تفاوت میلگرد با آرماتور صحبت کردیم و متوجه شدیم که آرماتور همان میلگرد های معمولی می‌باشند که عملیات های خم و برش روی آنها انجام شده و آماده برای قرار گیری در بین بتن هستند. بهتر است جهت اتصال میلگرد از کوپلر میلگرد یا سیم پیچی استفاده شود و تا حد امکان از جوشکاری استفاده نشود.قیمت آرماتور کاملاً وابسته و یکسان با قیمت میلگرد می باشد. در صورتی که قیمت میلگرد افزایش پیدا کند قیمت آرماتور نیز افزایش پیدا میکند.

سخن پایانی
تفاوت میلگرد و آرماتور را در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم .میلگرد مقطع فولادی است که به صورت خام در کارخانه یا بنگاه های آهن آلات عرضه می‌شود و هیچ گونه خمش ، برش یا تغییری روی آن ایجاد نشده است. آرماتور میلگرد هایی هستند که توسط ساختمان سازان خریداری می‌شوند و برای استفاده در سازه روی آنها عملیات های خمش و برش و اتصال به یکدیگر انجام می شود. تفاوت میلگرد و آرماتور در نحوه استفاده از آن ها می باشد. امیدوارم تا پایان این مقاله به پاسخ سوالات خود رسیده باشید. آهن جم یکی از عرضه کنندگان انواع مقاطع فولادی می باشد. در صورتی که برای آرماتوربندی نیاز به میلگرد با کیفیت با قیمت مناسب دارید می توانید به سایت آهن جم مراجعه کنید. قیمت تمام محصولات فولادی از جمله قیمت میلگرد و آرماتور ، قیمت تیرآهن ،قیمت نبشی و قیمت ناودانی و سایر مقاطع فولادی به صورت روزانه اعلام می گردد .در صورتی که برای انتخاب میلگرد نیاز به مشاوره دارید می توانید با کارشناسان آهن جم تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را در این زمینه دریافت کنید.

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

5/5 - (2 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد