اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

آشنایی با تیرآهن نرمال و کاربردهای آن

زمان مطالعه : 7 دقیقه
تیرآهن نرمال

تیرآهن نرمال چیست و چه تفاوتی با سایر تیرآهن ها دارد ؟تیرآهن یکی از مقاطع فولادی است که مصرف زیادی در ساختمان ها و برای اسکلت فلزی و همچنین در سوله سازی دارد. تیرآهن معمولی از پرمصرف ترین نوع تیرآهن در ساختمان سازی و پروژه‌های عمرانی میباشد که سطح مقطع آن به شکل I انگلیسی می باشد. این تیرآهن قابلیت تحمل بار زیادی را دارد. البته برای پروژه های بسیار سنگین مناسب نمی باشد و معمولاً برای سازه های بسیار عظیم از تیرآهن هاش استفاده می شود. برای انتخاب نوع تیرآهن برای سازه قیمت تیرآهن و قیمت آهن در نظر گرفته می‌شود.اکثرتیرآهن های تولید شده توسط کارخانه های فولاد سازی در طول های یکسان ۱۲ متر به بازار عرضه می‌شوند.اما آیا تیرآهن نرمال هم طول ۱۲ متر را دارد؟ در ادامه این مطلب از آهن جم همراه باشید تا در مورد تیرآهن نرمال ویژگی ها و نحوه برش آن صحبت کنیم.

تیرآهن معمولی یا تیرآهن ipe از انواع تیرآهن ها می باشد که به روش نورد گرم یا اکسترود تولید میشود. این تیرآهن I شکل سطح مقطعی شبیه به I انگلیسی دارد و یکی از متداول ترین تیرآهن ها در سطح بازار آهن می باشد. سطح مقطع این تیرآهن تشکیل شده از دو صفحه موازی به نام فلنج یا بال و یک صفحه عمودی به نام وب یا جان می باشد. جان تیرآهن مسئول مقاومت در برابر تنش های برشی می باشد و بال های آن یا فلنج در برابر خمش مقاومت می کنند. فلنج ها در سطح داخلی دارای شیب ملایمی هستند و این باعث می شود که تیرآهن ها قدرت تحمل بار بیشتری داشته باشد.تیرآهن کاربرد های زیادی دارد و ساخت سوله با تیرآهن هم انجام میشود. تیرآهن‌ ها انواع متفاوتی دارند که در زیر آن ها را نام برده ایم.

پیشنهاد مطالعه ⋙  فولاد ضد زنگ چیست؟معرفی،کاربرد ها و ترکیبات آن

تیرآهن IPE
تیرآهن INP
تیرآهن هاش
تیرآهن لانه زنبوری

تیرآهن نرمال چیست?

 تیرآهن نرمال به عبارتی همان تیرآهن های معمولی می باشد. به طور کلی تیرآهن ها بر اساس ویژگی هایشان از جمله وزن تیرآهن ،شکل سطح مقطع، آلیاژ و اندازه طول طبقه بندی می شوند. تیرآهن های معمولی بیشتر در سایزهای ۱۲ متری تولید و به بازار عرضه می شوند. تیرآهن نرمال تیرآهنی است که طول آن از ۱۲ متر کمتر می‌باشد. این مقطع در صنعت ساختمانی و پروژه‌های عمرانی کاربردهای زیادی دارد و قیمت تیرآهن نرمال به خاطر اینکه تقاضا برای آن در بازار وجود دارد نسبتاً گران تلقی می شود. برای سقف هایی که دهانه کمتر از 12 متر دارند باید تیرآهن های استاندارد برش داده شوند .اما در صورتی که تیرآهن نرمال به اندازه دهانه سقف خریداری شود از لحاظ هزینه و پرتی بسیار به صرفه تر است.البته لازم به ذکر است که پیدا کردن تیرآهن نرمال در طول مشخص و تعداد زیاد کار سختی است. مقاله حداکثر طول تیرآهن در سقف را مطالعه کنید.

تیرآهن نرمال چیست _آهن جم

ویژگی های تیرآهن نرمال

تیر آهن نرمال و تیرآهن معمولی ویژگی‌های خاصی دارند .تیرآهن نرمال به عبارتی همان تیرآهن های معمولی می باشد که فقط طول کوتاه تری دارد و ویژگی های آن با تیرآهن معمولی یکسان می باشد. از جمله مهمترین ویژگیهای تیرآهن معمولی یا تیرآهن نرمال را در ادامه ذکر کردیم.

  • تیرآهن تحمل بار زیادی دارد و موجب یکپارچگی سازه میشود بدون اینکه نیاز به تکیه گاه های متعدد باشد.
  • تیرآهن‌ نرمال معمولاً وزن سبکی دارد و این موضوع باعث می‌شود وزن نهایی سازه کمتر باشد.
  • تیرآهن معمولی و نرمال به دلیل جنس و شیوه تولید مقاومت زیادی در مقابل عوامل محیطی و مخرب دارند.
    استفاده از تیرآهن نرمال در ساختمان سازی صرفه اقتصادی دارد. زیرا نیاز به قطعات جانبی برای پشتیبانی استحکام سازه را به حداقل می رساند

کدام کارخانه تیرآهن نرمال تولید می کند؟

کارخانه های تولید تیرآهن معمولی که تیرآهن نرمال نیز تولید می کنند عبارتند از:
شرکت ذوب آهن اصفهان
کارخانه جهان فولاد غرب
کارخانه صنعت بناب
کارخانه فولاد البرز ایرانیان (فایکو)
کارخانه آریان فولاد
شرکت فولاد ناب تبریز

پیشنهاد مطالعه ⋙  میلگرد مناسب رابیتس کاری

پرمصرف ترین سایز های تیرآهن نرمال

تیرآهن‌ نرمال هم مانند تیرآهن های معمولی بسیار در ساخت سازه ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تیرآهن در همه سایز های تیرآهن های معمولی در بازار موجود می باشد. زیرا تیرآهن نرمال فقط از لحاظ طول با تیرآهن های معمولی تفاوت دارد.پرمصرف ترین سایز تیرآهن سایزهای ۱۲ ، ۱۴ ، ۱۶ و ۱۸ می باشند. این سایز ها در تیرآهن های نرمال نیز پرمصرف تر و تقاضای بیشتری دارند.

هر شاخه تیرآهن چند متر است

برش تیرآهن نرمال

همانطور که گفته شد تیرآهن نرمال هیچ تفاوتی با تیرآهن های معمولی ندارد و فقط طول آن از ۱۲ متر که طول استاندارد می باشد کمتر است .یعنی اگر تیرآهن های معمولی با طول ۱۲ متر را طبق درخواست و اندازه های مد نظر مشتری برش دهیم تبدیل به تیرآهن نرمال می‌شوند. در بسیاری موارد در ساختمان سازی و پروژه‌های عمرانی نیاز است که تیرآهن برش داده شود تا برای ایجاد ستون و استفاده در نقاط مختلف ساختمان متناسب باشد .برش تیرآهن نرمال از روش های متفاوتی انجام می شود که در ادامه دو روش آن را ذکر کردیم .


برش با اره آتشی دستگاه اره دیسکی

آتشی یکی از ابزارها و روشها برای برش تیرآهن می باشد. این دستگاه امکان قطع کردن تیرآهن در زاویه های دلخواه را فراهم می کند و همچنین ایمنی مناسبی دارد. در هنگام استفاده از این دستگاه اگر تیغه دستگاه آسیب ببیند به صورت خودکار خاموش خواهد شد. به طور کلی برای کار با این دستگاه لازم است که اپراتور تجربه و تبحر کافی را داشته باشد. از دستگاه اره دیسکی آتشی برای برش نبشی و ناودانی هم استفاده میشود .با توجه به بالا بودن قیمت محصولات فولادی همچون قیمت نبشی یا قیمت ناودانی بهتر است قبل از برش از افراد متخصص و باتجربه مشورت بگیرید زیرا که در صورت برش اشتباه هزینه انجام شده از بین میرود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  فرآیند تولید نبشی |روش پرسی و فابریک و مراحل آن


برش با اره نواری

برای برش تیرآهن هایی که وزن بیشتری دارند و قطور تر می باشند باید از دستگاه اره نواری استفاده شود .این دستگاه مجهز به اره های دوار است که باعث می شود برش های باریک تر ایجاد شود. در هنگام استفاده از این دستگاه قطعات ریز آهن به اطراف پرت نخواهد شد. برش تیرآهن باید طبق اصول و توسط افراد ماهر و همچنین با رعایت نکات ایمنی انجام شود.

سخن پایانی
در این مقاله از آهن جم به تعریف تیرآهن نرمال و معمولی پرداختیم. تیرآهن نرمال از لحاظ سایز و اندازه با تیرآهن های معمولی هیچ تفاوتی ندارد و فقط طول آن از طول استاندارد ۱۲ متر کمتر میباشد. تیرآهن ها برای مقاوم سازی ساختمان ها در انواع سقف و ستون مورد استفاده قرار می‌گیرند .تیرآهن نرمال در مواقعی که شما به سایز خاصی از تیرآهن نیاز دارید بهترین گزینه می باشد. یعنی زمانی که شما نیاز به یک تیرآهن ۶متری دارید در این مواقع باید از تیرآهن نرمال استفاده کنید .از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید سپاسگزارم .

آهن جم عرضه کننده انواع مقاطع فولادی از جمله میلگرد ، تیرآهن، نبشی و ناودانی ،انواع ورق و غیره می باشد. برای خرید تیرآهن های مرغوب از تمامی برند ها و شرکت های تولید کننده کافیست با کارشناسان فروش آهن جم تماس بگیرید. قیمت  روز سایر محصولات از جمله قیمت میلگرد و قیمت خاموت و به صورت لحظه ای در سایت آهن جم اعلام می گردد و شما می توانید برای دریافت قیمت ها و همچنین خرید محصولات با کارشناسان فروش آهن جم تماس بگیرید.

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

سوالات متداول

طول تیرآهن نرمال از 12 متر کمتر میباشد.

تیرآهن نرمال در مواقعی که شما به سایز خاصی از تیرآهن با طول کوتاه تر نیاز دارید بهترین گزینه می باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد