0
ورود و عضویت
×
آهن جم
ورود و عضویت
0

تیر ورق چیست؟|تفاوت تیر ورق با تیرآهن

زمان مطالعه : 7 دقیقه
تیر ورق _آهن جم

تیر ورق و تیر آهن چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ شاید بسیاری از افراد تیرآهن و تیر ورق را یکسان می دانند در حالی که هر کدام از این ها دو محصول جداگانه هستند و کاربردهای متفاوتی دارند .مهمترین تفاوت بین تیرآهن و تیر ورق نحوه ساخت آنها می باشد. پیشرفت تکنولوژی کمک کرده است تا پروژه‌ها و محصولات آسان تر از قبل تولید شوند .

صنعت ساخت و ساز و حوزه آهن آلات با کمک دستگاه های جدید و فناوری های نو پیشرفت چشمگیری داشته است .تیر ورق یکی از محصولات فولادی است که در ساخت و ساز و صنایع استفاده زیادی دارد. می‌توان گفت تیر ورق همان تیرآهن سفارشی در ابعاد دلخواه می باشد .در ادامه این مقاله از آهن جمع همراه باشید تا به طور کامل در مورد فرق تیرآهن و تیر ورق صحبت کنیم .همچنین می توانید قیمت تیرآهن را در سایت آهن جم مشاهده نمایید. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تیر ورق یک مقطع فولادی متشکل از دو بال و یک جان می باشد که کاربردهای مختلف و نحوه تولید متفاوتی نیز دارد. تیر ورق از لحاظ شکل ظاهری کاملاً شبیه به تیرآهن های I می باشد. عمده استفاده از تیر ورق در اسکلت فلزی های پیش ساخته است. مانند دیوار پیش ساخته که عضوی از اسکلت بتنی است.

گاهی اوقات ممکن است تیرآهن مورد نظری که برای ساخت یک سازه نیاز است موجود نباشد. بنابراین در چنین موقعیتی از تیر ورق استفاده می شود. به بیان ساده تیر ورق همان تیرآهن سفارشی است که در ابعاد مورد نیاز در سایز و ضخامت دلخواه تولید می شود.

از تفاوت های عمده تیرآهن و تیر ورق ابعاد و سایز و نحوه ساخت آنها می باشد. تیر ورق در کشتی سازی ، برای ساخت پل ها ،سازه های نفتی و گازی و غیره به جای تیرآهن استفاده میشود. برای ساخت تیر ورق از ورق های سیاه با ضخامت های مختلف استفاده میشود. ضخامت و نوع ورق با توجه به نوع پروژه و محلی که قرار است از آن استفاده شود انتخاب می شود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  نبشی آلومینیوم چیست؟ویژگی ها و کاربردهای آن

یه طور کلی از تیرآهن ها برای اجرای سقف و ستون و ..در ساخت سازه های فولادی استفاده میشود. و حداکثر طول تیرآهن در سقف هم به اندازه استاندارد تیر بستگی دارد.مقاله حداکثر طول تیرآهن در سقف را مطالعه کنید.

از تیر ورق در مواقعی استفاده می شود که برای حمل بارهای سنگین به تیرهای عمیق تر و سختی بالاتر نیاز باشد. هر چقدر عمق و سطح مقطع افزایش پیدا کند تولید آن با نورد گرم محدود می شود. به همین علت تیر ورق به صورت سفارشی با ورق تولید می شود. هنگام ساخت تیر ورق دو نکته اهمیت زیادی دارند. یکی استفاده از مواد مناسب و فولاد مناسب برای تیر و همچنین کیفیت جوشکاری در ساخت تیر بسیار مهم است.

تیر ورق مقاومت خمشی بسیار بالایی دارد و مقاومت آن در برابر خمش و برش با افزایش فاصله بین بال ها بیشتر می شود. جان تیر ورق از ورق های نازک تری ساخته می شود به همین خاطر ، زمانی که زیر فشار قرار گیرد برای ایجاد مقاومت از استیفنر های افقی و عمودی استفاده می شود.

اجزای تیر ورق

تیر ورق از ورق سیاه ساخته می شود و دارای سه جزء اصلی میباشد .در حالت کلی باید تیرها شکل شبیه به حرف I انگلیسی داشته باشد .اجزای تیر ورق عبارتند از :

  • تیغه یا جان تیر web plate
  • فلنج یا بال تیر flanges plate
  • استیفنر ها یا سخت کننده ها یا بلبرینگ طولی و میانی sstiffener
اجزای تیر ورق _آهن جم

تیغه یا جان تیر 

صفحه عمودی تیر ورق را به عنوان تیغه یا جان تیر نامگذاری کرده‌اند. این بخش از تیر ورق بال ها را در فاصله معینی از هم نگه می دارد .ضخامت این تیغه و ارتفاع آن بستگی به شرایط سازه و ابعاد مورد نیاز دارد. همچنین میزان بار اعمال شده بر روی تیغه یکی از عوامل تعیین کننده ضخامت و ارتفاع جان تیر می باشد. ابعاد جان تیر معمولاً از ۸ میلیمتر بیشتر است تا بتواند در برابر نیروهای برشی مقاومت مناسبی داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  قیمت هر متر آرماتور بندی

در تیر ورق جان تیر وظیفه تحمل نیروها و بارهای برشی را دارد. اما برای تحمل بارهای خمشی نمی توان روی این بخش حساب کرد. وقتی که نیرو بر تیغه اعمال می شود هرچه نازک تر باشد مستعد کمانش بیشتری است. برای اینکه جلوی این کمانش گرفته شود از سخت کننده یا استیفنر استفاده می شود که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

پیشنهاد مشاهده : قیمت میلگرد

فلنج یا بال تیر

بال های تیر  دو صفحه فولادی دیگر هستند که توسط جوش یا روش‌های دیگر به بدنه یا جان متصل می‌شوند. این بال ها به صورت افقی و عمودی بر تیغه در دو طرف قرار می گیرند. بالها و وظیفه تحمل بارهای خمشی را دارند. بال یا فلنج بالایی با ایجاد فشار در برابر نیروهای خمشی مقاومت می کند و فلنج پایینی در برابر نیروهای کششی مقاومت دارد. ضخامت و  عرض بال ها باید طوری باشد که بتواند در برابر نیروها و بارهای خمشی مقاومت مناسب نشان دهد.

سخت کننده ها یا استیفنر ها

در تیر ورق از سخت کننده ها یا استیفنر ها برای افزایش ظرفیت ساختاری تیر و جلوگیری از خرابی های موضعی ناشی از کمانش استفاده می شود. انواع سخت کننده ها به دو صورت عمودی و افقی به جان تیر ورق متصل میشوند.

سخت کننده عمودی :که به آن سخت کننده عرضی هم گفته می‌شود عمود بر بال های تیر ورق قرار می گیرد.سخت  کننده های عمودی خود نیز به دو نوع سخت کننده انتهایی و سخت کننده میانی طبقه‌بندی می‌شوند .سخت‌کننده انتهایی در دو انتهای تیر قرار می گیرد و نیروها و بارها را از تیر دریافت کرده و به تکیه گاه منتقل می نماید. سخت کننده انتهایی مانع از خرد شدن بدنه تیر می‌شود .

سخت کننده میانی زمانی که نیروهای متمرکز بر تیر وارد می شود مانع تخریب تیر می شوند. وقتی که ضخامت بدنه تیر ورق کمتر از یک هشتاد و پنجم عمق آن باشد ممکن است به دلیل کمانش دچار آسیب شود. در این شرایط سخت کننده های میانی برای جلوگیری از آسیب استفاده می شوند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  تخریب ساختمان |اصول و روش های تخریب+نکات ایمنی قبل از انجام عملیات

سخت کننده افقی :در تیر ورق این سخت کننده ها به موازات بال ها قرار می گیرند. نام دیگر این سخت کننده ها سخت کننده طولی می باشد. با قرار گیری این استیفنرها مقاومت تیغه و بدنه در برابر کمانش زیادتر میشود.

دلایل استفاده از سخت کننده ها در تیر ورق

  • نیروی برشی وارد شده را کاهش می‌دهند .
  • ظرفیت تحمل فشارخمشی را بیشتر می کنند.
  • ظرفیت باربری تیر را افزایش می‌دهند و باعث می شود که تیغه یا بدنه دچار کمانش نشود.
  • به انتقال نیروی کششی روی تیغه کمک کرده و استحکام آن را افزایش میدهند.
فرق تیر ورق و تیرآهن

از تیرآهن های پر مصرف در ساختمان سازی تیرآهن سایز 14 میباشد. برای اطلاع از مشخصات و ابعاد این تیرآهن لینک زیر را لمس کنید.

وزن تیرآهن ۱۴

کاربرد تیر ورق

مهمترین استفاده ای که از تیر ورق می شود به عنوان تکیه گاه برای بارهای سنگین به صورت عمودی است .اما تیر ورق به طور گسترده در صنایع مختلف به عنوان سازه های پشتیبان استفاده می شود. برخی دیگر از کاربردهای این تیر موارد زیر می باشد:

  • ساخت پل ها
  • صنعت کشتی سازی
  • ساخت سکوهای نفتی و گازی
  • تست بار
  • ساخت جرثقیل
  • ساخت سازه های بالابر
  • ساخت روگذر ها با دهانه های بزرگ
  • سالن های صنعتی با دهانه های بزرگ

اگر از تیر ورق به درستی استفاده شود می توان از این محصول به عنوان اعضای خمشی استفاده کرد که به سازه عملکرد مناسب و بهینه در برابر نیروی وارده را خواهد داد و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه می باشد. قیمت تیر ورق به قیمت آهن آلات از جمله قیمت ورق سیاه که ماده اولیه و اصلی برای تولید آن میباشد بستگی دارد.

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

5/5 - (2 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد