اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

اصول ساخت سوله با تیرآهن +نکات کاربردی

زمان مطالعه : 11 دقیقه
ساخت سوله با تیرآهن

ساخت سوله با تیرآهن چگونه انجام میشود؟کدام یک از محصولات فولادی در ساخت سوله مورد استفاده قرار می‌گیرند؟ هزینه ساخت سوله با تیرآهن چقدر میباشد؟ حتماً تا به حال سازه های فلز را در شهرک های صنعتی یا کارگاه ها یا برخی از باشگاه های ورزشی مشاهده کرده‌اید که دارای سقف های شیبدار میباشند و هیچ ستون میانی ندارند. سوله در ساخت پارکینگ ،انبارها ،کارخانه ها، کارگاه های صنعتی ،مرغداری و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. در سقف سوله ها از ورق های فولادی استفاده می شود و برای پایه و بدنه این سازه از تیرآهن استفاده می شود. وجود تیرآهن در سوله برای اینکه دوام و استحکام بالایی داشته باشد ضروری است. به علت اینکه در ساخت سوله از محصولات فولادی همچون ورق و تیرآهن استفاده می‌شود ،قیمت آهن آلات از جمله قیمت تیرآهن و قیمت ورق در هزینه ساخت سوله فاکتور اصلی میباشند. در ادامه این مقاله از آهن جم همراه باشید تا ساخت سوله با تیرآهن و نکات آن را بررسی نماییم .

سوله یکی از انواع سازه های فلزی می باشد که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. به سازه های فلزی که ستون میانی ندارند و سقف آن ها به صورت شیبدار با استفاده از ورق ها ساخته میشود سوله می گویند .سوله بیشتر برای ساخت کارگاه های صنعتی ،کارخانه ها ،سقف پارکینگ ها و انبار ها، مرغداری و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی از باشگاه های ورزشی هم از ساخت سوله با تیرآهن استفاده میشود. سوله ها دارای ابعاد مختلفی هستند و در ساخت آنها از قطعات فلزی و مقاطع فولادی در سایز و ابعاد متفاوت استفاده میشود .هزینه ساخت سوله با توجه به نوع کاربری و میزان مصالح مصرفی در آن متغیر می باشد.

پیشنهاد مطالعه : ضوابط پارکینگ

سوله سازی با تیرآهن

ساخت سوله با تیرآهن

 ساخت سوله با تیرآهن یعنی اینکه تیرآهن بیشتر از سایر مقاطع فولادی مورد استفاده قرار می گیرد .انواع تیرآهن ها وجود دارند و کاربرد تیرآهن با توجه به نوع آن، سایز و جنس و کیفیت آن متفاوت می باشد. هر کدام از انواع تیرآهن ظاهر مخصوص به خود و مصارف مختلفی دارند. در ساخت سوله با تیرآهن بیشتر از تیرآهن هاش و تیرآهن لانه زنبوری استفاده می شود. تیرآهن هاش نوعی تیرآهن سنگین میباشد که استقامت و دوام بسیار زیادی دارد. تفاوت تیرآهن هاش و معمولی در بسیاری موارد از جمله وزن ،شکل سطح مقطع ،سایزبندی و کاربرد آن ها می باشد.

بیشتر سوله سازان از فولاد st ۳۷ برای ساخت سوله و اجزای آن استفاده می کنند. وظیفه تیرآهن ها در سوله های فلزی و همچنین اسکلت فلزی ساختمان ها تحمل تنش های ناشی از نیروهای برشی و خمشی میباشد.گاهی اوقات برای کاهش هزینه های ساخت سوله ممکن است از تیرآهن های سبک استفاده شود اما استفاده از تیرآهن سبک برای سوله سازی مناسب نیست.

پیشنهاد مطالعه : قیمت نبشی کشی والپست

اجزای سوله ها کدامند؟

ساخت سوله با تیرآهن به این معنی نیست که فقط در ساخت یک سوله از تیرآهن استفاده می شود .اجزا و قطعات زیادی هستند که به یکدیگر متصل می‌شوند و یک سوله را تشکیل می دهند. به طور کلی سوله ها دارای یک قاب یا فریم می باشند که شکل اصلی بنا را نشان میدهد.نبشی و ناودانی هم در ساخت سوله مورد استفاده قرار می‌گیرند به همین دلیل قیمت نبشی و قیمت ناودانی هم در هزینه ساخت سوله تاثیرگذار است. از قطعات و اجزای سوله ها عبارتند از :

  • قاب یا فریم سوله
  • وال پست یا اجرای نبشی کشی بین قاب ها
  • استرات
  • مهاربند
  • سینه بند
  • جرثقیل
  • پی و زیر ساز دیوارهای سوله
  • سایه بان
  • ناودانی
  • گیرت
  • پرلین یا لاپه
  • پیچ و مهره
  • عایق و پوشش سقف
  • انواع محصولات فولادی از جمله تیرآهن، نبشی و ناودانی و ورق
پیشنهاد مطالعه ⋙  جدول اشتال تیرآهن
کاربرد تیرآهن در ساخت سوله

نوع تیرآهن مورد استفاده در ساخت سوله

در ساخت سوله با تیرآهن باید از تیراهن مناسب استفاده شود. تیرآهن ها انواع متفاوتی دارند که دو نوع از آنها از جمله تیرآهن هاش و تیرآهن لانه زنبوری از متداول ترین آنها برای ساخت سوله هستند .از تیرآهن های معمولی هم در ساخت سوله های کوچک تر استفاده می شود. برای ساخت سوله با تیرآهن از ساندویچ پانل، ورق های گالوانیزه، پلی کربنات، ایرانیت یا فایبرگلاس هم استفاده میشود. وزن یک سوله کاملا به وزن تیرآهن مورد استفاده در آن بستگی دارد .مثلا وزن تیرآهن 14 برای سبک ساختن سوله مناسب است.البته انتخاب سایز تیرآهن سوله با توجه به نیاز و میزان استحکام لازم انجام میشود و هدف بیشتر استحکام مناسب است تا وزن کمتر.در ادامه دو نوع از تیرآهن های متداول در ساخت سوله را نام برده ایم.

تیرآهن هاش

تیرآهن هاش از انواع تیرآهن ها می باشد که استحکام و دوام بسیار زیادی دارد .به همین علت در صنعت ساخت و ساز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تیرآهن شبیه به حرف H انگلیسی می باشد. قیمت تیرآهن هاش نسبت به سایر تیرآهن ها بیشتر است. اما با توجه به دوام و استحکامی که دارد باز هم برای استفاده در سازه ها مقرون به صرفه می باشد. تیرآهن هاش به دو صورت سبک و سنگین تولید می شود. اما تیرآهن هاش سبک برای ساخت سوله در مناطق برفی یا مناطقی که وزش باد و باران زیاد است مناسب نیست .بیشتر تیرآهن هاش سنگین برای ساخت سوله ها استفاده می شود. تفاوت تیرآهن و هاش در اندازه بال آنها می باشد. بال ها در تیرآهن هاش به اندازه جان تیرآهن می باشند.

تیرآهن لانه زنبوری

از دیگر تیرآهن هایی که در ساخت سوله مورد استفاده قرار می‌گیرد تیرآهن لانه زنبوری یا CNP می باشد. این تیرآهن در جان خود فضاهای تو خالی به شکل پنج ضلعی دارد. یکی از ویژگی‌های مهم تیرآهن لانه زنبوری این است که با توجه به وزن کم خود مقاومت بیشتری را نسبت به انواع دیگر تیرآهن در همین سایز دارد. تیرآهن لانه زنبوری ارتفاع و مقاومت خمشی زیادی دارد. این تیرآهن در کارخانه تولید نمی شود بلکه در کارگاه ها با برش تیرآهن های معمولی و جوشکاری آن ها ساخته می شود. تیرآهن لانه زنبوری در ابعاد مختلفی تولید می شود.

علت استفاده از تیرآهن در سوله سازی

ساخت سوله با تیرآهن مزایایی را به دنبال دارد. سوله ها در هر ابعاد و اندازه ای که باشند برای ساخت بدنه و پایه های آنها به انواع تیرآهن نیاز است. تیرآهن های استفاده شده در سوله استحکام و دوام آن را تضمین می‌کنند .از علت های ساخت سوله با تیرآهن عبارتند از:

  • بالا رفتن سرعت اجرای سوله با استفاده از تیرآهن
  • اجرای سوله با ارتفاع زیاد
  • امکان اتصال چندین قطعه به یکدیگر
  • اشغال فضای کمتر
  • نصب آسان تیرآهن در سوله
  • کمتر شدن هزینه های ساخت سوله
  • زیباتر شدن ظاهر سوله
  • تیرآهن های استفاده شده قابل تعویض و قابل بازیافت می باشند.
پیشنهاد مطالعه ⋙  ساختمان سازی|مراحل ساخت ساختمان+جزئیات و نکات طلایی
ساخت سوله با تیرآهن

مراحل کلی ساخت سوله

اجرای هر سازه ای دارای مراحلی می باشد .در ادامه مراحل ساخت یک سوله را به طور کلی بیان کرده ایم.

  1. پیش از ساخت سوله باید جهت دریافت مجوزهای لازم و انجام اقدامات قانونی اقدام نمایید .
  2.  پس از اخذ مجوزهای قانونی برای ساخت سوله از جمله مجوز ساخت و بهره برداری باید نوع سوله و ابعاد آن را با توجه به زمین مورد نظر خود مشخص نمایید .
  3.  در این مرحله باید مصالح لازم از جمله تیرآهن، ورق ، نبشی و ناودانی، پوشش سقف و سایر قطعات لازم برای اجرای سوله را فراهم نمایید.
  4.  پس از اینکه برای نقشه اجرای سوله، ابعاد آن، ارتفاع سقف و جانمایی آن در زمین تصمیم گرفته شد بهتر است که عملیات خاکبرداری و اجرای فونداسیون سوله انجام شود. کف سازی بتنی از از ریزش سوله یا هرگونه ضعفی در سازه جلوگیری می کند .
  5.  پس از اینکه پی ریزی سوله انجام شد و تمام مصالح و قطعات لازم برای اجرای آن فراهم گردید، نوبت به اجرا و نصب قطعات میرسد .تمامی قطعات باید مرحله به مرحله و توسط افرادی که مهارت دارند نصب شوند .
  6.  پس از اینکه مراحل ساختمانی ساخت سوله مانند دیوار کشی ، پی ریزی و در صورت لزوم نصب جرثقیل انجام شد باید پوشش سقف سوله انجام شود .
  7.  در نهایت باید تاسیسات مورد نیاز از جمله سیستم های سرمایشی ،گرمایی و تهویه، سیستم اطفاءحریق ، تاسیسات برق و سایر تجهیزات مورد نیاز در سوله نصب و راه اندازی شوند.
    در پایان این مراحل بهره‌برداری از سوله در راستای هدف و مقصد مورد نظر امکان پذیر می باشد.

سوله دو دهانه با تیرآهن

سوله دو دهانه یکی از انواع سوله هایی است که با تیرآهن اجرا می‌شوند.در ساخت این سوله ها از تیرآهن معمولی و ورق های زاویه دار به عنوان ماهیچه استفاده میشود.در این نوع سوله ستون ها با ورق زاویه دار و قسمت تاج سوله به کمک تیرها تقویت می‌شود.در اکثر کشور های خارجی این نوع سوله رایج است . نحوه اجرای آن امری آسان میباشد.
نقشه سوله دو دهانه با تیرآهن به شرح زیر میباشد.

نوع سوله:سوله با تیرآهن
نوع سقف:سقف سبک
کاربری:سالن و کارخانه
دهانه اول :۲۳ متر اکس به اکس
دهانه دوم ۲۳ متر اکس به اکس
ارتفاع ستون ها :۹ متر
فاصله قاب ها :۵۵.۸ متر

پیشنهاد مطالعه : حداکثر دهانه سقف دال بتنی و دیگر سقف ها

نقشه سوله با تیرآهن

کاربرد تیر ورق در ساخت سوله

گاهی اوقات به جای استفاده از تیرآهن در ساخت سوله از تیر ورق استفاده میشود. تیر ورق می توان گفت از نظر شکل ظاهری و سطح مقطع کاملاً شبیه تیرآهن است. اما در واقع محصولی است که در کارگاه های ویژه تولید می‌شود. تیرورق در واقع نوعی تیرآهن سفارشی با ابعاد و ضخامت خاص می باشد. امکان احداث سوله با دهانه های وسیع با استفاده از تیرآهن های معمولی وجود ندارد.در این مواقع از تیر ورق های سفارشی استفاده می شود .
تا پیش از ابداع سوله های تیرورقی معمولاً برای ساخت اسکلت های فلزی ساختمان ها و سوله ها از تیرآهن استفاده میشد. اما با ابداع تیر ورق در حال حاضر برای ساخت سوله های عظیم و همچنین مجتمع های بزرگ و برج ها بیشتر از تیر ورق استفاده میشود.

تیر ورق نسبت به تیرآهن دارای استحکام و مقاومت بسیار بالاتری می باشد .ترکیب اصلی تیر ورق از یک جان و دو بال تشکیل شده است. تمامی بخش های تیر ورق از ورق های فولادی با ضخامت مشخص و طبق محاسبات مهندسی با ابعاد دقیق تهیه می شوند .ساخت سوله با دهانه های وسیع با استفاده از تیر ورق انجام می شود. همچنین زمانی که در ساخت سوله از تیرورق استفاده شود قیمت مناسب تر و اجرت کار کمتر خواهد بود . سوله های تیرورقی دوام و استحکام بسیار بالایی دارند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  مقاومت کششی میلگرد چیست؟نحوه محاسبه آن

به طور کلی سوله های با ابعاد کوچک تر که بیشتر کاربرد کارگاهی دارند و دهانه آنها کوچک است با استفاده از تیرآهن های معمولی احداث می‌شوند. اما سوله های بسیار بزرگ که دهانه وسیعی دارند و در آنها جرثقیل نصب می گردد با استفاده از تیر ورق ساخته می شوند.

ساخت سوله با تیرآهن چقدر هزینه دارد؟

هر سوله ای با توجه به متراژ و مساحت،محل احداث ،ابعاد و نوع کاربری و نوع مصالحی که در ساخت آن استفاده میشود هزینه خاص خود را دارد.در ساخت سوله از انواع پروفیل ها همچون تیرآهن،نبشی و انواع ناودانی، قوطی و پروفیل و انواع ورق استفاده میشود که هر کدام قسمت متفاوتی دارند. هر چه متراژ و اندازه یک سوله کوچک تر باشد به مقاطع فولادی کمتری نیاز دارد و هزینه آن کمتر میشود.

اما هر چه ابعاد و حجم سوله بزرگ تر باشد باید با مقاومت بیشتری احداث شود .در نتیجه باید مقاطع فولادی بیشتر و گران قیمت تری در آن استفاده شود که هزینه نهایی آن را افزایش میدهد. مثلا در سوله های خیلی بزرگ از تیرآهن هاش یا تیر ورق سفارشی استفاده میشود که قیمت بیشتری نسبت به تیرآهن معمولی دارند.

ساخت سوله با تیرآهن

سخن پایانی

در این مقاله در مورد ساخت سوله با تیرآهن مزایای آن و سایر نکات دیگر در این باره صحبت کردیم .سوله ها نوعی از سازه های فلزی می باشند که ستون میانی ندارند و سقف آن ها شیب دار است. معمولاً ساخت سوله توسط خود افراد انجام نمی‌شود و به سوله سازان برون سپاری میشود .مهم ترین و بهترین گزینه در ساخت سوله انتخاب اجرا کننده با مهارت می باشد. سوله در موارد زیادی از جمله ساخت کارگاه های صنعتی و کارخانه ها ،ساخت برخی باشگاه‌های ورزشی، ساخت سالن‌های نمایش ،تالارها ،ساخت مرغداری و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

امیدواریم در این مقاله به سوالات شما در مورد ساخت سوله با تیرآهن پاسخ داده باشیم. ساخت سوله با تیرآهن و ورق ،نبشی ، ناودانی ،پیچ و مهره و سایر قطعات و تجهیزات دیگر انجام میشود .تمامی محصولات فولادی مورد نیاز در ساخت سوله توسط بازرگانی آهن جم با بهترین قیمت عرضه می شود . در سایت آهن جم روزانه قیمت انواع مقاطع فولادی از جمله قیمت میلگرد اعلام می گردد.

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

سوالات متداول

در ساخت سوله عمدتا از انواع تیرآهن معمولی،تیرآهن هاش و تیرآهن لانه زنبوری استفاده میشود.سایر مقاطع همچون نبشی و ناودانی و قوطی نیز در برخی قسمت ها استفاده میشود.

قاب سوله، والپست سوله، مهاربند،استرات،جرثقیل،فونداسیون سوله ،ستون و تیر،عایق و پوشش سقف،گیرت،سینه بند، پیج و مهره و …

تیر ورق نوعی تیرآهن سفارشی ساز تقویت شده با ورق میباشد که وزن و استحکام بسیار زیادی دارد.تیر ورق برای سوله های عظیم و سازه های بزرگ استفاده میشود.

کل ستون ها و تیر های سقف سوله با انواع تیرآهن اجرا میشود و برای پوشش سقف از پروفیل z و ورق استفاده میکنند.

5/5 - (6 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد