اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

سقف وافل چیست؟ انواع و کاربردها،مزایا و معایب آن

زمان مطالعه : 6 دقیقه
سقف وافل _انواع و کاربرد های آن _اهن جم

سقف وافل چیست؟ این نوع سقف به دلیل ظاهر زیبا و مدرن و بسیاری از مزایا و ویژگی های مثبت بسیار محبوبیت دارد. سقف وافل یک نوع سازه بتنی می باشد که با استفاده از بتن مسلح ساخته می شود .ظاهر آن پنجره ای شکل و مدرن و همانطور که از اسمش پیداست شبیه به نان های وافل می باشد. دلیل نامگذاری آن به همین خاطر است. بیشترین کاربرد سقف وافل در ارتفاع بیش از ۱۲ متر می باشد .مانند سقف فرودگاه ها، سالن ها و ایستگاه های مترو

پیشینه سقف های وافل به سقف های مجوف که دارای شبکه بندی و حفره هستند باز می گردد. نام وافل از الگوی تیرچه های زیرین آن گرفته شده است . وافل از نظر اقتصادی و هزینه اجرا نیز مقرون به صرفه می باشد. در سقف وافل از مقاطع فولادی استفاده میشود به همین‌ دلیل هزینه های اجرای سقف وافل به قیمت میلگرد و قیمت آهن آلات بستگی دارد. در ادامه این مقاله از آهن جم در مورد سقف وافل،مزایا و معایب و سایر مباحث مربوط به آن صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

سقف وافل چیست؟

سقف وافل یکی از بهترین انتخاب ها برای ساختمان هایی که دهانه های عریض و مرتفع دارند از جمله مراکز تجاری ، بیمارستان و فرودگاه و غیره می باشد. سقف وافل نوعی سقف مشبک است. این سقف مانند دال دوطرفه عمل می کند و دارای هزینه اجرای کمتری نسبت به دیگر سقف‌های دال مجوف مانند کوبیاکس و یوبوت می باشد.همچنین هزینه اجرای آن نسبت به سقف های تیرچه بلوک و سازه های عرشه فولادی هم کمتر است .

پیشنهاد مطالعه ⋙  تیرآهن INP چیست؟مزایا و معایب آن

در این نوع سقف نیاز به میلگردهای تقویتی و اتصال آنها به تیرها نیست به همین دلیل زمان اجرای کمتری نیاز دارد. این سقف به دلیل ظاهر مدرن و زیبا ،مقاومت و ایمنی بالا، مدت زمان اجرای کم و البته مقرون به صرفه بودن برای سازندگان محبوبیت زیادی پیدا کرده است .این سازه ظاهری شبکه مانند دارد به همین خاطر به آن سقف مشبک هم گفته می شود.حداکثر دهانه سقف وافل به یک طرف و دو طرف بودن ان بستگی دارد.

سقف وافل چیست؟ _آهن جم

 در ساخت سقف وافل از قالب های وافل استفاده می شود. سیستم قالب بندی این نوع دال قابلمه ای است. به همین دلیل این سقف وزن کمتری نسبت به بقیه دال ها دارد. سقف های بتنی معمولاً وزن بسیار زیادی دارند و بار مرده زیادی را به سازه وارد می‌کنند. اما سقف وافل به علت ساختار و حفره هایی که دارد وزن سبک تری داشته و وزن مرده سازه را کاهش داده و عمر آن را بیشتر میکند .

صفحات وافل از قالب های پیچیده ای تشکیل شده اند و ممکن است از انواع دیگر سقف ها گران تر باشد .اما بسته به نوع پروژه و مقدار بتن مورد نیاز ساخت و اجرای آنها کم هزینه تر است. این سقف برای اینکه یک دال دوطرفه است از ۴ طرف خود دارای تکیه گاه می باشد. به همین دلیل برای پوشاندن دهانه های بزرگ مناسب است. این نوع سقف نوع یک طرفه هم دارد که می‌توان از آن به جای تیرچه بلوک استفاده کرد که به دلیل حذف فوم منجر به کاهش هزینه ها میشود.

کاربرد سقف وافل

این سقف نیز مانند همانند سقف های دیگر برای بسیاری از سازه ها قابل استفاده میباشد. اما اغلب در ساختمان هایی که ارتفاع بالای ۱۲ متر دارند و مکان هایی که وزن زیادی به سازه وارد نمی‌شود کاربرد دارد. مثلاً در فرودگاه ها ،ایستگاه های مترو، سالن های نمایش بیشتر از سقف وافل استفاده میشود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  معرفی میلگرد ادکا یا اوتکا |کاربردها و تفاوت آن با ممان منفی

همچنین در موقعیت هایی که نیاز به کاهش تعداد ستون و یا افزایش فاصله بین ستون ها می باشد کاربرد دارد .مثلاً بیمارستان ها ،استخر های سرپوشیده ،سوله های صنعتی ، هتل‌ها ، کتابخانه ها ،فرودگاه ها و غیره که نیاز است ستون ها کمتر باشد و فاصله آنها زیاد شود استفاده از سقف وافل توصیه می شود.

پیشنهاد مطالعه : نحوه قالب بندی دیوار برشی

تاریخچه سقف وافل

معماری سقف وافل از ابتدای قرن ۱۹ میلادی در کشورهای اروپایی و آمریکایی دیده می شده و به دلیل مزایای مختلف و ویژگی‌های مثبت آن از جمله مقاومت و استحکام بالا مورد استقبال سازندگان قرار می گرفته است.

در ایران تاریخچه آن به دوره هخامنشیان و حدود ۲۵۰۰ سال قبل بر می گردد .طبق آثار به جا مانده از نظر باستان شناسان سقف بنای تخت جمشید از الوارهای چوبی و متعامد تشکیل شده است. ایده اجرای این نوع سازه را میتوان در یونان در بنای آکروپلیس هم مشاهده کرد که هم دوره با دوره هخامنشیان است.

مزایای سقف وافل

کی از نیازهای ساختمان افزایش دهانه ستون ها و بزرگتر شدن فضا ها می باشد .این نیاز با سقف های وافل به راحتی رفع می شود و این از مهمترین مزیت سقف وافل می باشد.

مثلاً در سقف های تیرچه ای به علت اینکه طول تیرچه ها ثابت است معمولاً دهانه در همین بازه ۶ الی ۸ متری طراحی می شود .این موضوع در سالن های بزرگ باعث میشود که یک ستون در وسط فضا و در نقاط مختلف قرار بگیرد. برای رفع این مشکل و کاهش تعداد ستون ها استفاده از سقف وافل راه حل می باشد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  خزش بتن چیست؟علت ایجاد آن و روش های جلوگیری از آن

دال های وافل یا همان سقف وافل ، دال های سبک تر و سخت تری را نسبت به یک دال مسطح ارائه می‌دهند .سرعت ساخت چنین دال های بسیار سریع تر است و این سبک نسبتا مقرون به صرفه می باشد. در سقف وافل از ۳۰ درصد بتن کمتر و ۲۰ درصد فولاد کمتر استفاده می شود که همین موضوع با توجه به قیمت آهن آلات باعث کاهش هزینه ها می گردد. از دیگر سقف مزایای سقف وافل عبارت است از:

  • کاهش چشمگیر بار مرده و به تبع آن کاهش ابعاد اجزای سازه نسبت به سیستم دالهای توپر
  • کاهش وزن میلگرد مصرفی در مقایسه با سایر سیستم ها به جهت وزن کمتر سازه
  • کاهش بتن مصرفی و در نتیجه کاهش وزن کلی سازه
  • ارتعاش بسیار پایین سقف به جهت سختی بسیار زیاد آن
  • عایق صوتی مناسب به دلیل شکل هندسی
  • نمای بسیار زیبای زیر این سقف که در طرح های معماری به دو صورت نمایان و با نورپردازی های مختلف مورد توجه  میباشد.
  • قابلیت اجرای دهانه های بلند و تحمل بارهای سنگین بدون نیاز به اجرای آویز و کتیبه
  • حذف ستون های میانی سازه ها
  • کاهش هزینه ها نسبت به سقف های کرومیت و عرشه فولادی
  • قابل استفاده در انواع اسکلت های بتنی و فلزی
  • پیاده سازی آن با ایمنی و سرعت بالا به دلیل سبک بودن قالب ها

پیشنهاد مطالعه : سقف کناف

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

5/5 - (4 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد