اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

انواع پروفیل ساختمانی و کاربرد آنها

زمان مطالعه : 6 دقیقه
انواع پروفیل ساختمانی

در این مقاله از آهن جم می خواهیم در مورد انواع پروفیل ساختمانی صحبت کنیم. پروفیل به طور کلی به مقطع توخالی فولادی گفته میشود که در دو حوزه ساختمانی و صنعتی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد .در کل پروفیل یکی از مقاطع پرمصرف در ایران می باشد، پروفیل های صنعتی در زمینه خودروسازی استفاده می شوند و پروفیل های ساختمانی عمدتاً در ساخت درب و پنجره مورد استفاده قرار می گیرند.

معمولاً پروفیل ها با توجه به اینکه مصرف زیادی را در ساختمان سازی دارند در هزینه های ساختمان نیز اثرگذار هستند و بهتر است که پروفیل از شرکت هایی که کیفیت تولید بالایی دارند و قیمت مناسبی دارند تهیه شود .

شما در سایت آهن جم می توانید انواع پروفیل ساختمانی را با بهترین قیمت و کیفیت خریداری و دریافت کنید. قیمت پروفیل نیز مانند سایر مقاطع فولادی تحت تاثیر عوامل زیادی از جمله قیمت آهن، قیمت گذاری ها در بورس و قیمت ارز و … میباشد.

همچنین پارامترهایی مانند جنس، وزن پروفیل ، ضخامت، کارخانه تولیدکننده و … بر قیمت پروفیل تأثیرگذار است. در ادامه مطلب در مورد پروفیل های ساختمانی و انواع و کاربرد آنها صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

درابتدا مطلب انواع پروفیل ساختمانی می خواهیم بدانیم که پروفیل چیست؟ پروفیل یک قطعه فولادی توخالی است که در سازه ها و صنعت مصرف بسیار زیادی دارد. پروفیل معمولاً از از طریق نورد، کشش یا فشردن فولاد در انواع و اشکال مختلف تولید میشود .که هر کدام از انواع پروفیل ساختمانی مصرف خاص و متفاوتی دارند .یکی از شناخته ترین کاربردهای این محصول در پروژه های عمرانی می باشد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  رقابت بورس کالا و بازار آزاد برای تعیین قیمت آهن

معمولا در ساخت یک ساختمان انواع مقاطع فولادی مثل میلگرد ،تیرآهن یا پروفیل مصرف زیادی دارند و طبعا قیمت آنها به خصوص قیمت میلگرد تاثیر گذار در هزینه های ساختمان است. در زمان قدیم برای ساخت درب و پنجره از چوب استفاده می شد .اما در نهایت چوب مقاومتی به اندازه فلز نداشت و همچنین دوام پایینی داشت.

سرانجام با گذر زمان مردم دریافتند که میتوانند از مقاطع فلزی همچون پروفیل جایگزین چوب استفاده کنند. از این رو کم کم محصولی به نام پروفیل تولید شد. که امروزه پروفیل ها انواع زیادی دارند و نه تنها در ساختمان سازی که در صنایع نظامی و صنایع خودروسازی نیز مصرف بسیار زیادی دارند.

از جمله موارد مصرف پروفیل در ساختمان می توان به مواردی مانند ساخت درب و پنجره ، حفاظ تراس ، نرده راه پله ، نمای ساختمان ،کرکره مغازه ،پوشش سقف ،لوازم ورزشی ،ساخت پل و زیبایی سازی شهری اشاره کرد. پروفیل ها معمولاً از جنس فولاد هستند و بیشتر از ورق های سیاه فولادی ساخته می‌شوند که از این رو قیمت ورق بر قیمت آنها اثر گذار است.

پیشنهاد مطالعه : خرید میلگرد از بورس

انواع پروفیل ساختمانی

پروفیل ها با توجه به اینکه یکی از مقاطع فولادی پر مصرف در بازار آهن و فولاد هستند و خریداران بسیار زیادی دارند از این رو دسته بندی های زیادی دارند. که آشنایی با آنها برای هر فعالی در حوزه آهن و فولاد یا در حوزه ساختمان سازی مفید است .گاهی اوقات تیرآهن نیز نوعی پروفیل تلقی میشود اما تاثیراتی که قیمت پروفیل ازقیمت ورق میگیرد بر قیمت تیرآهن اثرگذار نیست و تیرآهن بازار جداگانه ای دارد.پروفیل های فولادی به طور کلی به دو دسته صنعتی و ساختمانی تقسیم می شوند که به اختصار به توضیح هر کدام می پردازیم .

پیشنهاد مطالعه ⋙  چسب کاشت میلگرد چیست؟انواع و کاربردهای آن

پروفیل صنعتی

انواع پروفیل ساختمانی معمولا جز پروفیل های صنعتی نمیباشند. پروفیل های صنعتی به پروفیل هایی گفته می شود که بیشتر در صنایع گوناگون اعم صنایع نظامی و خودرو سازی مورد استفاده قرارمی‌گیرند. این پروفیل ها معمولاً ابعاد بزرگتری نسبت به پروفیل های ساختمانی دارند و از ورقهای با ضخامت بیشتری تولید می شوند. و در اصطلاح عامیانه به آنها پروفیل ستونی گفته می شود. .

پروفیل صنعتی

پروفیل ساختمانی

انواع پروفیل ساختمانی کاربردها و مصرفزیادی دارند. یکی از مکان هایی که بیشترین مصرف پروفیل را دارد صنعت ساختمان سازی می باشد .انواع پروفیل ساختمانی از ورق های با ضخامت کم ساخته می شوند و مزیت ها بسیار زیادی دارند از جمله تنوع در ابعاد ،فرم دهی بالاو…

 برای تولید پروفیل های ساختمانی معمولاً از فولاد  st37 یا همان ورقهای st37 استفاده می شود. یکی از ویژگی های بارز فولادst37 خاصیت شکل پذیری بالای آن است و همین ویژگی باعث شده که بتوان انواع پروفیل های ساختمانی را در شکل های متفاوت تولید کرد .ابعاد پروفیل های ساختمانی عمدتاً از ۲۰ در ۲۰ میلی متر شروع میشود تا سایز ۱۰۰ در100 میلی متر ادامه دارد. پروفیل های ساختمانی ضخامت های متفاوتی دارند که از 2 میلیمتر تا ۵ میلیمتر می باشد.

پروفیل های با شکل خاص (پروفیل های لنگه دری و درب و پنجره)

پروفیل های با شکل های خاص یکی دیگر از انواع پروفیل ساختمانی میباشند. این پروفیل ها پروفیل درب و پنجره و پروفیل های لنگه دری نام دارند. که آنها در ساختمان سازی بسته به موقعیت و کاربردی که دارند مصرف می شوند. پروفیل لنگه دری معمولاً مصرف بسیار بیشتری دارد .

پیشنهاد مطالعه ⋙  کارخانه های تولید کننده میلگرد ارزان

از پروفیل درب و پنجره برای ساخت درب و پنجره ساختمان ها استفاده می شود، که سه نوع پروفیل درب و پنجره داریم پروفیل ۵۰۷ یا پروفیل سپری ،پروفیل ۵۰۸ یا پروفیل دولبه و پروفیل ۵۰۹ یا پروفیل یک لبه که از پرکاربردترین انواع پروفیل درب و پنجره هستند. 

وزن پروفیل لنگه دری

پروفیل فرانسوی نیز یکی از انواع پروفیل ساختمانی با شکل خاص میباشد که برای ساخت چهارچوب درب استفاده میشود.

پروفیل فرانسوی

پروفیل  Z

پروفیل زد نیز از نوع پروفیل های باز می باشد و یکی از انواع پروفیل ساختمانی است که مصرف زیادی دارد. ابعاد این نوع پروفیل بر اساس ارتفاع تعیین می شود و اغلب برای مکانهایی استفاده میشود که ارتفاع سقف زیاد باشد .این پروفیل از لحاظ سطح مقطع و از نیمرخ شبیه به Z انگلیسی میباشد و طول های متفاوتی دارد. پروفیل زد در ضخامت های متفاوتی نیز تولید می‌شود.

عمده کاربرد پروفیل زد در پوشش سقف های شیبدار ماننده سقف سوله ،سالن ها و پارکینگ و کشتی سازی می باشد .در نقشه های مهندسی با Zنشان داده می‌شود. و عدد نشان داده شده پس از این حرف ارتفاع پروفیل را نشان می‌دهد .پروفیل های ضد اغلب در سایز ها و ابعاد  مورد نیاز سازه تولید می شوند .شما نیز میتوانید با کارشناسان آهن جم تماس گرفته و پروفیل های زد مورد نیاز خود را در ابعاد و سایز دلخواه و ضخامت دلخواه سفارش دهید .

پیشنهاد مطالعه : ابعاد پارکینگ مسکونی

آهن جم_ahanjam.com

5/5 - (1 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد