اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

تفاوت پروفیل سبک و سنگین|5 تفاوت اصلی+ویژگی ها وکاربردآنها

زمان مطالعه : 6 دقیقه
پروفیل سبک وسنگین

تفاوت پروفیل سبک و سنگین چیست؟ پروفیل ها یکی از انواع مقاطع فولادی هستند که در صنایع مختلف از جمله راه سازی و ساخت درب و پنجره و قسمت های مختلف ساختمان کاربرد های زیادی دارند .پروفیل ها بر اساس وزن ، روش تولید میزان ضخامت و بسیاری از ویژگی ها تقسیم بندی می شوند. که یکی از دسته بندی های آنها دو گروه پروفیل سبک و سنگین میباشد. پروفیل ها در حالت کلی به دو دسته باز و بسته تقسیم میشوند. پروفیل های باز شامل تیرآهن ، میلگرد ، نبشی ، ناودانی و تسمه بوده و پروفیل بسته شامل قوطی آهن ، لوله و پروفیل pvc می باشد. پروفیل ها مقاطع فولادی هستند که قیمت آنها با توجه به قیمت آهن آلات در بازار تعیین می گردد .در ادامه این مقاله از آهن جم با ما همراه باشید تا به تفاوت پروفیل سبک و سنگین بپردازیم.

 پروفیل از مقاطع فولادی پرمصرف در صنعت و ساختمان سازی می باشد که در لغت معنای ثابت بودن سطح مقطع در طول معین را دارد. پروفیل ها به دو دسته ساختمانی و صنعتی نیز تقسیم می شوند. انواع پروفیل های ساختمانی در ساخت درب و پنجره های ساختمان ها و برای نبشی کشی ساختمان و سایر قسمتهای یک سازه مورد استفاده قرار می گیرند. از پروفیل صنعتی برای ساخت قطعات خودرو و قطعات دستگاه های صنعتی استفاده میشود.

قوطی آهن

پروفیل سبک 

یکی از تفاوت های پروفیل سبک و سنگین تفاوت در مواد اولیه آن ها می باشد. البته جنس مواد اولیه آنها یکسان است اما روش تولید آن متفاوت است .پروفیل سبک که به آن پروفیل مبلی هم گفته می‌شود یکی از مقاطع فولادی است که طی فرایند نورد سرد تولید می شود .ضخامت پروفیل های سبک کمتر از ۱.۵ میلی متر می باشد و به همین دلیل به آنها پروفیل سبک مبلی گفته می شود. در ساخت پروفیل سبک از دو استاندارد استفاده می کنند .برای تولید پروفیل سبک از ورق روغنی استفاده می شود .ورق روغنی طی فرایند نورد سرد تولید میشود.تفاوت نورد گرم و سرد در دمای مواد اولیه هنگام تولید ورق میباشد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  قیمت هر متر آرماتور بندی

ویژگی پروفیل سبک

پروفیل سبک در صنایع مختلف قابل استفاده است و ویژگیهای بسیاری دارد .از جمله مهمترین ویژگی های آن عبارتند از :

  • قابلیت آبکاری
  • کیفیت سطح عالی
  • دقت ابعادی مناسب در قطر و ضخامت
  • جوش پذیری بالا
  • تنوع وزنی
  • فرم پذیری مناسب آن

کاربرد های پروفیل سبک

  • استفاده در خودروسازی
  • دوچرخه سازی
  • مبلمان سازی
  • اسلحه سازی
  • ساخت لوازم خانگی
  • ساخت کانتینر
  • ساخت تجهیزات کشاورزی

قیمت پروفیل سبک

پروفیل سبک و سنگین از لحاظ قیمتی هم تفاوت دارند. عواملی که بر قیمت تیرآهن و قیمت میلگرد تاثیر گذار هستند بر قیمت پروفیل ها نیز تاثیرگذار هستند. عواملی مانند هزینه‌های تولید ، قیمت ارز ، نرخ تورم، میزان عرضه و تقاضا همگی در تعیین قیمت پروفیل ملاک قرار می گیرند. قیمت پروفیل سبک از پروفیل سنگین بیشتر است زیرا از ورق روغنی تولید می شود که از ورق های سیاه معمولی قیمت بیشتری دارد.

تفاوت پروفیل سبک و سنگین _آهن جم

پروفیل سنگین

پروفیل سنگین به روش نورد گرم تولید می‌شود و برای تولید این نوع پروفیل از ورق های با ضخامت بیشتر از ۱.۵ میلیمتر استفاده می شود. پروفیل سنگین به دو صورت صنعتی و ساختمانی تولید می شود و سطح مقطع آن مربع یا مستطیل شکل است. موارد مصرف قوطی آهن در صنعت و پروژه های ساختمانی بسیار زیاد است. برای تولید پروفیل سنگین از ورق های سیاه استفاده میشود.

ویژگی های پروفیل سنگین

برخی از مهمترین ویژگی های پروفیل سنگین به شرح زیر می باشد :

  • استحکام خمشی و پیچشی بیشتر
  • قابلیت جوش پذیری مناسب
  • قیمت ارزان تر در واحد وزن
  • دارا بودن سختی سطح بیشتر
پیشنهاد مطالعه ⋙  معرفی انواع فولاد کربنی و کاربرد ها

کاربردهای پروفیل سنگین

  • مصارف ساختمانی به عنوان قوطی و ستون در پنجره
  • ساخت شاسی ماشین آلات سنگین
  • ساخت دستگاه های صنعتی
  • استفاده در خودرو سازی و راه سازی

پروفیل سنگین تحمل وزن بالایی دارد و در مصارف که نیاز به تحمل نیروی زیاد است مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی قیمت پروفیل در واحد وزن این محصول اعلام میگردد و قیمت شاخه آن بسته به ضخامت ورق مصرفی،نوع آن و وزن پروفیل متغیر میباشد. محصولاتی که ضخامت کمتری دارند قیمت بالاتری دارند. اما به دلیل اینکه قیمت این محصولات بر واحد وزن می باشد و محصولات نازکتر وزن کمتری هم دارند بنابراین قیمت نهایی محصول خریداری شده کمتر می شود .از جمله کارخانه های تولید کننده پروفیل سنگین کارخانه نورد و پروفیل ساوه ، فولاد هیربد ، کیان پرشیا و پروفیل علویجه و پروفیل یاران می باشند.

تفاوت های پروفیل سبک و سنگین

پروفیل سبک و سنگین از لحاظ برخی ویژگی ها با یکدیگر تفاوت دارند که در ادامه تفاوتهای آنها را ذکر کرده ایم .

  1. نوع ورق : در نوع ورقی که برای تولید پروفیل سبک و سنگین استفاده می شود تفاوت وجود دارد .برای تولید پروفیل سبک از ورق روغنی و برای تولید پروفیل سنگین از ورق های سیاه استفاده میشود .
  2. تفاوت در ضخامت : برای تولید پروفیل های سبک از ورق های روغنی با ضخامت ۱.۵ میلی متر و کمتر استفاده می‌شود .اما برای تولید پروفیل های سنگین از ورق سیاه با ضخامت بیشتر از ۱.۵ میلی متر استفاده می گردد.
  3. تفاوت در کاربرد : پروفیل های سنگین با توجه به این که تحمل بیشتری در برابر نیروهای وارده دارند در مواردی که نیاز به تحمل نیروی بالا وجود دارد استفاده می‌شوند. اما پروفیل های مبلی برای کارهای سبک تر مورد استفاده قرار می گیرند.
  4. تفاوت قیمت : پروفیل سبک و سنگین از لحاظ قیمت نیز با یکدیگر تفاوت دارند .پروفیل سبک در واحد وزن قیمت بیشتری نسبت به پروفیل های سنگین دارد.
  5. تفاوت در کیفیت سطح و ابعاد : پروفیل های سبک دقت ابعادی و کیفیت سطح بالایی دارند اما پروفیل های سنگین از لحاظ دقت ابعادی و همچنین کیفیت سطح ضعیف تر می باشند.
پیشنهاد مطالعه ⋙  سقف وافل چیست؟ انواع و کاربردها،مزایا و معایب آن

پیشنهاد مطالعه : دستمزد نبشی کشی ساختمان

سخن پایانی

در این مقاله از آهن جم به بررسی تفاوت پروفیل سبک و سنگین پرداختیم. بیشتر تفاوت این دو محصول در ورقی است که برای تولید آن استفاده می شود. پروفیل سبک با استفاده از ورق روغنی و پروفیل سنگین با استفاده از ورق سیاه تولید می شوند. این دو محصول از نظر کاربرد ، ضخامت ، کیفیت سطح و ابعاد و همچنین قیمت با یکدیگر تفاوت دارند. امیدواریم که با مطالعه این مقاله به پاسخ سوالات خود رسیده باشید. قیمت انواع پروفیل ساختمانی و سایر مقاطع فولادی همچون قیمت نبشی ، قیمت ناودانی ، و قیمت ورق گالوانیزه به صورت لحظه ای در سایت آهن جم به روز رسانی میشود و شما می توانید قیمت ها را در سایت مشاهده و در صورت تمایل به خرید با کارشناسان آهن جم تماس بگیرید.

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

سوالات متداول

پروفیل سبک از ورق های روغنی با ضخامت کمتر از 1.5 میلی متر و به روش نورد سرد تولید میشود.

پروفیل سنگین از ورق سیاه با ضخامت های بیشتر از 1.5 میلی متر و به روش نورد گرم تولید میشود.

این دو محصول از نظر کاربرد ، ضخامت ، کیفیت سطح و ابعاد و همچنین قیمت با یکدیگر تفاوت دارند.

5/5 - (3 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد