0
ورود و عضویت
×
آهن جم
ورود و عضویت
0

نبشی کشی ساختمان چگونه انجام میشود؟ روش انجام+ نکات مهم در اجرا

زمان مطالعه : 7 دقیقه
نبشی کشی ساختمان

نبشی کشی ساختمان چگونه است؟ نکات مهم نبشی کشی چیست؟ یکی از مهمترین مسائل در صنعت ساختمان سازی رعایت ایمنی است. ساختمان ها باید در مقابل زلزله ,بادها، طوفان های شدید و انواع فشارها و ضربه ها و دیگر مخاطرات شهری ایمن گردند .دیوارهای ساختمان یکی از اجزای آسیب پذیر در هر سازه به حساب میآیند و مقاوم سازی آنها امری مهم و حیاتی می باشد.

مقاوم سازی دیوار ها با روش های مختلفی انجام می شود که  روش های آن نبشی کشی دیوار ها یا استفاده از وال مش می باشد .نبشی کشی ساختمان در اصل یکی از روش های اجرای وال پست در یک ساختمان می باشد .وال پست سازه ای است که برای جلوگیری از تخریب دیوار ها در مقابل فشارهای خارجی استفاده میشود. هدف اصلی وال پست این است که نیروی وارد شده را از دیوار به فریم های آن و سپس به زمین منتقل میکند .

وال پست ها انواع مختلفی دارند که رایج ترین آن نوع نبشی است و به آن نبشی کشی ساختمان گفته می شود. قیمت نبشی و قیمت آهن در اجرای نبشی کشی یکی از فاکتورهای اصلی تعیین هزینه می باشد. نکات مهمی در اجرای نبشی کشی ساختمان وجود دارد .در ادامه این مقاله از آهن جم همراه باشید تا در مورد نبشی کشی ساختمان، کاربرد آن و نکات مهم در اجرای آن صحبت کنیم.

نبشی کشی ساختمان یعنی شاسی کشی دیوار های ساختمان برای افزایش مقاومت آنها در برابر وزش باد زلزله طوفان های شدید و فشارهای وارده دیگر.اجزای غیر سازه ای ساختمان ها مثل دیوار باید به صورت استاندارد و اصولی به اسکلت اصلی ساختمان درگیر و متصل باشند. در غیر این صورت این اجزا با وارد شدن فشار از هم پاشیده و فرو می ریزند. زمانی که در بین دیوارهای ساختمان هیچ نگهدارنده ای وجود نداشته باشد و فشار زیادی  به سازه وارد شود دیوارها اتصالی به کل سازه و اسکلت سازه ندارند و ممکن است به راحتی تخریب شده و منجر به خسارت مالی و جانی شود. به همین علت نبشی ها به صورت سازه ای در بین دیوار ها قرار می گیرند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  آیا از فلز آهن خالص میتوان تیرآهن ساخت؟

دیوارها باید درگیری مناسبی با اسکلت ساختمان داشته باشند و به اسکلت ساختمان متصل شوند.پس از اجرای نبشی کشی ساختمان  آجر یا بلوک سیمانی و سفالی که اجزای تشکیل دهنده دیوار هستند در بین نبشی ها و سازه فلزی قرار می گیرند. این کار باعث می‌شود زمانی که فشار به دیوارهای سازه وارد شود دیوارها از هم نپاشند و فشار را به نبشی ها و فلزاتی که در بین دیوار قرار گرفته منتقل کنند. فشار منتقل شده نیز به علت اینکه نبشی ها به کل سازه متصل هستند به اسکلت و سپس به زمین منتقل می‌شود و از تخریب و وارد شدن خسارت به مقدار زیاد جلوگیری می شود. نبشی ها در سایزهای متفاوت و  طول های ۶ و ۱۲ متری تولید و به بازار عرضه می شوند. نوع ۶ متری آن در صنعت و ساخت و ساز مصرف بیشتری دارد.

قیمت نبشی کشی ساختمان در سال 1402 با جزییات (نحوه محاسبه دستمزد و میزان نبشی مورد نیاز) بررسی کنید.

آیا نبشی کشی همان وال پست است؟

وال پست به معنای نگهدارنده دیوار می باشد و عضوی غیر سازه ای است که میان دیوار ها و تیغه ها قرار می گیرد و آنها را به اسکلت ساختمان متصل می کند. همانطور که می دانیم دیوارهای یک سازه یکی از اجزای مهم آن می باشد که باید نسبت به نیروهای خارجی ناشی از زلزله، وزش باد یا هر فشار دیگری مقاوم باشند‌. برای مقاوم سازی دیوار ها از وال پست یا نگهدارنده دیوار استفاده میشود. برای اجرای وال پست از  مصالحی همچون نبشی، کلاف ،ناودانی،میلگرد یا قوطی آهن و پروفیل بنا به نظر مهندس سازه در بین دیوار ها استفاده می شود. به طوری که وقتی فشاری به دیوار سازه وارد شود نیروهای وارده به شاسی ها و نبشی های موجود در دیوار وارد می شوند و سپس به زمین منتقل شده و از تخریب و آسیب جدی سازه جلوگیری می شود. رایج ترین نوع وال پست با استفاده از نبشی اجرا می گردد به طوری که امروزه نام وال پست و نبشی کشی ساختمان به جای یکدیگر به کار برده می شود .زیرا رایج ترین روش کار گذاری وال پست  با استفاده ازنبشی کشی ساختمان می باشد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  پیش بینی وضعیت تورم در سال 1402 توسط برخی از اقتصاددانان

بهترین قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن را از بازرگانی آهن جم دریافت نمایید.

وال پست_نبشی کشی ساختمان

نحوه اجرای نبشی کشی ساختمان

نبشی کشی ساختمان در سازه های فلزی، بتنی و نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد و اصول نبشی کشی در هر قسمت از سازه با یکدیگر تفاوت دارد. مثلاً نبشی کشی ساختمان بتنی و نقشه کشی دیوار روش های متفاوتی دارند.در اجرای نبشی کشی در مرحله اول نیاز است که میزان سختی دیوار توسط مهندس طراح ثبت شود تا بتوان با دانش تصمیم گرفت که دیوارها و ستون و سقف به طور مستقیم متصل شوند یا خیر. در مرحله بعد باید پروفیل مناسب برای اجرای وال پست انتخاب شود. مثلاً در هر قسمت از سازه نیاز به پروفیل مخصوص آن قسمت میباشد. برای مثال یک ساختمان که نمای سنگ دارد زیرساز مخصوص به خودش را دارد. مرحله بعدی تهیه نقشه نبشی کشی می باشد. در این مرحله باید ابعاد پروفیل های مورد استفاده با توجه به محل استفاده آنها ،برجستگی های مدنظر، محل جوش ها و اتصالات مشخص شود. گام بعدی اجرای نهایی است که اجرا نیز باید طبق اصول و نکات مهندسی انجام شود.

نبشی کشی در ساختمان های سازه فولادی

اجرای وال پست در سازه فلزی طبیعتاً آسانتر از سازه بتنی است .زیرا که در سازه های فلزی صفحات ستون و پلیت از قبل در سازه تعبیه شده اند. در این نوع سازه ها برای ایجاد اتصال فلزی نیاز به تخریب و اضافه کردن بخشی به سازه وجود ندارد و نبشی ها با استفاده از جوشکاری به تیرهای افقی بالا و پایین و همچنین ستون ها متصل میشوند .در سازه بتنی فولادی اتصال نبشی به تیر و ستون می‌تواند با استفاده از تفنگ میخکوب یا تسمه فولادی انجام شود.

اجرای نبشی کشی در نمای ساختمان

یکی دیگر از مواردی که نبشی کشی ساختمان در آن کاربرد دارد نمای ساختمان میباشد. نحوه اجرای شاسی کشی در نما به نوع مصالح مورد استفاده در نازک کاری و طراحی نما بستگی دارد. اما به صورت کلی نبشی کشی نما، بنیان طراحی نما می باشد و فرورفتگی یا برجستگی های مورد نظر را ایجاد می کند. در ساخت نماهای سیمانی و سنگی باید ابتدا نبشی های عمودی و افقی به تیر و ستون ها جوش داده شوند و پس از اجرای زیر سازی با میلگرد اطراف نبشی را با رابیتس و سیم گالوانیزه ببندند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  بتن ریزی چیست و چگونه انجام میشود؟ صفر تا صد مراحل
نبشی کشی ساختمان بتنی

نبشی کشی ساختمان بتنی به دو روش انجام میشود. در روش اول قبل از بتن ریزی در ستون ها پلیت هایی تعیین می شود تا بعداً برای اجرای نبشی کشی نبشی ها به آنها جوش داده شود. در روش دوم نبشی ها را می‌توان به ستون متصل کرد. این کار با استفاده از تسمه نبشی ها یا تفنگ های میخکوب انجام میشود. سپس میلگرد های عرضی را به میلگردهای طولی جوش داده و میلگردهای طولی را به نبشی ها جوش میدهند.

مطابق با آیین نامه برای دیوارهای خارجی حتماً باید نبشی کشی انجام گیرد و اجرای آن به طول و ارتفاع تیغه ها بستگی دارد. برای اجرای این فرآیند دو عدد نبشی به کمک میلگرد به ضخامت دیوار وصل می شوند و آنها را ضد زنگ زده و توری مرغی می کشند و دیوارهای غیر سازه ای و تیغه ها را داخل آن مهار می کنند.شاسی کشی تیغه های داخلی به طول و ارتفاع تیغه ها بستگی دارد. نبشی کشی برای زیر سازی سقف کناف هم استفاده میشود.

پیشنهاد مطالعه : کناف سقف چیست؟

نبشی کشی ساختمان

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

سوالات متداول

نبشی کشی ساختمان نوعی از اجرای وال پست میباشد.

نبشی کشی بیشتر در دیوارهای سازه و نمای ساختمان کاربرد دارد.

سایز نبشی مورد استفاده بسته به نقشه و ابعاد لازم و محل اجرا متفاوت است.

5/5 - (5 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد