اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

تخریب ساختمان |اصول و روش های تخریب+نکات ایمنی قبل از انجام عملیات

زمان مطالعه : 7 دقیقه
تخریب ساختمان _آهن جم

تخریب ساختمان با گسترش ناحیه شهرنشینی و همچنین نوسازی ساختمان ها و بافت‌های فرسوده بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. معمولاً زمانی که یک سازه فرسوده می شود نیاز است که آن را بازسازی کنیم. اما گاهی اوقات بازسازی دیگر جوابگو نمی باشد و لازم است که آن سازه را به طور کامل تخریب کرده و در زمین مورد نظر ساختمانی جدید احداث کنیم.

تخریب فرایند برچیدن یک ساختمان با روش های از پیش برنامه ریزی شده و کنترل شده می باشد. معمولاً تخریب کامل یا جزئی یک سازه با هدف نوسازی ،تعمیر یا بازسازی انجام میشود. تخریب سازه عملیاتی است که باید با روش ها و اصول ایمنی انجام شود. در سالهای گذشته شاهد بوده‌ایم که خطرات زیادی ناشی از تخریب غیراصولی سازه ها ایجاد شده است. پس از تخریب سازه ها ضایعات آهنی آنها جدا شده و به چرخه تولید آهن آلات باز می گردند. نرخ ضایعات آهن با توجه به قیمت آهن در بازار مشخص میشود .در ادامه این مقاله همراه باشید تا در مورد عملیات تخریب ساختمان و خطرات ناشی از تخریب های غیر اصولی و سایر نکات در این باره صحبت کنیم .با آهن جم همراه باشید.

تخریب ساختمان یعنی هر اقدامی که باعث شود مصالح یا قطعاتی از ساختمان حذف یا بازسازی و نوسازی گردند زیرمجموعه تخریب قرار می گیرد. عمل تخریب یک ساختمان باید با مجوز انجام شود و روش اجرایی آن توسط مهندسین بررسی و انتخاب گردد. عملیات تخریب ساختمان در بیشتر پروژه‌های عمرانی اولین گام از شروع ساخت و ساز می باشد. در سال‌های اخیر آمار حوادث ساختمان در کشور نشان می‌دهد که تخریب های غیر اصولی آسیب ها و ضررهای جانی و مالی سنگینی را به همراه داشته اند. به همین دلیل باید عملیات تخریب به شیوه اصولی و صحیح و با رعایت تمامی توصیه ها و نکات ایمنی انجام شود. همچنین در هنگام تخریب ساختمان باید خطرات احتمالی پیش بینی شوند.
بر اساس مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان عملیات تخریب ساختمان تعریف زیر را دارد:

پیشنهاد مطالعه ⋙  نوسانات بازار آهن متاثر از معاملات بورس کالا

هر اقدامی که مستلزم جدا کردن مصالح ساختمان به منظور حذف ،نوسازی ،تعمیر،مرمت و بازسازی تمام یا قسمتی از بنا باشد تخریب نامیده می شود.

تخریب ساختمان _آهن جم

دلایل تخریب ساختمان

معمولاً دلایل زیادی برای تخریب یک ساختمان وجود دارد که در ادامه برخی آنها را نام برده ایم:

  1. عمر مفید ساختمان پایان یافته است : در کشورهای مختلف بر اساس استانداردهای متفاوت هر ساختمانی دارای عمر مفید می باشد. در ایران عمر مفید ساختمان های معمولی حدود ۲۵ تا ۳۵ سال می باشد. عمر مفید ساختمان به عوامل بسیاری از جمله کیفیت ساخت و نوع مصالح، عوامل جوی و اقلیمی، نحوه نگهداری و بسیاری عوامل دیگر بستگی دارد. در صورتیکه عمر یک سازه به پایان رسیده باشد دیگر ساختمان ایمنی لازم جهت زندگی ندارد و ممکن است در اثر وارد شدن نیرو هایی از جمله نیروی زلزله به راحتی تخریب شود. به همین منظور باید آن ساختمان تخلیه و تخریب و مجدداً ساخته شود.
  2. فرسودگی شدید ساختمان : برخی از سازه ها ممکن است طی گذشت چند سال دچار فرسودگی شدید شوند. برخی از ساختمان ها به علت ساخت نامناسب و استفاده از مصالح ضعیف یا بر اثر عوامل طبیعی همچون سیل یا زلزله یا بر اثر نگهداری نامناسب زودتر از بازه عمرمفید دچار فرسودگی می شوند. در این صورت نیاز است که این سازه ها بازسازی شوند. یا در صورتی که فرسودگی بیش از حد میباشد ساختمان تخریب شده و مجدداً احداث گردد. تخریب در این بخش ها نیاز به بررسی و محاسبات دقیق توسط مهندسین دارد و نمی توان بدون در نظر گرفتن نکات محاسباتی و امنیتی تخریب را انجام داد .
  3. افزایش سطح زیر بنا : گاهی اوقات یک سازه عمر مفید خود را طی نکرده و همچنین دارای فرسودگی شدید نمی باشد. اما نیاز است که این ساز تخریب شده و سطح زیربنای آن افزایش یابد. معمولاً خانه های ویلایی قدیمی که هنوز قابلیت سکونت دارند تخریب شده و در زمین آنها مجتمع های بزرگ آپارتمانی احداث می گردد.

بهترین قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن را از بازرگانی آهن جم دریافت کنید.

پیشنهاد مطالعه ⋙  آلیاژ میلگرد

روش های تخریب ساختمان

تخریب ساختمان بر حسب نیاز پروژه می تواند با روش های مختلفی انجام شود. این که از چه روشی برای تخریب یک سازه استفاده کنیم به عوامل زیادی بستگی دارد. باید بررسی کنیم که سازه مورد نظر چه وسعتی دارد؟ آیا نیاز است که کل سازه تخریب شود؟ اسکلت سازه از چه جنسی میباشد و با توجه به این موارد روش تخریب را انتخاب کنیم. بهتر است که از متخصص در این زمینه مشاوره بگیرید تا شما را در تصمیم گیری بهتر کمک کند .زمانی که تصمیم به تخریب یک سازه میگیریم باید در ابتدای کار نکات ایمنی و ساختمان های مجاور را در نظر بگیریم و تخریب را به صورتی انجام دهیم که کمترین آسیب به ساختمان های مجاور وارد شود .

روش انفجاری

تخریب ساختمان به روش انفجاری یکی از راه های غیر متداول برای انهدام سازه است که معمولاً برای تخریب سازه های بزرگ در مناطق شهری استفاده میشود. در این روش با استفاده از مواد منفجره ساختمان به درون خود فرو می ریزد .این روش باید توسط افراد متخصص و با رعایت بسیاری از نکات و توصیه های ایمنی انجام شود .در این روش این امکان وجود دارد که ساختمان بر اساس پیش بینی ما و در جهت مورد نظر تخریب نشده و خطرات بسیاری را در پی داشته باشد.

تخریب دستی

یکی از روش های تخریب ساختمان به روش دستی می باشد .در این شیوه بدون استفاده از ماشین آلات تخریب سازه انجام میشود و کل عملیات توسط نیروی انسانی انجام می گردد .در این عملیات باید سعی شود از به وجود آمدن هرگونه خطا و اشتباه جلوگیری کنید. این روش برای سازه های کوچک یا درصورتی که تخریب جزئی باشد کاربرد دارد و در کل به علت خطرات و نداشتن ایمنی کافی توصیه نمی شود.

معمولاً در روش دستی از چکش های تخریب که به هیلتی معروف هستند استفاده می شود .هیلتی نام یک شرکت معروف است که در ابتدا اکثراً از این شرکت برای چکش های ساختمانی استفاده می شد .در ادامه این نام به اشتباه بر روی چکش های تخریب باقی ماند. چکش های تخریب در وزن های مختلفی استفاده می شوند و برحسب افزایش وزن قدرت شان نیز افزایش یافته و می توانند متریال های مقاوم تری را تخریب کنند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  آرماتوربندی چیست؟|نکات مهم آرماتوربندی و نحوه اجرای آن

روش تخریب مکانیکی

تخریب ساختمان به روش های مکانیکی اغلب در ساختمان های با ارتفاع زیاد استفاده می شود. در این روش یک ماشین پایه مجهز به یک بازوی تخریب بلند یا کوتاه است که برای شکستن ساختمان از بالا به پایین استفاده میشود.این روش نسبت به روش های سنتی ایمنی بیشتری دارد و برای سازه های بتن مسلح، بنایی، فولادی و مصالح مخلوط کاربرد دارد.
تخریب به وسیله ماشین آلات بر حسب شرایط مختلف و با استفاده از دستگاه های مختلفی انجام می شود که در ادامه چند نمونه را بررسی می کنیم :

  • تخریب به وسیله چکش هیدرولیکی : در این روش چکش با ضربات محکم باعث تخریب ساختمان می شود .در این روش لرزش حاصل از ضربه وارد شده زیاد بوده و موجب ایجاد سر و صدا و لرزش در ساختمانهای مجاور می شود .بیشتر از این روش تخریب برای دال های بتنی استفاده می شود که در پی آن ها موجب تغییر شکل میلگرد ها میشود .در این روش به دلیل اینکه ماشین هیدرولیکی دارای بازو می باشد تخریب از بیرون سازه انجام می‌شود. در نتیجه سرعت بیشتر و هزینه کمتری دارد.
  • تخریب با گوی و جرثقیل :در این روش تخریب به وسیله یک توپ یا گوی صورت می گیرد. این توپ به وسیله کابل به جرثقیل متصل می شود و با هدایت توپ توسط اپراتور به ساختمان ضربه می زند تا تخریب شود. این روش عمدتاً در مواردی که ساختمانی در همسایگی وجود نداشته باشد مناسب است . در ساختمان های مورد تخریب که در آنها آزبست وجود دارد هم از این روش استفاده میشود.
  • این توپ مخرب تقریباً حدود ۱۲ هزار تن میباشد که مانند آونگ عمل می‌کند. اپراتور جرثقیل در این روش تخریب باید بسیار باتجربه باشد .زیرا یک چرخش کنترل نشده می تواند جرثقیل را واژگون کند. این روش گرد و غبار، لرزش و صدای زیادی را به دنبال دارد.
تخریب ساختمان با بیل مکانیکی_آهن جم

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

5/5 - (3 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد