0
ورود و عضویت
×
آهن جم
ورود و عضویت
0

خزش بتن چیست؟علت ایجاد آن و روش های جلوگیری از آن

زمان مطالعه : 6 دقیقه
خزش بتن چیست؟ _آهن جم

خزش بتن از مشکلاتی است که در اکثر ساختمان های بتن آرمه احتمال ایجاد آن وجود دارد.بتن جزء محصولات پرکاربرد ساخت و سازھای شھری و پروژه ھای عمرانی مختلف میباشد. به ھمین دلیل می خواھیم با مشکلات احتمالی  کار با آن آشنا شویم.

افزایش تغییر شکل  بتن تحت فشار با گذشت زمان را خزش بتن میگویند. رابطه بین تنش و تغییر شکل بتن تابعی از زمان است .در واقع خزش یعنی تمایل یک ماده بتنی به تغییر شکل دائمی ھنگامی که در معرض تنش مکانیکی قرار بگیرد.

خزش پدیده خطرناکی است که می تواند باعث تخریب پیش بینی نشده در دماھای بالا شود. به ھمین دلیل استفاده از میلگرد در بتن توصیه می شود تا از خزش آن جلوگیری کند. شما می توانید با مراجعه به وبسایت آھن جم از قیمت میلگرد تمام کارخانه ها مطلع شوید. در ادامه این مقاله از آھن جم قصد داریم به بررسی خزش در بتن و راه ھای پیشگیری از آن بپردازیم.

 در بسیاری از موارد از جمله فولاد خزش اتفاق میافتد. تغییر شکل ناشی از خزش در بتن به علت وارد شدن نیرو و تنش ثابت در طول زمان است. خزش در پلیمرھا و فلزات با ھمدیگر متفاوت است. خزش در بتن به معنای تغییر شکل سازه در برابر فشار و نیروی خارجی است.

به عنوان مثال یک پل در حد مشخصی می تواند فشار و وزن رفت و آمد ماشین ھا را تحمل کند. وقتی که نیروھای وارد شده به آن بیش از حد تحمل آن باشد ، پل دچار خزش بتن میشود. خزش بتن در بتن های کم ضخامت و کم سیمان مانند بتن مگر بیشتر است.

پیشنهاد مطالعه ⋙  تفاوت پروفیل سبک و سنگین|5 تفاوت اصلی+ویژگی ها وکاربردآنها

انواع خزش در بتن

به طور کلی خزش به ۳ دسته تقسیم می شود .

خزش اولیه(Basic creep) : اعمال تنش بر روی نمونه بتنی در شرایط رطوبت نسبی ١٠٠  درصد و زمانی که بتن در مراحل ابتدایی سفت شدن میباشد میتواند باعث افزایش کرنش در طول زمان شود .

خزش خشک شدن(Drying creep): خزش اضافی که ھنگام خشک شدن تحت بار نیز رخ میدھد خزش خشک شدن می گویند.

خزش ویژه (Specific creep) :  کرنش خزش در واحد تنش اعمال شده خزش ویژه می گویند. باید اضافه کرد که در این نوع خزش شکستگی بتن افزایش می یابد.

 دلایل ایجاد خزش در بتن

پدیده خزش  بتن در مواردی اتفاق می افتد که بتن در دما و فشار کاری بالا تحت فشار مکانیکی قرار می گیرد. به طور کلی می توان گفت اصلی ترین دلیل خزش در بتن خروج آب جذب شده سطحی از ساختار خمیرسیمان می باشد. با افزایش سرعت تغییر رطوبت منافذ بتن، سرعت خزش افزایش پیدا میکند .

زمانی که تنش ثابت در زمان طولانی وارد شود آب جذب شده بتن خارج میشود، اما در واقع بتنی که آب قابل تبخیر از آن خارج شده است دچار خزش نمی شود مگر تحت تاثیر دماھای بالا قرار میگیرد. یعنی زمانی که بتن کاملا خشک شود خزش صورت نمی گیرد مگر اینکه بتن به علت خشکی زیاد ترک بخورد.

قیمت اهن الات را در سایت آهن جم مشاهده کنید.

عوامل موثر در ایجاد خزش در بتن

در ادامه ٧  عامل خزش بتن از جمله جنس و سن بتن ،رطوبت مواد، میزان تنش و اندازه بتن را به طور مفصل توضیح خواھیم داد.

  • جنس و مقاومت مصالح بکار رفه در بتن
  • مقاومت فشاری بتن
  • سن بتن
  • رطوبت و دمای محیط
  • مواد افزودنی بتن
  •  میزان تنش وارد شده به بتنپ
  • اندازه بتن
پیشنهاد مطالعه ⋙  ناودانی چیست؟انواع و کاربردهای آن
محاسبه خزش بتن _آهن جم
  • مقاومت و جنس مصالح به کار رفته در بتن

 یکی از عوامل موثر در خزش جنس مصالح به کار رفته و نسبت بین مصالح سنگی در بتن است. ھر چه سنگدانه ھای به کار رفته در بتن بیشتر باشد، میزان خزش بتن کمتر می شود. یکی از مھمترین عامل خزش بی کیفیت بودن خمیر سیمان می باشد .وقتی که خمیر سیمان ساختار ضعیفی داشته باشد خزش بیشتر اتفاق می افتد. ھرچه نسبت آب به سیمان بیشتر باشد خزش ھم بیشتر است. خزش بتن با نسبت آب وسیمان ارتباط دارد . پایه و اساس بتن از ترکیب سیمان و آب به وجود میآید .ھر چقدر چسبندگی و یک دستی در بتن کمتر باشد خزش آن بیشتر است.

پیشنهاد مشاهده : کانال قیمت لحظه ای میلگرد

  • سن بتن در ھنگام بارگذاری و مدت زمان بارگذاری بتن

خزش در بتن فرایندی است که در دراز مدت و با سرعت پایین انجام میشود .کیفیت مخلوط بتنی با گذشت زمان بیشتر می شود و وزن بالاتری را تحمل میکند. ولی  بتن ھای تازه وزن کمتری را تحمل میکنند. میتوان گفت که میزان خزش در بتن و زمان استفاده از آن رابطه عکسی دارد.

  • رطوبت و دمای محیط

تحقیقات و آزمایش ھای صورت گرفته روی بتن ھا در ھوای آزاد نشان داده است که ھر چقدر رطوبت ھوا بیشتر باشد خزش در بتن کمتر است. از طرف دیگر اگر دمای منطقه دوره تحت بار بالا رود خزش را افزایش میدھد .وقتی بتن قبل از  اعمال بار بر روی آن کاملاً خشک شود خزش پیدا نمی کند .اما اگر بتن زودتر از زمان معمول خشک شود عمل آوری آن کیفیت مطلوبی ندارد و بعداً دچار ترک خوردگی و جمع شدگی میشود.بتن ریزی در هوای سرد هم باعث میشود عمل آوری به خوبی انجام نشود.

  • مواد افزودنی
پیشنهاد مطالعه ⋙  معرفی انواع فولاد کربنی و کاربرد ها

به طور کلی می توان گفت که افزودنی ھای شیمیایی میتوانند به عنوان روان کننده موجب کاھش خزش بتن شوند. خاکستر بادی و سرباره از جمله مواد افزودنی ھستند که می توانند خزش را کاھش دھند.

  • مقاومت فشاری بتن

منظور از مقاومت فشاری بتن ،میزان مقاومت بتن در برابر نیروهای فشاری میباشد.میزان مقاومت فشاری بتن هم به نسبت آب و سیمان و ترکیب آن بستگی دارد. خزش در بتن با مقاومت فشاری رابطه معکوس دارد ،هرچه مقاومت فشاری بیشتر باشد خزش کمتر خواهد بود ،در صورتی که ملات بتن کیفیت مناسب داشته باشد و نسبت آب به سیمان طبق استاندارد باشد مقاومت فشاری بتن زیاد خواهد بود و احتمال خزش کاهش پیدا میکند.

  • میزان تنش وارد شده به بتن ھا

به طور خلاصه می توان گفت که ھرچه میزان تنش وارد شده به بتن کمتر باشد خزش ھم کمتر است و ھمینطور بلعکس، ھرچه میزان تنش وارد شده بیشتر باشد خزش بیشتر است.

  • اندازه بتن

یکی دیگر از عوامل خزش در بتن ھا اندازه و سایز و مساحت آن ھا است .ھرچه مساحت بتن ھا کمتر باشد انتقال رطوبت به محیط بیشتر است و خزش بالاتری دارد. بتنی که مساحت آن بیشتر است انتقال رطوبت کمتری دارد و در نتیجه خزش آن کمتر است.

چگونه خزش را در بتن کاھش دھیم؟ 

  • استفاده از سنگدانه ھا در بتن ھا 
  • کاھش نسبت آب به سیمان در بتن
  • افزایش دادن میزان چسبندگی و یک دستی برای عمل آوردن بتن ھا
  • اجرای صحیح عملیات بتن ریزی
  • استفاده کردن درست و بجا از میلگرد ھا

 

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

5/5 - (2 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد