اخبار لحظه ای
0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای
×
آهن جم
ورود و عضویت
0

روش های برش میلگرد|10 ابزار برای برش میلگرد

زمان مطالعه : 10 دقیقه
برش میلگرد

روش های برش میلگرد کدام است؟ میلگرد یکی از پرمصرف ترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان سازی می باشد. خم و برش میلگرد یکی از دغدغه های ساختمان سازان است. خم و برش میلگرد ها باید طبق اصول و طبقه آیین نامه های ساختمان سازی انجام شود تا به استحکام میلگرد آسیبی وارد نشود.

میلگردها در سایزهای متفاوت و طول های ۶ تا ۱۲ متری تولید میشوند و برای اینکه در ساختمان سازی مورد استفاده قرار گیرند لازم است عملیات خم کاری و برش روی آنها انجام شود .در صورتی که خم و برش میلگرد ها اصولی و درست انجام نشود میلگرد در نقطه خم شده یا بریده شده دچار آسیب می شود و می تواند باعث ضعف استحکام سازه گردد.

به همین دلیل بهتر است با توجه به حساسیت کار و همچنین بالا بودن قیمت میلگرد خم و برش آن با بهترین روش و طبق اصول انجام شود. در ادامه این مقاله همراه باشید تا با روش ها و ابزارهای برش میلگرد آشنا شویم.

میلگرد ها در سایز ها و طول های یکسانی تولید و به بازار عرضه می شوند. به همین دلیل برای اینکه در سازه و آرماتوربندی مورد استفاده قرار گیرد نیاز است برش خورده و خمکاری میلگرد روی آنها انجام شود. برای برش میلگرد ها دو روش سرد و گرم وجود دارد. در روش سرد برای برش  میلگرد از ابزارهایی همچون قیچی میلگرد، قیچی دستی ، قیچی های برقی و هیدرولیک استفاده میشود.

در زمان برش میلگرد باید باتوجه به وزن و آلیاژ میلگرد ، سایز و ضخامت آن بهترین روش را انتخاب کنیم. برای برش. میلگرد ها از روش گرم هم استفاده می‌شود که این روش ممکن است بعضی از ویژگی های محصول را تغییر دهد. به همین دلیل روش برش سرد مطلوب تر میباشد.در جوشکاری میلگرد ها هم باید از روش هایی استفاده کرد که کمترین آسیب به میلگرد وارد شود و ویژگی های آن تغییر نکند. در ادامه انواع روش های برش را نام برده ایم.

روش های برش میلگرد

میلگرد ها را به روش های مختلف با ابزارهای متفاوتی می توان برش داد. در میان روش های برش میلگرد به دو دسته بندی جامع و کلی میرسیم. روش های برش میلگرد به طور کلی به دو دسته سرد و گرم تقسیم میشوند. در روش سرد برش میلگرد از ابزارهای متفاوتی استفاده می‌شود و در روش گرم نیز از ابزارهای دیگری استفاده میشود .در ادامه ابزارهای گوناگون استفاده شده برای هر کدام از روش های گرم و سرد را توضیح خواهیم داد.

برش میلگرد با سنگ فرز_آهن جم

روش های سرد برش میلگرد

در روش برش سرد میلگرد دمای میلگرد ها در هنگام برش تغییر نمی کند و در ساختار و ویژگی های آن از جمله مقاومت کششی میلگرد و میزان استحکام آن هیچ تغییری ایجاد نمی شود. برای حفظ خواص و ویژگی‌های انواع میلگرد هنگام برش بهتر است که از روش برش سرد استفاده شود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  تیرآهن هاش چیست

در برش سرد حرارت به صورت مستقیم با محصول در تماس نیست. دستگاه های برشی مانند واترجت ، اره نواری، اره دیسکی ، اره دستی ، اره لنگ ، قیچی دستی و هیدرولیک میلگرد ها را به روش سرد برش میدهند .

مزایای روش سرد

  • عدم تغییر در ساختار میلگرد
  • قابلیت برش در سایزهای متفاوت و اشکال مختلف
  • کاهش ضایعات
  • کیفیت سطح مناسب
  • قطعات یکسان
  • عدم تولید گازهای سمی
  • انعطاف‌پذیری بیشتر

 در ادامه ابزارهای برش سرد میلگرد را توضیح داده ایم.

برش میلگرد دستی

ابتدایی ترین  روش برش دستی می باشد. در این روش برای برش از نیروی دست استفاده می شود. در برش  میلگرد دستی میلگرد های با ضخامت کم را میتوان برش داد. در این روش از اره های دندانه درشت برای میلگرد های ضخیم تره و از اره های دندانه ریز برای میلگردهای با قطر کمتر استفاده میشود.

برش میلگرد به روش دستی خطرات زیادی برای اپراتور دارد و حتماً باید از تجهیزات ایمنی و لوازم کار مناسب استفاده شود. زیرا احتمال تاب برداشتن یا شکستن تیغه وجود دارد.

برش میلگرد با صفحه برش میلگرد

یکی از روش های دستی برش استفاده از میز خم و برش می باشد .در این حالت فشار کمتری به اپراتور وارد می شود و امنیت بیشتری وجود دارد .میز به کار دارای استاندارد مشخصی می باشد. از این میز بیشتر برای بریدن مفتول ، آرماتور های بسته شده ، شبکه مش و غیره استفاده می کنند . از این صفحه برای خمکاری میلگرد هم استفاده میشود.

برش میلگرد با اره نواری

با دستگاه اره نواری می توان میلگرد های ضخیم را با دقت بالا برش داد .از مزیت های این دستگاه مواردی مانند قابلیت برنامه‌ریزی ، انجام برش ها به صورت اتوماتیک ، برش زاویه دار قطعات و کاهش ضایعات در هنگام کار می باشد .

اره نواری به کمک موتور محورهای خود را به چرخش در می آورد و با استفاده از جک هیدرولیکی قطعه را حرکت میدهد تا برش انجام شود. به عبارتی استفاده از اره نواری برای برش  میلگرد نیاز به اپراتور نداشته و این کار به صورت اتوماتیک انجام می شود.

برش میلگرد با سنگ فرز 

اره دیسکی با تیغ های متنوع به راحتی فلزات و میلگرد را برش می دهد. اره دیسکی ساختاری شبیه به سنگ فرز دارد اما از قدرت و سایز بزرگتری برخوردار است. اره دیسکی برای انجام کارهای ساختمانی متوسط نیز کاربرد دارد.

برش میلگرد با اره لنگ

برش میلگرد با اره لنگ ضایعات بیشتری تولید می کند و دقت برش کمتر می باشد. این دستگاه در زمان برش با عقب و بالا رفتن برش را روی قطعه انجام می‌دهد. این اره استفاده کمتری برای برش میلگرد دارد.

برش میلگرد با واترجت

واترجت با کمک موتور های پرفشار آبی برش مواد سخت را انجام می دهد. این دستگاه بیشتر برای برش سنگ استفاده می شود و برای برش فلزات و میلگرد کاربردی ندارد. دستگاه واترجت دقت و سرعت بالایی دارد و به همین دلیل در صنعت بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

برش میلگرد با قیچی میلگرد

زمانی که بخواهیم تعداد زیادی میلگرد را در زمان کم و سرعت بالایی برش دهیم باید از دست قیچی میلگرد استفاده کنیم. قیچی های میلگرد در دو نوع هیدرولیکی و برقی و همچنین قیچی میلگرد دستی وجود دارند.قیچی میلگرد دستی برای برش های کم و میلگردهای با قطر کم مناسب میباشد. اما برش  میلگرد های قطور با قیچی های هیدرولیک و برقی به راحتی انجام میشود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  روش تولید تیرآهن و مراحل آن

برش میلگرد با گیوتین

در اینجا گیوتین در واقع همان قیچی میلگرد هیدرولیک و برقی میباشد که میلگرد ها در سایز های کوچک و بزرگ را در کمترین زمان برش میدهد. برش میلگرد با گیوت

ین نسیت به دیکر روش ها دقت چندانی ندارد .باید محل برش میلگرد ها علامت زده شود و اپراتور نحوه کار با آن را بلد باشد تا میلگرد را از محل دقیق برش دهد.به طور کل برای میلگرد با گیوتین نیاز است اپراتور مهارت کافی داشته باشد .میلگرد های تا سایز ۴۰ را می‌توان با این دستگاه برش داد.

گیوتین در گذشته براش کشتن افراد استفاده می‌شد .امروزه نیز برخی افراد با شنیدن نام گیوتین کاربرد و شکل قدیمی آنرا به یاد می آورند. اما گیوتین به صورت نیمه اتوماتیک و برقی تولید شده است و برای برش فلزات از جمله میلگرد استفاده میشود.

روش های گرم برش میلگرد

برش  میلگرد ها به روش گرم از طریق سه دستگاه هوا برش (پلاسما) ، اره های دیسکی آتشی و برش لیزری  انجام می‌شود. در این روش ها دمای فلز را تا نقطه ذوب بالا می‌برند تا مولکول های فلز جدا شوند. در این روش سرعت عملیات بالاست و زمان برشکاری کمتر است اما یکی از عیوب بزرگ در روش برش گرم تغییر ساختار مولکولی فولاد   تغییر ظاهری محل برش و تغییر میزان استحکام میلگرد می باشد.

در روش برش گرم پرتی زیاد ، دقت کم و عملکرد نامناسب است و مواد شیمیایی و گازهای سمی ایجاد می شود. به طور کلی برای برش  میلگرد روش های سرد پیشنهاد می‌شوند. در ادامه روش های برش گرم میلگرد را توضیح داده ایم.

روش برش میلگرد با هوا برش

هوا برش یا پلاسما یکی از روش های برش  میلگرد می باشد که با توجه به نام آن برای برش از هوای فشرده استفاده می‌شود. در این دستگاه مشعلی وجود دارد که گاز را با سرعت زیاد و به صورت فشرده خارج می‌کند. دمیدن این گاز منجر به ایجاد یک قوس الکتریکی بین نازل و قطعه کار شده می شود که این امر باعث پلاسمای شدن گاز میشود .در این روش برش حرارتی حدود ۲۵ هزار درجه سانتیگراد متمرکز بر فلز میشود تا نقطه مورد نظر را ذوب کند.

پیشنهاد مطالعه : وزن هر کلاف سیم آرماتور بندی

برش با اره دیسکی آتشی

این دستگاه نسبت به روش هوا برش مزایای بیشتری دارد .زیرا دقت و سرعت آن بیشتر بوده و تغییرات کمتری بر ساختار مولکولی فولاد ایجاد می کند. این دستگاه با ایجاد حرارت زیاد در محل برش باعث جدا شدن قطعات میشود. روی این دستگاه تیغه ای  است که حدود ۴۵۰ هزار دور در دقیقه میچرخد .

برای برش با این دستگاه تنها باید اپراتور کار را انجام دهد. تیغ اره دیسکی آتشی خطر زیادی را برای اپراتور ایجاد می کند و امکان شکسته شدن آن و پرتاب آن وجود دارد. از این روش بسیار کم استفاده می شود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  بتن ریزی در هوای سرد|مشکلات و دستورالعمل ها

برش لیزری میلگرد

برای برش میلگرد ها از اشعه لیزری هم استفاده میشود که با استفاده از آن سوزاندن ، ذوب کردن و تصعید یک قطعه انجام می شود. لیزر ها انواع مختلفی مثل گازی   شیمیایی ، جامد و فیبری دارند که از تمام این موارد فقط لیزر های جامد و گازی برای برشکاری فلزات کاربرد دارند. روش لیزری کمترین آسیب را به ساختار فلزات در روش های گرم وارد می کند.

آیین نامه برش میلگرد

طبق مبحث نهم مقررات ملی ساختمان که در سایت inbr.ir درج شده باید نکات زیر در برش و خمکاری میلگرد ها رعایت شود.

بريدن ميلگردها

ميلگردها بايد با وسايل مكانيكي بريده شوند. استفاده از روشهاي ديگر نياز به تاييد دستگاه نظارت دارد.

توضيح: ضوابط اين فصل، شامل ضوابط اجرايي و محاسباتي ميلگردهاي سرد تابيده نميشود.

 خم كردن ميلگردها

1) تمامي ميلگردها بايد به صورت سرد خم شوند.

2) خم كردن ميلگردها تا حد امكان بايد به طور مكانيكي به وسيله ماشين مجهز به فلكة خمكن و با يك عبور در سرعت ثابت انجام پذيرد، به طوري كه قسمت خم شده داراي شعاع انحناي ثابتي باشد.

3) براي خم كردن ميلگردها بايد از فلكههايي استفاده شود كه قطر آنها براي نوع فولاد مورد نظر مناسب باشد.

4) سرعت خم كردن ميلگردها بايد متناسب با نوع فولاد و دماي محيط اختيار شود.

5) در شرايطي كه دماي محيط كار يا ميلگردها از -5 درجة سلسيوس كمتر باشد، بايد از خم كردن آنها خودداري شود.

6) به طور كلي باز و بسته كردن خمها به منظور شكل دادن مجدد به ميلگردها مجاز نيست.

7) خم كردن ميلگردهايي كه يك سرآنها در بتن قرار دارد، مجاز نيست.

سخن پایانی
در این مقاله در مورد روش های برش  میلگرد و ابزارهای مورد استفاده برای برش صحبت کردیم. میلگرد ها و سایر مقاطع فولادی را به دو روش گرم و سرد می توان برش داد. با توجه به اینکه روش‌های گرم اغلب موجب تغییر در ساختار فولاد و کاهش میزان استحکام آن می شوند بهتر است که برای برش فلزات و مقاطع فولادی از روش های سرد استفاده شود.

امروزه برش  میلگرد بیشتر به وسیله قیچی های هیدرولیک و برقی و به روش سرد انجام میشود. امیدواریم که در پایان این مقاله به پاسخ سوالات خود رسیده باشید.

آهن جم عرضه کننده انواع مقاطع فولادی می باشد و قیمت لحظه ای محصولات از جمله قیمت نبشی ، قیمت ناودانی و قیمت خاموت را روزانه در سایت خود اعلام می نماید. شما می توانید برای مشاهده قیمت ها به سایت آهن جم به  آدرس ahanjam.com مراجعه و در صورت تمایل به خرید با کارشناسان آهن جم تماس بگیرید

سوالات متداول

برش میلگرد به دو روش سرد و گرم انجام می شود که هر کدام ابزار مخصوص خود را دارد.

در روش‌های سرد از ابزارهایی مانند اره دستی، اره دیسکی، اره نواری، سنگ فرز و قیچی استفاده می‌شود و در روش‌های گرم هم هوا برش، اره آتشی و لیزر مورداستفاده قرار می‌گیرند

روش های سرد با توجه به اینکه در ویژگی های میلگرد تغییری ایجاد نمیکنند برای برش میلگرد مناسب ترند.

5/5 - (2 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد