اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

نبشی آلومینیوم چیست؟ویژگی ها و کاربردهای آن

زمان مطالعه : 7 دقیقه
نبشی آلومینیوم

نبشی آلومینیومی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ نبشی به طور کلی یکی از مقاطع پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی میباشد. نبشی آلومینیوم همانطور که از نامش پیداست از جنس فلز آلومینیوم یا آلیاژ های ساخته شده از آن می باشد. خواص و ویژگی های نبشی آلومینیوم شبیه خواصی است که فلز آلومینیوم دارد. بیشترین کاربرد نبشی آلومینیوم در ساخت و ساز برای ساخت درب و پنجره ها می باشد .نبشی آلومینیوم در حال حاضر در کشور خودمان تولید و با کیفیت مناسبی به بازار عرضه می گردد .نبشی آلومینیوم مانند نبشی های دیگر با دو روش پرسی و فابریک تولید می شود و از نظر اندازه و کیفیت تنوع بسیار بالایی دارد .قیمت فلز آلومینیوم به طور کلی از قیمت آهن بیشتر می باشد به همین دلیل قیمت نبشی آلومینیوم از نبشی های فولادی بیشتر است. در ادامه این مقاله از آهن جم همراه باشید تا کاملاً با نبشی آلومینیوم انواع و ویژگی های آن آشنا شویم.

یکی از انواع نبشی ها می باشد که از جنس آلومینیوم است. نبشی آلومینیوم از قالب ها و شمش های آلومینیوم ساخته می‌شود و در کارهایی که نیاز به قدرت زیاد می باشد مورد استفاده قرار می گیرد. آلومینیوم فلزی چکش خوار و نرم است که مقاومت بالایی دارد .همچنین ویژگی‌هایی مانند استحکام بالا مقاومت در برابر خوردگی و شکل پذیری دارد. از این نوع نبشی برای ساخت دکل های مخابراتی و پل ها استفاده می شود. نبشی یکی از مقاطع مهم و کاربردی در صنعت ساختمان سازی، کابینت سازی و غیره می باشد. به طور کلی از نبشی در ساخت سازه های فلزی و قاب ها استفاده می شود. نبشی از انواع پروفیل ساختمانی باز میباشد که کاربردهای آن وابسته به جنس و آلیاژ آن میباشد .یکی از پرکاربردترین انواع نبشی ها نبشی آلومینیومی است.

نبشی آلومینیومی_آهن جم

انواع نبشی آلومینیومی

نبشی آلومینیوم با توجه به اندازه ،ابعاد کیفیت مواد ، رنگ و سایر ویژگی ها دارای تنوع بالایی می باشد و به دسته بندی های متفاوتی تقسیم میشود .نبشی های آلومینیومی به طور کلی در دو نوع خام و آبکاری شده وجود دارند.نبشی خام نبشی است که به صورت مستقیم در کارخانه تولید شده و بر روی سطح آلومینیومی آن چیزی قرار ندارد .نبشی آلومینیومی رنگی یا آبکاری شده در انواع مختلف رنگ های آنادایزینگ و رنگ پودری تولید و عرضه می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  شابلون میلگرد چیست و چه کاربردی دارد؟

همچنین در نحوه تولید نبشی های آلومینیومی تفاوت وجود دارد. نقش آلومینیومی فابریک به صورت مستقیم از خط تولید کارخانه ایجاد می‌شود ولی نبشی آلومینیومی پرسی از ورق ۶ متری تولید میشود.نبشی آلومینیوم از لحاظ شکل سطح مقطع نیز در دو نوع دیواره دار و نبشی ساده وجود دارند .نبشی دیوار دار و ساده هر دو از روش ریخته گری و استروژن تولید می شوند .اما از لحاظ آلیاژ ، استاندارد پرداخت و سختی کار با یکدیگر متفاوت اند. یکی از انواع نبشی هایی که وجود دارد نبشی آنادایز یا آبکاری شده می باشد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

نبشی آنادایز یا آبکاری شده

آنادایز کردن یا آبکاری کردن فرآیندی می باشد که در آن چند لایه اکسیدی و روی بر سطح یک قطعه قرار میگیرد. در فرایند آنادایز کردن نبشی آلومینیوم تمام سطح آن در برابر خوردگی و سایش مقاوم می شود. طی این فرآیند جریان مستقیم برق از مایع الکترولیت می گذرد و لایه نازکی از اکسیده روی بر سطح قطعه آلومینیومی کشیده میشود .معمولاً موادی که برای تولید این نبشی ها استفاده می شود برای مواقع غیر ضروری مواد بازیافتی است. اما زمانی که مشتریان برای کاربردهای خاص نیاز به نبشی آلومینیوم با کیفیت بسیار بالا داشته باشند نبشی آلومینیوم از مواد اولیه خام و با کیفیت خوب تولید می شود و به تبع قیمت بالاتری هم خواهد داشت.

ویژگی های نبشی آلومینیوم

نبشی ها با توجه به اینکه از آلیاژهای مختلف مانند گالوانیزه، استیل ، فولاد و آلومینیوم ساخته می شوند هر کدام با توجه به جنس معایب مزایا و ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و کاربردهای متفاوتی هم دارند. نبشی  آلومینیوم با توجه به جنس دارای ویژگی های زیر می باشد:

  • نبشی الومینیومی ضخامت کم و استحکام زیادی دارد .
  • این نوع نبشی باعث می‌شود تا لبه ها تقویت شده و از خوردگی آنها جلوگیری می کند.
  • نبشی آلومینیومی نسبت به سایر نبشی ها سبک تر است.
  • این نوع نبشی خاصیت غیر مغناطیسی دارد و به همین علت برای ساخت دکل‌های مخابراتی برقی مناسب است .
  • این نبشی  قابلیت جوش پذیری و سوراخکاری منحصر به فردی دارد و برای اتصالات جوشی مناسب است.
  • در برابر زنگ‌زدگی خوردگی و پوسیدگی مقاومت زیادی دارد.
  • نبشی  آلومینیوم قابل بازیافت می باشد.
پیشنهاد مطالعه ⋙  معرفی انواع فولاد کربنی و کاربرد ها
قیمت نبشی در آهن جم

کاربردهای نبشی آلومینیومی

نبشی آلومینیومی با توجه به جنس خود ویژگی های خاصی را دارد که در متن بالا مطالعه کردیم. ویژگی های مناسب این نبشی باعث شده است که در صنایع ساختمانی و عمرانی بسیار مورد استفاده قرار بگیرد که در ادامه به چند مورد از کاربرد های آن اشاره کرده ایم.

  • از این نبشی در صنعت ساخت و ساز برای ساخت درب و پنجره ها و حتی ساخت برخی از وسایل منزل استفاده می شود .
  • این نبشی در خطوط انتقال برق ، انواع سازه ها و حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرد.
  • برای ساخت پل های شهری کاربرد دارد .
  • نبشی  آلومینیوم در صنایع هوایی و دریایی برای ساخت هواپیما ،اسکله کشتی و غیر نیز استفاده میشود.

یکی از مهم ترین کاربرد های نبشی ها برای زیرسازی نما و اجرای نبشی کشی است. نبشی کشی ساختمان علاوه بر هزینه خرید نبشی و مصالح ،هزینه دسمزذ هم دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله قیمت نبشی کشی ساختمان را مطالعه کنید.

فرایند تولید نبشی آلومینیوم

نبشی آلومینیوم هم مانند سایر نبشی ها به دو روش پرسی و فابریک تولید می شود .

روش تولید پرسی

در روش تولید نبشی پرسی در همان ابتدا شکل نبشی آماده نیست و باید به آن فرم داد .برای تولید نبشی پرسی از ورق های مورد نیاز با توجه به جنس استفاده میشود.ورق ها در ضخامت و سایزهای مناسب تهیه و برش میخورند و در طول ۶ متری آماده می شوند. سپس آنها به وسیله دستگاه های پرس و فرمینگ از وسط خم شده و به شکل نبشی در می آیند .نبشی پرسی کیفیت پایین‌تری نسبت به نبشی فابریک دارد. برای تولید نبشی به روش پرسی هیچگونه درزی روی آن به وجود نمی‌آید.

روش تولید فابریک

پیشنهاد مطالعه ⋙  میلگرد سنجاقی چیست؟انواع و کاربردهای آن

برای تولید نبشی به روش فابریک شمش های فولادی را در طول و مقطع مشخص برش می دهند و در کوره قرار می دهند و تا حرارت مشخصی گرم می‌کنند تا حالت موم سانی و خمیری پیدا کند. سپس از قفسه های مختلف عبور می‌کنند و تحت فشار غلتک های شکل دهنده قرار می‌گیرند تا به شکل نبشی و اندازه مورد نظر برسند .سپس نبشی مورد نظر در سایزه مناسب تولید شده و در نهایت برش خورده و خنک می شود.

سخن پایانی

در این مقاله از آهن جم در مورد نبشی. آلومینیوم ، انواع آن ،کاربرد ها و ویژگی های آن صحبت کردیم. نبشی  آلومینیوم از جنس فلز آلومینیوم است و نوعی پروفیل باز می باشد که به صورت منفرد و ترکیبی در ساخت سازه ها استفاده می شود. کاربرد انواع نبشی ها بسته به اینکه چه جنس و آلیاژی دارند متفاوت میباشد. نبشی  آلومینیوم با توجه به اینکه با وزن سبک و ضخامت کم خود استحکام بسیار بالایی دارد و همچنین در برابر پوسیدگی و خوردگی مقاوم است یکی از پرکاربردترین نبشی ها می باشد.

فروشگاه اینترنتی آهن جم یکی از عرضه کنندگان انواع مقاطع فولادی و انواع نبشی از تمام کارخانجات تولید کننده می باشد .همچنین قیمت مقاطع فولادی همچون قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن را به صورت روزانه و لحظه ای اعلام می نماید .شما می توانید برای دریافت قیمت و همچنین خرید اینترنتی آهن آلات با کارشناسان فروش مجموعه تماس بگیرید. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید سپاسگزاریم.

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

سوالات متداول

نبشی آلومنیوم ضخامت کم و وزن سبک تری دارد اما درعین حال استحکام آن زیاد است و برابر خوردگی و پوسیدگی مقاوم میباشد.

این نبشی در خطوط انتقال برق ، انواع سازه ها و حمل و نقل ،در صنایع هوایی و دریایی برای ساخت هواپیما ،اسکله ،کشتی،در صنعت ساخت و ساز برای ساخت درب و پنجره ها و حتی ساخت برخی از وسایل منزل استفاده می شود .

این نبشی در انواع خام ،رنگی و آنادایز شده وجود دارد.

5/5 - (2 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد