0
ورود و عضویت
×
آهن جم
ورود و عضویت
0

میلگرد ترانس چیست؟ انواع آن،نحوه تولید و کاربردها

زمان مطالعه : 9 دقیقه
میلگرد ترانس

میلگرد ترانس چیست و چه کاربردهایی دارد؟ ممکن است تا به حال نام میلگرد ترانس به گوشتان خورده باشد اما ندانید که دقیقا چه تفاوت هایی با میلگردهای معمولی دارد. به طور کلی میلگرد ترانس همان میلگرد ساده و بدون آج میباشد که مقاومت بسیار بالایی دارد. آلیاژ میلگرد ترانس از میلگرد های معمولی متفاوت است. میلگرد ترانس بیشتر در مواردی مورد استفاده قرار می گیرد که ظاهر کار و زیبایی آن اهمیت دارد. سطح میلگرد ترانس به دلیل پولیش خوردن صیقلی و صاف می باشد. وزن میلگرد ترانس هم به طول و ضخامت آن بستگی دارد. این مقطع فولادی از لحاظ شکل ظاهری و از لحاظ سایز تنوع زیادی دارد و همچنین قیمت میلگرد ترانس از سایر میلگردها بیشتر است. در ادامه این مقاله از آهن جم همراه باشید تا با میلگرد ترانس ، روش تولید آن و انواع آن آشنا شویم.

میلگرد ترانس یکی از انواع مختلف میلگردها میباشد که سطح کاملا صاف و صیقلی دارد و هیچگونه آج و برآمدگی بر سطح آن نیست. در اصل میلگرد ترانس به محصولاتی گفته می شود که سطح آن ها صیقل داده میشود. میلگرد ترانس علاوه بر استفاده در ساختمان سازی مصارف تزئینی زیادی هم دارد. این میلگرد در موارد تزیینی همچون فرفوژه شبکه بندی و تقویت سازه مورد استفاده قرار می گیرد. میلگرد ترانس نوعی میلگرد کششی با مقاومت و سختی بالا می باشد که ظاهر زیبایی هم دارد.

این محصول فولادی ابتدا تحت عملیات نورد گرم قرار گرفته و سپس سطح آن با پولیش زدن صاف و یکدست می شود. پولیش زنی این میلگرد در دو مرحله انجام می‌شود. به این ترتیب در بازار دو نوع میلگرد ترانس تک پولیش و دو پولیش وجود دارند که در ادامه در مورد آنها توضیح میدهیم. میلگردهای ترانس در بازار ایران موجود هستند و در کارخانه های ذوب آهن ، نیشابور و ظفر بناب تولید می شوند. در تولید این نوع میلگرد از روش ریخته گری و فولاد نو استفاده میشود. کیفیت سطح و میزان صیقلی بودن این میلگرد یکی از ویژگی‌های مهم محصول است که توسط خریداران مورد بررسی قرار می گیرد .البته کیفیت سطح این میلگرد بستگی به ساختار و آلیاژ میلگرد و نحوه پولیش زنی دارد.

میلگرد ترانس چهارپهلو_آهن جم

روش تولید میلگرد ترانس

میلگرد ترانس با روش های مختلفی تولید می‌شود و تفاوت در انواع این میلگرد نیز مربوط به روشهای تولید آن میباشد .کارخانه های زیادی انواع میلگرد را تولید میکنند که نام آنها در لیست تولید کنندگان میلگرد قرار گرفته است.میلگرد ترانس از فولاد ترانس تولید می‌شود که جنس آن معمولاً آهنی یا از فولاد ck45 می باشد. وزن میلگرد ترانس هم بستگی به طول و ضخامت آن دارد. میلگرد ترانس به روش نورد گرم تولید می شود. سپس سطح آن پولیش خورده و صیقلی می گردد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  کاربرد ناودانی در ساختمان سازی

اما روش دیگری هم برای تولید میل ترانس وجود دارد که آن روش کششی می باشد. در این روش دو سر میلگرد ها تراش داده می‌شود تا میلگرد وارده قالب دستگاه مورد نظر شود. سطح میله ها نیز برای حذف تمام آلودگی ها در ابتدا شستشو می شود. پس از آن فرآیند اصلی کاهش سطح میلگرد صورت می گیرد .میلگرد ها در دستگاه مورد نظر قرار گرفته و از دو طرف کشیده می شوند تا لاغر شده و به اندازه دلخواه برسند . در ادامه عملیات تاب گیری روی میلگرد تولید شده انجام می شود .اگر میلگرد. ترانس به صورت کششی یا روغنی تولید شود به آن میلگرد ترانسمیسیون می گویند. در ادامه انواع میلگرد ترانس را به صورت کامل نام برده ایم.

انواع میلگرد ترانس

همانطور که گفته شد میلگرد ترانس با توجه به آلیاژ خود و همچنین مراحل پولیش و نحوه تولید به انواع مختلفی تقسیم می شود که در ادامه هر کدام را نام برده ایم.

میلگرد ترانس تک پولیش

میلگرد ترانس تک پولیش میلگردی است که سطح آن ناصاف می باشد و به روش نورد گرم تولید میشود. با پولیش دادن سطح این میله صاف و براق می شود. این محصول فقط به یک مرحله تولید نیاز دارد و در مواردی مثل پمپ های نفت و آب و ساخت قطعات سیلندرهای هیدرولیکی و غیره استفاده می شود .یکی از ویژگی‌های مهم میلگرد تک پولیش این است که اگر مورد ماشینکاری قرار بگیرد همچنان سطح براق خود را حفظ میکند. میلگردهای ترانس تک پولیش تنوع زیادی دارند و از سایز ۸ میلیمتر تا ۱۵۰ میلیمتر موجود هستند. این میلگرد در جنس های مختلفی نظیر فولاد ck45 نیز تولید می‌شود .میلگرد آلیاژی ck45 نیز می توان گفت نوعی میلگرد  ترانس است.

میلگرد دو پولیش

فرایند تولید میلگرد ترانس دوپولیش کاملاً شبیه میلگرد تک پولیش است با این تفاوت که یک مرحله پولیش زنی آن بیشتر است. این میلگرد هم در ابتدا طی فرآیند نورد گرم تولید شده و با پولیش زنی سطح براق و صاف پیدا میکند. از ویژگی این میلگرد سطح زیبا و مقاومت بالا می باشد. این میلگرد در ساخت قطعات بیرونی خودرو ، نمای ساختمان و سازه های معماری مورد استفاده قرار می گیرد. ظاهر آن آينه ای می باشد و در مکان هایی که نیاز به یک فلز محکم و آینه ای شکل باشد از میلگرد دو پولیش استفاده میشود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  عرضه میلگرد در بورس کالا

میلگرد ترانس سنگ خورده

برای تولید این محصول حتما باید از دستگاه مخصوص استفاده شود .دستگاه سنگ سنترلس LIDKOPING  بسیار دقیق عمل می‌کند و به یک هزارم میلیمتر نیز حساسیت دارد.ابن دستگاه برای تولید میل ترانس سنگ خورده استفاده میشود. میل ترانس سنگ خورده ضخامت بین ۳ تا ۱۰۰ میلی متر دارد و با تلرانس بسیار دقیقی همراه است .این محصول به دو صورت سر زرد و سر قرمز وجود دارد. سر زرد آن به علامت  (ST) و نوع سر قرمز آن با حروف (CK) نشان داده میشود.

میلگرد ترانس بلبرینگ خور

میلگرد ترانس بلبرینگ خور شباهت زیادی به میلگرد دو پولیش دارد. معمولا از فولاد ck45 تولید می شود و در صنایع خودروسازی و همچنین تولید ابزار و یراق آلات استفاده می شو.د این میله در مقایسه با محصول سنگ خورده دارای ویژگی بلبرینگ خوری می باشد و قیمت آن از نوع سنگ خورده کمتر است. این میلگرد زیرمجموعه ترانس دو پولیش می باشد و تنها تفاوت آن قابلیت بلبرینگ خور بودن آن است.

میلگرد ترانس مفتول

این محصول ظاهر صیقلی و سفیدی دارد و در سایزهای ۳ تا ۱۴ میلیمتر تولید و عرضه می‌شود. این میلگرد به خاطر ضخامت کمی که دارد مفتول نام گرفته است و قابلیت خم کاری مناسبی داشته و در نوع ساختمانی و صنعتی تولید می شود. این محصول برای سیم کشی برق فنر سازی ،گیره های کاغذ و تولید انواع سیم های مفتولی استفاده میشود. همچنین در صنایع مبل سازی و نرده کشی پله های ساختمان هم می توان از آن استفاده کرد .

میلگرد ترانسمیسیون

در تولید این نوع میلگرد  ترانس از فولاد روغنی استفاده می‌شود. فولاد آلیاژی در قطر ۱۰ تا ۶۰ میلیمتر و شاخه‌های ۳ و ۶ متری می باشد .این فولاد دارای عناصر آلیاژی می باشد که تاثیر عناصر آلیاژی بر فولاد نیز متفاوت است. قطعه های مورد نظر ابتدا تحت فرآیند کشش قرار گرفته وبه قطر مورد نظر می‌رسند. سپس تاب گیری انجام شده و خم و تاب آن ها حذف می گردد .پس از آن در سطح آنها پولیش انجام شده و سطح صیقلی و صافی پیدا می کنند.

میلگرد چهار پهلو

میلگرد چهار پهلو ترانس تنوع زیادی در سایز و اندازه دارد. این میلگرد کاربردهای بسیاری داشته و در سایزهای کوچک در جاهای ظریف مثلاً قفل سازی کاربرد دارد و سایز های بزرگ این میلگرد در تزیین ساختمان مانند نرده کشی مورد استفاده قرار می گیرد.

میلگرد ترانس شش پر

این میلگرد نیز دارای ۶ ظلع یا شش گوشه می باشد و از فولاد st۳۷ ساخته می شود. این میلگردها در واقع یک میله شش ضلعی هستند که در سایز و ابعاد متنوعی تولید می‌شوند. این میلگرد در صنایع خودرو سازی ،ماشین آلات صنعتی و نساجی برای ساخت و تولید قطعات مستحکم مورد استفاده قرار می گیرد. میلگرد شش پر قیمت بالایی دارد زیرا وقت زیادی صرف تولید و همچنین ایجاد سطح صیقلی و زیبایی در آن می باشد. این میلگرد بسیار خوش تراش و شفافیت بالایی دارد. معمولا برای تولید میلگرد شش پر و سایر میلگرد ها در ایران از استاندارد روسیه استفاده میشود .

پیشنهاد مطالعه ⋙  فاصله تیرآهن سقف

پیشنهاد مطالعه : آلیاژ چیست ؟

مزایا و معایب میلگرد ترانس

میلگرد ترانس در انواع مختلف کاربرد های متفاوتی را در ساختمان سازی یا ساخت قطعات برای ماشین آلات و دستگاه های صنعتی دارد .یکی از دغدغه های مهم متخصصین این است که این میلگرد دارای آراستگی زیبایی و کیفیت سطح بالایی باشد و همزمان مقاومت و استحکام زیادی داشته باشد .از مهمترین مزایای این میلگرد این است که این دو ویژگی مهم در کنار یکدیگر باشند.
اما یکی از معایب این میلگرد  قیمت بالای آن می باشد که در مقایسه با قیمت میلگرد معمولی و آجدار بیشتر است.

سخن پایانی

میلگرد ترانس در دسته میلگردهای ساده قرار دارد که سطح بسیار صاف و صیقلی دارد. این میلگرد علاوه بر کاربرد های ساختمانی کاربرد های تزیینی هم دارد و برای تولید بسیاری از قطعات مورد استفاده قرار می گیرد .مهمترین ویژگی میلگرد  ترانس زیبایی ظاهری آن است که باعث شده طرفداران خاص خود را داشته باشد. این میلگرد دو ویژگی بسیار مهم دارد که یکی ظاهر زیبا و یکی مقاومت بسیار بالای آن می باشد. تنها عیب این محصول قیمت بالای آن است .در این مقاله در مورد میلگرد .ترانس و انواع آن و روش تولید آن صحبت کردیم امیدواریم که تا پایان این مطلب به پاسخ سوالات خود رسیده باشید .

آهن جم عرضه کننده انواع مقاطع فولادی می باشد که قیمت روز محصولات از جمله قیمت آهن، قیمت تیرآهن و قیمت سایر محصولات فولادی را به صورت روزانه در سایت خود اعلام می نماید. شما می توانید برای دریافت قیمت هر محصول فولادی با آهن جم تماس گرفته و در صورت تمایل اقدام به خرید نمایید.

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

سوالات متداول

نوعی از میلگرد هاست که سطح آن پولیش خورده و صیقلی و براق میباشد.

از انواع این محصول می‌توان به ترانس شش پر، ترانس سنگ خورده، دوپولیش و همچنین تک پولیش اشاره کرد.

این میلگرد علاوه بر مقاومت بالا زیبایی زیادی هم دارد و هم در ساختمان ها و در موارد تزیینی وهم برای ساخت قطعات دستگاه ها مورد استفاده قرار میگیرد.

5/5 - (2 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد