اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

میلگرد آلیاژی چیست؟انواع و کاربردهای آن

زمان مطالعه : 9 دقیقه
میلگرد آلیاژی

در این مقاله میخواهیم در مورد میلگرد آلیاژی  و کاربردهای آنها صحبت کنیم. میلگرد ها از مقاطع فولادی مهم و پر مصرف هستند که در بسیاری از صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان سازی استفاده می شوند .قیمت میلگرد نسبت به نوع و کاربردش در صنعت یا در ساختمان سازی متفاوت است به همین دلیل میلگرد ها بسته به نوع مصرف و ویژگی مورد نیاز در دو نوع میلگرد های آلیاژی و میلگرد های غیر آلیاژی ساخته می شوند.

قیمت میلگرد های آلیاژی به کیفیت و کارخانه تولید کننده نیز بستگی دارد بعضی از میلگردهای آلیاژی از کشورهای کره ژاپن و اوکراین به ایران وارد می شوند در نتیجه طبق تحلیل روندهای قیمت گذاری توسط آهن جم علاوه بر قیمت آهن در ایران قیمت های وارداتی نیز بر قیمت فولاد های آلیاژی اثر گذار می باشد .

برای برای آشنایی با میلگرد های آلیاژی به صورت کامل باید بدانیم آلیاژ چیست و و هر میلگرد آلیاژی چه ترکیبات و ویژگی های خاصی دارد

آلیاژ چیست؟

برای درک بهتر مطلب میلگرد آلیاژی باید بدانیم آلیاژ چیست. آلیاژ یا همجوشه مخلوطی از یک فلز اصلی با یک یا چند عنصر فلزی یا غیر فلزی است. به زبان ساده آلیاژ مخلوطی از یک فلز با یک یا چند عنصر دیگر است برای مثال فولاد آلیاژ آهن با کربن است. آلیاژ ها با توجه به ترکیبات خود دارای ویژگی های خاصی می باشند مثلاً اینکه سختی و مقاومت بیشتر یا کمتری نسبت به دیگر فلزات دارند .

مثلاً آلیاژ مس و روی مقاومت بسیار بیشتری نسبت به فلز مس دارد هر آلیاژی خواص و ویژگی های مخصوص به خود را دارد.در ساخت تیرآهن ها نیز از آلیاژ و عناصر  آلیاژی استفاده میشود تا ویژگی هایی به آنها اضافه شود. مثلا  اضافه کردن برخی عناصر خاصیت ضد زنگی  به تیرآهن میبخشد که این موارد نیز بر قیمت تیرآهن اثرگذار است.

میلگرد آلیاژی چیست؟

میلگرد آلیاژی از جمله مقاطع فلزی که از ترکیب فولاد های آلیاژی و شمش فولاد به دست می آید .در ساخت میلگرد آلیاژی علاوه بر کربن و آهن که عناصر اصلی هستند از هفت عنصر مختلف دیگر از جمله تنگستن ،منگنز، نیکل و … استفاده می شود که هر کدام از این عناصر ویژگی ها و خواص خود را دارند و بسته به میزان استفاده از آن ها کاربرد و ویژگی های میلگرد آلیاژی تولید شده متفاوت است .

پیشنهاد مطالعه ⋙  میلگرد گالوانیزه چیست؟

میلگرد های آلیاژی معمولاً نسبت به سایر میلگردها دارای مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت و فشار میباشند از رو قیمت میلگرد آلیاژی با سایر میلگرد ها متفاوت است. تفاوت اصلی بین میلگرد های آلیاژی و غیر آلیاژی در میزان کربن به کار رفته ،پروسه ذوب ،میزان مقاومت در برابر خوردگی و سایر آسیب‌ها می باشد .میلگرد های آلیاژی معمولاً از نوع ساده هستند.

میلگرد های آلیاژی از دو روش ترمکس و آلیاژ سازی ساخته می شوند که روش ترمکس مقرون به صرفه تر است اما میلگرد های تولید شده به روش آلیاژ سازی دارای ضخامت و مقاومت بیشتری هستند به همین علت در مناطق زلزله خیز استفاده می گردند.

پیشنهاد مطالعه : وزن میلگرد

انواع میلگرد ها از لحاظ آلیاژ

میلگرد ها از لحاظ آلیاژ به دو دسته تقسیم می شوند. میلگردهای آلیاژی که از فولاد های آلیاژی ساخته شده دارای مصرف کمتری هستند و در صنایع حساس و پرخطر استفاده می شوند و معمولاً به صورت میلگرد ساده بدون آج هستند .نوع دیگر میلگرد ها از لحاظ آلیاژ میلگردهای غیر آلیاژی میباشد که از فولاد غیر آلیاژی ساخته شده و دارای آج می باشند.

این میلگردها مصرف بسیار بیشتری دارند از جمله در صنعت ساختمان سازی و میلگرد های معمولی تری هستند. میلگرد های آلیاژی استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به میلگرد های غیر آلیاژی دارند. قیمت میلگرد های آلیاژی با توجه به متفاوت بودن ترکیب آنها و با توجه به اینکه چه ویژگی و کاربردی دارند با قیمت میلگرد های غیر آلیاژی متفاوت است.

موارد مصرف میلگرد آلیاژی

میلگرد آلیاژی که به آن میلگرد فولادی یا میلگرد صنعتی هم گفته می شود دارای استحکام و مقاومت بسیار بالایی می باشد و همین باعث شده است که در صنایع حساس و پرخطر و مکان هایی که نیاز به مقاومت و سختی زیاد هست استفاده شود .از جمله موارد استفاده میلگرد های آلیاژی در صنعت ماشین سازی برای ساخت شاسی و قطعات خودروهای سنگین برای ریل سازی برای ساختمان سازی در مناطق زلزله خیزاست.

در خرید میلگرد آلیاژی به کیفیت و کارخانه تولید کننده میلگرد توجه نمایید زیرا این موارد بر قیمت میلگرد آلیاژی بسیار اثرگذار است.

انواع میلگرد های آلیاژی

میلگرد های آلیاژی موجود در بازار ایران میلگرد st52 ، میلگرد mo40 ،میلگردck45 و میگرد st37 هستند.هر کدام از این نوع میلگرد ها خاصیت جداگانه‌ای دارند و برای استفاده در صنایع و سازه های خاص مصرف می شوند.

میلگرد st52

 یکی از این میلگردها میلگرد آلیاژیst52  می باشد که در ایران نسبت به سایر میلگردهای آلیاژی پرمصرف تر و پرفروش تر می باشد .میلگرد اس تی ۵۲ که به میلگرد صنعتی هم معروف است استحکام بسیار بالایی دارد و عمده مصرف آن در ماشین سازی Tساخت شاسی و قطعات خودروهای سنگین و ریل سازی می باشد. میلگرد های آلیاژی st52 در شاخه های ۶ تا ۱۲ متری و قطرهای 20 تا800 میلیمتری تولید و عرضه می شود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  ورق آجدار

میلگرد ck45

این نوع میلگرد ها در صنعت با نام 101191 شناخته می‌شود و در بین بازاریان نیز به سیکا ۴۵ معروف هستند .فولادهای سیکا ۴۵ استفاده فراوانی در زمینه ساخت و ساز دارند .این فولاد کم کربن دارای استحکام بالا مقاومت بی نظیر در برابر ضربه و همچنین مقاومت بالا در برابر اصطکاک است .این نوع میلگرد در خطوط انتقال گاز و مایع فشار بالا ،مخازن تحت فشار و همچنین مخازن ذخیره سازی استفاده میشود.

میلگرد mo40

میلگرد mo40 نیز مانند سیکا ۴۵ جزء فولادهای کم کربن دسته بندی میشه و به فولاد 1.7225معروف است .البته این نوع آلیاژ نسبت به سیکا ۴۵ قیمت بالاتری دارد و همچنین شکل پذیری و انعطاف بیشتری هم دارد .از این نوع فولاد در ساخت محورهای خودرو، چرخ دنده ،دنده فرمان ،غلطک های صنایع فولاد ،پیچ های مقاوم و میله های اتصال استفاده می شود.

میلگردst37

 رایج ترین آلیاژ مصرفی در ایران برای ساخت میلگرد و ورق فولاد آلیاژ st37 است. به دلیل پایین بودن میزان آلیاژ این قطعات به نام میلگرد آهنی نیز شناخته می‌شود. از این فولاد در ساخت لوازم خانگی مانند یخچال ،ماشین لباسشویی ،ساخت بدنه خودرو و ساخت دستگاه های صنعتی نیز استفاده می شود.

دسته بندی میلگرد های آلیاژی

 میلگرد های آلیاژی از لحاظ روش ساخت، درصد آلیاژ و نوع آلیاژ به سه دسته تقسیم می شوند.

انواع میلگرد آلیاژی

 

 میلگردهای آلیاژی در دو روش ساخته می شوند. 1_روش ترمکس  2_ روش آلیاژ سازی

روش ترمکس

در روش ترمکس میلگرد های آلیاژی تولید شده در فرآیند نورد گرم وارد محفظه های خنک سازی می شوند و با آب و نمک به سرعت خنک می‌شود. در این روش دمای سطح میلگرد ها به سرعت کاهش می یابد ولی مرکز آن هنوز داغ باقی می ماند و سپس در مرحله خنک‌سازی گرما به طور طبیعی از مرکز به سطح منتقل می‌شود و خواص مکانیکی میلگرد را تغییر میدهد.

از آنجایی که ترکیب آلیاژی میلگرد تولید شده به روش ترمکس نسبت به میلگردهای فولادی غیر آلیاژی که به روش نورد گرم ساخته می شوند متفاوت است این نوع میلگرد مزیت های بیشتری دارد. میلگرد آلیاژی با تغییر در ترکیب شیمیایی مقاومت کششی بیشتری پیدا می‌کند از طرفی در ساخت آن کربن کمتری به کار می رود که باعث می شود شکل پذیری و انعطاف بیشتری داشته باشد.

میلگرد آلیاژی تولید شده به روش ترمکس به علت نازک تر بودن از سختی کمتر و مقاومت پایین تری برخوردار است.

پیشنهاد مطالعه ⋙  میخکوبی خاک با میلگرد|مراحل و روش انجام،مزایا و معایب آن

روش آلیاژ سازی

در روش آلیاژ سازی میلگرد هایی که ساخته می شوند در همان مراحل ابتدایی با اضافه کردن فروآلیاژها به وجود می آیند. یعنی اینکه شمش های فولادی مورد استفاده به روش نورد گرم ذوب می‌شوند و فرو آلیاژها و ترکیبات لازم به آنها اضافه می گردد و سرانجام به شکل میلگرد در می آیند و سپس به مرور خنک می شود.

یکی از تفاوتهای اصلی روش ترمکس با آلیاژی سازی نحوه خنک شدن میلگرد ها می باشد در روش آلیاژ سازی خنک سازی به طور معمولی و در فضای آزاد صوررت می‌گیرد که میلگرد ها به مرور خنک می شوند .در این روش سطح بیرونی و درونی محصول مقاومت یکسانی پیدا میکند و این باعث می شود مقاومت و سختی این میلگردها بیشتر باشد به همین علت برای محیط های زلزله خیز و سازه های تحت فشار مناسب تر است.

انواع میلگرد آلیاژی از لحاظ درصد آلیاژ

میلگرد های آلیاژی از لحاظ درصد آلیاژ به دو دسته تقسیم می شوند میلگرد های آلیاژی کم آلیاژ یا پایین ۸ درصد که عناصر آلیاژی که در خود دارند کمتر از ۸ درصد می باشد که میلگرد های ck45 و st37 و st52 از کم آلیاژ ها هستند.

میلگرد های آلیاژی پر آلیاژ یا بالای ۸ درصد که عناصر موجود در آنها ۸ درصد یا بیشتر است و از لحاظ نوع آلیاژ به ۷ دسته تقسیم می شوند

میلگرد آلیاژی کروم: دار این نوع از انواع میلگرد های آلیاژی علاوه بر میزان قابل توجه کربن عنصر کروم را هم در ساختار خود دارد فلز کروم در این نوع میلگرد باعث ایجاد خاصیت ضد زنگ در آن می شود و می تواند مقاومت این مقطع فولادی را بیش از پیش افزایش دهد

وانادیوم دار: عنصر وانادیوم به‌لطف ساختار ریز و بافت انعطاف پذیری که دارد اجازه بزرگ شدن ساختار فولاد را صادر نمی‌کند. استفاده از وانادیوم در مقادیر و درصدهای بالا به افزایش استحکام و سختی میگرد های آلیاژی منجر می شود و کیفیت سطح را افزایش می‌دهد.

 تنگستن دار : وجود عنصر تنگستن باعث حفظ ثبات شیمیایی در ساختار میلگرد آلیاژی می‌شود همین قابلیت باعث می‌شود تا استحکام و سختی میلگرد افزایش یابد و از آن برای ساختن مته، تیغه و ابزار این‌چنینی استفاده شود

منگنز دار : منگنز یکی از پایه های قابلیت شکل پذیری در میلگردهای آلیاژی است این ویژگی به دلیل خصوصیت عنصر منگنز است که از تشکیل ذرات موسوم به آستنیت در میلگرد جلوگیری می کند

کبالت دار: میلگرد های کبالت دار معمولاً از سختی و مقاومت مطلوبی برخوردار نیستند و برای افزایش سطح مقاومت و سختی آنها مقداری تنگستن به آنها اضافه میشود

5/5 - (2 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد