0
ورود و عضویت
×
آهن جم
ورود و عضویت
0

روش های تشخیص سایز میلگرد

زمان مطالعه : 8 دقیقه
تشخیص سایز میلگرد

تشخیص سایز میلگرد چگونه انجام میشود؟یکی از دغدغه های پیمانکاران در پروژه های ساختمانی تشخیص سایز میلگرد می باشد .معمولاً افرادی که زیاد با میلگرد سر و کار دارند سایز میلگرد ها را به صورت چشمی تشخیص میدهند .شناسایی سایز این محصول کار سختی نیست. اما اگر در کارگاه های تولیدی یا انبار های آهن آلات محصولاتی با سایزهای نزدیک به هم وجود داشته باشد شاید برخی سایز ها با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. با توجه به‌ قیمت میلگرد خرید سایز اشتباه آن می‌تواند موجب ضرر شود. با بررسی پلاک فلزی مشخصات میلگرد یا گواهینامه فنی آن می توان از قطر میلگرد مطلع شد. اما گاهی اوقات میلگرد هایی که خریداری شده اند پلاک فلزی یا گواهینامه فنی ندارد .به همین دلیل باید از ابزارها و روش‌های مختلفی برای اندازه گیری قطر میلگرد و تشخیص سایز آن استفاده کرد. معمولاً برای محاسبه دقیق باید از ابزار اندازه گیری مانند کولیس استفاده شود. اما روشها و ابزارهای دیگری نیز وجود دارند. در ادامه این مقاله از آهن جم همراه باشید تا با روش ها و ابزارهای تشخیص سایز میلگرد آشنا شویم.

تشخیص سایز میلگرد یعنی تشخیص دهیم که قطر میلگرد چند میلیمتر میباشد. میلگرد یک قطعه فولادی است که کاربردهای فراوانی در ساختمان سازی دارد. میلگردها در سایزهای متفاوتی توسط کارخانه های مختلف تولید میشوند و طول یکسان ۱۲ متر دارند. میلگرد یک پروفیل می باشد که سطح مقطعی دایره شکل و توپر دارد .سایز میلگرد یعنی قطر این دایره چقدر میباشد؟ میلگرد های موجود در بازار معمولاً قطر هایی از حدود ۸ میلی متر تا ۳۲ میلیمتر دارند. سایزهای بزرگتر تا حدود ۵۰ میلیمتر نیز توسط برخی وکارخانه ها تولید می شود .میلگرد ها در دو نوع ساده و آجدار تولید می شوند که تفاوت میلگرد ساده و آجدار در سطح آنها میباشد. میلگرد آجدار در سطح خود برآمدگی هایی دارد که این آج ها باعث می‌شوند تشخیص سایز میلگرد سخت تر شود.علت استفاده از میلگرد در بتن بالا بردن مقاومت کششی بتن می باشد .زیرا بتن در برابر نیروهای کششی مقاومت مناسبی ندارد. زمانی که از میلگرد در بین آن استفاده می شود مقاومت کششی میلگرد باعث می شود بتن مسلح شده و این ضعف آن برطرف شود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  آزمایش میلگرد چیست؟ 6 روش تست میلگرد

اهمیت تشخیص سایز میلگرد

تشخیص سایز میلگرد در پروژه های ساختمانی و در اجرای آرماتور بندی اهمیت بسیار زیادی دارد. میلگرد در سایزهای مختلفی و در نقاط مختلف ساختمان استفاده می شود .سایز میلگرد های مورد استفاده در نقاط مختلف ساختمان توسط مهندسین سازه با توجه به نیروهایی که به آنها وارد می‌شود انتخاب می شوند. به همین دلیل در هر نقطه باید سایز میلگرد دقیقاً با توجه به نقشه ساختمان و استانداردی که لازم است مورد استفاده قرار گیرد .تا مقاومت و استحکام سازه دچار مشکل نشود .تشخیص سایز میلگرد کار سختی نیست و به ابزار پیچیده ای نیاز ندارد. در صورت استفاده از سایز نامناسب خسارت های زیادی به یک سازه وارد میشود. سایز میلگرد در هزینه های ساختمانی تاثیر گذار می باشد. معمولاً برخی از سایز های پرمصرف میلگرد یا سایز های خاص آن که کمتر تولید می شوند قیمت های بیشتری دارند .قیمت میلگرد ساده با میلگرد آجدار متفاوت می باشد .سایز های درشت میلگرد وزن بیشتری داشته که برای خریداران هزینه بیشتری صرف خواهد شد.قیمت آهن در تعین قیمت انواع میلگرد موثر است.

تشخیص سایز میلگرد با کولیس _آهن جم

روش های تشخیص سایز میلگرد

تشخیص سایز میلگرد با مشخصات ظاهری از جمله طول ، قد و وزن آن انجام می شود. میلگرد ها معمولاً در قطر های ۸ تا ۳۲ تولید می شوند و طول آنها ۱۲ متر می باشد .تشخیص سایز این قطعه کار سختی نیست .کافیست برای انجام این کار ابزار های مناسب را داشته باشید. روش های مختلفی برای تشخیص سازی میگرد وجود دارد. برخی مهندسین و افراد باتجربه به صورت چشمی سایز میلگرد را تشخیص میدهند. اما با استفاده از وسایل و ابزارهای مختلف قطر میلگرد به صورت بسیار دقیق اندازه گیری می شود. در ادامه شما را با روش ها و ابزارهای اندازه گیری قطر میلگرد آشنا می کنیم.

اندازه گیری قطر میلگرد بدون استفاده از ابزار

تشخیص سایز میلگرد با روش تجربی توسط مهندس و پیمانکاران با تجربه و ماهر به راحتی و با یک نگاه به میلگرد انجام میشود .این روش اندازه گیری قطر برای افراد تازه کار مناسب نیست. معمولا افرادی که با میلگرد س و کار زیادی دارند به آسانی سایز را تشخیص می دهند. اما افراد مبتدی بهتراست از سایر روش های اندازه گیری استفاده کنند .

پیشنهاد مطالعه ⋙  ستون فلزی چیست؟ آشنایی با انواع و کاربردهای آن

استفاده از شابلون

شابلون یکی از وسایلی که برای تشخیص سایز میلگرد مورد استفاده قرار می گیرد .شابلون میلگرد نوعی وسیله اندازه گیری می باشد که از جنس فولاد ضد زنگ است. کلمه گیج به معنی اندازه یا اندازه گیر می باشد. منظور از گیج میلگرد همان اندازه گیر میلگرد می باشد.به ابزار شابلون که با آن سایز میلگرد ها مشخص میشود گیج میلگرد هم گفته می شود. این وسیله بیشتر میلگردهای آجدار در بازه ۱۲ تا ۲۸ میلیمتر را تشخیص میدهد و احتمال خطا با این دستگاه کمتر میباشد.

شابلون میلگرد _آهن جم

استفاده از کولیس

کولیس یکی از ابزارهای مهندسی می باشد که برای تشخیص سایز می گیرد بسیار کاربردی است. ابعاد محصولی که با کولیس اندازه گیری می شود بسیار دقیق می باشد. برای اندازه گیری قطر میلگرد های آجدار با کولیس باید سه قطر را با توجه به نوع آج به کار رفته مورد بررسی قرار داد.

قطر اسمی میلگرد: قطر اسمی میلگرد آجدار قطری نزدیک به میانگین می باشد که توسط جداول استاندارد معرفی می شود. این قطر معادل قطر میلگرد بدون آج و صاف می باشد.
قطر زمینه میلگرد آجدار :یعنی قطر میلگرد آجدار بدون در نظر گرفتن آج آن
قطر خارجی میلگرد آجدار: یعنی قطر میلگرد با احتساب کامل آج ها

مثلاً میلگرد آجدار شماره ۱۶ دارای ۳ نوع قطر اسمی ،قطر زمینه و قطر خارجی می باشد که هر کدام از آن ها اندازه مشخص در جدول قطر میلگرد ها بر اساس مقررات ملی ساختمان مبحث نهم دارند. قطر اسمی میلگرد ۱۶ برابر با ۱۶ ،قطر زمینه برابر با ۱۵ و قطر خارجی آن برابر با ۱۸ می باشد .

 

کولیس -اندازه گیری سایزمیلگرد _آهن جم

تشخیص سایز میلگرد از طریق وزن کردن آن

یکی از راه های دیگر برای تشخیص سایز میلگرد وزن کردن با استفاده از ترازو می باشد. در این روش ابتدا وزن میلگرد های ساده و آجدار با سایز های متفاوت اندازه گیری می شود .سپس با داشتن وزن میلگرد قطر آن را از طریق فرمول ریاضی محاسبه می کنند. البته این روش برای تعیین سایز میلگرد های بسته شده کارایی نخواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه ⋙  نبشی چیست؟ کاربرد و مشخصات آن
محاسبه وزن میلگرد

تشخیص سایز میلگرد در اجرای آرماتوربندی در نقاط مختلف ساختمان اهمیت ویژه ای دارد و ناظران ساختمانی حتماً آن را مورد بررسی قرار می دهند.برای ساخت یک سازه به میلگردها با سایزهای متفاوتی نیاز است .اندازه گیری قطر و وزن میلگرد باعث می‌شود تا مهندسان با استفاده از آنها وزن کل سازه و میزان استحکام آن را محاسبه کنند. در نهایت آگاهی از قطر و وزن میلگرد کمک می‌کند تا میلگرد در اندازه مورد نیاز سفارش داده شود و از خرید اضافه آن جلوگیری می کند. تشخیص سایز میلگرد و آلیاژ میلگرد قبل از انجام عملیات های همچون برش میلگرد ،خمکاری میلگرد و جوشکاری میلگرد اهمیت ویژه دارد. زمانی که سایز و آلیاژ میلگرد را بدانیم از بهترین روش جوشکاری ، برش و خم کاری برای آن استفاده می کنیم .معمولا یکی از بهترین گزینه ها برای جلوگیری از هدر رفت میلگرد و یا آسیب به آن خرید میلگرد به میزان لازم با استفاده از جدول لیستوفر میلگرد میباشد. این جدول همراه با نقشه ساختمان بوده و بهترین راهنما برای خرید میلگرد می باشد.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد تشخیص سایز میلگرد، اهمیت آن و روشها و ابزارهای اندازه گیری صحبت کردیم .تشخیص سایز میلگرد امری بسیار مهم میباشد و باعث می شود تا در هر نقطه ساختمان میلگرد مناسب با نقشه ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد .در این صورت استحکام و ایمنی سازه در بهترین حالت ایجاد می‌شود. استفاده از سایز نامناسب میلگرد در نقاط حساس سازه باعث می شود در برابر فشار ها و نیروهای خارجی مقاومت لازم را نداشته باشند و موجب ایجاد خسارت و تخریب سازه میشود.ابزارهای زیادی برای اندازه گیری قطر میلگرد وجود دارد که بهترین و دقیق ترین آنها کولیس میباشد .امیدوارم که تا پایان این مقاله با اهمیت تشخیص سایز می گیرد و روش اندازه گیری آن آشنا شده باشید.

آهن جم یکی از عرضه کنندگان مقاطع فولادی می باشد که روزانه قیمت انواع محصولات همچون قیمت تیرآهن ، قیمت نبشی و قیمت ناودانی و غیره را در سایت خود به صورت لحظه‌ای اعلام می نماید .شما می‌توانید قیمت قیمت محصولات را در فروشگاه اینترنتی آهن جم به آدرس ahanjam.com مشاهده نمایید و در صورت تمایل و خرید با کارشناسان فروش مجموعه تماس بگیرید.

4.7/5 - (3 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد