اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

شابلون میلگرد چیست و چه کاربردی دارد؟

زمان مطالعه : 8 دقیقه
شابلون میلگرد_آهن جم

شابلون میلگرد چیست و چه کاربردی دارد؟ شابلون میلگرد که به آن گیج میلگرد نیز گفته می‌شود از لوازمی است که با استفاده از آن قطر میلگرد را اندازه گیری می نمایند. میلگردها امروز از اساسی‌ترین مقاطع فولادی می باشند که در پروژه های ساختمان سازی به مقدار زیادی مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه دیگر هیچ ساختمانی را نمی یابید که در ساخت آن نیاز به میلگرد نباشد. به همین علت قیمت میلگرد یکی از فاکتورهای تعیین کننده در هزینه های ساختمان سازی میباشد. میلگرد ها علاوه بر اینکه در ساختمان سازی استفاده می شوند کاربرد های مختلف دیگری هم دارند.

میلگرد ها از لحاظ سایزی تنوع زیادی دارند به همین دلیل باید از وسایلی استفاده شود تا سایز آنها مشخص گردد. افرادی که در زمینه آهن آلات و ساختمان سازی مشغول هستند معمولاً به صورت چشمی سایز میلگرد ها را تشخیص می دهند. اما افراد مبتدی و کم سابقه نیاز دارند که برای تشخیص سایز میلگرد از ابزار و روش هایی استفاده کنند. تشخیص اندازه دقیق و سایز میلگرد برای مهندسین ناظر ساختمان اهمیت زیادی دارد. شابلون میلگرد از ابزارهایی است که با استفاده از آن قطر دقیق این محصول مشخص میشود. در ادامه مطلب در مورد کاربرد و ویژگی های این ابزار صحبت می کنیم .تا انتهای این مقاله از آهن جم با ما همراه باشید.

شابلون میلگرد یک قطعه فلزی از جنس فولاد ضدزنگ یا ورق فلزی میباشد که برای اندازه گیری قطر میلگرد مورد استفاده قرار می گیرد. شکل کلی این گیج به صورت نعلی شکل میباشد و میلگردهای آجدار از سایز ۱۲ تا ۲۸ می‌توانند در آن قرار گرفته و اندازه گیری شوند. با استفاده از شابلون میلگرد چشم ها به اندازه های مختلف میلگرد عادت می کنند و به تدریج استفاده از آن منجر به بهبود کنترل چشمی سایز میلگرد ها خواهد شد. شابلون میلگرد از دقت بالایی برخوردار بوده و درصد خطا را کاهش میدهد.

شابلون میلگرد _آهن جم

بهترین قیمت آهن را از بازرگانی آهن جم دریافت کنید.

اهمیت استفاده از شابلون میلگرد

میلگرد ها در سایزهای متفاوتی تولید و به بازار عرضه می شوند. میلگرد از سایز ۸ تا سایز ۳۲ در بازار موجود می باشد. هر کدام از سایزهای میلگرد با توجه به ویژگی ها و میزان استحکام خود باید در نقطه مشخصی از ساختمان استفاده شوند. معمولاً در نقشه ساختمان ها ذکر شده است که در هر نقطه از ساختمان مانند ستون، فونداسیون و یا سقف از چه نوع میلگردی و چه سایزی استفاده شود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  انواع ورق آجدار و کاربرد آنها

در صورتی که میلگرد ها در اندازه های درست در نقاط مختلف سازه به کار گرفته نشوند ممکن است استحکام سازه به خطر بیفتد. مثلاً در نقطه ای که باید از میلگرد ۲۰ استفاده شود از میلگرد ۱۴ یا ۱۶ استفاده کنند. که این باعث میشود استحکام آن قسمت از سازه کمتر شود. در صورتی که لازم است در قسمتی از سازه از میلگرد ۱۶ استفاده شود از میلگرد ۲۰ استفاده کنند که این موضوع نیز باعث به هم ریختگی محاسبات و همچنین افزایش هزینه ساختمان سازی می شود.
شابلون ها در اشکال مختلفی ساخته می شوند و با استفاده از اعدادی که روی آنها نشان داده می شود سایز و قطر آرماتور را مشخص میکنند. شابلون میلگرد را می توانید از ابزار فروشی ها یا فروشگاه های وسایل و ابزار ساختمانی تهیه نمایید.

پیشنهاد مطالعه : تعداد میلگرد در هر ستون

چطور از شابلون میلگرد استفاده کنیم؟

شابلون میلگرد اندازه کوچکی دارد و لبه آن شبیه به دو لبه قیچی یا انبردست میباشد. قسمت ابتدایی لبه های شابلون قطر بیشتری داشته و هرچه به سمت انتها می رود قطر آن کمتر میشود. آرماتورهای سایز بزرگ با قسمت ابتدایی و لبه های شابلون اندازه گیری می شوند .میلگردهای با سایز کمتر توسط قسمت انتهایی شابلون تعیین سایز می شوند. بر لبه شابلون میلگرد اندازه هر قسمت نوشته شده است. به عنوان مثال یک محصول با سایز ۲۸ میلی متر را باید در ابتدای دهانه شابلون قرار داد. و اگر قصد اندازه گیری آرماتوری با سایز ۱۲ میلی متر را دارید باید میلگرد را تا انتهای شابلون فشار دهید تا جایی که داخل شابلون ثابت بماند.

مزایای استفاده از شابلون میلگرد

  • شابلون میلگرد یک قطعه کوچک ورقی مانند می باشد که حمل آن آسان است.
  • نسبت به سایر روشها دقت و کاربرد بیشتری دارد.
  • به صورت حرفه ای و دقیق سایز میلگرد را مشخص می نماید .
  • جنس این ابزار از فولاد بوده و طول عمر بالایی دارد .
  • در صورتی که در نگهداری آن کوشا باشید به هیچ عنوان دچار زنگ زدگی نمی شود.
  • این محصول را به راحتی میتوانید از فروشگاه های یراق آلات تهیه کنید.

روش های اندازه گیری سایز میلگرد

شابلون میلگرد کاربردش اندازه گیری سایز میلگرد میباشد. میلگرد ها به دلیل کاربردهای متنوعی که دارند در سایز، جنس و استحکام های متفاوتی تولید می‌شود. زمانی که چند نوع از این قطعه با سایز های مختلف در کنار هم قرار بگیرند تشخیص سایز هر کدام کار سختی می باشد. اما در هر نقطه از ساختمان باید سایز مورد نظر با توجه به کاربرداش استفاده شود. افراد خبره معمولاً به صورت چشمی سایز را تشخیص میدهند. اما مهندسین تازه کار باید از روش های زیر برای اندازه گیری سایز محصول استفاده نمایند. در ادامه برخی روش های اندازه گیری سایز میلگرد را نام برده ایم:

  • تشخیص چشمی
  • طناب یا ریسمان
  • بند انگشت
  • آچار فرانسه
  • کولیس
  • فرمول محاسبه قطر میلگرد
  • شابلون میلگرد
پیشنهاد مطالعه ⋙  قیمت میلگرد 16

 
تشخیص چشمی : از ساده ترین و ابتدایی ترین روش ها برای تشخیص سایز میلگرد کنترل چشمی می باشد. افرادی که تجربه زیادی در ساختمان سازی یا کار آهن آلات دارند به راحتی با یک نگاه سایز میلگرد را متوجه می شوند. اما اگر در یک کارگاه چندین سایز میلگرد وجود داشته باشد ممکن است این کار کمی سخت تر شود و این روش دقت لازم را نداشته باشد.

ریسمان یا طناب : با استفاده از طناب و ریسمان هم میتوان سایز میلگرد را متوجه شد. البته این روش دقیق نیست و درصد خطای بالایی دارد. برای اندازه گیری سایز میلگرد ، طناب یا ریسمان را به دور میلگرد پیچیده و سپس آن را باز کرده و محیط میلگرد را اندازه میگیریم. سپس قطر میلگرد مشخص می‌شود.

بند انگشت : برخی از مهندسان ناظر با قرار دادن بند انگشت خود روی آماتور سایز آن را تخمین می‌زنند .این روش هم اصولی و دقیق نمی باشد. برای انجام این روش لازم است که از قبل بدانیم میلگردها هر کدام در هر سایز چه اندازه ای از بند انگشت را دارند. مثلاً در برخی از سایزهای این قطعه فولادی مانند سایز ۱۸ و ۲۰ که فقط ۲ میلی متر اختلاف دارند روش بند انگشت دقیق و کاربردی نیست.

آچار فرانسه : آچار فرانسه هم یکی از روش ها برای اندازه گیری سایز میلگرد میباشد. به این صورت که آچار فرانسه را به یک شابلون میلگرد تبدیل می نماییم. میلگرد را با آچار فرانسه اندازه گرفته و سپس آچار را بر اندازه مورد نظر قفل می نماییم. سپس هر میلگردی که با اندازه گرفته شده یکسان باشد سایز آن مشخص است .این روش نیز کاربردی نیست.

کولیس : کولیس از دقیق ترین ابزار هاست که برای تشخیص سایز میلگرد استفاده میشود .با استفاده از کولیس سایز میلگرد ها به دقت زیادی اندازه گیری میشود. با پیچاندن غلاف میتوان فک‌های کولیس را به یکدیگر نزدیک کرده و با قرار دادن قطعه در بین فک ها قطر آن قطعه را اندازه میگیریم .

پیشنهاد مطالعه ⋙  شرایط نگهداری و انبار میلگرد

شابلون میلگرد : شابلون میلگرد از لوازمی است که برای اندازه گیری دقیق قطر آرماتورها استفاده می‌شود. معمولاً مهندسان در ساختمان سازی و یا افراد فعال در حوزه آهن آلات یک شابلون میلگرد همیشه به همراه دارند. جنس شابلون از ورقه‌های نازک کانال کولر می باشد.شابلون به شکل یک قیچی باز است که اندازه های هر سایز از میلگرد در سرتاسر آن قرار گرفته است .میلگرد را در دهانه شابلون قرار می‌دهیم و شابلون طبق اندازه سایز میلگرد را نشان میدهد.

تشخیص سایز میلگرد با کولیس _آهن جم

سخن پایانی

در این مقاله در مورد شابلون میلگرد ،کاربرد ها و روش استفاده از آن صحبت کردیم. همچنین برخی از روش ها برای تشخیص سایز میلگرد را معرفی کردیم. تشخیص سایز میلگرد ها برای افرادی که در ساختمان سازی فعالیت دارند امری بسیار مهم میباشد. میلگرد ها باید طبق نقشه ساختمان و در سایز مورد نظر در نقاط مختلف سازه استفاده شوند .

در صورتی که میلگردها در سایزهای اشتباه به کار گرفته شوند ممکن است علاوه بر هزینه اضافه موجب ضعف و استحکام سازه شوند و در آینده خسارات زیادی را به بار آورند. استفاده از شابلون میلگرد این مشکل را برطرف می نماید. میلگرد به آسانی در دهانه این قطعه کوچک قرار می گیرد و سپس در نقطه ای که ثابت شد سایز آن مشخص می گردد. امیدوارم که تا پایان این مقاله با شابلون میلگرد و نحوه استفاده از آن آشنا شده باشید.

آهن جم عرضه کننده انواع مقاطع فولادی با بهترین قیمت می باشد. همچنین قیمت روز محصولات از جمله قیمت تیرآهن، قیمت نبشی و ناودانی و قیمت سایر محصولات فولادی را به صورت لحظه ای در سایت خود به آدرس ahanjam.com اعلام می نماید. شما می توانید برای دریافت قیمت لحظه‌ای محصولات و همچنین خرید با کارشناسان فروش این مجموعه تماس بگیرید.

سوالات متداول

شابلون میلگرد یا گیج میلگرد یک قطعه فلزی از جنس فولاد ضدزنگ است که کاربرد آن اندازه گیری سایز میلگرد میباشد.

معمولا شابلون های میلگرد از سایز ۱۲ تا ۲۸ را اندازه میگیرند.

شابلون میلگرد خیلی سریع،دقیق و حرفه ای سایز میلگرد را مشخص می کند. حمل آن آسان و طول عمر بالایی دارد و در فروشگاه های ابزار در دسترس است .

با روش های استفاده از طناب ،بند انگشت، آچار فرانسه و کولیس و شابلون میتوان سایز میلگرد را تشخیص داد.

5/5 - (4 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد