اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

تیراهن مناسب برای ساختمان سه طبقه

زمان مطالعه : 7 دقیقه
تیراهن مناسب برای ساختمان سه طبقه

مقاله تیراهن مناسب برای ساختمان سه طبقه شما میتوانید جهت دریافت قیمت انواع میلگرد و تیر آهن از جمله قیمت میلگرد ،قیمت میلگرد ساده ، قیمت میلگرد کلاف آجدار ، قیمت تیرآهن IPE، قیمت تیرآهن لانه زنبوری و قیمت تیرآهن هاش،بر روی لینک های مربوطه کلیک کنید و جدیدترین قیمت میلگرد را در آهن جم دریافت کنید. 
همچنین میتوانید علاوه بر قیمت تیرآهن، قیمت روز آهن شامل  قیمت ورق، قیمت نبشی، قیمت ناودانی، قیمت سپری، قیمت پروفیل، قیمت لوله، قیمت خاموت، قیمت محصولات مفتولی، قیمت شمش و قیمت لوازم سوله را از آهن جم دریافت کنید.‌ جهت دریافت اطلاعات بیشتر، میتوانید با بخش فروش و پشتیبانی آهن جم، با شماره 03133869211 تماس بگیرید.

مقدمه

تیرآهن یکی از پرکاربردترین و اصلی ترین آهن آلاتی است که در ساختمان سازی به کار می رود با این حال از آن جایی که تیرآهن‌ ها انواع مختلفی دارند و هرکدام برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می گیرند؛ آشنایی با انواع آن ها می تواند در استفاده درست از آن ها موثر باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مقاله در خصوص انواع تیرآهن به طور کلی و هم چنین تیرآهن مناسب برای ساختمان سه طبقه به طور خاص صحبت کنیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

تیراهن مناسب برای ساختمان سه طبقه

انواع تیرآهن در ساختمان سازی

به‌طور کلی، تیرآهن از دو بخش بال و جان تشکیل می شود که به بخش اصلی یا میانی آن جان و به لبه‌ آن بال گفته می شود. همان طور که می دانید، کار اصلی تیرآهن در ساختمان، تحمل و انتقال بارهای وارد شده بر ساختمان است. به همین علت، معمولاً دو نوع تیرآهن در صنعت ساختمان‌ سازی مورد استفاده قرار می گیرد؛ تیرآهن هاش و معمولی که هر یک در قسمت ‌های مختلف ساختمان استفاده می ‌شوند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  میلگرد ابرکوه

نکته‌ مهم دیگری که درباره این محصول فولادی وجود دارد، این است که پس از اتمام ساخت سازه هایی که اسکلت فلزی دارند، توسعه‌ ساختمان در مراحل دیگر هم امکان پذیر است.

مورد بعدی این است که در ساخت سازه‌ های فلزی، پروفیل‌ های آهنی نسبت به مقاطع به کار رفته در سازه‌ های بتنی، فضای کمتری اشغال می‌ کنند و از این نظر، مقرون به صرفه تر هستند.

تیرآهن مناسب برای ساختمان سه طبقه

اسکلت های فلزی برای ساخت ساختمان های چند طبقه و بلند، بسیار مناسب هستند به این دلیل که فولاد به کار رفته در آن ها از ماندگاری و استحکام بیشتری است، هم چنین این سازه ها وزن کمتری دارند و در نتیجه باعث کاهش وزن ساختمان می شوند. به منظور ساخت یک ساختمان سه طبقه پس از اجرای مراحل گود برداری، آرماتور بندی، بتن ریزی و صفحه گذاری، وقت اجرای ستون می رسد که برای انجام این کار به تیرآهن نیاز است. به این منظور باید با توجه به ارتفاع ستون، اندازه گیری تیرآهن انجام شود و از تیرآهن های با شمار کمتر برای صفحه گذاری طبقات دوم و سوم استفاده شود تا ضخامت ستون ها و هم چنین سربار مرده ساختمان کاهش یابد.

محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه

به منظور محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه باید ابتدا نوع سازه و ویژگی های آن مورد بررسی قرار بگیرد زیرا یک سازه می تواند به صورت اسکلت فولادی یا بتنی انجام شود، در ادامه به بررسی میزان تیرآهن مورد نیاز برای سازه ای با اسکلت فلزی می پردازیم. همان طور که می دانید، فاکتورهای مختلفی برای محاسبه میزان تیرآهن مصرفی وجود دارد، به عنوان مثال شهر محل ساخت سازه، نوع سقف سازه، تعداد دهانه ها، نوع خاک محل سازه و … .

با در نظر گرفتن این فاکتورها بازه تخمینی گسترده ای میان وزن آهن مصرفی وجود خواهد داشت به صورتی که:

  • وزن تیرآهن مورد استفاده با مهاربند همگرا 40 تا 70 کیلوگرم بر متر مربع
  • وزن تیرآهن مورد استفاده با مهاربند واگرا 45 تا 80 کیلوگرم بر متر مربع
  • وزن تیرآهن مورد استفاده با قاب خمش متوسط 60 تا 100 کیلوگرم بر متر مربع
  • وزن تیرآهن مورد استفاده با قاب خمش ویژه 70 تا 110 کیلوگرم بر متر مربع
  • وزن تیرآهن مورد استفاده در سیستم های دو گانه 60 تا 120 کیلوگرم بر متر مربع
پیشنهاد مطالعه ⋙  هرکیلو سیم آرماتور بندی چقدر است؟

با توجه به مواردی که ذکر شد، میزان آهن آلاتی که با توجه به زیر بنا لازم است، معادل 60 کیلوگرم در هر متر مربع است. البته این عدد تقریبی است و صرفاً به منظور برآورد اولیه مصالح و هزینه می توان به آن استناد کرد، معماری ساختمان و فاصله دهانه از اصلی ترین فاکتورهای موثر در محاسبه میزان تیرآهن مورد نیاز در ساختمان است.

بهترین تیرآهن در ساختمان سازی

تیرآهن ها از نظر ظاهر و هم چنین خصوصیات مکانیکی، انواع مختلفی دارد و انتخاب آن ها معمولاً بر اساس ویژگی ‌هایشان انجام می‌شود.نوع تیرآهن مصرفی در هزینه اسکلت فلزی تاثیر گذار است؟ به همین دلیل پیش از این که به معرفی بهترین تیرآهن در ساختمان سازی بپردازیم، بهتر است به انواع آن اشاره کنیم.

انواع تیرآهن

سه نوع تیرآهن در بازار موجود است که عبارتند از:

 IPE  : تیرآهن های IPE، از نظر ظاهری به حرف «I» انگلیسی شباهت دارند و به آن ها، تیرآهن معمولی نیز گفته می شود. تولید این نوع از تیرآهن ها از استانداردهای روز اروپا پیروی می ‌کند و ضخامت بال آن، ثابت است. در ایران، استفاده از این نوع تیرآهن به منظور ساخت خانه مرسوم است و به همین علت، بال‌ های ابتدایی و انتهایی آن یکسان طراحی می‌ شود.

 INP: این نوع محصول فولادی هم به حرف «I» انگلیسی شبیه است و در ایران توسط کارخانه‌ ذوب آهن اصفهان و بر اساس استاندارد روسیه و چین تولید می‌شود. تفاوت این پروفیل با IPE در ضخامت بال‌های آن ها است؛ در پروفیل  IPE، هرچه فاصله بال از جان بیشتر می شود، ضخامتش کاهش می ‌یابد.

 H یا بال پهن: همان طور که می دانید، تیرآهن به حرف H و یا I انگلیسی شبیه است. وقتی که بال و جان آن با یکدیگر برابر باشد، به آن تیرآهن H یا بال‌ پهن گفته می شود. بدیهی است هر کدام از این 3 مدل تیرآهن، بر اساس استاندار خاصی تولید می ‌شوند که اصلی ترین این استانداردها، استاندارد اروپا است که در ایران نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  میلگرد مناسب رابیتس کاری

این نوع تیرآهن به سه گروه تقسیم بندی می شود:

  • تیرآهن بال‌ پهن سنگین  HEB
  • تیرآهن بال ‌پهن سبک  HEA
  • تیرآهن سنگین  TPB

بهترین تیرآهن در بازار ایران

در این مقاله سعی کردیم تا درباره بهترین سایزهای تیرآهن در ساختمان سازی صحبت کنیم، بهتر است این را هم در نظر داشته باشید که بهترین تیرآهن در ساختمان سازی از نظر نوع تیرآهن IPE ذوب آهن اصفهان است که وزن بالایی دارد و دلیل گران ‌بودن آن هم، همین است.

تیرآهنی که در این کارخانه تولید می شود، از کیفیت مرغوبی برخوردار است و به همین علت میان مصرف ‌کنندگان، طرفداران خاص خود را دارد. لازم به ذکر است که محصولات کارخانه‌ های یزد، آرین، ناب و فایکو از نظر وزنی سبک تر و به همین دلیل ارزان‌ تر هستند.

نماد ESCO  موجود روی بال تیرآهن های اصفهان، به عنوان نشانه‌ اصلی این نوع تیرآهن است و آن را از محصولات سایر کارخانه ‌های تولید کننده تیرآهن متمایز می‌ کند.

نکات مهم در خصوص انتخاب تیرآهن

پیش از انتخاب تیرآهن، حتماً باید با توجه به پروژه‌ مورد نظر، از کارخانه‌ تولید کننده تیرآهن قیمت آن را استعلام بگیرید. به طور کلی، تیرآهن را به صورت وزنی خریداری می کنند ولی شما می توانید آن را به صورت شاخه ای هم خریداری کنید.

پیش از خرید تیرآهن، بهتر است از مسئول فروش مربوطه، پیش‌فاکتور بگیرید و پس از دریافت تیرآهن های مورد نظر، حتماً آن ها را از نظر ظاهر و سایر ویژگی ‌ها مورد بررسی قرار دهید.

در صورتی که تیرآهن های ارسال‌ شده، فاقد علامت یا دچار زنگ ‌زدگی و مواردی از این دست بود، آن ها را مرجوع کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به این پرسش که تیرآهن مناسب برای ساختمان سه طبقه کدام است پاسخ دادیم و گفتیم که به طور کلی تیرآهن، محصولی از جنس فولاد و به شکل H و I انگلیسی است که از دو قسمت جان و بال تشکیل شده است.

امتیاز خود را ثبت کنید

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد