0
ورود و عضویت
×
آهن جم
ورود و عضویت
0

تفاوت میلگرد ساده و آجدار چیست؟

زمان مطالعه : 7 دقیقه
تفاوت میلگرد ساده و آجدار

در این مقاله میخواهیم در مورد تفاوت میلگرد ساده و آجدار صحبت کنیم. اگر در حوزه آهن آلات یا در ساخت و ساز فعالیت داشته باشید قطعاً با میلگرد و انواع آن آشنایی دارید. زیرا که میلگرد یکی از اصلی ترین و پرمصرف ترین مقاطع فولادی می باشد .حجم بالایی از معاملات در بازار به این مقطع ساختمانی و صنعتی تعلق دارد .مصرف زیاد میلگرد در ساختمان سازی و سایر سازه ها باعث شده است که قیمت میلگرد یکی از فاکتورهای تعیین کننده در هزینه های ساخت و ساز باشد. از این رو میلگرد نیز مانند سایر مقاطع فولادی انواع گوناگونی دارد که هر کدام دارای ویژگی ها و کاربرد های خاص خود را دارند.به همین دلیل باید تفاوت های آنها را بشناسیم.میلگرد ها به طور کلی به دو دسته ساده و آجدار تقسیم میشوند. در هنگام خرید میلگرد باید بدانیم که کدام نوع از میلگرد را نیاز داریم، البته عمده مصرف میلگرد در اکثر موارد میلگرد آجدار میباشد و میلگرد های ساده برای مصارف خاص تری لازم میشوند. در ادامه این مقاله تفاوت میگرد ساده و آجدار را بیان میکنیم.

برای دانستن تفاوت میلگرد ساده و آجدار باید بدانیم که دقیقا هر کدام چه شکل و ویژگی هایی دارند. میلگرد ساده یک مقطع فولادی طویل می باشد که سطح مقطع آن گرد است و هیچ برآمدگی یا آجی بر سطح آن وجود ندارد .این میلگردها همانطور که از نامشان پیداست در سطح خود نمایی صاف و صیقلی دارند و هیچ جزئیاتی مانند برآمدگی و آج وجود ندارد. این نوع از میلگرد ها برای افزایش مقاومت کششی بتن و به صورت محدود در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. این میگه طبق استاندارد قدیم روسی با علامت اختصاری A1 شناخته می شود و در حال حاضر نیز اکثراً این میلگرد را با این اسم میشناسند .در استاندارد ملی ایران میلگرد ساده را با علامت S240  معرفی می کنند. میلگرد ساده از لحاظ جنس در انواع آهنی، فولادی، آلومینیومی، استیل و غیره یافت می شود .که رایج ترین آن میلگرد ساده فولادی می باشد. این میلگرد در قطر های متفاوتی بین ۶ تا ۲۰۰ میلیمتر و در طول های ۶ و ۱۲ متر تولید و روانه بازار می گردد که هرکدام کارایی خود را دارند. میلگرد های ساده در مقایسه با سایر میلگردها مقاومت کششی کمتری دارند و به همین علت هم در دسته فولادهای نرم قرار می گیرند .این میلگرد در ساخت بناها، ستون های بتنی، زیر سازی، مقاوم سازی ساختمان ها و جبران ضعف کششی بتن در برابر زمین لرزه استفاده می شود. همچنین به دلیل قابلیت هایی که دارند در برخی از صنایع نیز قابل استفاده هستند. انواع میلگرد آلیاژی نیز شکل ساده هستند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  نوسانات بازار آهن متاثر از معاملات بورس کالا

میلگرد آجدار چیست؟

در ادامه برای درک تفاوت میلگرد ساده و آجدار می خواهیم بدانیم میلگرد آجدار چه ویژگی و قابلیت هایی دارد. میلگرد آجدار یک مقطع فولادی طویل است که در سطح خارجی خود دارای برآمدگی هایی است که آج نامیده می شود. آج هایی که بر سطح میلگرد آجدار وجود دارد انواعی دارند و در شکل های مارپیچ، جناقی و ترکیب این دو هستند که به آن آج مرکب گفته می‌شود. یکی از مهمترین تفاوت میلگرد ساده و آجدار که در ساختمان سازی اهمیت زیادی دارد وجود آج ها می باشد.آج باعث می شود چسبندگی میلگرد ها به  بتن افزایش پیدا کند. وظیفه اصلی این میلگردها افزایش استحکام و مقاومت بتن می باشد. میلگردهای آجدار به دو صورت شاخه و میلگرد کلاف و در سایزهای بین ۵.۵ تا ۴۰ میلی متر تولید می شود .

میلگردهای آجدار طبق استاندارد روسی انواع و گرید هایی دارند که به میلگرد A2 و A3و A4  تقسیم می شوند. تفاوت این میلگردها در این است که میلگرد A2 دارای آج های کمتری می باشد اما با افزایش شماره تا A4 میزان آنها افزایش پیدا میکند. از تفاوت دیگر این گرید های میلگرد آجدار درصد کربن، میزان سختی و قابلیت خم پذیری آنها می باشد. میلگردهای آجدار عمدتاً در ساختمان سازی استفاده می شوند و محصولاتی همچون خاموت،میلگرد سنجاقی ،رکابی و زیگزاگ از آنها تولید می‌شود که این محصولات در مراحل مختلف مسلح کردن بتن کاربرد دارند. همچنین در سقف و ستون ها و آرماتور بندی میلگرد عضو اصلی میباشد.

مقدار میلگرد هم در هر عضوی از سازه به ابعاد و فشار های وارده به آن بستگی دارد.هرچه سازه بزرگ تر باشد به مقدار میلگرد بیشتر نیاز است .مثلا مقدار میلگرد در فونداسین،ستون ها یا دیوار یک ساختمان پنج طبقه بیشتر از یک ساختمان یک طبقه میباشد. برای کسب اطلاعات در این زمینه مقاله تعداد میلگرد در هر ستون را مطالعه کنید.

پیشنهاد مطالعه ⋙  اتصال میلگرد به روش کوپلر چیست

بهترین قیمت آهن و قیمت تیرآهن در بازار را از آهن جم دریافت کنید.

تفاوت میلگرد ساده و آجدار

تفاوت میلگرد ساده و آجدار

همانطور که می‌دانیم میلگرد یکی از پرمصرف ترین مقاطع فولادی در ساختمان سازی می باشد که در دو نوع ساده و آجدار وجود دارد. حال باید بدانیم که تفاوت این دو نوع میگرد چیست؟

تفاوت از نظر ابعاد

میلگرد ساده و آجدار در سایز های تولید شده متفاوت هستند. میلگردهای ساده در ابعاد ۵.۵تا ۲۰ میلی متر تولید می‌شوند و میلگردهای آجدار در ابعاد ۵.۵ تا ۴۰ میلیمتر تولید و به بازار عرضه می شوند. قیمت میلگرد در سایزهای مختلف نیز متفاوت است و هر میلگرد با هر سایزی قیمت جداگانه‌ای دارد. یک سری از سایزهای میلگرد که پر مصرف تر هستند همیشه قیمت بالاتری دارند. مثلاً قیمت میلگرد ۱۴ و قیمت میلگرد ۱۶ از سایر سایزها بیشتر میباشد.

تفاوت از نظر کاربرد

میلگرد ساده و آجدار هرکدام با توجه به ویژگی ها و قابلیت هایی که دارند کاربردهای متفاوت زیادی هم دارند. میلگردهای ساده بیشتر در موارد صنعتی به کار می روند و در کل کم مصرف تر هستند و قیمت میلگرد ساده نیز با قیمت میلگردهای آجدار متفاوت است. میلگردهای آجدار بیشتر در ساختمان سازی کاربرد دارند به عنوان مثال از میلگرد های سادا برای ساخت خاموت، میلگرد زیگزاگ ،انواع پیچ و مهره ای و برخی از اتصالات صنعتی استفاده می شود. همچنین این نوع میلگرد در آهنگری و جوشکاری کاربرد دارد. زیرا که برش و خم کردن آن به دلیل انعطاف پذیری اش نسبت به سایر میلگردها آسان تر است. از میلگرد های ساده به عنوان دور پیچ در آرماتور بندی و به عنوان میلگرد حرارتی در سقف های تیرچه بلوک نیز استفاده می‌شود. استفاده از میلگرد های ساده در سازه های سنگین توصیه نمی شود.
میلگردهای آجدار در ساختمان سازی بسیار رایج هستند و از جمله کاربردهای این نوع میلگرد در بتن ریزی دیوارها ،افزایش مقاومت بتن ،تقویت فونداسیون، افزایش نیروی برشی و بتن ریزی کف سازه می باشد. میلگرد های A4 بیشترین میزان آج را دارند و برای ساخت اسکلت فلزی و تیرچه بتنی به کار میروند. میلگردهای آجدار از مقاومت و شکنندگی بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل مانند میلگرد های ساده قابلیت جوش کاری و خم شدن کمی دارند. به همین دلیل از میلگردهای آجدار در صنعت و جوشکاری استفاده نمی شود. میلگردهای آجدار همچنین به علت اینکه از فولاد حرارت دیده ساخته می شوند در برابر زنگ زدگی مقاوم هستند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  تفاوت میلگرد و آرماتور و کاربرد آنها

تفاوت از نظر شکل ظاهری

یکی از تفاوت میلگرد ساده و آجدار درشکل ظاهری آنهاست.میلگرد های ساده در سطح خود صاف و صیقلی هستند و هیچ گونه برآمدگی در سطح آنها وجود ندارد .اما میلگردهای آجدار بر سطح خود برآمدگی هایی دارند که این آج ها به شکل های مارپیچ ،جناقی و مرکب میباشند وتحت عناوین آج مارپیچ A2 ,آج جناقی A3 , و آج مرکب A4 طبقه بندی میشوند. این آج ها باعث می شوند که میلگرد ها در بتن اتصال بیشتری داشته باشند و از این رو ترکیب بتن و میلگردهای آجدار باعث ایجاد سازه‌ای بسیار مقاوم تر میشود.

انواع میلگرد

آهن جم_www.ahanjam.com

سوالات متداول

میلگرد در دو نوع آجدار و ساده میباشد.میلگرد های آجدار گرید های متفاوتی دارند.

قیمت انواع میلگرد به عوامل زیادی بستگی دارد اما به طور کلی میلگرد های ساده قیمت بالاتری دارند.

انواع میلگرد ساده و آجدار در همه سایز ها عرضه میگردد.

5/5 - (6 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد