اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

آزمایش میلگرد چیست؟ 6 روش تست میلگرد

زمان مطالعه : 9 دقیقه
آزمایش میلگرد _آهن جم

آزمایش میلگرد به چه روش هایی انجام می شود و هدف از انجام آن چیست؟

تست میلگرد یا آزمایش میلگرد با هدف بررسی ویژگی های میلگرد و تطابق آن با استاندارد های تولید ملی و جهانی انجام میشود.

میلگرد ها در ساختمان سازی کاربرد های فراوانی دارند و در نقاط مختلف سازه به منظور افزایش استحکام و مقاومت استفاده می شوند. به همین منظور با آزمایش میلگرد کیفیت میلگرد ها و ویژگی های آنها سنجیده می شود تا مشخص گردد که میلگردها مطابق با استانداردهای تولید دارای ویژگی ها و استحکام مناسب هستند. روشهای آزمایش میلگرد متفاوت می باشد و بر اساس نحوه انجام به دسته هایی تقسیم می گردد .

میلگرد ها برای به کارگیری در نقاط مختلف ساختمان باید کیفیت و ویژگی های خاصی را دارا باشند. از طرفی قیمت روز میلگرد با توجه به ویژگی ها متفاوت میباشد. به همین دلیل در هنگام خرید میلگرد باید در این باره اطلاعات کافی داشته باشید .در ادامه این مقاله از آهن جم در مورد انواع روش تست میلگرد و تفسیر آزمایش کشش میلگرد صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

به طور کلی میلگرد ها برای افزایش استحکام کششی و جبران ضعف بتن استفاده می شوند .همچنین به یکپارچگی سازه و جلوگیری از ترک بتن کمک می کنند. آزمایش میلگرد باعث می شود کیفیت و ویژگی های میلگرد مورد نظر به طور دقیق مشخص گردد.آزمایش میلگرد به روشهای متفاوتی انجام می شود که این روش ها با توجه به نحوه انجام به دسته بندی های متفاوتی تقسیم می شوند. آزمایش های میلگرد به دو دسته مخرب و غیر مخرب تقسیم می شوند.

آزمایش مخرب : منظور تست هایی است که برای بررسی ویژگی های میلگرد انجام می‌شود و تست قطعه تا مرحله شکست و تخریب آن ادامه پیدا می‌کند. به این آزمایش ها تست مخرب گفته می شود .موارد زیر جزء آزمایش های مخرب هستند.

  • آزمایش کشش میلگرد
  • آزمایش خستگی میلگرد
  • آزمایش خمش میلگرد
  • آزمایش خمش مجدد

آزمایش های غیرمخرب : تست غیر مخرب برای مشخص شدن ویژگی ها و خواص میلگرد ها انجام میشود . نحوه انجام این آزمایش به شکلی است که قطعه نمونه در حین تست دچار آسیب و تخریب نمیشود از این رو به آنها غیر مخرب میگویند. از جمله این آزمون‌ها موارد زیر میباشد.

  • آزمون سنجش ابعاد میلگرد
  • آزمون میلگرد زنگ زده
  • آزمایش ترکیبات شیمیایی 
پیشنهاد مطالعه ⋙  تقویت تیرآهن
روش های آزمایش میلگرد -تست کشش میلگرد _آهن جم

تست کشش میلگرد

یکی از متداول ترین روش های آزمایش میلگرد تست کشش میلگرد می باشد. زیرا مقاومت کششی میلگرد از ویژگی های بسیار مهم آن است. در این آزمایش هیچ تغییری در مواد و هندسه میلگرد اتفاق نمی افتد و فقط از طول میلگرد برای تعیین استحکام و میزان مقاومت کششی آن استفاده میشود.

تست کشش میلگرد مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره ۱-۸۱۰۳ و استاندارد astm انجام میشود. برای انجام تست کشش میلگرد فواصل مساوی روی طول قطعه میلگرد مورد نظر مشخص گردیده و نشانه گذاری می شود. معمولاً فاصله میان نشانه گذاری ها حدود ۵، ۱۰ یا ۲۰ میلی متر با توجه به قطر میلگرد انتخاب میشود. همچنین باید سطح مقطع اسمی میلگرد برای تعیین ویژگی های کششی آن در محاسبات در نظر گرفته شود .

تست کشش میلگرد توسط دستگاه های هیدرولیکی و مکانیکی انجام می شود .مقاومت کششی میلگرد طی این آزمایش مشخص می گردد .مقاومت کششی میلگرد مقاومت نهایی است که میلگرد در این آزمایش تا زمان تخریب و جدا شدن تحمل می کند.

تست خمش میلگرد

تست خمش میلگرد

 از دیگر روش های آزمایش میلگرد که از نوع مخرب میباشد تست خمش سرد و خمش مجدد میباشد .تست خمش نیز مطابق با استاندارد ملی ایران بر روی نمونه هایی با طول ۲۵۰ میلی متر و بالاتر انجام می شود .هیچ گونه عملیات مکانیکی از جمله تراشکاری نباید روی نمونه های آزمایش انجام شده باشد و میلگردهای نمونه باید مستقیم از خط تولید خارج شده باشند.

آزمون خمش معمولاً در دمای بین ۱۰ تا ۳۵ درجه سلسیوس انجام میشود. برای انجام آزمون خمش میلگرد در دمای پایین بهتر است انحراف از دمای توافق شده حدود دو درجه باشد.قطعه نمونه باید به مدت زمان کافی در محیط مناسب قرار گرفته باشد تا تمام قسمت های آن به دمای مورد نظر رسیده باشد .

در این آزمایش قطعه میلگرد را به اندازه ۹۰ درجه خم می کنند. سپس در صورتی که میلگرد دچار ترک و شکستگی نشود می توان گفت کیفیت و ویژگی های لازم را دارد.پس از خم شدن میلگرد ها در آزمون خمش باید هیچ گونه ترک خوردگی در قسمت خارجی خم مشاهده نشود.

قیمت آهن امروز و قیمت روز تیرآهن را از بازرگانی آهن جم دریافت کنید.

تست خمش مجدد

یکی دیگر از انواع تست خم برای آزمایش میلگرد تست خمش مجدد میباشد که برای بررسی میزان فرسودگی میلگردهای خم شده استفاده میشود .در این آزمایش نمونه های آزمون ک شبیه نمونه های آزمایش خمش سرد هستند به میزان ۹۰ درجه و با دمای محیط خم می شوند. سپس دمای این میلگردها به مدت نیم ساعت به اندازه ۱۰۰ درجه سلسیوس افزایش پیدا میکند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  کاربردهای تیرآهن

پس از آن نمونه دوباره در محیط قرار گرفته تا سرد شود و تمام نقاط آن به دمای محیط برسد .سپس با نیروی پیوسته و یکنواخت خم میلگرد را به اندازه ۲۰ درجه بر می‌گردانند .در این آزمایش باید زاویه خم قبل از گرم سازی حداقل ۹۰ درجه و زاویه خم مجدد در جهت مخالف خم اول حداقل ۲۰ درجه باشد.

تست خستگی میلگرد

تست خستگی میلگرد هم برای سنجش میزان استحکام میلگردهای فرو برده شده در بتن مورد استفاده قرار می گیرد .زمانی که یک قطعه میلگرد در تست کشش دچار شکستگی می‌شود باید تنش وارد شده که موجب شکست شده است مشخص گردد. تست خستگی باید مطابق با استاندارد ملی ایران انجام شود .

در آزمایش خستگی میلگرد قطعه نمونه تحت اعمال نیروی کشش محور قرار میگیرد. این نیرو در محدوده الاستیک به شکل متناوب و با موج سینوسی تغییر می کند. آزمون خستگی تا زمانی که نمونه خراب شود ادامه پیدا می‌کند. در تست خستگی میلگرد قطعه نمونه باید به صورتی در دستگاه قرار گیرد که فقط نیروی محوری به آن منتقل شود. قطعه نمونه نباید دمای بیشتر از ۴۰ درجه داشته باشد و دمای آزمایشگاه هم باید بین ۱۰ تا ۳۵ درجه باشد.

میلگرد به شکل های مختلفی در نقاط مختلف ساختمان استفاده میشود.در هر نقطه کاربرد و فشار های وارده شده به میلگرد متفاوت است. برای اینکه بدانیم هر متر مربع چقدر میلگرد لازم دارد باید میزان مقاومت میلگرد ،فشار های ورده به آن قسمت و میزان مقاومت لازم را بسنجیم.

آزمایش سنجش ابعاد میلگرد

این آزمایش جزو تست های غیر مخرب میلگرد می باشد که مطابق با استاندارد ملی ایران که استاندارد ۳۱ ۳۲ میباشد انجام میشود .در این آزمایش قطر،سایز و طول میلگرد ها بررسی و مشخص میشود.

تست میلگرد زنگ زده

آزمایش میلگرد زنگ زده یکی دیگر از آزمایش های مهم می باشد. در صورتی که میلگردی دچار زنگ زدگی و پوسیدگی شده باشد قابل استفاده در بتن نیست. در نهایت استحکام کلی سازه را به خطر می‌اندازد.از بین بردن زنگ زدگی هم کیفیت اولیه میلگرد را باز نمیگرداند.

استاندارد های تست میلگرد

برای آزمایش میلگرد انواع استانداردهای ملی ایران و استانداردهای جهانی استفاده می‌شوند. پس از آزمایش میلگرد نتایج آن با استانداردهای ملی و جهانی تطابق داده می‌شود و میزان کیفیت و ویژگی های میلگرد سنجیده می شود.تمامی میلگرد های عرضه شده توسط کارخانه ها باید مطابق استاندارد ها باشند .خرید میلگرد از بورس یا بنگاه های معتبر تضمین کیفیت و استاندراد بیشتری دارد. استاندارد های زیر برای آزمایش میلگرد استفاده می‌شوند.

استاندارد ملی ایران : طبق استاندارد ملی ایران و مقررات ملی ساختمان برای تشخیص کیفیت میلگرد باید نمونه برداری از میلگرد ها به شکلی باشد که هر سری نمونه ۵ قطعه میلگرد با طول بین ۶۰ سانتی متر تا یک متر باشد. نتایج آزمایش میلگرد باید با استفاده از استانداردهای زیر که در جدول نام برده ایم تطابق داده شود.
در نهایت فردی که در این کار مهارت دارد و با مباحث ساختمان سازی و نیازهای آنها آشناست باید به تفسیر نتایج آزمایش میلگرد بپردازد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  چدن چیست | انواع چدن وکاربرد آنها +مزایا ومعایب

استاندارد های بین المللی آزمایش میلگرد: در کنار استانداردهای ملی بسیاری از استانداردهای بین المللی نیز برای آزمایش میلگرد وجود دارند. در این روش ها میلگرد ها در شرایط شبیه سازی شده در ساخت یک سازه مورد استفاده قرار میگیرند و میزان مقاومت آنها سنجیده می شود. بر اساس مشخصات astm  نیروی شکست و مقاومت نهایی برای میلگرد های مختلف می تواند از حدود ۵۰ تا ۶۰۰ کیلو نیوتن  بیشتر باشد. برخی از رایج ترین استانداردهای جهانی که خواص مکانیکی و الزامات تست میلگرد را مشخص میکند موارد زیر می باشند.

استاندارد تست کشش میلگرد

چه کسی باید تفسیر نتایج آزمایش میلگرد را انجام دهد ؟

تفسیر نتایج آزمایش میلگرد نیاز به دانش ساختمان سازی دارد .فردی که می‌خواهد نتایج آزمایش را تفسیر کند باید به مباحث ساختمان سازی و سایر ویژگی های لازم برای میلگردها آگاه باشد. تنها مهندس عمران پروژه صلاحیت دارد که نتایج آزمایش میلگرد را تفسیر کند .

تفسیر اشتباه این نتایج می تواند کل پروژه را با مشکلات زیادی مواجه کند .تفسیر نتایج آزمایش میلگرد با استفاده از برخی  نرم افزارها هم انجام میشود که در آن ها میزان مقاومت و کلیه نتایج با استانداردهای لازم مطابقت داده میشود.

آزمایش میلگرد باید روی چند نمونه انجام شود؟

برای اینکه نتایج یک آزمایش میلگرد پذیرفته شود باید آزمایش و تست های لازم روی چندین قطعه انجام شود. طبق ضوابط پذیرش آزمایش میلگرد باید نمونه ها به تعدادی باشند که بتوانند نتایج آزمایش را برای کل میلگرد های مصرفی در فونداسیون ساختمان به کار برد.

در انجام آزمایش میلگرد و انتخاب نمونه نکات زیر  رعایت شود. طبیعتاً در هر سازه از گرید های مختلف میلگرد استفاده میشود .برای آزمایش میلگرد باید از هر گرید حداقل یک نمونه برای تست میلگرد انتخاب شود .

همچنین در یک سازه از سایزهای مختلف میلگرد استفاده می شود. به همین دلیل باید برای آزمایش میلگرد از تمامی سایزهای استفاده شده نمونه انتخاب شود.
طبق ضوابط پذیرش آزمایش میلگرد باید به ازای هر ۵۰ تن میلگرد مصرفی در یک سازه یک نمونه میلگرد برای انجام آزمایش انتخاب شود.
طبق مقررات ملی ساختمان مبحث نهم برای هر گرید میلگرد مشخصات زیر الزامی است.

میلگرد گالوانیزه _آهن جم

 

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

5/5 - (1 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد