اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

کاربرد ورق در خودروسازی چیست؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه
کاربرد ورق در خودروسازی

کاربرد ورق در خودروسازی چیست؟در ساخت انواع خودروهایی که در اطراف خود میبینیم از انواع ورق های فولادی استفاده شده است .ورق های فولادی به دلیل نقطه مقاومت بالا و همچنین قیمت مناسبی که دارند برای استفاده در ساخت وسایل نقلیه مناسب می باشند. انواع ورق ها در صنایع مختلفی کاربرد دارند. یکی از متقاضیان عمده ورق های فولادی در سراسر دنیا صنعت خودروسازی به شمار می رود .فولاد و سایر مقاطع تولید شده از آن بیشتر در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورق های فولادی نیز به دلیل قابلیت شکل پذیری و فرم دهی مناسبی که دارند برای ساخت خودروها استفاده می شوند.

علاوه بر ورق های فولادی از دیگر ورق های فلزی مانند ورق آلومینیوم،ورق تیتانیوم و ورق منیزیم هم در خودرو سازی استفاده میشود.قیمت آهن و قیمت ورق فولادی در هزینه های ساخت یک خودرو لحاظ می گردند. در ادامه این مقاله از دانشنامه آهن جم به معرفی انواع ورق ها و گرید های مختلف ورق که در صنعت خودرو سازی مورد استفاده قرار می گیرند می پردازیم و همچنین کاربرد ورق در خودروسازی را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

کاربرد ورق در خودروسازی بیشتر برای ساخت بدنه خودروها می باشد. در فرایند ساخت خودرو ورق‌ها طی عملیات برش ، شکل دهی و جوشکاری به شکل قطعات مناسب برای بدنه خودرو در می آیند. از ورق سیاه برای ساخت بدنه و بخش های زیر خودرو، شاسی و از ورق ضد زنگ یا ورق گالوانیزه برای بدنه ،اگزوز ،موتور، سقف و موارد مشابه استفاده می شود. در ساخت خودروهای سنگین مانند لودر و بلدوزر هم انواع ورق فولادی کاربرد دارند.

کاربرد ورق

دلایل استفاده از ورق در خودروسازی

 کاربرد ورق در خودروسازی به دلیل برخی از ویژگی‌های انواع ورق ها می باشد که در ادامه به دلایل کاربرد ورق در خودروسازی می پردازیم.

استحکام و دوام بالا

یکی از مهمترین ویژگی های ورق که منجر به کاربرد ورق در خودرو سازی میشود دوام و استحکام بالای ورق ها می باشد. با دوام بودن و استحکام زیاد در هر صنعتی و هر محصولی مزیت های زیادی را به دنبال دارد. فولاد در برابر ضربه ها مقاومت بسیار خوبی دارد و به همین دلیل در ساخت خودروها استفاده می گردد تا ایمنی آنها افزایش پیدا کند .همچنین ورق ها طول عمر زیادی دارند که باعث میشود دوام و عمر وسایل نقلیه هم افزایش پیدا کند و هزینه های جانبی و مازاد برای خریداران کمتر شود.

سازگاری با محیط زیست

خودروها پس از طی عمر مفید خود دیگر قابل استفاده نیستند به همین دلیل نیاز است که قطعات آنها قابل بازیافت باشد .انواع ورق هایی که در ساخت وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرند از جمله ورق های فولادی محصولات قابل بازیافت هستند و سازگار با محیط زیست می باشند. بازیافت فلزات خواص مکانیکی آنها را تغییر نمیدهد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  میلگرد سنجاقی چیست؟انواع و کاربردهای آن

امنیت بالا با ورق های فولادی

یکی از علل کاربرد ورق در خودروسازی سختی و استحکام بالا و خواص مکانیکی ورق ها میباشد. همه این خواص در نهایت منجر به افزایش امنیت وسیله نقلیه می شوند .ورق ها می توانند انرژی و فشار زیادی را به خود جذب کند و از ورود خسارت به جان و سلامتی سرنشینان تا حدود زیادی جلوگیری کنند.

قابلیت تعمیر و انعطاف پذیری ورق ها

همانطور که میدانیم ورق ها فلزاتی مسطح هستند که ضخامت کمی دارند. از این رو انعطاف پذیری و شکل پذیری خوبی هم دارند. این خصوصیت به طراحان و تولیدکنندگان خودرو کمک می کند تا برای تولید تمام قسمت های خودرو عملیات فرم دهی و تغییر شکل را به راحتی انجام دهند و محدودیتی در ایجاد اشکال نداشته باشند. همچنین این ویژگی باعث میشود تا تعمیر و بازسازی بدنه خودرو امکان پذیر باشد. بسیاری از خودروهایی که بدنه آنها در تصادف تغییر شکل پیدا کرده است با عملیات صافکاری تعمیر میشوند.

ورق خودرو چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

ورق خودرو باید جنس و آلیاژی مناسب داشته باشد .نوع ورق می‌تواند با توجه به نوع خودرویی که میخواهد تولید شود انتخاب گردد .ورق خودرو باید استحکام و مقاومت عالی داشته باشد تا در برابر حوادث ،خسارات جانی و مالی را به حداقل برساند .ورق خودرو در عین حال که مقاومت بالایی دارد باید ضخامت کم و وزن پایینی داشته باشد .

ورق های ضخیم و سنگین قابلیت استفاده در خورد سازی را ندارند .زیرا باعث می‌شوند وزن ماشین سنگین شده که برای قدرت موتور مناسب نیست و همچنین بُعد حجمی را کاهش می‌دهند. نوع خودرو هم در انتخاب نوع ورق تاثیر زیادی دارد .مثلا برای خودروهای باربر یا خودروهای نظامی که احتمال آسیب و سایش بدنه آنها وجود دارد بهتر است از ورق های مقاوم تر و ضخیم تر استفاده شود .ورق های شکل دار مانند ورق کرکره یا ورق دامپا مناسب خودرو سازی نیستند. در حال حاضر برای ساخت خودرو ها بیشتر از ورق های ck45 ، ورق آلیاژ ۳۰۴ و ورق هاردوکس استفاده میشود،این ورق ها مقاومت بالایی دارند و ضد سایش هستند.

ورق خودرو سازی _آهن جم

انواع ورق هایی که در خودروسازی استفاده می شود

کاربرد ورق در خودرو سازی بسیار زیاد می باشد و در نقاط مختلف خودرو از جمله شاسی، ترمز، چرخ ، سقف ، ستون ،موتور، صفحات بدنه و سیستم اگزوز از ورق ها استفاده می شود. با توجه به کاربردهای متنوع باید از ورق های متنوع نیز در هر قسمت با توجه به ویژگی های مورد نیاز استفاده شود .در ادامه انواع ورق های مورد استفاده در خودرو سازی را معرفی کرده ایم .

ورق ضد زنگ

یکی از ورق هایی که کاربرد در صنعت خودروسازی دارد ورق فولاد ضد زنگ می باشد. در آلیاژ فولاد ضد زنگ از کروم استفاده می شود. استفاده از این عنصر باعث میشود ورق در مقابل اکسید شدن و رطوبت و خوردگی مقاومت زیادی را از خود نشان دهد .ورق ضد زنگ دوام بسیار بالایی دارد و سبک می باشد . مقاومت آن در برابر رطوبت و خوردگی مهم ترین ویژگی آن است. یکی از ورق های ضد زنگ ورق استنلس استیل می باشد که به دلیل ظاهر براق و زیبا در قسمت های بدنه خودرو مصرف میشود. ورق استیل ۳۰۴ هم از ورق های زنگ نزن با سطح صاف و صیقلی است که در قسمت های مختلف خودرو ها کاربرد دارد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  عرضه میلگرد در بورس کالا

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه هم در خودرو سازی مورد استفاده قرار می گیرد. ورق گالوانیزه در اصل همان ورق های فولادی هستند که طی نورد گرم و نورد سرد تولید می‌شوند. تفاوت نورد گرم و سرد در دمای ورق ها حین انجام این فرآیند می باشد .سپس ورق های فولادی طی فرایند گالوانیزاسیون به ورق گالوانیزه تبدیل می شوند .ورق گالوانیزه یک لایه روی بر سطح خود دارد که باعث می شود در برابر رطوبت و خوردگی مقاوم باشد. از ورق های گالوانیزه با ضخامت بین ۰.۴ تا ۲ میلی متر در ساخت خودروها استفاده می شود. انواع ورق گالوانیزه به دو روش گالوانیزه گرم و الکترو گالوانیز تولید می‌شوند و هر دوی آنها در خودرو سازی کاربرد دارند. ورق های الکترو گالوانیزه به دلیل دقت بالا در کنترل ضخامت روی ، ورق های یکدست ، صاف و براق هستند که رنگ آمیزی روی آنها راحت تر است. به همین دلیل در موارد خاص تری همچون بدنه خودرو مورد استفاده قرار می گیرند .برای ساخت درب خودرو، گلگیر، کاپوت یا مخازن گاز خودرو هم می توان از آنها استفاده کرد .برای آشنایی بیشتر با ورق گالوانیزه مقاله زیر را مطالعه نمایید .

ورق روغنی

ورق روغنی به ورق های گفته می‌شود که طی فرایند نورد سرد تولید می شوند. عمده کاربرد ورق روغنی در ساخت بدنه خودرو می باشد .ورق روغنی یا ورق سرد رنگپذیری مناسبی دارد. ورق روغنی با ضخامت ۰.۳ تا ۳ میلی متر و در طول یک تا یک و نیم میلی متر برای ساخت بدنه خودرو مصرف میشود. این ورق برای ساخت لوله اگزوز و دیگر قطعات مختلف خودرو هم کاربرد دارد.

ورق آلومینیوم

یکی از پرمصرف ترین ورق ها در صنعت خودروسازی ورق آلومینیوم میباشد .علت استفاده گسترده از ورق آلومینیوم در خودروسازی در درجه اول انعطاف پذیری و ماهیت سبک آن می باشد و در مرحله بعد قیمت مناسب آن می باشد. از ورق های آلومینیومی گاهی اوقات در بدنه خودرو هم استفاده می باشد. البته بدنه خودروی آلومینیومی محدود به وسایل نقلیه لوکس می باشد.

کاربرد ورق در خودروسازی

انواع گرید ورق در خودروسازی

کاربرد ورق در خودروسازی بسیار گسترده است. علاوه بر استفاده از ورق با جنس های متفاوت برخی از آلیاژ های مختلف و گرید های ورق وجود دارند که در تولید قطعات خودرو مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم .آلیاژ یعنی ترکیب چندین فلز که شما میتوانید برای آشنایی بیشتر مقاله آلیاژ چیست را مطالعه کنید.

پیشنهاد مطالعه ⋙  شابلون میلگرد چیست و چه کاربردی دارد؟

ورق ها ‏ A36

ورق فولادی A36 نوعی ورق آلیاژی است که به روش نورد گرم تولید می شود و در ساخت بدنه خودرو کاربرد دارد. برای ساخت مخازن و استفاده در صنایع دریایی و صنایع نفت و گاز هم از این ورق استفاده می شود .ورق های A36 موجود در بازار ایران بیشتر وارداتی و تولید کشورهای روسیه ، چین و کره می باشند.

ورقه C 1010

این ورق از ورق های کم کربن است و در ساخت بدنه خودرو استفاده میشود .این ورق قابلیت ماشینکاری، انعطاف پذیری بالا و جوش پذیری مناسبی دارد و به دو روش نورد گرم و نورد سرد تولید میشود.

ورقDP

از جدیدترین ورق هایی که برای ساخت بدنه خودرو استفاده می شود ورق DP است. این ورق سختی، استحکام و کیفیت بالایی دارد. ترکیبات شیمیایی و حرارتی انجام شده برای تولید این محصول باعث شده که ساختار آن دو فاز فریت و مارتنزیت داشته باشد. مارتنزیت سختی و استحکام بالایی داشته و از جدیدترین متریال ها برای ساخت خودرو می باشد.

ورق فولادیTRIP

این ورق انعطاف پذیری و قابلیت فرم دهی بالایی دارد به همین دلیل برای ساخت بدنه خودرو استفاده می شود. استحکام این ورق در برابر ضربه مناسب است.

ضخامت ورق بدنه خودرو

کاربرد ورق در خودروسازی بسیار گسترده می باشد اما از همه ضخامت های ورق نمی توان برای ساخت قطعات خودرو استفاده کرد .ورق ها در ضخامت های متفاوتی تولید می‌شوند. اما ورق های نازک که ضخامت کمتری دارند بیشتر برای ساخت خودروها استفاده می‌شوند. هرچه ضخامت ورق بیشتر باشد قابلیت شکل پذیری آن کمتر میشود .همچنین برای تولید خودرو کنترل وزن آن بسیار مورد اهمیت است و هرچه ورق ها ضخیم تر باشند وزن بیشتری دارند. برای انتخاب ورق مناسب در خودروسازی ضخامت کم ،وزن کم و مقاومت و دوام بالا ملاک قرار می گیرد. بیشتر ورق هایی که در خودرو سازی استفاده می شوند حدود ۰.۴ تا ۲ میلی متر ضخامت دارند.

سخن پایانی

 در این مقاله در مورد کاربرد ورق در خودروسازی و انواع ورق هایی که در ساخت خودرو مورد استفاده قرار می گیرند صحبت کردیم . ورق های فولادی بسیار سخت و محکم هستند و نسبت به وزن خود استحکام بالایی دارند. تمام ویژگی هایی که ذکر شد باعث می شود ورق ها محصول مناسبی برای ساخت بدنه خودروها باشند.قیمت انواع ورق های فولادی در گرید و سایز های متفاوت تولید تمامی کارخانجات داخلی و قیمت ورق گالوانیزه توسط بازرگانی آهن جم اعلام می شود .همچنین قیمت سایر مقاطع فولادی همچون قیمت میلگرد ۱۶ ، قیمت میلگرد ۱۴ و قیمت نبشی و قیمت تیرآهن و قیمت میلگرد نیز روزانه اعلام میشود .مشتریان گرامی روزانه می توانند قیمت انواع ورق را از کارشناسان فروش آهن جم دریافت نموده و در صورت تمایل اقدام به خرید نمایند.

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

5/5 - (2 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد