اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

انواع ورق گالوانیزه و موارد مصرف آن

زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع ورق گالوانیزه

آیا می دانید انواع ورق گالوانیزه چه شکلی دارند و چگونه تولید می شوند؟ در این مقاله از آهن جم می خواهیم بدانیم که ورق گالوانیزه چیست و چه کاربردهایی دارد و انواع ورق گالوانیزه کدام ورق ها هستند؟ همچنین شما می توانید قیمت ورق، قیمت ورق گالوانیزه و قیمت آهن را در سایت آهن جم مشاهده کنید و در صورت تمایل به خرید با کارشناسان فروش مجموعه تماس بگیرید.

انواع ورق گالوانیزه به علت مقاومت در برابر خوردگی مورد توجه اکثر صنعتگران و فعالین حوزه های عمرانی و صنعتی قرار گرفته است. این محصول به دلیل پوششی که از جنس روی دارد و فرایند گالوانیزاسیون که در کارخانه های فولادی روی آن انجام می شود تغییرات قیمت روزانه و لحظه ای را دارد.

انواع ورق گالوانیزه در بازار تقاضای بسیار بالایی دارد .زیرا در مقابل رطوبت و خوردگی مقاومت خوبی داشته و برای استفاده در مکان های مرطوب مناسب است.برای آشنایی با انواع ورق گالوانیزه در ادامه مطلب با ما همراه باشید .

ورق گالوانیزه نوعی از ورق های فولادی است که به وسیله عنصر روی و از طریق فرایند گالوانیزاسیون پوشش داده شده است. یعنی یک لایه فلز روی بر سطح این ورق وجود دارد. این ورق ها طیف وسیعی از ورق های فولادی گالوانیزه گرم و الکترو گالوانیزه می‌باشند. پوشش روی با ایجاد یک مانع مداوم اجازه نمی دهد تا رطوبت و اکسیژن به فولاد برسد. در نتیجه پوشش روی باجو واکنش می دهد و از فولاد پایه محافظت می کند.

ورق های گالوانیزه علاوه بر اینکه از مقاومت مطلوبی در جدا شدن و ترکیب پوشش با سطح فولاد دارند به دلیل داشتن سطح براق و شکل پذیری عالی نیز معروف هستند.انواع ورق گالوانیزه به دلیل داشتن پوشش فلزی روی حتی اگر شکسته هم شوند باز هم در مقابل زنگ زدگی مقاوم هستند. زیرا از دو عنصر آهن و روی تشکیل شده اند. پوشش انواع ورق گالوانیزه از جنس کوتینگ می باشد .که میزان روی در دو سطح ورق را مشخص میکند .

انواع ورق گالوانیزه در دو نوع ورقه ای یا   sheet و ورق کلاف یا coil تقسیم‌بندی می‌شوند . ورق گالوانیزه در عرض ۱۰۰۰و ۱۲۵۰ میلیمتر و در ضخامت ۰.۲ تا ۶ میلیمتر تولید و عرضه می شود و وزن ورق های تولید شده نسبت به ضخامت و سایز آنها متفاوت است. مثلاً وزن رول های گالوانیزه بسته به ضخامتی که دارد بین ۵ الی ۷ تن می باشد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  آزمایش تست میلگرد کاشته شده چگونه انجام می شود؟
قیمت ورق گالوانیزه

برای مشاهده قیمت میلگرد کلیک کنید.

انواع ورق گالوانیزه

ورق های آهنی گالوانیزه

یکی از انواع ورق گالوانیز ورق آهنی میباشد.ورق آهنی گالوانیزه ساخته شده از ورق های آهنی است که یک لایه روی جهت پوشش سطح آن برای بالا بردن مقاومت آن در برابر زنگ زدگی خوردگی و ضربات و غیره روی آن ایجاد شده است .ورق های آهنی گالوانیزه در ضخامت۰.۵ میلیمتر در عرض های ۱ و۱.۲۵ در طول دلخواه و طرح های ذوزنقه ای ،سفال ،شادولاین ،کرکر های و غیره تولید و عرضه می شود .


ورق فولادی گالوانیزه

یکی دیگر از انواع ورق گالوانیزه ورق فولادی گالوانیزه شده می باشد. تنها تفاوت این نوع و با ورق آهنی در جنس آن می باشد. برای تولید ورق گالوانیزه فولادی از ورق های فولادی استفاده می شود و یک لایه پوشش روی بر روی آنها قرار می گیرد. ورق های فولادی نیز مقاومت بیشتری نسبت به ورقه های آهنی دارند.

ورق فولادی گالوانیزه در ضخامت ۰.۵ میلیمتر در عرض ۱  و۱.۲۵ در طول دلخواه همراه با رنگ بندی های مختلف تولید و عرضه می گردد. از جمله رنگ های این نوع ورق گالوانیزه  آبی، قرمز ،سبز ،زرد، نارنجی، قهوه ای  می باشد. این ورق درطرحهای شادولاین، کرکره،سفال، ذوزنقه و غیره تولید می شود.


ورق گالوانیزه رنگی

یکی دیگر از انواع ورق گالوانیزه ورق گالوانیزه رنگی می باشد. که به آن ورق گالوانیزه سقفی نیز گفته می شود. زیرا عمده کاربرد این ورق در سقف های شیروانی سقف سوله و غیره می باشد. ورق گالوانیزه رنگی همان ورق های گالوانیزه هستند که یک لایه رنگ الکترواستاتیک روی آنها قرار گرفته که در صنعت و ساخت و ساز برای سقف ها مورد استفاده قرار می گیرند.

ورق گالوانیزه رنگی

مراحل تولید انواع ورق گالوانیزه

رای تولید انواع ورق گالوانیزه ابتدا ورق های روغنی گه توسط فرآیند نورد ساخته می شوند به کمک جوش به یکدیگر متصل می شوند تا نوار پیوسته ای را تولید کنند .در مرحله بعدی ورق ها چربی زدایی می شوند .به این صورت که ورق ها توسط فرآیند اسید شویی به کمک مواد قلیایی تمیز شده و سپس برس کشی  و در نهایت با آب داغ شستشو داده می‌شوند و توسط هوای داغ خشک میگردند.

کلاف های تمیز توسط اتمسفر محافظت می شوند .در مرحله آنیل بسته به کاربرد نهایی سه فرآیند پیشگرم، گرم نمودن و هم دمایی را طی می‌کنند .سپس توسط سیستم های خنک کننده به دمای مورد نظر برای مراحل بعدی میرسند.کلاف ها بعد از فرآیند آنیل وارد حمام مذاب می شوند و لایه محافظتی روی در دو طرف آنها قرار می گیرد.سپس برای تنظیم ضخامت فلز روی وارد مرحله جت هوا می‌شوند.

در مرحله  بعد با قرار گرفتن در هوای سرد دمای ورق کاهش می‌یابد و سطح آن خشک می شود.در نهایت پوشش ورق ها توسط دستگاههای ضخامت سنج کنترل شده و به مرحله نورد پوسته ای و می روند.با قرار گرفتن در مرحله کرومات لایه نازکی از محلول کروم بر سطح ورق پاشیده می‌شود تا از شوره زدگی آن جلوگیری کند .

پیشنهاد مطالعه ⋙  چسب کاشت میلگرد چیست؟انواع و کاربردهای آن

سپس وارد مرحله بازرسی می شود و بعد از کنترل کیفیت توسط دستگاه های الکترواستاتیک یک لایه روغن بر سطح فلز پاشیده شده که خاصیت محافظت کننده دارد .پس از آن بسته بندی انجام شده و محصولات آماده فروش و ارائه می شوند.

انواع ورق گالوانیزه از لحاظ روش تولید

همان طور که پیشتر گفتیم انواع ورق گالوانیزه از روش گالوانیزاسیون تولید میشود. یعنی یک لایه از فلز روی بر سطح ورقه های آهنی یا فولادی طی فرایند گالوانیزاسیون قرار می گیرد. حال ورق های گالوانیزه از لحاظ روش تولید به دو نوع ورق گالوانیزه گرم و ورق گالوانیزه سرد تقسیم میشوند. ورق گالوانیزه ذوزنقه ای یکی از انواع ورق گالوانیزه است.

ورق گالوانیزه گرم

ورق گالوانیزه گرم با فرایند گالوانیزاسیون گرم تولید میشود. یعنی ورق های فولادی یا آهنی در حمامی از عنصر روی مذاب غوطه ور میشوند. در طی این فرآیند ابتدا ورق های فولادی در کوره تا ۱۲۰ درجه سانتیگراد حرارت داده می‌شوند.  سپس با عبور از حمام روی مذاب با دمای ۴۵۰ درجه سانتیگراد و با سرعت حدود ۱۸۰ متر بر دقیقه یک لایه پوشش روی به شکل یک نوار پیوسته بر روی بستر فولاد تشکیل می شود .

در حمام پوشش روی، محصول فولادی به دور یک رول غوطه ور پیچیده می شود و با فلز مذاب روی واکنش داده و پوشش چسبنده را تشکیل می‌دهد. سپس در جهت عمودی خارج میشود. پس از اینکه ورق فولاد از حمام روی خارج شد و پوشش روی بر سطح آن قرار گرفت هرگونه روی مذاب اضافی با استفاده از هوای با فشار بالا از سطح ورق حذف می‌شود. تا ضخامت پوشش مورد نظر حفظ و کنترل شود. سرانجام به فولاد اجازه داده می‌شود تا سرد شود و پوشش روی بر سطح آن سفت شود.

جامد شدن فلز مذاب قبل از تماس با رول دیگر برای جلوگیری از آسیب یا تغییر شکل پوشش روی مهم است. تولید ورق گالوانیزه به روش گرم نزدیک به ۱۵۰ سال است که کاربرد دارد. بیشتر روی که در دنیا تولید می شود جهت پوشش دهی و گالوانیزاسیون مصرف می شود.

مهمترین دلیل مقاومت روی به تجزیه طبیعی ماهیت ایستادگی آن می باشد. در این روش قطعات مورد نظر در وان مواد مذاب روی شناور می شوند و پس از خارج شدن قطعه روی ابتدا با اکسیژن و سپس با کربن واکنش داده و لایه مقاوم نسبت به زنگ زدگی تولید می شود.


ورق گالوانیزه سرد

یکی از انواع ورق های گالوانیزه، ورق گالوانیزه سرد می‌باشد. که این ورق از طریق فرآیند گالوانیزه الکتریکی یا به عبارتی آبکاری تولید می شود .یعنی روی به صورت الکترولیتی بر روی سطح ورق فولادی رسوب میکند. به دلیل اینکه دمای این فرآیند به اندازه دمای فرآیند گالوانیزه گرم نمی باشد به آن گالوانیزه سرد گفته می‌شود .

پیشنهاد مطالعه ⋙  کاهش قیمت فولاد صادراتی ایران | بررسی علت کاهش قیمت ها

در دمای پایین در حین فرآیند تولید ساختار ورق فولادی دستخوش تغییر نشده و خواص یکنواخت و همگنی را برای ورق فولادی به جا میماند. یکی از مزایای فرایند گالوانیزه سرد این است که ضخامت پوشش را می توان به طور دقیق کنترل کرد. محدودیت این فرایند این است که با ایجاد پوشش های ضخیم که توسط فرآیند گالوانیزه گرم انجام میشود با روش گالوانیزه سرد امکان پذیر نمی باشد

کوتینگ در ورق گالوانیزه چیست؟

کوتینگ به معنای پوشش مستحکم و براق است که بر سطح قطعات فلزی از جمله ورق های فولادی یا انواع پروفیل ها قرار میگیرد.در ورق گالوانیزه در واقع کوتینگ همان فلز روی می باشد که بر سطح ورق ها قرار می گیرد .هر چه میزان کوتینگ یعنی قطر لایه پوششی در انواع ورق گالوانیزه بیشتر باشد و لایه روی ضخیم تر شود ،گالوانیزه با کیفیت تری تولید میشود که قیمت آن بیشتر است.

عواملی  که بر درصد کوتینگ موثر می باشند عبارتند از:

  • کیفیت سطح ورق ها
  • میزان ترکیب ورق های فولادی
  • طی کردن مراحل و فرآیندهای سرد قبل از پوشش روی بر سطح فلز
  • مدت زمان شناور بودن فلز در مذاب روی
  • سرعت عمل در بیرون آوردن ورق ها از وان مذاب
  • تکنولوژی عملیات گالوانیزاسیون
  • نحوه سرد کردن و خشک کردن ورق ها

مزایای ورق های گالوانیزه

  • هزینه مناسب و به صرفه بودن در مقابل کارایی بالا
  • هزینه کمتر در تعمیرات و نگهداری
  • طول عمر زیاد( ورق های گالوانیزه در محیط های کاملا مرطوب و خورنده بین ۲۰ تا ۳۰ سال عمر میکند)
  • دارا بودن استانداردهای جهانی
  • دوام بالای پوشش( به دلیل ساختار متالورژیکی در برابر صدمات مکانیکی، خوردگی و سایش مقاومت بالایی دارند )
  • محافظت در برابر صدمات محیطی به صورت اتوماتیک(به دلیل قرار گرفتن پوشش گالوانیزه در فولاد که به عنوان کاتد عمل می کند در برابر صدمات محیطی بسیار مقاوم است)
  • فرم دهی و شکل پذیری آسان ورق های گالوانیزه
  • ظاهر براق و با کیفیت

مقاله از آهن جم_www.ahanjam.com

سوالات متداول

ورق های گالوانیزه در شکل های رول و شیت تولید میشوند و در اشکال ساده،کرکره،شادولاین،سفال،ذوذنقه و… موجود میباشد.

ورق گالوانیزه با دو روش گالوانیزه گرم و سرد تولید میشود.

انواع ورق گالوانیزه رنگی و ساده و انواع طرح های آن را میتوانید از بازرگانی آهن جم تهیه نمایید.

5/5 - (3 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد