0
ورود و عضویت
×
آهن جم
ورود و عضویت
0

میلگرد ترمکس چیست؟ روش تولید،ویژگی ها و تفاوت با TMT

زمان مطالعه : 6 دقیقه
میلگرد ترمکس _آهن جم

میلگرد ترمکس چیست؟ میلگرد یکی از انواع مقاطع فولادی و از حیاتی ترین مصالح ساختمان سازی می باشد .امروزه میلگرد ها در انواع متفاوتی در بازار وجود دارند که هرکدام از لحاظ آلیاژ روش تولید ، سایز و نوع و بسیاری موارد با یکدیگر تفاوت دارند.

ترمکس یکی از روش های تولید میلگرد می باشد.در فرایند ترمکس میلگرد های تولید شده طی فرایند نورد گرم را داخل آب قرار میدهند تا سطح رویی خنک شده و مرکز میلگرد نیز با گذشت زمان خنک می شود. همین امر باعث ایجاد ویژگی هایی در میلگرد میشود .

میلگرد ترمکس با توجه به نحوه ساخت مقاومت بسیار بالایی دارد. مقاومت بالای میلگرد ترمکس مزایا و معایبی را در این محصول به وجود آورده است. بنای تولید میلگرد به روش ترمکس تکنولوژی به نام QST می باشد .در ادامه این مقاله فرایند تولید میلگرد به روش ترمکس و همچنین تکنولوژی QST را توضیح می دهیم. همچنین میتوانید قیمت میلگرد امروز را در سایت آهن جم مشاهده کنید.در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

فرایند و تکنولوژی QST باعث میشود میلگردهای آجدار با مقاومت زیاد و بدون استفاده از آلیاژ های گران قیمت تولید شوند. QST مخفف عبارت این می باشد و معنی آن خود آب دیده یا فرو نشسته یا خود خاموش شده می باشد.

طی این فرایند میلگردهایی که در واحدهای نورد گرم تولید شده‌اند به صورت درون خطی به وسیله تکنولوژی ترمکس آبدهی شده و سطح آن ها خنک می شود. گرما و حرارت درونی میلگرد نیز با گذشت زمان به صورت طبیعی پایین می آید. به میلگردی که طی فرایند خاموش کردن یا QST تولید می شود میلگرد ترمکس می گویند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  سقف وافل چیست؟ انواع و کاربردها،مزایا و معایب آن

این تکنولوژی در سال های ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰ میلادی برای افزایش استحکام میگردهای آجدار و سهولت در ساخت برج‌ها و ساختمان‌های بزرگ ابداع شد. در این فرایند مقاومت تسلیم میلگرد به ۵۰۰ نیوتن بر متر مربع می‌رسد. این تکنولوژی باعث می‌شود که بدون اینکه در ترکیب شیمیایی فولاد تغییرات ایجاد شود مقاومت تسلیم میلگرد تولید شده بالاتر رود.

روش تولید میلگرد ترمکس _آهن جم

برای اینکه با تغییر ترکیب شیمیایی فولاد مقاومت میلگرد افزایش پیدا کند باید درصد کربن و منگنز آن بیشتر شود .افزایش درصد کربن در آلیاژ فولاد باعث میشود میلگرد های تولید شده قابلیت جوشکاری کمتری داشته باشد.

اما زمانی که از فناوری QST برای تولید میلگرد ها استفاده شود دیگر نیازی به آلیاژ سازی و تغییر ترکیب شیمیایی فولاد برای افزایش استحکام میلگردها نیست .به همین ترتیب هزینه های آلیاژ سازی، نیروی انسانی و در کل هزینه تولید میلگرد تا حد زیادی کاهش پیدا میکند.کاهش هزینه ها بر قیمت روز آهن تاثیر گذار است.

میلگرد ترمکس

در روش ترمکس میلگردهای فولادی تولید شده پس از فرآیند نورد گرم در آب قرار می گیرند. انجام عملیات خنک کاری با آب یا همان سرد کردن ناگهانی میلگردهای داغ با استفاده از آب باعث می شود که سختی سطحی این نوع میلگرد افزایش پیدا کند. ساختار سطح میلگرد به علت سرعت بالای خنک‌کاری تغییر یافته و بسیار سخت و شکننده می‌شود. اما مرکز میلگرد هنوز دمای خود را از دست نداده و حالت نرم و منعطف دارد .

در ادامه و با گذشت زمان کمی گرمایی که در مرکز میلگردها وجود دارد به سطح انتقال پیدا میکند و سطح بیرونی میلگرد خود به خود گرم میشود. طی این مراحل ساختار کریستالی که بر سطح میلگرد تشکیل شده بود و در ابتدا سخت و شکننده بود تغییر پیدا کرده و چقرمگی بسیار بالایی پیدا میکند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  مقاومت کششی میلگرد چیست؟نحوه محاسبه آن
ترمکس _آهن جم

تاریخچه میلگرد ترمکس

میلگردها یکی از انواع مقاطع فولادی می باشند که بسیار در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارند. به همین دلیل مقاومت و استحکام بالای آنها مورد توجه است .مهندسان عمران در سال های گذشته به دنبال تولید میلگردهای آجدار با استحکام زیاد و مقاومت تسلیم در حدود ۵۰۰ نیوتن بر متر مربع بوده اند .

در گذشته برای افزایش استحکام میلگرد از آلیاژ سازی و تغییر ترکیب شیمیایی فولاد استفاده می شد. اما این روش افزایش هزینه و تغییر سایر خواص فولاد را به دنبال داشت. در سال ۱۹۷۰ فرایندی به نام CTD در اروپا گسترش پیدا کرد. اما میلگرد های تولید شده طی این فرآیند نیز استحکام و مقاومت تسلیم ۵۰۰ نیوتن برمتر مربع را نداشتند. به همین دلیل این فرآیند مورد توجه قرار نگرفت و تولید میلگرد به این روش ادامه پیدا نکرد.

پیشنهاد مطالعه : آلیاژ چیست

 در دهه 80 یک شرکت آلمانی پس از تحقیق و آزمایشات زیادی فرایند منحصر به‌ فردی به نام QST را توسعه داد. طی این فرآیند میلگردها با استحکام بالا و بدون استفاده از آلیاژ های گران قیمت تولید می شد. این پیشرفت با ناموهای Thermex وTempcore شناخته شد. دو فرایند ترمکس و ترمو مکانیکی باعث می شدند که میلگرد های تولید شده استحکام بالا و مقاومت تسلیم مطلوب ۵۰۰ نیوتن، شکل پذیری بالا و چقرمگی زیادی را داشته باشند. این ویژگی ها دقیقاً همان ویژگی هایی بود که سالها مهندسین عمران به دنبال آن بودند.

ترمکس در حال حاضر علامت تجاری ثبت شده برای شرکت HSE آلمان می باشد. پس از اینکه روش QST برای ساخت میلگرد گسترش پیدا کرد کارخانه‌ای در هندوستان تجهیزات بهینه و استاندارد برای تولید میلگرد به این روش را با نام تجاری ترمکس به صورت گسترده تولید و عرضه نمود. البته این کارخانه با اجازه شرکت اصلی HSE آلمان در حال تولید تجهیزات ترمکس می باشد .

پیشنهاد مطالعه ⋙  قیمت میلگرد 14

روش راه اندازی تکنولوژی ترموکس

برای راه اندازی کارخانه تولید میلگرد مجهز به تکنولوژی ترمکس ابتدا لازم است که کارخانه ای با خطوط نورد گرم راه اندازی شود. پس از اتمام کار خط نورد گرم باید لایسنس ترمکس برای کارخانه دریافت شود. پس از استقرار تجهیزات مورد نیاز برای تولید میلگرد به روش ترمکس تولید آزمایشی انجام می شود. سپس محصولات تولید شده مورد آزمایش نمونه تولید قرار می گیرند.

در صورتی که مشخص شود میلگرد های تولید شده مقاومت تسلیم ۵۰۰ نیوتن بر متر مربع را دارند کارخانه مربوطه مجوز لازم برای تولید میلگرد ترمکس را دریافت میکند. در سراسرجهان کارخانه های تولید میلگرد ترمکس با حک کردن حرف T انگلیسی یا علامت TMX بر روی محصولات روش تولید آن را مشخص میکنند.

آیا میلگرد ترمکس قابلیت جوشکاری دارد؟

میلگرد ترمکس را می‌توان به عنوان آرماتور استفاده کرد و عملیات جوشکاری روی آن انجام داد .میلگرد ترمکس استحکام بسیار بالایی دارد و به همین دلیل بسیار مناسب استفاده در ساخت و ساز های عمرانی می باشد. جوش پذیری و انعطاف پذیری میلگرد یکی از مواردی است که در حین ساخت و ساز و استفاده از میلگرد ها نیاز است‌. این میلگرد هم قابلیت جوشکاری و چکش خواری بسیار بالایی دارد.

پیشنهاد مطالعه : انواع جوشکاری

 

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

5/5 - (1 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد