اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

روش تولید تیرآهن و مراحل آن

زمان مطالعه : 7 دقیقه
روش تولید تیرآهن

در این مقاله از آهن جم می خواهیم بررسی کنیم که روش تولید تیرآهن چگونه است؟ فرآیند تولید این مقطع فولادی بسیار پرمصرف و پرکاربرد چگونه می باشد؟ همانطور که می دانید تیرآهن یکی از پرمصرف ترین مقاطع در ساختمان سازی می باشد و ساختمانی را بدون تیرآهن نمی توان تصورکرد.تیرآهن در اسکلت های فلزی و برای ستون ساختمان و.. مورد استفاده قرار میگیرد و به عبارتی وظیفه تحمل بار ها در ساختمان را بر عهده دارد.به همین دلیل استحکام و مقاومت تیرآهن بسیار مهم است و تا حد زیادی به روش تولید و کیفیت تولید آن بستگی دارد.

قیمت تیرآهن نیز به دلیل مصرف زیاد تیرآهن در ساختمان سازی یکی از مواردی است که معماران و صاحبان پروژه های ساختمانی همواره آنرا بررسی میکنند. از این رو شما می توانید قیمت انواع مقاطع فولادی از جمله قیمت میلگرد و تیرآهن، قیمت آهن ،قیمت نبشی و غیره را در سایت آهن جم دریافت کنید و برای خرید با کارشناسان ما تماس برقرار کنید. اما آیا چیزی در مورد روش تولید تیرآهن می دانید؟در ادامه به توضیح روش تولید تیرآهن می پردازیم.

همانطور که می دانیم در هر ساختمانی تیرآهن مورد استفاده قرار می گیرد .تیرآهن نیز در ساختمان وظیفه حمل بار ها را دارد به همین دلیل باید استحکام و مقاومت زیادی داشته باشد. که این استحکام و مقاومت به کیفیت تولید آن و کیفیت مواد اولیه آن باز می گردد. به همین دلیل تولید کنندگان تیرآهن همیشه سعی میکنند با بهترین و پیشرفته ترین دستگاه ها به تولید تیرآهن بپردازند. 

همچنین از شمش های با کیفیت و با آلیاژ استاندارد استفاده نمایند.البته که روش تولید تیرآهن هم اهمیت بالایی دارد. تولید کردن هر کدام از انواع تیرآهن پروسه مشخص شده ای دارد که اگر آن پروسه رعایت نشود ممکن است تیرآهن کیفیت مناسبی را نداشته باشد.به همین دلیل است که باید تیر آهن را از کارخانه های برند که کیفیت محصولات آنها ثابت شده می باشد تهیه نمایید.

پیشنهاد مطالعه ⋙  تفاوت تیرآهن های IPE وINPو IPB در چیست؟

تیرآهن ها انواعی دارند که هر کدام از انواع آن کاربرد و مزایای خود را دارد. همچنین در سایزهای متنوعی تولید می شوند. اما در فرآیند تولید آنها تفاوتی نیست و همه انواع تیرآهن ها در همه سایز ها از یک روش تولید تیرآهن به دست می آیند. یکی از مهمترین روش هایی که برای تولید تیرآهن مورد استفاده قرار می گیرد روش نورد گرم می باشد و عمده تیرآهن های موجود در بازار از روش نورد گرم تولید شده اند.

همچنین برای اینکه کیفیت تیرآهن های تولیدی بالاتر باشد باید از ابزار های به روز و پیشرفته و همچنین تکنیک های خاص استفاده کرد. امروزه با پیشرفت فناوری ها تولید انواع تیرآهن هم روز به روز پیشرفت می کند .سازندگان مقاطع فولادی همواره تلاش می‌کنند که از دستگاهها ،ابزارها و تکنیک های جدیدی استفاده نمایند تا تیرآهن تولیدی بالاترین کیفیت را داشته باشد .هر چه که ابزار و تجهیزات استفاده شده به روز تر و پیشرفته تر باشند محصولات دقیق تر با کیفیت تر و دارای ظاهر مناسب تری می باشند.

پیشنهاد مطالعه : قالب بندی دیوار برشی

هر شاخه تیرآهن چند متر است

فرایند تولید تیرآهن

یکی از مهمترین روش تولید تیرآهن،روش نورد گرم میباشد و عمده تیرآهن های موجود در سطح بازار از روش نورد گرم تولید شده اند.تفاوت نورد سرد و گرم در دمای مواد ولیه میباشد.در روش نورد گرم ابتدا فولاد خام یا همان شمش های بلوم داخل کوره پیش گرم فرستاده می شوند که درجه حرارت ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد دارد. پس از اینکه شمش ها گرم شدن و حالت خمیری یا موم مانند پیدا کردند به سمت غلتک‌های نورد اولیه عبور می‌کنند.

در فرآیند نورد گرم تولید تیرآهن سه مرحله غلتک وجود دارد که شمش های گرم که حالت نرم پیدا کرده‌اند از آنها عبور می کنند.محصول باید از سه قفسه نورد ابتدایی ،میانی و پایانی عبور کند تا شکل مورد نظر را به خود بگیرد.در مرحله اول غلتک های اولیه که به آن مرحله رافینگ نیز گفته می‌شود قرار دارند.شمش ها در این مرحله  با عبور از غلتک ها از ضخامت شان کاسته و به طول شان افزوده می‌شود.

پس از مرحله رافینگ غلتک های میانی و قفسه های نورد قرار دارند که در این مرحله از ۱۰ تا ۱۸ استند کالیبر مشخص استفاده میشود.در قفسه میانی و غلتک های میانی شمش هایی که ضخامت شان کاهش پیدا کرده شروع به تغییر شکل می کنند. و به فرم مورد نظر محصول یعنی تیرآهن در می‌آیند. در مرحله میانی نورد از غلتک های افقی، غلتک های لبه دهنده و غلتک های نهایی عبور می کند. .

پیشنهاد مطالعه ⋙  معرفی دیوار پیش ساخته و انواع آن

در این مراحل ضخامت بال در نورد اصلی و عرض لبه توسط غلتک های افقی ایجاد می‌شود. تیرآهن ها نیز دارای ارتفاع داخلی هستند که این ارتفاع هم توسط غلطک‌های نورد افقی تعیین می شود. عرض یاهمان عمق بال توسط کالیبر نوردهای مشخصی ایجاد میشود.  سرانجام در قفسه‌های پایانی فرم مورد نظر به صورت کامل روی شمش ها ایجاد می شود.

برش و سایزینگ تیرآهن

یکی از مهمترین مراحلی که در روش تولید تیرآهن باید رعایت شود فرایند سایزینگ می باشد. هر یک از خطوط تولید که مربوط به تولید انواع تیرآهن است باید بر اساس اندازه های مشخص شده راه اندازی شود. تیرآهن ها به طور معمول در سایزهای متنوعی تولید می شوند و هر چه که دقت این ابعاد و استانداردهای اندازه تیرآهن بیشتر باشد محصول به دست آمده کیفیت بالاتری داشته و برای ساختمان سازی و سایر مصارف مناسب تر است .قیمت تیرآهن ها در آهن جم نیز به سایز آنها بستگی دارد.


کنترل و بسته بندی تیرآهن

مرحله کنترل و بسته بندی تیرآهن ها یکی از مراحل پایانی روش تولید تیرآهن می باشد. که باید به آن دقت شود. تیرآهن ها در مرحله پایانی در طول های مشخص برش می خورند و سرد میشوند. در مرحله پایانی ابتدا ابعاد و کیفیت تیرآهن از نظر فنی و شکل ظاهری مانند یکنواختی و سطح مقطع و ضخامت جان تیرآهن و بال ها بررسی شده و پس از مطابقت با استاندارد های تولید مورد تایید قرار گرفته و بسته بندی می‌شود. پس از بسته بندی نیز برگه مشخصات،شناسه محصول،که شامل ابعاد، سایز و جنس و … میباشد روی تیرآهن درج می‌شود.

در روش نورد گرم برای تولید تیرآهن ممکن است به دلیل تنش های داخلی ناشی از اختلاف دما خمیدگی هایی در جان تیرآهن ایجاد شود که دلیل این امر می تواند تغییر در انتقال دما در حین نورد باشد که مهندسین برای حل این مسئله و جلوگیری از ایجاد خمیدگی ها از فناوری‌های جدیدی برای ساخت تیرآهن استفاده کردند. این فناوری ها همچنین امکان تنظیم ارتفاع تیرآهن را نیز فراهم کرده‌اند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  برترین کارخانه های تولید تیرآهن در ایران

امروزه از نوردهای لبه دهنده استفاده می‌شود که می‌توانند محصولات را با عرض مختلف بال بدون اینکه تغییر غلطک انجام شود تولید کنند .تکنولوژی کنترل دمای نورد برای این محصولات سبب شده تا محصولات نسبتاً ضخیم نیز به آسانی و با کنترل بالاتر تولید شوند و از کیفیت آنها کاسته نشود. روش تولید تیرآهن روز به روز پیشرفته تر شده و محصولات با کیفیت بالاتر تولید میشوند.

پیشنهاد مطالعه : وزن تیرآهن ۱۴

نورد لبه دهنده با سایز دلخواه

یکی دیگر از نورد هایی که در روش تولید تیرآهن هنگام تولید انجام می شود نورد لبه دهنده می باشد. به منظور محدود کردن موقعیت تیر آهن ها و کشش آن از نورد لبه دهنده استفاده می کنند. نورد های لبه دهنده که عمق کالیبر کوچکتری نسبت به عمق بال دارند به منظور تحت تاثیر گذاشتن مرکز جان تیر آهن به کار میروند. برای محصولی که عمق بالا بزرگتری داشته باشد باید غلطک های لبه به صورت مخصوص تنظیم شوند.

این غلتک ها با نام غلتک های لبه آزاد نیز شناخته می شوند. ساخت غلتک لبه دهنده با سایز آزاد با داشتن عمق کالیبراسیون متغیر بسیار ضروری است. در این غلتک ها بخش باله لبه نورد از بخش غلتک محدود کننده جان تیر آهن جدا می شود و این دو بخش توسط یک رینگ خارج ازمرکز به یکدیگر متصل می شوند.

تولید تیرآهن

آهن جم_ahanjam.com

سوالات متداول

انواع تیرآهن براساس روش های تولید شامل تیرهای نورد شده،تیرهای اکسترود شده،تیرهایجوش داده شده و تیرهای پرچ شده میشود.

تیرآهن ها به روش برش گرمایی برنول و روش کوپال برش داده میشوند.

5/5 - (3 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد