اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

چسب کاشت میلگرد چیست؟انواع و کاربردهای آن

زمان مطالعه : 9 دقیقه
چسب کاشت میلگرد

چسب کاشت میلگرد چیست و چه کاربردهایی دارد ؟در ادامه این مقاله در مورد چسب کاشت میلگرد، انواع و کاربرد آن صحبت می کنیم .گاهی اوقات هنگام ساخت سازه به دلیل اشتباهات که در اجرا رخ می دهد یا به دلیل تغییرات به وجود آمده در نقشه و طراحی با مشکلاتی مواجه می شویم.با توجه به قیمت آهن و سایر مصالح شاختمانی نیاز است مشکل را با کمترین هزینه برطرف کنیم. در بعضی از مواقع برای افزایش دوام و مقاوم سازی بتن، برای توسعه ساختمان و تغییر کاربری بعضی از قسمت ها نیاز به کاشت میلگرد یا آرماتور در بتن فونداسیون، ستون، تیرها، دال و دیوارها نیاز است. در این مواقع برای کاشت میلگرد و یا جایگذاری آن در هر قسمت از سازه از چسب کاشت میلگرد استفاده میشود. امروزه یکی از پرکاربرد ترین روش ها برای افزایش مقاومت سازه های بتنی کاشت میلگرد می باشد. در ادامه این مقاله از آهن جم در مورد چسب کاشت میلگرد و انواع آن صحبت خواهیم کرد.

 چسب کاشت میلگرد امروزه جزء لاینفک در پروژه های ساخت و ساز می باشد و انتخاب یک چسب مناسب اهمیت زیادی دارد .کاشت میلگرد در بتن از اقداماتی است که برای بالا بردن مقاومت بتن انجام می شود. اما زمانی که میلگرد را درون بتن قرار می دهیم باید شرایطی ایجاد شود که میلگرد به بتن متصل و در جای خود محکم گردد. برای این کار از چسب کاشت میلگرد استفاده میشود . به چسب کاشت میلگرد انکر شیمیایی هم گفته می‌شود .این چسب دارای ترکیبات شیمیایی، مشخصات مکانیکی و کاربردهای مختلفی می باشد و از این لحاظ به چند دسته تقسیم می شود که در ادامه به آنها می پردازیم.

با توجه به قیمت میلگرد بهتر است که در اجرا و ساخت سازه ها به جای اینکه از میزان میلگرد بیشتری اضافه کنید از چسب کاشت میلگرد به صورت اصولی و طبق نقشه برای به صرفه تر بودن پروژه استفاده شود. زیرا چسب کاشت میلگرد یکی از بهترین راه ها برای افزایش مقاومت و دوام سازه بتنی می باشد. این چسب یک ماده شیمیایی می باشد که بر پایه رزین های اپوکسی وینیل استر و پلی استر ساخته می شود. یکی از مواردی که در استفاده از این محصول باید به آن توجه کرد عملکرد آن در محیط های اسیدی و خورنده می باشد. حتماً باید به این مورد دقت کنید که هر نوع از این چسب را برای چه کاربردی و در چه محیطی استفاده می نماییم.

پیشنهاد مطالعه ⋙  قیمت نبشی کشی نما

ویژگی مهمی که تمام چسب کاشت میلگرد ها باید داشته باشند ویسکوزیته مناسب در زمان اختلاط و نصب زمان ژله ای شدن مناسب ،مدت زمان نگهداری و زمان مصرف مناسب و اشباع سازی قابل قبول میباشد. یکی از مهمترین ویژگی ها و موضوعاتی که در چسب کاشت میلگرد باید به آن توجه شود میزان مقاومت آن در برابر بارهای داینامیکی ،استاتیکی و شبه داینامیکی می باشد.

کاربرد چسب کاشت میلگرد

 این چسب در ساختمان سازی کاربرد های زیادی دارد اکثر کسانی که در پروسه ساخت سازه ها کاری انجام می‌دهند با چسب کاشت میلگرد و کاربرد های آن آشنا هستند. یکی از مهمترین کاربردهای این چسب که نامگذاری این چسب هم بر اساس آن می باشد برای کاشت میلگرد و بولت بر سطوح افقی و عمودی و در داخل بتن می باشد. همانطور که می دانیم از میلگرد در بین بتن استفاده میشود و علت استفاده از میلگرد در بتن این است که بتن در برابر را بر تنش های کششی مقاومت مناسبی ندارد و با به کار بردن میلگرد در بین آن مقاومت کششی آن افزایش پیدا میکند. گاهی اوقات نیز با توجه به تغییر نقشه یا طراحی ساختمان باید در قسمت هایی از بتن که سفت شده است از کاشت میلگرد یا بولت بهره گرفت .برای این کار از چسب کاشت میلگرد استفاده می‌شود. این چسب با افزایش دادن مقاومت امکان ایجاد تغییرات را ممکن کرده و همچنین امکان اصلاح کردن اشکالات طراحی و اجرایی در بتن را به وجود می‌آورد. از مهمترین کاربردهای چسب کاشت میلگرد عبارتند از:

  • پر کردن شکاف هایی که در سقف، کف و دیوارها به وجود می آیند .
  • نصب کردن صفحات از جنس فلز بر روی سطوح عمودی
  • کاشت میلگرد و بولت بر روی سطوح افقی و عمودی
  • اجرای ستون ها، تیر ها و دیوارهای برشی
  • اتصال بتن های قدیمی و جدید به یکدیگر

انواع چسب کاشت میلگرد

همانند تمامی محصولات موجود در صنعت ساخت و ساز چسب کاشت میلگرد هم انواع و برند های مختلفی دارد .هر کدام از انواع چسب کاشت میلگرد ویژگی‌های منحصر به خود و کاربردهای متفاوتی دارند. پیش از انتخاب چسب کاشت میلگرد و برند آن حتماً باید تحقیقات کافی در مورد ویژگی های آن و کاربردهای آن انجام شود .چسب های کاشت میلگرد از نظر ترکیبات شیمیایی، مشخصات مکانیکی و کاربرد تفاوت دارند و به سه دسته کلی تقسیم می شوند که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم .

چسب کاشت میلگرد کپسولی

یکی از انواع چسب کاشت میلگرد نوع کپسولی آن می باشد که به صورت دو بخشی به بازار عرضه می شود. یک بخش آن جنس رزین پلی استر و بخش دیگر آن یک لوله داخلی مملو از پوره سخت کننده اپوکسی وینیل استر می باشد. این نوع چسب درون محفظه های شیشه ای شفاف قرار دارد به همین دلیل به آن چسب کاشت میلگرد کپسولی گفته می شود .بیشتر کاربرد این چسب برای بولت های سر مهره دار میباشد .حجم کپسولهای این چسب متفاوت است.

پیشنهاد مطالعه ⋙  تاثیر عناصرآلیاژی بر فولاد| 10عنصر آلیاژی پر مصرف

برای استفاده از این چسب در بتن سوراخ ایجاد می‌شود و کپسول را داخل آن قرار می دهند به طوری که دو سوم حفره را پر کند. سپس میلگرد را به صورت چرخشی در سوراخ فرو میکند. در اثر برخورد میلگرد با کپسول چسب ، محفظه شیشه ی آن شکسته و چسب به همراه سخت کننده آن به صورت همگن با یکدیگر مخلوط می شوند. چسب کاشت میلگرد کپسولی گیرایی و چسبندگی بسیار خوبی دارد و در شرایط محیطی مختلف کارایی خود را حفظ می کند. چسب کپسولی در بارگذاری های سنگین و در بتن های بدون ترک استفاده میشود . کاربردهای زیادی در نصب قفسه، نمای ساختمان، نصب گاردریل، ماشین آلات، در محیط های مرطوب و خشک و در محیط های دارای کلر و آب نمک دارد.

چسب کاشت میلگرد چیست

چسب کاشت میلگرد کارتریجی

چسبب کاشت میلگرد کارتریجی برای کاشت در سطوح بتنی سنگی و چوبی کاربرد دارد .این نوع چسب نیز دو جزئی می باشد و بر پایه رزین اپوکسی یا پلی استر یا وینیل استر می باشد و جز دوم آن سخت‌کننده پلی آمین می باشد. به نظر میرسد که در بین سه نوع چسب کاشت میلگرد نوع کارتریجی از بقیه بهتر است زیرا که استفاده و اجرای آن آسان می باشد. خطای آن پایین است و کیفیت بسیار بالای آن نیز ثابت شده است. البته باید ذکر شود که این چسب قیمت تمام شده بیشتری نسبت به دو نوع دیگر دارد.

چسب کاشت میلگرد حجمی

چسب کاشت میلگرد به صورت دو یا سه جزئی در بازار وجود دارد. چسب سه جزئی بر پایه رزین اپوکسی، پلی آمید و هاردنر بتن می باشد و بدون حلال است . این نوع چسبندگی بالایی در سطوح متفاوت بتن به وجود می‌آورد و مهندسین سازه به دلیل مقاومت بالای کششی و خمشی از این چسب استفاده زیادی می کنند. از چسب میلگرد حجمی برای نصب و ثابت سازی قطعات فلزی، بتنی و سنگی، برای نصب صفحه ستون پل ها، برای نصب و ثابت سازی ریل جرثقیل ها ،برای ثابت کردن و نصب ریل راه آهن و برای کاشت میلگرد و انکر بولت در بتن یا سنگ استفاده می شود.

چسب کاشت میلگرد کپسولی

روش استفاده از چسب کاشت میلگرد


در ساخت سازه ها برای افزایش مقاومت کششی از میلگرد و سایر مقاطع فولادی در بین بتن یا در اسکلت فلزی استفاده می شود. به همین علت قیمت انواع مقاطع فولادی همچون قیمت تیرآهن و قیمت آهن آلات بر هزینه‌های سازه اثرگذار هستند. حال اگر طراحی سازه تغییر پیدا کند یا در اجرای سازه و نقشه آن اشتباهاتی رخ دهد نیاز به اصلاح قسمت‌های سازه وجود دارد. اما زمانی که آرماتوربندی و بتن ریزی انجام شده و میلگرد و بتن در جای خود محکم شده اند کمی این کار سخت می شود .در این مواقع از کاشت میلگرد در قسمتهایی از بتن با استفاده از چسب کاشت میلگرد استفاده می شود. تا تغییرات طراحی یا ایرادات آن رفع شود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  قیمت میلگرد 14

برای این کار ابتدا نقطه ای که مناسب برای کاشت میلگرد باشد انتخاب می شود .سپس ابعاد سوراخ برای نصب آرماتور محاسبه می گردد .سوراخ در محل تعیین شده با استفاده از دریل یا تجهیزات مناسب دیگر ایجاد می‌شود. این سوراخ به وسیله مکنده و دمنده هوا تمیزکاری می گردد. محل سوراخ باید از هرگونه چربی و مواد روغنی و رطوبت پاک شود. سپس چسب مورد نظر که با توجه به محیط مورد استفاده و کاربرد آن انتخاب شده است ترکیب می شود. دو سوم از چسب کاشت میلگرد در حفره تزریق می گردد. میلگرد به صورت چرخشی در سوراخ قرار می گیرد .سپس مواد اضافی بیرون ریخته از دهانه سوراخ تمیز میشود .سپس پس از گذشت زمان و عمل آمدن چسب آرماتور روی سازه بتنی نصب شده است.

مزایای استفاده از چسب کاشت میلگرد

  • اجرا و پیاده سازی سریع و آسان
  • نیازی به استفاده از حلال ندارد
  • چسبندگی و مقاومت آن بالاست
  • عوامل جوی و محیطی تاثیری روی آن ندارد
  • مقرون به صرفه می باشد
  • این محصول تنوع داشته و در هر محیطی نوع مناسب آن باید استفاده گردد.
چسب کاشت میلگرد چیست؟

سخن پایانی

در این مقاله در مورد چسب کاشت میلگرد، کاربردهای آن و انواع آن صحبت کردیم. یکی از چالش های همیشگی برای ساختمان سازان یا مهندسین سازه انتخاب بهترین چسب کاشت میلگرد میباشد. چرا که چسب های کاشته میلگرد با توجه به ترکیبات شیمیایی خود، کاربرد ها و میزان مقاومت متفاوتی دارند. در کل چسب کاشت میلگرد مقاومت بتن را به مقدار زیادی افزایش میدهد و همپوشانی میلگرد ها را بسیار آسان می کند .

امیدواریم که مطالب این مقاله نیاز شما را رفع کرده باشند. آهن جم عرضه کننده انواع مقاطع فولادی از جمله میلگرد، تیر آهن، نبشی و ناودانی ،ورق، لوله، سپری و سایر محصولات فولادی با بهترین قیمت آهن می باشد. در صورت تمایل به خرید و دریافت قیمت با کارشناسان آهن جم با شماره 0314202 تماس بگیرید.

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

سوالات متداول

چسب کاشت میلگرد در انواع کپسولی،حجمی و کارتریجی وجود دارد.

از میان این سه محصول، چسب کارتریجی با توجه به ویژگی‌ها و مقاومت بالا دارای قیمت بیشتری است.

بله،در صورت وجود ترک یا شکاف در کف، دیوار،سقف برای برطرف کردن و پر نمودن آنها از این محصول استفاده می شود.

5/5 - (4 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد