اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

افزایش ناگهانی قیمت آهن آلات

زمان مطالعه : 6 دقیقه
افزایش ناگهانی قیمت آهن آلات _آهن جم

افزایش قیمت آهن آلات در چند روز اخیر مشاهده شد. قیمت محصولات فولادی معمولا در ماه‌های پایانی سال افزایش شدیدی پیدا می کند که علت این افزایش نرخ دلار و همچنین کمبود عرضه محصولات در بازار به علت قطعی گاز صنایع فولادی میباشد. اما در نهایت با کنترل نرخ دلار و افزایش عرضه محصولات و همچنین اخذ برخی از سیاست های تنظیم بازار نرخ آهن آلات روند نزولی پیدا کرده و تا به حال کاهش چشمگیری داشته است.می توان گفت قیمت آهن از ابتدای سال 1402 تاکنون افزایش چشمگیری نداشته است و در محدوده 23 و 24 هزار تومان نوسان دارد.

قیمت میلگرد در دو هفته آخر آذر ماه افزایش کمی پیدا کرد و تا حدود 24 الی 25 هزار تومان رسید. علت این موضوع خرید آهن اسفنجی در بورس کالا با قیمت پایه بالا میباشد که موجب شده قیمت محصول آن یعنی میلگرد هم افزایش پیدا کند. در ادامه به بررسی بیشتر میپردازیم.

 در هفته سوم آذر ماه قیمت میلگرد از حدود 21 هزار تومان به 23 هزار تومان افزایش پیدا کرد. قیمت تیرآهن ،نبشی و ناودانی، پروفیل و غیره نیز روند صعودی خیلی کمی پیدا کردند. این افزایش قیمت دلایل متعددی داشت. از جمله این عوامل افزایش قیمت مواد اولیه از جمله آهن اسفنجی و نحوه عرضه محصولات فولادی در بورس کالا میباشد . البته احتمالات در مورد کاهش تولید محصولات فولادی به علت کمبود گاز نیز کمی انتظار تورمی در حوزه آهن آلات به وجود آورده است. در ادامه این مقاله به بررسی دلایل افزایش ناگهانی قیمت آهن آلات می پردازیم .

پیشنهاد مطالعه ⋙  همه چیز در مورد روش ساخت و تولید میلگرد

علت افزایش قیمت آهن آلات امروز

عرضه اعتباری آهن آلات در بورس کالا : یکی از علت افزایش قیمت اهن در چند روز اخیر عرضه اعتباری شمش در بورس کالا می باشد. وزارت صمت در نظر داشت که برای کنترل قیمت آهن و ایجاد آرامش نسبی در بازار فعلاً عرضه اعتباری محصولات انجام نشود. زیرا معمولاً تقاضا برای محصولات اعتباری زیاد است و رقابت خریداران برای خرید محصول منجر به افزایش قیمت چشمگیر محصولات می‌شود.

در هفته‌های گذشته بورس کالا به عرضه اعتباری آهن اسفنجی و شمش فولادی پرداخت که هر دوی این محصولات با تقاضای زیادی مواجه شده و در قیمت‌های بالایی معامله شدند .با انجام این معاملات و تایید آنها قیمت تمام محصولات فولادی در بازار متاثر شده و افزایش پیدا کرد .خرید میلگرد از بورس نیز قیمت متفاوتی با خرید از بازار دارد.

 افزایش نرخ دلار : نرخ دلار که از ماه های ابتدایی سال ۱۴۰2 در روند نزولی قرار گرفته بود طی این مدت تا روزهای اخیر افزایش چشمگیری نداشت و مرتباً روند نزولی یا صعودی پیدا می کرد. در روزهای گذشته قیمت دلار به کانال 50 هزار تومان و کمتر نزدیک میشود  که این کاهش و ثبات نرخ دلار به همراه عوامل دیگر باعث توقف  افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار شده است.

عدم اعمال سهمیه بهین یاب : یکی دیگر از سیاست های تنظیم بازار از طرف وزارت صمت اعمال سهمیه بهین یاب برای شرکت‌های خریدار محصولات فولادی بود. هدف از اجرای این سیاست کنترل تقاضا برای محصولات بود .در ماه ها و هفته های اخیر بازار ساز به کمک این اهرم افزایش قیمت آهن را کنترل کرده است.اعمال سهمیه بهین یاب کنترل تقاضا را به دنبال دارد و از رقابت زیاد برای محصولات بورسی و افزایش قیمت آنها جلوگیری میکند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  پیش بینی قیمت تیرآهن و میلگرد

جهش قیمت آهن اسفنجی : یکی از عمده دلایل افزایش قیمت آهن در بازار جهش قیمت آهن اسفنجی میباشد. آهن اسفنجی یکی از مواد اولیه پایه برای تولید محصولات فولادی است. قیمت آهن اسفنجی در عرضه هفته گذشته در بورس کالا حدود ۲۶ درصد جهش قیمت داشت. می توان گفت این افزایش قیمت نرخ هفتگی آهن اسفنجی بی‌سابقه بوده است.

البته حجم عرضه این محصول بسیار زیاد بود و انتظار می رفت که با وارد شدن این حجم از آهن اسفنجی به بازار قیمت آهن آلات روند نزولی پیدا کند. اما تقاضای زیادی برای این محصول وجود داشت که در نهایت قیمت آن به دلیل رقابت خریداران افزایش پیدا کرد.

البته وزارت صمت با توجه به اینکه این محصول به صورت اعتباری عرضه شده بود و قیمت پایه آن هم بسیار افزایش یافت از بورس کالا تقاضای ابطال این معاملات را داشت. اما در نهایت این معامله آهن اسفنجی تایید گردید و قیمت سایر محصولات فولادی در بازار را افزایش داد .

احتمال افزایش قیمت آهن

احتمال افزایش قیمت آهن آلات در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ وجود دارد . از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون قیمت آهن آلات تقریبا روند ثابتی داشته اما شاهد هستیم که در روز های اخیر افزایش قیمت جزئی اتفاق افتاده است .در نیمه دوم سال که دمای هوا کاهش پیدا میکند احتمال کمبود گاز و قطعی گاز صنایع فولادی وجود دارد .در صورت وقوع این مورد تولید فولاد و عرضه آن کاهش پیدا کرده و به دنبال آن افزایش قیمت داریم.از طرفی نرخ دلار تاثیر زیادی در قیمت ها دارد .نرخ دلار نیز معمولا در نیمه دوم سال جهش پیدا میکند.البته این موارد همه احتمالاتی هستند که ممکن است اتفاق نیفتد.اما در صورتی که نرخ دلار افزایش پیدا کند یا قطعی گاز صنایع را داشته باشیم احتمال افزایش وجود دارد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  مقاله ورق شیروانی آهن جم

قیمت تمامی محصولات فولادی از جمله قیمت تیرآهن ،میلگرد ،نبشی و ناودانی ،قوطی و پروفیل، انواع ورق و لوله و خاموت و … در سایت آهن جم و کانال قیمت لحظه ای میلگرد در تلگرام بصورت لحظه ای درج میشود.

وضعیت قیمت ها در بازار آهن

بازار آهن آلات از ابتدای سال جدید در روند نزولی قرار داشت و قیمت محصولات فولادی مرتباً کاهش پیدا میکرد. در روز های اخیر به علت عدم اعمال سهمیه بهین یاب و افزایش قیمت شمش ناشی از تقاضای زیاد شاهد افزایش قیمت آهن امروز هستیم.
قیمت میلگرد آجدار در روزهای گذشته در حدود 24 و 25 هزار تومان توسط شرکت های تولید کننده اعلام قیمت می شود .
قیمت روز تیرآهن ذوب آهن، فایکو و ماهان در هر شاخه در روز گذشته حدود ۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان افزایش داشته است.
قیمت نبشی ناودانی و سپری هم در اکثر مبادی فروش با افزایش قیمت جزیی روبرو بوده است. قیمت این محصولات تقریباً روزانه از ۱۰۰  تومان افزایش پیدا کرده است.
انواع ورق ها از قاعده افزایش قیمت مستثنا بودند و نوسانات چشمگیری نداشتند. قیمت ورق فولاد مبارکه و اکسین اهواز حدود ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان در روز گذشته افزایش داشت ولی در سایر مبادی فروش ثبات قیمت اعلام شد.

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

افزایش قیمت اهن الات _آهن جم
5/5 - (1 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد