اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

تفاوت تیرآهن و هاش چیست؟ | 3 تفاوت اصلی آنها

زمان مطالعه : 8 دقیقه
تفاوت تیرآهن و هاش

آیا در مورد انواع تیرآهن ها و کاربردهای آن ها اطلاعاتی دارید؟ با خواندن مقاله تفاوت تیرآهن و هاش  آهن جم اطلاعات مفیدی در مورد تیرآهن ها پیدا می کنید که دانستن آنها برای فعالان در صنعت ساخت و ساز و فعالان بازار آهن ضروری است .همچنین تفاوتهای تیرآهن های IPE وIPBو INP نقش مهمی در انتخاب آنها دارد. زیرا تفاوت هایی که بین انواع تیرآهن ها وجود دارد باعث می شود که هر کدام کاربرد های متفاوتی داشته باشند و همین موضوع و همچنین قیمت آهن بر قیمت تیرآهن اثر گذار است.تیرآهن یکی از مقاطع فولادی پرمصرف در ساختمان سازی می باشد در بعضی از ساختمان ها به جای ستون ریزی و سقف های تیرچه بلوک از سازه های فلزی که عمدتاً با تیرآهن طراحی و اجرا میشوند استفاده می شود .تیرآهن ها به چندین دسته تقسیم می شوند که امروز در این مقاله میخواهیم به تفاوت های تیرآهن معمولی و هاش بپردازیم .اگر می خواهید در این زمینه اطلاعاتی به دست آورید تا پایان مطلب همراه ما باشید.

ساختار تیرآهن

در ابتدای این مطلب برای این که تفاوت تیرآهن و هاش را به خوبی درک کنیم باید بدانیم که ساختار تیرآهن و شکل ظاهری آن چگونه است ؟همانطور که در ادامه در تصویر مشاهده خواهید کرد. تیرآهن ها یک جان در وسط دارند و دو بال در طرفین و به طور کلی شبیه I انگلیسی هستند. اغلب تیرآهن های معمولی طول ۱۲ متر را دارند.

ساختار تیرآهن_آهن جم

انواع تیرآهن ها

برای دانستن تفاوت تیرآهن و هاش باید انواع تیرآهن هارا بشناسیم.تیرآهن ها از نظر استاندارد و نحوه ساخت به سه دسته تقسیم می شود که هر کدام از آنها در صنعت و پروژه های ساختمانی با توجه به ویژگی های خاصی که دارند  مورد استفاده قرار میگیرند انواع تیرآهن ها عبارتند از :

1-تیرآهن های معمولی یاIPE

2-تیرآهن های لانه زنبوری

3-تیرآهن INP

4-تیرآهن های هاش یا بال پهن یا IPB

تیرآهن معمولی یا تیرآهن IPE

متداول ترین تیرآهن های مورد استفاده در ساختمان سازی و موجود در بازار ،تیرآهن های معمولی هستند. تیرآهن های فولادی معمولی به عنوان خرپا یا چارچوب اصلی در ساختمان ها استفاده می‌شوند ،با یکپارچه کردن سازه مقاوت آنرا افزایش می‌دهند. استفاده از تیرآهن معمولی به صورت افقی یا ایستاده به عنوان ستون تحمل بار زیادی را برای ساختمان ایجاد میکند.تیرآهن های معمولی از نظر شکل ظاهری شبیه به I انگلیسی هستند .

پیشنهاد مطالعه ⋙  میخکوبی خاک با میلگرد|مراحل و روش انجام،مزایا و معایب آن

در تیر آهن های معمولی دو صفحه افقی و موازی وجود دارد که هم اندازه هستند که به عنوان بال تیرآهن شناخته شده و ضخامت تمام نقاط بال های این تیرآهن  یکسان میباشد. و این دو صفحه توسط یک جز عمودی به هم متصل هستند که به آن جان تیرآهن گفته می شود .در تیرآهن معمولی عرض جان از عرض بال بیشتر است و کاملاً شبیه I انگلیسی میباشند .این تیرآهن ها طبق استاندار اروپایی تولید میشوند و بهترین آنها در بازار ایران تیرآهن ذوب آهن اصفهان میباشد. شرکت ذوب آهن اصفهان یکی از تولییدکنندگان مطرح میلگرد و تیرآهن در ایران میباشد که قیمت محصولات آن بر قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن سایر شرکت ها اثر گذار است.

تیرآهن های معمولی از سایر تیرآهن ها وزن کمتری دارند به همین دلیل برای قسمتهایی از سازه که نیاز است از تیرآهن های سبک تر استفاده شود مورد استفاده قرار می گیرند .مثلاً وقتی که وزن قسمتی از یک اسکلت فلزی روی  یک دیوار باشد لازم است از تیرآهن های سبک استفاده گردد یکی دیگر از دلایل پرمصرف بودن تیرآهن های معمولی قیمت کمتر آنها می باشد زیرا به دلیل وزن کمتر هزینه کمتری را به سازندگان وارد میکند. تیرآهن های معمولی طی فرایند نورد گرم ساخته می شوند و طول ۱۲ متر دارند.

در ادامه به توضیح تیرآهن هاش و تفاوت تیرآهن و هاش میپردازیم.

تیرآهن هاش یا IPB

تیرآهن های هاش یکی از مقاوم ترین و با دوام ترین نوع تیرآهن ها هستند که در صنایع مختلفی که نیاز و دوام و مقاومت بالا هست استفاده می شوند. تیرآهن های هاش تحول عظیمی در ساختمان سازی ایجاد کرده و باعث شدند که تمام سازه ها مقاومت و استحکام بالاتری را داشته باشند. این تیرآهن طی فرایند نورد گرم از فولاد ساخته می شود،نسبت به تیرآهن های معمولی وزن بیشتری دارند و به همین علت تحمل بیشتری داشته و به طبع قیمت بالاتری هم دارند.اختلاف وزن از تفاوت تیرآهن و هاش است.

این تیرآهن ها از نظر شکل ظاهری شبیه H انگلیسی هستند به این صورت که دوبال تیرآهن عرضی بسیار بیشتر از جان دارند.برای اینکه ستون های یک سازه بسیار قوی و استحکام بالایی داشته باشند از تیرآهن هاش استفاده میشود،از متداول ترین کاربرد های تیرآهن هاش استفاده در پروژه های عظیم ساختمان سازی (برج ها و مجتمع های بزرگ) ،پروژه های سدسازی، پروژه های پل سازی و تولید ماشین آلات میباشد. ساختار متفاوت و بال های بزرگ تر هاش از تفاوت تیرآهن و هاش میباشد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  افزایش عرضه فولاد پس از رفع قطعی گاز

 

شما میتوانید برای مشاهده قیمت لحظه ای آهن آلات در تلگرام به مقاله زیر مراجعه کنید.

کانال قیمت لحظه ای میلگرد

تفاوت تیرآهن و هاش

1_تفاوت از نظر شکل ظاهری

یکی از واضح ترین  تفاوت تیرآهن و هاش تفاوت از نظر شکل ظاهری میباشد که باعث می‌شود با یک نگاه بتوان آنهارا از یکدیگر تشخیص داد.تیرآهن های معمولی بال هایی کوتاه دارند تقریبا معادل نصف جان اما در تیرآهن های هاش بال ها عرض بیشتری نسب به جان دارند. به طوری که شکل مقطع تیرآهن شبیهH انگلیسی میباشد ،بال ها تقریبا هرکدام عرضی برابر با جان دارند .

 

تفاوت تیرآهن با هاش

2_تفاوت از نظر تنوع سایز

یکی دیگر ازتفاوت تیرآهن و هاش تفاوت از نطر تنوع سایز میباشد ،تیرآهن های معمولی درسایزهای ۸۰ تا ۶۰۰ میلی متر ساخته می‌شوند .اما تیرآهن های هاش  در هر سایز و اندازه ای ساخته می شوند معمولا هاش ها در سایز ۱۰۰تا ۱۰۰۰ میلیمتر ساخته میشنود.

3_تفاوت دیگر از نظر کارایی و میزان استحکام میباشد

دیگر تفاوت تیرآهن و هاش این است که تیرآهن های معمولی وزن کمتری دارند و به تبع مقاومت و استحکام کمتری نسبت به تیرآهن هاش دارند اما برای سازه های معمولی بسیار مناسب ترند و از این رو پر مصرف ترین نوع تیرآهن هستند و قیمت پایین تری نسبت به تیرآهن هاش دارند. 

تیرآهن های هاش از نظر بافت ضخیم تر و سنگین تر هستند و به تبع مقاومت و استحکام بالاتری دارند، از این رو برای سازه های خاص و عظیم مورد استفاده قرار میگیرند و قیمت بالاتری نسبت به تیرآهن معمولی دارند.نوع و قیمت تیرآهن در هزینه ساخت سازه به خصوص هزینه اسکلت فلزی تاثیر زیادی دارد.

4_ تفاوت از نظر قیمت 

دیگر تفاوت تیرآهن و هاش از لحاظ قیمت میباشد.تیرآهن ها در تناژ بالا به صورت کیلویی و در مقدار کم به صورت شاخه ای فروخته میشوند.بیشتر قیمت های اعلامی در بازار برای وزن یک کیلو گرم میباشد . تفاوت تیرآهن و هاش از لحاظ قیمت بسیار زیاد است.هاش قیمت بسیار بالاتری نسبت به تیرآهن های معمولی دارد .البته که یک هاش به اندازه چندین تیرآهن معمولی استحکام و کارایی دارد .اما از لحاظ قیمت واحد هاش قیمت بالاتری دارد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  تیرآهن دوبل چیست و چه کاربردی دارد؟
تیرآهن هاش -آهن جم

تیرآهن INP

تیرآهن inp بر اساس استانداردهای کشور روسیه و چین تولید و روانه بازار آهن آلات میشود .از نظر شکل ظاهری کاملاً شبیه تیرآهن IPE میباشد و مانند حرفI انگلیسی است. تنها تفاوتی که دارند این است که در تیرآهن inp ضخامت تمامی نقاط بال ها یکسان نیست به این صورت که ضخامت بال ها با فاصله گرفتن از جان تیرآهن با شیبی ملایم کاهش پیدا میکند. این تیرآهن ها نیز در سایزهای ۸۰ تا ۶۰ سانتی متر تولید می شوند. قیمت این نوع تیرآهن با قیمت تیرآهن های IPE تفاوت چندانی ندارد.

تیرآهن لانه زنبوری

 یکی از انواع مختلف تیرآهن ها که در کشور ما مورد استفاده فراوانی در اسکلت های فلزی قرار گرفته است تیرآهن لانه زنبوری می باشد.
تیرآهن لانه زنبوری روش ساختی متمایز از تیرآهن های معمولی و هاش دارد. روش ساخت تیرآهن های لانه زنبوری به این صورت است که ابتدا جان تیرآهن نورد شده به صورت زیگزاگ و با محاسبات دقیق بریده میشود و پس از یک جابجایی به طوری که قسمت های برامده روبروی یکدیگر قرار بگیرند دوباره جوشکاری می شود.

این موضوع باعث می شود که تیرآهن های لانه زنبوری ارتفاع بیشتری نسبت به تیرآهن معمولی پیدا کنند. تیرآهن های لانه زنبوری در مکانها و زمانهای که تیر اصلی موجود نیست یا صرفه اقتصادی ندارد مورد استفاده قرار می گیرند. مزایای استفاده از تیرآهن های لانه زنبوری این است که مقاومت خمشی تیر ها افزوده می شود .از طرفی از سوراخ های حاصل در این نوع تیرآهن میتوان برای عبور تاسیسات ساختمانی استفاده کرد. همچنین  با کم شدن وزن مصالح و سبک بودن تیر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر خواهد بود .به تعبیری استفاده از تیرهای لانه زنبوری صرفه جویی زیادی در وزن تیرآهن 14 برای سازندگان به ارمغان می آورد .

تیرهای لانه زنبوری مقاومت بیشتری نسبت به تیرآهن های معمولی دارند. مثلاً از از یک تیرآهن سایز ۱۶ با برش دادن و اعمال تقویت های لازم  تیرآهن زنبوری تولید میشود که می تواند جایگزینی برای تیرآهن سایز ۱۸ یا ۲۰ یا حتی ۲۲ به وجود آورد و این در قیمت تیرآهن و صرفه اقتصادی اثرگذار است.

آهن جم_ahanjam.com

5/5 - (1 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد