0
ورود و عضویت
×
آهن جم
ورود و عضویت
0

معرفی دیوار پیش ساخته و انواع آن

زمان مطالعه : 11 دقیقه
دیوار پیش ساخته

دیوار پیش ساخته چه کاربرد ها و انواعی دارد؟ دیوار پیش ساخته از جمله سازه هایی است که از آن برای تسریع در فرآیند ساخت و ساز استفاده می شود. امروزه بسیاری از از افراد به دنبال ساخت سازه هایی با قیمت مناسب وکیفیت بالا هستند که بتوان در کمترین زمان آنها را به مرحله بهره‌برداری رساند .برای تسریع در فرایند ساخت و ساز از انواع مختلف دیوارهای پیش ساخته استفاده می شود.

دیوارهای پیش ساخته از متریال گوناگونی مانند ساندویچ پانل، بتن، چوب، سنگ ،آجر و غیره ساخته می شوند. افرادی نیز که اقدام به بازسازی ساختمان ها می کنند می توانند با استفاده از دیوار پیش ساخته در هزینه و زمان صرفه جویی کنند .در ساخت بسیاری از دیوارهای پیش ساخته از میلگرد نیز استفاده می‌شود. به همین دلیل قیمت آهن آلات و قیمت میلگرد از عوامل تاثیر گذار در هزینه های تولید این سازه می باشد .در ادامه این مقاله همراه باشید تا در مورد دیوار پیش ساخته و مزایا و معایب آن بدانیم. با ما همراه باشید.

این دیوار در جنس ابعاد و اندازه های مختلف با توجه به نظر مشتری آماده میشود و فقط در نقاط مختلف ساختمان نصب می گردد. دیوار پیش ساخته یکی از مصالحی است که امروزه بسیار در صنعت ساختمان سازی مورد توجه قرار گرفته است .این دیوار یک سازه آماده می‌باشد که باعث تسریع روند ساخت و ساز می شود .این دیوارها نسبت به سایر سازه ها وزن سبک تری دارند که باعث می‌شود وزن ساختمان کاهش پیدا کند.

دیوار پیش ساخته به صورت آماده وجود دارد و به محل پروژه انتقال یافته و در قسمت های مورد نیاز نصب می شود. این دیوارها در اندازه، ابعاد و جنس های مختلف تولید می شوند . جایگزین خوبی برای دیوارهای خشتی و آجری و سفالی و سنتی به حساب می آیند.

سازه پیش ساخته _آهن جم

انواع دیوار پیش ساخته

دیوار پیش ساخته با توجه به اینکه از جنس های متفاوتی تولید می شود تنوع زیادی دارد .  به همین دلیل انواع مختلفی از آن وجود دارد که در ادامه به بررسی انواع دیوارهای پیش ساخته می پردازیم.

دیوار پیش ساخته بتنی

دیوار پیش ساخته بتنی یکی از رایج ترین نوع این دیوارها می باشد که از موادی مانند سیمان، سنگدانه ،آب ،افزودنی و میلگرد در آن استفاده می شود.دیوار پیش ساخته بتنی نصب راحت و آسانی دارد و نگهداری آن نیاز به صرف هزینه زیادی ندارد. استفاده از این دیوارها می تواند هزینه تمام شده برای اجرای نما را تا میزان زیادی کاهش دهد. زیرا این دیوارها از دو طرف نما شده می باشند. دیوار پیش ساخته بتنی فقط در محل نصب میشود و نیاز به عملیات های کروم بندی و گچ زنی ندارد.در ساخت این دیوارها از میلگرد ۱۶ استفاده میشود که قیمت میلگرد ۱۶ را میتوانید در سایت آهن جم مشاهده نمایید.

دیوار پیش ساخته گچی

نوع دیگری از سازه های پیش ساخته دیوار گچی می باشد. این دیوارها از ترکیب الیاف سبک نظیر پلی اورتان و پشم و شیشه با آب و گچ ساخته می‌شوند .این دیوارها غیرباربر هستند و باید در نقاطی که بار به آنها وارد نمی شود مورد استفاده قرار بگیرند .گچی که در ساخت این دیوارها استفاده می شود دانه ریز بوده و حساسیت زا نیست. این دیوار ها در کاهش وزن سازه نقش زیادی دارند و بیشتر برای جداسازی بخش های داخلی ساختمان ها استفاده می شوند .

پیشنهاد مطالعه ⋙  سقف تیرچه بلوک چیست؟ اجزا ،مزایا و معایب آن

دیوار گچی پیش ساخته خاصیت ضد رطوبت دارد و اغلب در آشپزخانه ، سرویس بهداشتی و قسمت هایی که رطوبت بیشتری دارند استفاده می شود. این نوع دیوار در چهار نوع تو پر ، سوراخ دار، ضد آب و مسلح تولید میشود .طول این دیوار معمولاً بیشتر از یک متر می باشد و عرض آن ۵۰ تا ۱۵۰ میلی متر می باشد.
نحوه نصب این دیوارها به این صورت است که پنل های گچی به شکل کام و زبانه در یک کنار یکدیگر قرار می گیرند. و با استفاده از ملاتی که ماده اصلی آن گچ است به یکدیگر متصل می شوند.

دیوار پیش ساخته کناف

این دیوار برای جداسازی قسمت های داخلی ساختمان کاربرد دارد.کناف به طور کلی در دکوراسیون داخلی سازه ها از جمله دکوراسیون انواع سقف ها مورد استفاده قرار می گیرد .کناف نوعی صفحه روکش دار میباشد که توسط شرکت خارجی کناف تولید میشود. اجرای این دیوارها به دو روش بدون سیستم سازه‌ای و با سیستم سازه ای انجام میشود .

دیوار کناف پیش ساخته به عنوان عایق حرارتی و صوتی نیز می باشد. از مزایای دیوار کناف نصب آسان ،امکان تعمیر آن، سرعت اجرا ،دوستدار طبیعت بودن و مقرون به صرفه بودن آن می باشد.کناف در اجرای سقف کاذب نیز یکی از متریال های مطرح و پر مصرف میباشد.

دیوار پیش ساخته چوبی

از این دیوار بیشتر برای ساخت ساختمان های چوبی و کلبه و یا تزیینات و دکوراسیون داخلی سازه ها استفاده می شود. وزن این دیوارها بسیار سبک بود و گزینه مناسبی برای استفاده در دکوراسیون داخلی و خارجی انواع سازه ها می باشند .این سازه های پیش ساخته چوبی زیبایی و حس خوبی را به فضا منتقل می کنند. برای بالا بردن استحکام دیوارهای چوبی آن ها را در دیوارهای باربر مستقیم به پی متصل می کنند.

دیوار ساندویچ پانل

ساندویچ پانل یکی از مصالح مدرن در صنعت ساختمان می باشد. با استفاده از دیوارهای ساندویچ پانل میتوان فضاهای مجزایی را در داخل ساختمان ها ایجاد کرد. دیوار ساندویچ پانل دو لایه ورق و یک هسته عایق دارد. این دیوار به دلیل داشتن کیفیت و ویژگی های منحصر به فرد و همچنین به روز بودن از جمله پرکاربرد ترین مصالحی است. که امروزه در ساختمان سازی برای پوشش دیوار و سایر موارد استفاده می شود. این دیوار طول عمر و مقاومت بالایی دارد و عایق حرارت و صدا می باشد.از این دیوار برای تولیدکانکس استفاده میشود.

دیوار پیش ساخته یونولیتی

یکی دیگر از انواع سازه های پیش ساخته دیوار یونولیتی می باشد که از شبکه های فلزی و فوم پلی استایرن یا همان یونولیت ساخته می شود. این محصول با نام تری دی پنل هم شناخته می‌شود. در این سازه از درون یونولیت ها میلگرد عبور داده میشود.

این سازه یونولیتی خاصیت ضد آب دارد و مانع از رشد موجودات میکروسکوپی و قارچ ها می شود.در صورتی که از این دیوار در مناطق مرطوب استفاده شود باید شبکه فلزی آن را از فولاد گالوانیزه یا ورق های گالوانیزه تولید کرد .برای نصب این ساز نیز باید آرماتور به فونداسیون متصل شود.

پیشنهاد مطالعه : سقف کناف چیست؟

دیوار پیش ساخته یونولیتی _آهن جم

بهترین قیمت تیرآهن را از آهن جم دریافت کنید.

تاریخچه دیوار پیش ساخته

استفاده از دیوار و سازه های پیش ساخته به زمان روم باستان باز می گردد. در گذشته رومیان مواد بتنی یا گلی را در قالب می ریختند و بعد از آماده شدن به محل ساخت و ساز منتقل می کردند. امروزه دیوارهای پیش ساخته بسیار گسترش پیدا کرده و در انواع مختلف با جنس های متفاوت تولید می شوند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  آلیاژ چیست؟انواع و کاربرد های

کاربرد های دیوار پیش ساخته

دیوار پیش ساخته همانطور که از نام آن مشخص است سازه ای است که از قبل تهیه و آماده شده است.و فقط در نقاط مناسب نصب می گردد .این نوع دیوارها در برابر آب و رطوبت از مقاومت بسیاری برخوردار هستند. و برای استفاده در نقاط مختلف سازه ها همچون دیواره حوضچه ،دیواره استخر، دیوارکشی دور محوطه ها قابل استفاده هستند.

دیوارهای پیش ساخته نسبت به وقایع طبیعی پایداری بسیار خوبی را از خود نشان داده اند. این دیوارها در احداث کارخانه ها ،سوله ها و مسکن های پیش ساخته نیز مورد استفاده قرار میگیرند. این امکان وجود دارد که پس از منحل شدن یک مکان دیوارهای پیش ساخته برداشته شوند و به مکان دیگری منتقل گردند.

دیوار پیش ساخته _آهن جم

مزایای دیوار پیش ساخته

  • صرفه جویی در وقت و تسریع روند ساخت ساختمان
  • سازگاری آنها با محیط زیست
  • وزن کم و انتقال آسان آنها به محل مورد نظر
  • تاثیر پذیری کم آنها در برابر شرایط مختلف آب و هوایی
  • قابلیت تعویض و تعمیر قطعات
  • عدم نیاز به استفاده از نیروی انسانی و بکارگیری ماشین آلات در ساخت این دیوارها
  • سبک سازی و عدم ایجاد بار اضافه بر ساختمان
  • عایق صوتی و حرارتی مناسب
  • کمتر بودن خسارات در زمان زلزله به علت سبک بودن
  • سهولت در نصب
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • حذف مصالح بنایی مانند گچ و خاک و آسان تر شدن ایجاد تغییرات در دکوراسیون داخلی
  • مقاوم در برابر نفوذ حشراتی مانند موریانه
انواع دیوار پیش ساخته _آهن جم

معایب دیوار پیش ساخته

این دیوار از  معایبی نیز برخوردار است.

یکی از معایب این سازه پیش ساخته هزینه بالای راه اندازی کارخانه تولید کننده آن می باشد. برای تولید دیوارهای پیش ساخته ماشین و دستگاه های پیشرفته ای نیاز است که سرمایه زیادی لازم دارد.

همچنین برای نقل و انتقال این دیوارها در صورتی که محل پروژه دور باشد باید از ماشین آلات و تریلرها استفاده کرد. که هزینه و کرایه حمل بسیار بالایی را در پی خواهد داشت.

همچنین این دیوارها باید بدون هیچ آسیبی به محل ساختمان منتقل شوند که این موضوع حمل و نقل این محصول را سخت تر می‌کند. به طور کل نسبت به دیوار های سنتی هزینه بیشتری دارند .اما این هزینه باقی می ماند و میتوان در مکان دیگری از آن استفاده کرد.

دیوار پیش ساخته بتنی _آهن جم

دیوار پیش ساخته سبک

سبک بودن دیوار پیش ساخته امری است که برای خریداران این محصول اهمیت دارد .زیرا هرچه دیوار سبک تر باشد حمل و نقل آسان تری دارد و بار کمتری را به سازه وارد میکند .البته هرچه وزن سبک تر باشد میزان مقاومت آن کمتر می‌شود.

معمولا نوع دیوار های پیش ساخته با توجه به وزن و میزان مقاومت و مقدار بابری انتخاب میشود.

  • از سبک ترین دیوار های پیش ساخته مثل دیوار چوبی، یونولیت و کناف برای جدا سازی فضاهای داخل ساختمان استفاده میشود .این دیوار باربر نیستند پس نیاز به استحکام زیاد نداریم. علاوه بر آن زیبایی بصری دارند که در جهت تکمیل دکوراسیون داخلی استفاده می‌شوند.
  • از دیوار های با وزن و میزان مقاومت متوسط مثل دیوار ساندویچ پانل و گچی و کناف برای تیغه کشی فضای داخلی هم استفاده میشود .
  • برای دیوار حیاط و محوطه ها و دیوار هایی که نقش باربری دارند فقط از دیوار پیش ساخته بتنی استفاده میشود.

دیوار چوبی،گچی و یونولیت که در فضای داخلی ساختمان استفاده میشوند از سبک ترین دیوار های پیش ساخته هستند و وظیفه بربری ندارند.سنگین ترین نوع دیوار پیش ساخته نوع بتنی آن میباشد که معمولا برای دیوار حیاط و محوطه ها استفاده میشود.دیوار پیش ساخته بتنی در مقابل وزن بیشتری که دارد مقاومت و استحکام بیشتری هم داشته و به همین دلیل در محیط های خارج از سازه استفاده میشود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  کاهش قیمت آهن امروز|دلایل کاهش قیمت آهن آلات

دیوار های پیش ساخته سبک به ترتیب وزن کمتر عبارتند از :

  • دیوار پیش ساخته یونولیتی
  • دیوار پیش ساخته چوبی
  • دیوار پیش ساخته گچی و کناف
  • دیوار پیش ساخته ساندویچ پانل
  • دیوار پیش ساخته بتنی

همانوطور که گفته شد دیوار پیش ساخته برای برای محصور کردن محوطه ها و جداسازی فضا ها در ساختمان ها استفاده میشود.معمولا دیوار های پیش ساخته که در فضای داخلی سازه ها استفاده میشوند از نوع گچی یا کناف یا ساندویچ پانل هستند. و دیوار ها که در فضای خارجی و حیاط ها استفاده میشوند دیوار پیش ساخته بتنی هستند.مهم ترین مزیت این دیوار ها این است که قابلیت جابه جایی دارند .

دیوار پیش ساخته چوبی

دیوار آماده برای خانه

دیوار آماده و دیوار پیش ساخته هیچ تفاوتی باهم ندارند.دیوار آماده برای خانه یعنی دیواری که از پیش ساخته شده و آماده نصب در محل دیوار میباشد.جنس دیوار آماده به محل استفاده و کاربرد آن بستگی دارد.معمولا برای دیوار های داخلی خانه که بارکش نیستند از دیوار های پیش ساخته سبک و دکوری مثل دیوار آماده چوبی یا کناف یا شیشه استفاده می‌کنند.این دیوار ها علاوه بر زیبایی جدا کننده فضاهای داخلی هم هستند.

برای مواردی که نیاز به استحکام بیشتری است مثل دیوار حیاط،دیوار خارجی ساختمان،دیوار کانکس و … از دیوار آماده بتنی یا ساندویچ پانل استفاده میشود.این دیوار ها وزن و استحکام بیشتری دارند. مقاوم ترین نوع دیوار آماده نوع بتنی آن است.

سخن پایانی

امروزه در ساختمان سازی از مصالحی استفاده می شود که علاوه بر کاهش هزینه های ساختمان بتوانند سرعت انجام کار و مقاومت کلی سازه را افزایش دهند .دیوار پیش ساخته از جمله بهترین و کاربردی ترین مصالح ساختمانی به شمار می آید .تهیه این دیوار نسبت به احداث دیوار های سنتی هزینه بیشتری را به همراه دارد .اما این دیوارها قابل انتقال و استفاده در نقاط دیگر نیز می باشند و مزایای فراوانی دارند که باعث میشود صرفه اقتصادی داشته و مورد استفاده قرار بگیرند .

مثلاً در صورتی که یک محوطه با دیوارهای پیش ساخته محصور شود و پس از آن دیگر نیاز به آن محوطه نباشد می توان دیوارهای پیش ساخته را به محل دیگری منتقل کرد و مورد استفاده قرار داد. دیوارهای پیش ساخته در انواع متفاوت و جنس های متفاوتی تولید می شوند که تمام ویژگی ها و ابعاد و جنس آنها طبق سفارش مشتری تهیه میگردد. امیدواریم که با دیوار پیش ساخته، انواع آن و کاربردهای آن آشنا شده باشید.

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

سوالات متداول

دیوار پیش ساخته دیواری است که از قبل در کارخانه ساخته میشود و فقط باید در محل نصب گردد.این دیوار با مصالح متفاوتی تولید میشود و هر نوع آن با توجه به ویژگی ها کاربرد متفاوتی دارد.

دیوار پیش ساخته در انواع بتنی ،گچی و کناف،چوبی،ساندویچ پانل و یونولیتی تولید میشود که پر کاربرد ترین آن دیوار بتنی است.

دیوار پیش ساخته بتنی بیشتر برای محصور کردن فضاهای بزرگ مثل حیاط ، مزرعه و محوطه ادارات و مراکز دولتی کاربرد دارد و سایر انواع آن در دکوراسیون داخلی یا برای جداسازی فضاها استفاده میشوند.

مهم ترین مزیت این دیوار قابلیت جابه جایی آن میباشد. وزن کم ،نصب آسان و قابلیت تعمیر و تعویض از دیگر مزایای این دیوار است.

4.8/5 - (21 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد