اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

همه چیز در مورد روش ساخت و تولید میلگرد

زمان مطالعه : 6 دقیقه
تولید میلگرد

تولید میلگرد با روش های متفاوتی انجام می شود .روش ساخت و تولید آن بر خواص مکانیکی و فیزیکی آن تاثیر دارد .میلگرد یکی از مقاطع فولادی استوانه ای شکل است که در دو نوع ساده و آجدار تولید می شود.

میلگرد های ساده بیشتر در صنعت کاربرد دارند و میلگردهای آجدار اغلب در ساختمان سازی استفاده میشود. علت استفاده از میلگرد در ساختمان سازی هم جبران ضعف بتن و افزایش مقاومت کششی آن می باشد.

میلگرد ها در انواع و سایز های مختلفی تولید می شوند و آنها را با قطر اسمی اشان تفکیک می کنند.یکی از نکات مهم در تعیین کیفیت و قیمت میلگرد روش تولید میلگرد می باشد .تولید میلگرد در ایران به روشهای نورد گرم ،نورد سرد ،میکرو آلیاژی و ترمکس انجام می شود.

کارخانه های هر کشور فرایند تولید خود را بر اساس شرایط اقلیمی و نیاز بازار همان کشور انتخاب می‌کنند.راه اندازی و احداث یک خط تولید میلگرد کاری زمان بر و پرهزینه می باشد. به همین دلیل باید روش تولید میلگرد متناسب با جغرافیا و نیازهای بازار آن منطقه انتخاب گردد .در این مقاله از آهن جم می‌خواهیم در مورد روش ساخت و تولید میلگرد صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

تولید میلگرد به روش نورد

یکی از اصلی‌ترین دلایل تولید و استفاده از میلگرد افزایش استحکام سازه ها می باشد. بیشتر سازه ها با استفاده از ترکیب بتن و محصولات فولادی ساخته می شوند .بتن یک ماده بسیار مقاوم در برابر تنش های فشاری است. اما در برابر نیروهای کششی مقاومت مناسبی ندارد به همین دلیل از میلگرد در بین آن استفاده می شود تا مقاومت کششی افزایش پیدا کند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  سقف کناف چیست؟ مزایا و معایب آن

بیشتر از میلگردهای آجدار در ساختمان سازی و بین بتن استفاده می شود .آج های میلگرد باعث می‌شوند درگیری و اتصال در بتن بیشتر باشد و احتمال شکست و فرو ریختن بتن به حداقل برسد.

از دیگر دلایل استفاده از میلگرد در بتن کاربرد آن در کاهش ضخامت بتن است. زمانی که از میلگرد درون بتن استفاده شود استحکام آن تا حد زیادی افزایش پیدا کرده و دیگر نیاز نیست که یک لایه بتن ضخیم که حجم و وزن زیادی دارد استفاده شود.

مواد اولیه تولید میلگرد

برای تولید میلگرد در تمامی روش ها از شمش های فولادی استفاده می شود. می توان گفت اولین مرحله در تولید میلگرد تولید شمش فولادی است. به طور کلی تولید اکثر مقاطع فولادی همچون میلگرد ، تیرآهن نبشی و ناودانی و غیره مستلزم تولید شمش فولادی و بیلت میباشد.

شمش های فولادی از ذوب مواد اولیه همچون سنگ آهن قراضه آهن آلات ،گندله آهن ،کنسانتره آهن و غیره به روش ریخته گری تولید میشوند. کیفیت میلگرد های تولید شده به کیفیت شمش و مواد اولیه آن بستگی دارد .هر چه شمش کیفیت و آلیاژ بهتری داشته باشند میلگردهای تولید شده دارای کیفیت بالاتری هستند.

روش های تولید میلگرد در ایران

تولید میلگرد با توجه به استاندارد و شرایط هر کارخانه متفاوت میباشد .کارخانه های زیادی میلگرد تولید میکنند که نام آنها در لیست تولیدکنندگان میلگرد قرار رفته است.روش های ساخت میلگرد در ایران به چهار روش زیر دسته بندی می شوند :

  • تولید میلگرد با روش نورد گرم
  • تولید میلگرد به روش نورد سرد
  • تولید میلگرد به روش ترمکس
  • تولید میلگرد به روش میکرو آلیاژی
تولید میلگرد به روش نورد گرم

روش تولید میلگرد از عوامل تعیین کننده در انتخاب میلگرد است. هرکدام از روش ها بر خواص مکانیکی و فیزیکی میلگرد تاثیری دارند. معمولاً میلگردهای تولید شده در ایران از روش نورد گرم تولید می شوند. قبل از مطالعه و بررسی روش های تولید میلگرد بهتر است که با فرآیند نورد آشنا شویم.

پیشنهاد مطالعه ⋙  روش تولید تیرآهن و مراحل آن

نورد چیست؟

نوردکاری یا نورد فرآیند تغییر شکل شمش با عبور از غلتک های در حال چرخش به مقطع مورد نظر می باشد .فرایند نورد به دو صورت گرم و سرد انجام شده که تفاوت نورد گرم و سرد درجه حرارت فلز نورد شده می باشد.

روش نورد از متداول ترین روش های ساخت میلگرد به شمار می‌رود. زیرا کنترل محصول نهایی با دقت بیشتری انجام میشود. بسیاری از محصولات فولادی عموماً به روش نورد گرم تولید می شوند. در این روش حرارت قطعه بین ۹۰۰ تا ۱۲۵۰ درجه سانتی گراد می باشد. به دلیل اینکه تولید محصولات فولادی در محیط گرم انجام می شود به آن نورد گرم می گویند.

روش نورد سرد برای فلزات با درجه خمیری بالا مانند قلع و سرب یا ورق های فولادی با مقطع نازک به کار می‌رود به دلیل این که به سرعت حرارت خود را از دست میدهند.

تولید میلگرد به روش نورد گرم

برای تولید میلگرد به روش نورد گرم ابتدا شمش های فولادی با مقطع و طول مشخصی در کوره های حرارتی پیشگرم قرار می گیرند تا به دمای نرم شوندگی حدود ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ درجه برسند .

سپس شمش ها که حالت مومسانی پیدا کرده‌اند برای عملیات رافینگ آماده هستند.در فرایند نورد ،شمش فولادی نرم شده از بین غلتک های نورد با چینش ۴ وجهی و ۸ وجهی عبور می کنند تا به سطح مقطع دایره و قطر مناسب شکل داده می‌شوند .به مرور طول آن ها افزایش و ضخامت آن ها کاهش پیدا می کند.

کشش میله در سه مرحله می باشد که طول افزایش و قطر کاهش پیدا می‌کند و رافینگ نام دارد. پس از رسیدن به قطر مناسب شمش ها وارد مرحله استند یا همان قفسه‌های نورد میشوند.

در این مرحله خروجی های مختلف برای تولید قطرهای مختلف میلگرد وجود دارد. در مراحل پایانی میلگرد ها وارد مرحله‌ی آج زنی شده و با توجه به استاندارد مدنظر آج مناسب بر روی میلگردها ایجاد می‌شود. تولید میلگرد آجدار بر اساس استاندارد ملی ایران در سه نوع آج ۳۴۰ یا میلگرد A2 ،آج ۴۰۰یا میلگرد A3 و آج ۵۰۰ یا میلگرد A4 انجام میشود . میلگرد ها به صورت بندیل بسته بندی میشوند .در هر بندیل میلگرد با توجه به سایز تعداد مشخصی شاخه میلگرد قرار گرفته است.

پیشنهاد مطالعه ⋙  انواع لوله های فولادی و کاربرد آنها

آج زنی میلگرد های A2 مستقیماً در خط نورد گرم انجام می‌شود. اما آج زنی میلگردهای A3 و A4 پس از خنک کردن میلگرد با آب تا دمای محیط، انجام می شود.

پیشنهاد مشاهده : قیمت آهن

تولید میلگرد به روش نورد سرد

تولید میلگرد با نورد سرد بیشتر در قدیم متداول بوده است .در این روش با استفاده از فشار و کشش باعث در هم شکستن و به هم ریختگی ساختار شمش می شوند .تولید میلگرد به روش نورد سرد تا پایان مرحله رافینگ که به کوچک و گرد کردن تقریبی سطح مقطع شمش فولادی می‌پردازند مانند فرایند نورد گرم انجام می شود.

اما پس از این مرحله شمش که سطح مقطع آن کاهش یافته است وارد مرحله خنک‌کاری شده و سرد میشود. شمش سرد شده وارد مرحله نورد میشود و مجدداً فرایند تولید میلگرد همانند روش نورد گرم پیگیری می‌شود. اما این بار تعداد مراحل نورد و تعداد غلتک های بیشتری برای تولید میلگرد نیاز است. زیرا شمش ها در دمای پایینی قرار دارند و دیگر حالت نرم و مومسانی ندارند.

میلگرد های تولید شده طی فرایند نورد سرد استحکام و مقاومت بیشتری دارند. این نوع میلگرد برای استفاده در مناطق زلزله خیز مناسب نیست. زیرا شکل پذیری و مقاومت کششی و پیچشی کمتری نسبت به سایر روش ها دارد.

 

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

5/5 - (3 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد