اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

بتن ریزی در هوای گرم|مهم ترین نکات و اقدامات لازم

زمان مطالعه : 7 دقیقه
بتن ریزی در هوای گرم _آهن جم

بتن ریزی در هوای گرم چه مشکلاتی را به دنبال دارد؟ همانگونه که بتن ریزی در هوای سرد مشکلاتی را به وجود می‌آورد و باید نکات و مواردی را رعایت کنیم بتن ریزی در هوای گرم هم مشکلات خود را دارد .معمولاً با شروع فصل گرما ساخت و ساز و عملیات های ساختمانی رونق می گیرند .یکی از دلایل بالا رفتن قیمت آهن آلات در این موقع از سال افزایش ساخت و ساز و  تقاضا برای محصولات فولادی می باشد. با گرم شدن هوا ساعات روز افزایش پیدا می‌کند و بازدهی و راندمان در ساخت و ساز بیشتر می‌شود .اما برخی از عملیات های مربوط به ساختمان از جمله بتن ریزی در هوای گرم نیازمند تمهیدات ویژه و رعایت برخی نکات می باشد.

بتن ریزی در هوای گرم دردسر های خاص خود را دارد .زیرا گرمی هوا باعث می شود رطوبت بتن به سرعت از بین رفته و فرایند گیرش بتن با مشکل مواجه شود. بالا رفتن سرعت گیرش بتن می تواند منجر به ایجاد ترک هایی در ساختار بتن شود و مقاومت آن را کاهش دهد. اما می توان اقداماتی را هنگام بتن ریزی در هوای گرم انجام داد تا اثرات منفی هوای گرم را تا حد زیادی کاهش داد. در ادامه این مقاله به بررسی مشکلات بتن ریزی در هوای گرم و اقدامات لازم برای کمتر شدن اثر هوای گرم می پردازیم .با آهن جم همراه باشید.

بتن ریزی در هوای گرم می تواند با پیچیدگی ها و مشکلات زیادی همراه باشد.هوای گرم نیز مانند هوای سرد باعث می‌شود که کیفیت بتن و سرعت گیر ش آن تحت تاثیر قرار بگیرد. در صورتی که اقدامات لازم انجام نشود استحکام بتن کیفیت لازم را نخواهد داشت.هنگام بتن ریزی در هوای گرم علاوه بر درجه حرارت هوا، باید به میزان رطوبت ، سرعت باد و دمای بتن هم توجه کرد .زیرا این عوامل تاثیر مستقیمی بر ساخت ،انتقال ،پخش و عمل آوری بتن دارند. دمای بالا، وزش باد و رطوبت کم می تواند گیرش بتن را با اختلال مواجه کند .البته که این مشکل با کارگزاری میلگرد تا حد زیادی مرتفع شده است .بتن ریزی در هوای گرم مشکلات زیر را به همراه دارد:

  • افزایش سرعت گیرایی بتن و خشک شدن آن
  • ترک خوردن بتن در آینده
  • بالا رفتن سرعت افت اسلامپ
  • کاهش مقاومت بتن به دلیل نیاز به افزایش آب
  • کاهش دوام بتن به دلیل برهم خوردن نسبت آب و سیمان
  • افزایش نفوذپذیری بتن
  • کاهش پیوستگی و استحکام بین میلگرد و بتن
  • بالا رفتن احتمال خوردگی میلگردها در مکان های مرطوب
  • تغییر رنگ بتن و ظاهر نامطلوب آن
پیشنهاد مطالعه ⋙  اسکلت فلزی چیست؟انواع ،مزایا و معایب آن
نکات بتن ریزی در هوای گرم_آهن جم

عوامل تاثیر گذار بر کیفیت بتن در هوای گرم

همانطور که گفتیم بتن ریزی در هوای گرم مشکلات و دردسرهای زیادی را به دنبال دارد. اما می خواهیم بدانیم که عوامل تاثیر گذار در هوای گرم بر کیفیت بتن چه عواملی هستند .معمولاً فقط دمای بالا نیست که موجب سخت شدن بتن ریزی می شود. عواملی که به گیرش بتن تازه مخلوط شده آسیب می رسانند عبارتند از :

  • دمای بالای محیط
  • دمای بالای بتن
  • رطوبت کم
  • وزش باد گرم
  • تابش نور خورشید

 

دمای مجاز برای بتن ریزی در هوای گرم

ساختمان سازی و انجام سایر عملیات های مربوط به آن باید طبق قوانین و مقررات ساختمان و استاندارد ملی انجام شود. طبق آیین نامه بتن ایران(آبا) و استاندارد ملی ۸۴۵۱ دمای بتن در هنگام بتن ریزی نباید از ۳۲ درجه سانتیگراد بیشتر شود و دمای هوا نیز باید زیر ۳۸ درجه سانتیگراد باشد. در شرایطی که دما بیشتر از ۳۸ درجه است رطوبت هوا و سرعت باد در حداقل حالت ممکن قرار دارند که مشکلات زیادی برای بتن به وجود می‌آید و گیرایی آن کیفیت خود را از دست میدهد.

مهمترین نکات و اقدامات بتن ریزی در هوای گرم

برای کنترل شزایط بتن ریزی در هوای سرد و گرم  انجام برخی کار ها ضروری است.برای انجام بتن ریزی در هوای گرم و کاهش مشکلات ایجاد شده در آن بهتر است که برخی نکات و اقدامات پیش از بتن ریزی ،در هنگام بتن ریزی و حتی بعد از آن انجام شود تا گیرش بتن با کیفیت مناسب و بدون تحت تاثیر قرار گرفتن دمای هوا انجام شود. در ادامه برخی از این اقدامات را ذکر کرده ایم.

پیشنهاد مطالعه ⋙  افزایش ناگهانی قیمت آهن آلات

اقدامات لازم پیش از بتن ریزی

بهتر است برای زمان بتن ریزی برنامه ریزی داشته باشید و این عملیات را در زمانی انجام دهید که دمای هوا مناسب تر است. به عنوان مثال در تابستان می توان بتن ریزی را در صبح زود از یا هنگام شب انجام داد.
به کیفیت و نحوه نگهداری مواد اولیه بتن توجه داشته باشید. بتن از مخلوط سنگدانه، سیمان،آب و برخی مواد افزودنی ساخته می شود. دقت کنید که سنگدانه ها، آب، سیمان و مواد مورد استفاده قبل از ترکیب شدن گرم نباشند.
افزودن یخ هنگام ترکیب مواد بتن می تواند در کاهش دمای آب و مخلوط ایجاد شده موثر باشد. میتوان مواد افزودنی دیرگیر کننده را در بتن ریزی در هوای گرم استفاده کرد.
مواد روان کننده بتن نباید خاصیت زودگیر کننده داشته باشند.

اقدامات لازم در حین بتن ریزی

در زمان انجام بتن ریزی بهتر است که ادوات و تجهیزات مانند میکسر، چرخ دستی و غیره در سایه قرار گیرند و با گونی خیس پوشانده شوند تا بتن و سایر تجهیزات گرم نشود.
فالب ها و بستر باید قبل از تماس بتن با آنها با آب سرد خنک شوند.
خیس کردن منطقه بتن ریزی باعث خنک شدن هوای اطراف و افزایش رطوبت نسبی می‌شود. این کار علاوه بر کاهش دما تبخیر آب از بتن را به حداقل می رساند.
در هنگام بتن ریزی باید سرعت عمل زیاد باشد تا اثرات مخرب هوای گرم کاهش پیدا کند .بالا رفتن مدت زمان چرخش میکسر منجر به افزایش تبادل دما با محیط گرم شده و حرارت بتن را افزایش می دهد .به همین علت باید عملیات با سرعت زیادی انجام شود.
دمای میلگردها نیز نباید زیاد باشد .در صورتی که بتن ریزی در زمان مناسبی مثلاً صبح زود انجام شود میلگردها دمای مناسب تری دارند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  تعداد میلگرد در هر ستون+روش محاسبه

اقدامات لازم پس از بتن ریزی

پس از بتن ریزی هم لازم است که اقدامات و نکاتی رعایت شوند تا بتن با کیفیت بیشتری عمل آوری شود. انجام دادن موارد زیر به کاهش اثرات هوای گرم پس از بتن ریزی کمک زیادی میکند:

  • پیش از ریختن بتن روی قالب ها ،میلگرد ها و کف زمین آب بپاشید .
  • نیم ساعت پس از پرداخت و ماله کشی بتن سطح آن را با نایلون پوشانده و نایلون ها را به مدت پنج ساعت نگه دارید. اطمینان پیدا کنید که زیر نایلون جریان هوا باشد.
  • در صورت امکان فضای بالاسر محل بتن ریزی را محصور کنید.
  • اطراف محل بتن ریزی را با حصیر خیس و آب پاشی مرطوب نگه دارید تا از افزایش سرعت تبخیر آب جلوگیری کنید.
  • پس از خشک شدن بتن بلافاصله قالب ها را باز کرده و عمل آوری بتن با استفاده از آب دادن بتن یا گونی خیس را آغاز کنید.
  • در صورت مشاهده ترک در بتن خشک شده با انجام عملیات تراکم مجدد بتن ،ترک ها را از بین ببرید.
بتن ریزی فونداسیون_آهن جم

سخن پایانی

در این مقاله در مورد بتن ریزی در هوای گرم و مشکلاتی که ایجاد می‌شود صحبت کردیم. برخی از اقدامات و نکات وجود دارند که در صورت انجام آنها مشکلات ناشی از بتن ریزی در هوای گرم کاهش پیدا می‌کند. بهتر است که تا حد امکان زمان انجام بتن ریزی را به مواقعی که دمای هوا کمتر است موکول کنیم. زیرا بتن ریزی در هوای گرم حتی با انجام اقدامات لازم کاری بسیار سخت میباشد .بتن به طور کلی سرعت گیرش بالایی دارد و در صورتی که دمای بتن، دمای هوا و حتی تجهیزات و سطحی که بتن ریزی روی آن انجام می‌شود زیاد باشد ، آب بتن به سرعت تبخیر میشود و گیرش بتن کیفیت مناسبی نخواهد داشت.

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

5/5 - (2 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد