اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

تفاوت نبشی و سپری چیست؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه
تفاوت نبشی و سپری _آهن جم

تفاوت نبشی و سپری چیست؟ نبشی و سپری از پرکاربردترین انواع پروفیل ها هستند. این دو نوع پروفیل تفاوت هایی دارند. افرادی هستند که نبشی و سپری را به جای هم اشتباه می گیرند. اما این دو محصول از لحاظ شکل ظاهری و روش تولید و کاربرد ها تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

نبشی یک پروفیل L شکل می باشد که به صورت فابریک و پرسی تولید می شود و در سایز های مختلفی موجود است .اما سپری یک مقطع T شکل است که دارای سه پر یا سه بال میباشد.

قیمت نبشی و قیمت سپری در بازار آهن وابسته به قیمت روز آهن می باشد. در ادامه این مقاله همراه باشید تا در مورد تفاوت نبشی و سپری صحبت کنیم.

مقاطع فولادی امروزه بسیار در بازار آهن آلات و همچنین صنعت ساخت و ساز کاربرد دارند. برای ساخت یک خانه یا حتی ساخت بسیاری از وسایلی که روزمره از آنها استفاده میکنیم از جمله درب و پنجره ها به مقاطع فولادی نیازمندیم. مقاطع فولادی بر حسب ویژگی و کاربرد های شان در نقاط مختلف ساختمان ها استفاده می‌شود. نبشی و سپری از پرکاربردترین محصولات فلزی در ساختمان سازی می باشند.

نبشی و سپری آهن جم

نبشی یک مقطع فولادی بسیار پرکاربرد می باشد که سطح مقطع آن به شکل L انگلیسی است. نبشی انواع مختلفی دارد که از لحاظ روش تولید و اندازه بال ها متفاوت می باشند. نبشی در انواع بال مساوی و بال نامساوی و نبشی فابریک و نبشی پرسی وجود دارد. نوع فابریک این محصول از روش نورد گرم تولید می شود .به این صورت که شمش های فولادی از قبل گرم شده را تحت نورد گرم قرار می دهند و طی چند مرحله شمش از غلتک های شکل دهنده عبور می کند. در نهایت به شکل نبشی L شکل می شود.
نبشی پرسی نسبت به نبشی فابریک خواص مکانیکی ضعیف تری دارد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  انواع ورق آجدار و کاربرد آنها

نبشی پرسی از فرمینگ و پرس تسمه فولادی تولید می‌شود. زاویه بیرونی نبشی پرسی نسبت به نبشی فابریک گرد تر می باشد.

از مهم ترین استفاده های نبشی برای نبشی کشی نما و دیوار ها میباشد . هزینه این فرایند به دو عامل قیمت نبشی و دستمزد بستگی دارد . در مقاله زیر ریز هزینه های نبشی کشی را مطالعه کنید.

قیمت نبشی کشی ساختمان

سپری چیست؟

سپری یکی دیگر از مقاطع پرکاربرد فولادی است که سطح مقطع آن به شکل T انگلیسی است و در صنعت ساختمان سازی کاربردهای بسیار زیادی دارد. این محصول نیز مانند ناودانی و نبشی به صورت فابریک و پرسی تولید شده و به صورت تکی و دوبل مانند تیرآهن دوبل  مورد استفاده قرار می گیرد. برای تولید سپری فابریک شمش های فولادی گرم شده به خطوط نورد گرم منتقل می شوند .سپس از غلتک عبور کرده و به شکل T یا همان سپری در می آیند. سپری در کنار مزیت هایی که دارد معایبی شامل مقاومت خمشی پایین و مشکل اتصال به دلیل مقاومت در برابر خم شدن دارد. پروفیل سپری در دونوع لبه تیر و لبه گرد وجود دارد.

تفاوت نبشی و سپری چیست؟

نبشی و سپری هر کدام کاربرد و ویژگی های متفاوتی دارند. از نظر خیلی از افراد این دو محصول شبیه به هم هستند در صورتی که اینطور نیست .تفاوت نبشی و سپری در زمینه های مختلفی می باشد.قبل از اینکه به مقایسه این دو محصول بپردازیم بهتر است بدانید که نبشی و سپری هر دو به روش پرسی و فابریک تولید می‌شوند و هر دوی این محصولات در ساختمان‌سازی مصرف دارند. در ادامه به تفاوت آنها می پردازیم.

تفاوت نبشی و سپری از لحاظ مشخصات فنی و مکانیکی

از تفاوت نبشی و سپری می توان به میزان سختی و مقاومت آنها اشاره کرد .سپری دارای سختی بالاتر و خش پذیری پایین تری می باشد. به همین دلیل زمانی که نیاز به یک اتصال قوی باشد بهتر است از سپری استفاده کنید. نکته مهم این است که نبشی را می توان به صورت دوبله استفاده کرد. در صورتی که برای استفاده از سپری چنین چیزی امکان پذیر نمی باشد .

پیشنهاد مطالعه ⋙  هزینه اسکلت بتنی|هزینه ساخت اسکلت بتنی (مهر 1402)

تفاوت نبشی و سپری از لحاظ شکل ظاهری

از مهم ترین تفاوت نبشی و سپری تفاوت در شکل ظاهری و سطح مقطع آنها میباشد .نبشی از دو بال عمود برهم و سپری از سه بال عمود بر هم تشکیل شده است. نام سپری نیز با توجه به شکل سطح مقطع آن که دارای سه بال یا سه پر می باشد گرفته شده است. نبشی نیز از کلمه زاویه یا کُنج گرفته شده است. زیرا دو ضلع نبشی به صورت عمود به یکدیگر متصل هستند و یک گوشه را ایجاد می کنند. سطح مقطع سپری شبیه T انگلیسی می باشد و سطح مقطع نبشی شبیه حرف L انگلیسی است .سپری اصولاً سه بال هم اندازه دارد مگر این که در طراحی آن برای یکی از بال ها اندازه متفاوتی در نظر گرفته شود. اما نبشی در دو حالت بال مساوی و بال نامساوی تولید و استفاده می شود.

قیمت نبشی و سپری آهن جم

تفاوت نبشی و سپری از لحاظ کاربرد

تفاوت نبشی و سپری علاوه بر موارد ذکر شده در کاربرد آنها نیز می باشد. سپری به شکلی طراحی شده است که با توجه به ساختار دو طرفه در قسمت میانی سازه کاربرد دارد. ولی نبشی بیشتر در زاویه ها ، گوشه ها و اتصالات عمود بر هم استفاده می شود .در صورتی که نیاز به اتصال قوی باشد سپری مقاومت بیشتری داشته و کاربرد بهتری دارد. با اتصال دو نبشی به یکدیگر نیز می توان سپری ایجاد کرد. سپری ها می توانند به عنوان محصولاتی باشند که نیاز ساختمان به میلگرد را کاهش دهند .باتوجه به قیمت میلگرد نیز این یک کاربرد مثبت می باشد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  هر شاخه تیرآهن چند متر است

شباهت نبشی و سپری

در کنار تفاوت نبشی و سپری به برخی از شباهت های این دو محصول می پردازیم که در ادامه ذکر شده اند.

  • کاربرد نبشی و سپری هر دو در صنعت و ساختمان سازی به عنوان اتصالات می باشد.
  • هر دو محصول به روش های پرسی و فابریک تولید می‌شوند.
  • به قطعات خرد شده هر دو محصول لقمه گفته می شود.

کاربرد های سپری

سپری در ساختمان سازی و صنعت کاربرد های زیادی دارد که برخی از آنها در زیر ذکر شده‌اند:

  • اسکلت گلخانه ها
  • سدسازی
  • ساخت درب و پنجره
  • اتصال پل به ستون ها
  • نورگیر زیرزمین
  • ساخت سازه های فلزی
  • ساخت  نماهای شیشه ای

کاربرد های نبشی

  • تقویت سازه ها
  • استفاده در مبلمان سازی
  • کاربرد به عنوان تکیه گاه
  • مناسب برای ساخت چهارچوب ها
  • قابل استفاده در صنایع مثل دکل های انتقال نیرو، ماشین آلات صنعتی، بادبندها و سایر صنایع

سخن پایانی

در این مطلب به تفاوت نبشی و سپری پرداختیم. با توجه به مطالبی که گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که نبشی و سپری از لحاظ کاربرد ،روش تولید و شکل سطح مقطع با یکدیگر تفاوت اساسی دارند .همچنین این دو محصول از لحاظ مشخصات فنی و مکانیکی هم با هم تفاوت دارند. در جایی که به یک اتصال محکم نیاز است سپری بیشتر از نبشی کاربرد دارد .

امیدوارم که تا پایان این مقاله به سوالات شما در زمینه تفاوت نبشی و سپری پاسخ داده باشیم. بازرگانی آهن جم عرضه کننده انواع مقاطع فولادی از جمله میلگرد ، تیرآهن ، نبشی و ناودانی، سپری ، خاموت ، قوطی و پروفیل ،انواع ورق و غیره می باشد. شما می توانید قیمت روز محصولات از جمله قیمت روز تیرآهن را روزانه در سایت فروشگاه اینترنتی آهن جم به آدرس ahanjam.com مشاهده نمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد