اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

انواع لوله های فولادی و کاربرد آنها

زمان مطالعه : 7 دقیقه
انواع لوله های فولادی

انواع لوله های فولادی کدامند؟ انواع لوله های فولادی یکی از رایج ترین لوله ها هستند که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. لوله های فولادی (Steel pipe)استوانه ای توخالی هستند که برای انتقال سیالاتی همچون نفت، آب، گاز ،مواد آشامیدنی و غیره استفاده می شوند. انواع لوله و به خصوص لوله های فولادی همگی در صنایع مختلفی همچون صنعت نفت و گاز ،پتروشیمی ،آب و فاضلاب، نیروگاه ها ،مواد شیمیایی، مواد غذایی، ساختمان سازی، داروسازی و غیره کاربرد دارند. لوله ها از نظر روش تولید، آلیاژ مورد استفاده برای آنها، سایزبندی، وزن و استاندارد تنوع زیادی دارند و هر کدام با توجه به ویژگی ها و جنس خود کاربرد خاصی هم دارند. انواع لوله های فولادی از جنس فولاد یعنی ترکیب آهن و کربن می باشند. کشورهای مختلفی انواع لوله ها را با استانداردهای متفاوتی تولید کردهاند. این استانداردها ابعاد لوله، جنس آلیاژ و حتی مصرف انواع لوله را مشخص میکنند . قیمت انواع لوله های فولادی نیز مانند سایر مقاطع از مواردی مانند قیمت آهن تاثیر می پذیرد .امروز در ادامه این مقاله از آهن جم به توضیح انواع لوله های فولادی میپردازیم.

انواع لوله های فولادی و سایر لوله های دیگر در صنعت کاربرد های زیادی دارند .لوله یا pipe به طور کلی مقطعی طویل و توخالی است که سطح مقطع دایره ای شکل دارد و استوانه ای است که دو سر آن باز می باشد. کاربرد لوله ها بیشتر برای انتقال مایعات و سیالات و نگهداری سایر مواد می باشد.مواد ، با عبور از داخل لوله ها از محیط بیرونی محافظت می شوند. انواع لوله فولادی با مشخصات و استانداردهای خاصی تولید می‌شوند و هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. انواع لوله های فولادی در استاندارد های متفاوتی از جمله ایران، آمریکا و انگلیس تولید می شوند. استانداردی که در ایران تولید میشود و مصرف دارد استاندارد تولید لوله آمریکایی می باشد .از لوله های فولادی علاوه بر انتقال مایعات و سیالات میتوان برای انتقال مواد جامد نیز در فواصل کوتاه بهره گرفت. روش تولید انواع لوله‌های فولادی نیز با توجه به ویژگی ها و استاندارد آنها متفاوت می باشد. هرچه کیفیت و ضخامت لوله بیشتر باشد حجم بیشتری از مواد را می تواند منتقل کند و اطمینان  واستحکام بیشتری دارد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  میلگرد آلیاژی چیست؟انواع و کاربردهای آن
انواع لوله فولادی

لوله درزدار یا لوله درز جوش

 یکی از انواع لوله های فولادی لوله درزدار یا درز جوش می باشد. که در لاتین با نام ودد شناخته می شود. بر سطح این مقطع خط جوشکاری وجود دارد و به همین علت به آن لوله درز جوش گفته می شود .برای تولید این لوله ها از ورق سیاه استفاده میشود. ورق ها در ضخامت مورد نیاز و در اندازه های خاص برش خورده و از میان غلتک ها عبور می کنند .سپس شبیه به لوله شده و درز آنها جوشکاری می شود. مواد اولیه تولید لوله درز مستقیم ورق فولادی یا استیل می باشد. برای تولید این لوله فرایندهای رول فرمینگ ورق، جوشکاری با روش های مختلفی چون روش القایی  زیر پودری و مقاومتی انجام می شود. لوله های درزدار در دو نوع درز مستقیم و اسپیرال تولید می‌شوند.

لوله درز مستقیم خط جوشی در راستای طول لوله و مستقیم با محوریت مرکز لوله دارد. لوله اسپیرال خط جوش مارپیچ یا حلزونی دارد که به دور لوله چرخیده است .تفاوت لوله درز مستقیم و لوله اسپیرال در ابعاد و خواص مکانیکی می باشد. در تولید لوله درز مستقیم برای ابعاد محدودیت وجود دارد. اما لوله اسپیرال در ابعاد خیلی بزرگ حدود ۱۲۰ اینچ قابل تولید می باشد. لوله های درزدار در انواع درز مستقیم ،داربست اتصالات ،مبلی، جدارچاه و گالوانیزه به بازار عرضه می گردند.

لوله بدون درز

به طور کلی انواع لوله های فولادی به دو نوع درزدار و بدون درز تقسیم می شوند. برای تولید لوله بدون درز از شمش‌های مدور فولادی استفاده می شود. شمش های بیلت و بلوم را هم می‌توان به شمش های فولادی استوانه ای شکل تبدیل کرد و لوله های بدون درز را تولید کرد .این لوله به دلیل اینکه در سطح خود درز و خط جوش ندارد برای انتقالات سیالات پرفشار مناسب میباشد و صنایع نفت و گاز مصرف زیادی از لوله های بدون درز دارند. لوله مانیسمان و لوله گوشته دار از لوله های بدون درز هستند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  انواع پروفیل ساختمانی و کاربرد آنها

لوله گازی api

از انواع لوله‌های فولادی که کاربردهای بسیاری در صنعت دارد لوله گازی می باشد. همانطور که از نام این لوله مشخص است بیشترین استفاده آن برای خطوط انتقال گاز از نقطه ای به نقطه دیگر می باشد .جنس لوله گازی بیشتر از جنس فولاد یا پلی اتیلن است. در ساخت لوله های گازی برای اینکه مقاومت لوله در برابر رطوبت و خوردگی مناسب باشد از ورق گالوانیزه هم استفاده می‌شود و قیمت ورق گالوانیزه نیز بر قیمت آن تاثیر گذار است. این محصول در صنایع دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. لوله گازی طی دو فرآیند نورد گرم و نورد سرد در کارخانه تولید می شود. لوله های گازی نیز خود به دو دسته لوله گازی روکار و لوله گازی توکار تقسیم می شوند. لوله گازی روکار بیشتر برای لوله کشی درون شهری  و راه اندازی درون یک ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد و قیمت کمتری نسبت به لوله توکار دارد .
لوله گازی توکار برای انتقال گاز از شهر به شهر استفاده می شود و استحکام و مقاومت بالاتری در برابر خوردگی دارد.
مزایای لوله گازی
قابلیت استفاده در سیستم های ترش
مقاوم به پیشرفت ترک در خطوط لوله قابل استفاده در خطوط طولانی انتقال نفت ،گاز و آب به دلیل هزینه پایین

بهترین قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن را از فروشگاه اینترنتی آهن جم دریافت کنید.

لوله اسپیرال

لوله اسپیرال یکی از انواع لوله های فولادی درز دار میباشد.برای تولید لوله اسپیرال یک نوار فولادی به شکلی نورد میشود که با مرکز لوله یک زاویه داشته باشد. نوع جوش در استحکام این لوله در برابر فشارهای وارد شده به دیواره آن بسیار مهم است .وجود هرگونه مک، آخال و یا حفره در دیواره این لوله به تضعیف خواص لوله و کاهش مقاومت آن در برابر خوردگی منجر می‌شود .از لوله اسپیرال در انتقال سیالات با فشار بالا استفاده می شود. به همین علت کیفیت جوش آن و دیواره های آن بسیار مهم است. سطح داخلی لوله های اسپیرال یکدست و صاف می باشد و همین موضوع باعث می‌شود تا زیان ناشی از اصطکاک کمتر شود .لوله اسپیرال در برابر ترک خوردگی و شکست مقاومت خوبی دارد. قابلیت شکل پذیری دارد. برای تولید آن نیاز به تجهیزات سنگین نیست.  برای تولید آن  در طول های بلند محدودیت وجود ندارد. این لوله در اندازه های ۸ تا ۱۲۰ اینچ تولید می شود و نوعی از لوله های درز جوش می باشد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  انواع تیرچه سقفی و کاربرد آنها در ساختمان سازی
لوله اسپیرال

لوله داربستی

لوله داربستی هم نوعی از انواع لوله های فولادی می باشد که احتمالاً نام آن را شنیده اید و در ساختمانهای در حال ساخت آن را مشاهده کرده اید .برای دسترسی به نقاطی از ساختمان در زمان احداث ،ازجمله نمای آن یا طبقات بالا نیاز به سازه فلزی غیر ثابتی می‌باشد .معمولاً این سازه از لوله های داربست ساخته می شود. به همین دلیل این لوله ها لوله داربست نام گرفتند.این لوله ها در دو نوع سبک و سنگین تولید شده اند .سایز استاندارد این محصول دارای قطر خارجی ۴۸.۳ میلی متر و ضخامت دیواره ۳.۲میلی متر و طول ۶ متر می باشد. برای احداث یک داربست از لوله های داربستی به همراه بست و پیچ و مهره استفاده می شود. لوله های داربست نیز از ورق سیاه تولید می شوند و جزئ لوله های درزدار هستند.

لوله داربستی

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

5/5 - (3 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد