اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

نورد میلگرد چیست و چگونه انجام میشود؟مراحل و تفاوت روش ها

زمان مطالعه : 6 دقیقه
نورد میلگرد _آهن جم

نورد میلگرد چیست؟ انواع و مراحل آن و نکات مهم آن کدامند؟حتماً تا به حال نام فرآیند نورد گرم و سرد به گوشتان خورده است اما در مورد آنها اطلاعات زیادی ندارید. البته اگر در صنعت فولاد فعالیت داشته باشید بدون شک با نورد و کاربرد آن آشنا هستید .

نورد میلگرد فرآیندی است برای شکل دهی میلگرد ها که در آن شمش های فولادی با عبور از غلتک های سرد یا گرم تغییر شکل می دهند و به محصول نهایی میلگرد تبدیل می شوند .

نورد در دو نوع سرد و گرم وجود دارد. که این دو فرایند هرکدام معایب و مزایایی دارند .قیمت میلگرد با توجه به روش وهزینه های  تولید و کیفیت مواد اولیه آن تعیین میگردد.دستگاه های نورد معمولاً دارای چند غلتک هستند که با استفاده از آنها ضخامت و ابعاد شمش های فولادی تغییر پیدا کرده و به شکل محصول مورد نظر در می آیند.در این مقاله از آهن جم می‌خواهیم در مورد نورد میلگرد و سایر نکات مربوط به آن صحبت کنیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نورد میلگرد چیست؟

به فرآیند شکل دهی شمش های فولادی به شکل میلگرد ، نورد میلگرد گفته می‌شود. طی این فرآیند شمش فولادی از بین غلتک‌های نورد عبور کرده و به شکل محصول نهایی یعنی میلگرد در می آیند. برای تولید میلگرد ابتدا شمش های بیلت بعد از ریخته گری شمش وارد دستگاه نورد میشوند. برای اینکه شمش ها به خطوط نورد وارد شوند باید در کوره پیش گرم قرار گیرند.سپس حالت خمیری پیدا کرده و با عبور از غلتک ها تغییر شکل پیدا میکنند. در حال حاضر نورد میلگرد به دو صورت گرم و سرد انجام می‌شود . طول میلگرد 12 متر میباشد و میلگرد هایی نهایی در این اندازه برش میخورند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  قیمت هر متر آرماتور بندی
نورد میلگرد

یکی از نکات مهم در نورد میلگرد استفاده از شمش با کیفیت می باشد .در واقع کیفیت شمش و مواد اولیه میباشد که کیفیت محصول نهایی را تعیین می کند. شمش های فولادی که محصولات ریخته گری شده هستند بر مبنای شکل هندسی به سه دسته شمش ،شمشال و تختال تقسیم می‌شوند که برای تولید میلگرد بیشتر از شمش استفاده میشود .شمش سطح مقطع مربع دارد و معمولا در طول های ۶ و ۱۲ متری وجود دارد .تختال دارای سطح مقطع مستطیل شکل میباشد و عرضی بیشتر از ضخامت خود دارد که هرکدام در موارد خاص به کار می روند. پس از عملیات نورد و تولید میلگرد انها را با بسته بندی میکنند.به هر بسته میلگرد که تعداد مشخصی شاخه در آن قرار دارد بندیل میلگرد گفته میشود.

انواع نورد میلگرد

نورد میلگرد به دو صورت گرم و سرد انجام می‌شود .زمانی که میلگردها از میان غلتک ها عبور میکند تغییری در ساختار آنها ایجاد می شود. عملیات نورد به طور کلی به دو دسته نورد گرم و سرد تقسیم می شود که در ادامه به صورت مختصر هر کدام را توضیح داده ایم.

نورد گرم

در فرایند نورد گرم باید فولاد در دمای کنترل شده قرار بگیرد و تمامی قسمت های آن گرم شود تا به آسانی از غلتک های نورد عبور کرده و تغییر شکل پیدا کند .برای انجام فرایند نورد گرم شمش ها که به صورت تختال یا بیلت میباشند در کوره های پیش گرم قرار می گیرند تا حالت خمیری یا مومسانی پیدا کنند. در این حالت با عبور از غلتک های شکل دهنده به آسانی تغییر شکل میدهند .در نورد گرم دمای میلگرد نسبت به دمای تبلور بیشتر است و همین موضوع شکل پذیری آن را افزایش میدهد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  کاربرد خاموت در سازه ها+آشنایی با انواع خاموت

به طور کلی هر کدام از روش های نورد گرم و سرد معایب و مزایای خاص خود را دارند. فرآیند نورد گرم برای کاربردهایی که ابعاد دقیق مورد نظر باشد قابل استفاده نیست .چون اندازه گیری ابعاد دقیق امکان پذیر نمی باشد.

نورد گرم_آهن جم

نورد سرد

از نورد سرد هم برای تولید میلگرد ها و ورق های فولادی استفاده می شود .بیشتر ورق های روغنی که دارای ابعاد دقیق و کیفیت سطحی بسیار بالا هستند طی فرایند نورد سرد تولید می‌شوند. پردازشی که در فرایند نورد سرد روی میلگردها انجام می شود باعث شده که ابعاد و کیفیت سطحی میلگرد افزایش پیدا کند. در نورد سرد دمای میلگرد کمتر از دمای تبلور است و میلگرد تولید شده شکل ظاهری زیبا و مقاومت بیشتری دارد.

معمولاً محصولاتی که در طی فرایند نورد سرد تولید می شوند دارای زیبایی، ابعاد دقیق و مقاومت بیشتری می باشند و در زمینه هایی همچون ساخت لوازم خانگی، ساخت مبلمان، اجزای ساختاری هوافضا و برای ساخت برخی از قطعات خودرو کاربرد دارند.

پیشنهاد مطالعه : تفاوت نورد گرم و سرد

مراحل نورد میلگرد

نورد میلگرد طی مراحلی انجام می شود .البته مراحل تولید محصولات فولادی با توجه به  اینکه نورد گرم یا نورد سرد میشوند متفاوت است .قیمت آهن آلات نیز با توجه به روش تولید متفاوت است.برای تولید میلگرد ابتدا باید مواد اولیه آن یعنی شمش های فولاد که به روش ریخته گری تولید می شوند فراهم گردد. برای شروع نورد و تولید میلگرد شمش ها در کوره پیش گرم قرار می گیرند.

گرم کردن شمش ها یکی از فرآیندهای مهم در نورد میلگرد میباشد .طی این فرایند انعطاف پذیری فولاد بیشتر شده و حالت موم سانی یا خمیری پیدا میکند. در صورتی که فرایند گرم کردن در نورد میلگرد صحیح انجام شود می‌تواند ایرادات ساختار داخلی شمش را از بین برده یا کاهش دهد .

پیشنهاد مطالعه ⋙  آلیاژ چیست؟انواع و کاربرد های

گرم کردن بیلت طی سه مرحله انجام می‌شود .بخش اول مرحله پیش گرمایش می باشد .که برای صرفه جویی در مصرف انرژی از گرمای تلف شده گاز دودکش برای گرم کردن بیلت استفاده میشود .در مرحله بعدی شمش و بیلت گرم شده وارد کوره گرمایش مجدد میشود. در نهایت در بخش هم دما سازی کاهش اختلاف دما بین داخل و خارج شمش انجام میشود. از بین بردن پوسته سیاه ایجاد شده ناشی از خنک کاری با آب و تثبیت کیفیت گرمایش یکنواخت در مرحله آخر انجام میشود.

پس از اینکه شمش ها تا دمای مورد نظر گرم شدند و حالت خمیری پیدا کردند به سمت خطوط نورد رفته و در بین غلطک های نورد حرکت می کنند .با عبور شمش ها از غلتک های نورد مرتباً ضخامت آن ها کاهش پیدا کرده و به طول آنها افزوده می شود.

در نهایت شمش ها به شکل محصول نهایی یعنی میلگرد درمی‌آیند. تا زمانی که شمش ها از غلتک ها عبور می کنند تا به شکل نهایی محصول تبدیل شوند فرآیندهای اسید شویی ،پوسته زدایی و عملیات های حرارتی هم روی آنها انجام میشود. انجام نورد میلگرد به ترتیب مراحل زیر انجام می شود.
ریخته گری پیوسته

  • شمش فولادی
  • نورد گرم
  • کوره پیش گرم
  • نورد اولیه تختال
  • میز انتقال
  • نورد پایانی
  • اسیدشویی
  • نورد سرد
  • عملیات حرارتی
  • نورد پوسته‌ای

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

5/5 - (3 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد