اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

کدام نوع تیرآهن سنگین تر است؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه
تیرآهن سنگین _آهن جم

کدام نوع تیرآهن سنگین تر است؟ آیا تیرآهن های سنگین از نظر قیمت و میزان استحکام با تیرآهن های سبک متفاوت اند؟ تیرآهن یکی از مقاطع فولادی می باشد که در ساختمان سازی و ساخت اسکلت فلزی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

شاید تا به حال اقدام به خرید تیرآهن یا استفاده از آن برای ساختمان خود کرده باشید و این سوال برای شما پیش آمده باشد که کدام نوع تیرآهن سنگین تر است؟
تیرآهن ها انواع متفاوتی دارند که هر کدام دارای ویژگی ها کاربرد و وزن متفاوتی می باشند.

تیرآهن هاش سنگین ترین نوع تیرآهن می باشد که استحکام و مقاومت بسیار بالایی دارد و در ساخت برج‌ها و ساختمان‌های مرتفع مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تیرآهن دارای بال های پهن تر و ضخامت بیشتری نسبت به سایر تیرآهن هاست.قیمت تیرآهن هاش با توجه به کاربردهای خاص آن و روش تولید متفاوت بیشتر از سایر تیرآهن ها می باشد. هر چه که وزن تیرآهن ها بیشتر شود کاربرد آنها خاص تر می شود .در این مقاله می خواهیم بررسی نماییم که کدام نوع از تیرآهن ها سنگین تر هستند و آنها را از لحاظ وزنی با یکدیگر مقایسه کنیم. در ادامه با آهن جم همراه باشید.

برای مشاهده وزن تیرآهن ها در تمامی سایز ها مقاله زیر را مطالعه کنید.

وزن انواع تیرآهن

تیرآهن سنگین چیست؟

پاسخ این سوال بسیار ساده می باشد و شاید اکثریت بدانند که تیرآهن سنگین چیست و چه ویژگی هایی دارد. تیرآهن های سنگین دارای بال های پهن تر و ضخامت بیشتری می باشند. یعنی گوشت این تیرآهن ها بیشتر است. به همین دلیل وزن بیشتری داشته و با توجه به ویژگی های خود کاربردهای خاص تری هم دارند.

تیرآهن هاش -آهن جم

تیرآهن سنگین از نظر نوع

تیرآهن ها به طور کلی از نظر سایز و از نظر نوع به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. از نظر نوع تیرآهن ها به سه دسته تیرآهن معمولی، تیرآهن‌ inp ،تیرآهن هاش و تیرآهن لانه زنبوری تقسیم می‌شوند. که در بین این انواع تیرآهن نوع هاش در دسته تیرآهن های سنگین جا دارد .
از تیرآهن هاش برای ساخت سازه های عظیم و در مکان هایی که نیاز به استحکام و مقاومت بالا باشد استفاده می کنند. قیمت تیرآهن سنگین به دلیل اینکه وزن بالایی دارد و از مقاومت زیادی برخوردار است نسبت به سایر تیرآهن ها بیشتر می باشد. از تیرآهن هاش در صنایعی که نیاز به مقاومت و دوام بالاست استفاده می شود .مانند صنایع پل سازی و سد سازی

پیشنهاد مطالعه ⋙  کاربردهای تیرآهن

تیرآهن هاش که در بین انواع تیرآهن ها سنگین ترین تیرآهن‌ محسوب می شود دارای تنوع سایز بسیاری می باشد. این تیرآهن هم از لحاظ سطح مقطع و هم از لحاظ طول تنوع سایز زیادی دارد و می توان این تیرآهن سنگین را تا طول ۱۰۰ متر هم سفارش داد. تیرآهن هاش نیز به دو نوع تیرآهن هاش سبک و تیرآهن هاش سنگین تقسیم می‌شود. تیرآهن هاش را با علائم IPBV یا HEB در بازار فولاد می شناسند. تیرآهن هاش بال های پهن تری دارد و ضخامت آن در جان و بال ها بیشتر است. اصلی ترین کاربرد این تیرآهن سنگین در ساخت ستون و خرپا می باشد. این تیرآهن نیروهای عمودی وارد بر خود را به راحتی کنترل می کند و یک تکیه گاه عمودی بسیار مقاوم به حساب می آید. از دیگر مزایای تیرآهن سنگین موارد زیر میباشد:

  • تیرآهن سنگین سرعت نصب بالایی دارد.
  • استفاده از آن باعث می شود که پروژه در مدت زمان کوتاهی اجرا شود .
  • این تیرآهن ها فضای زیادی را اشغال نمی کنند.
  • استفاده از تیرآهن سنگین باعث کاهش ضریب خطا و همچنین مصرف تیرآهن در سازه می شود.

بهترین قیمت آهن و قیمت تیرآهن سنگین اصفهان را از بازرگانی آهن جم دریافت کنید.

 تیرآهن سنگین از نظر سایز

اگر در بازار آهن آلات فعال باشید شاید به گوشتان خورده باشد که به برخی از سایزهای تیرآهن های معمولی نیز تیرآهن سنگین گفته می شود .اگر بخواهیم تیرآهن‌ ها را از نظر سایز به دو دسته سبک و سنگین تقسیم کنیم به سایزهای درشت تیرآهن سنگین گفته می شود. تیرآهن ها سایز های مختلفی دارند و از سایز ۸ تا ۳۰ تولید و به بازار عرضه می گردند. هر کدام با توجه به سایز و ویژگی های خود کاربردهای متفاوتی دارند. برخی از سایزهای تیرآهن از جمله موارد زیر جزء تیرآهن های سنگین محسوب می شوند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  تفاوت میلگرد و آرماتور و کاربرد آنها

تیرآهن سایز ۲۲: تیرآهن سایز ۲۲ نوع دیگری از تیرآهن سنگین محسوب می‌شود. البته این تیرآهن از نوع هاش نیست و فقط به واسطه سایز بیشتر خود نسبت به سایز های کمتر، سنگین تر است. این محصول به علت وزن نسبتاً زیاد و ساختار مقاوم در پروژه‌های عمرانی بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. از تیرآهن ۲۲ معمولا در ساختمان ها و اسکلت فلزی آنها برای ایجاد ستون استفاده می شود.

تیرآهن سایز ۲۴: تیرآهن سایز ۲۴ نیز برای ایجاد پایه و اسکلت فلزی یا همان بدنه ساختمان استفاده می شود. تیرآهن ۲۴ نیز دارای وزن بالایی می باشد. از مهمترین کاربردهای تیرآهن سنگین سایز ۲۴ می توان موارد زیر را بیان کرد:

  • این تیرآهن در سازه های حجیم و سنگین کاربرد دارد .
  • مناسب برای پروژه های صنعتی و ساختمانی است .
  • برای پوشش سقف ها نیز استفاده می شود.
  • برای ساخت پل های لانه زنبوری نیز مناسب است.

تیرآهن سایز ۲۷: این تیرآهن وزن زیادی دارد و برای بسیاری از پروژه های صنعتی و شهری مورد استفاده قرار می گیرد .تیرآهن ۲۷ با توجه به اینکه وزن و استحکام بالایی دارد در ساخت ستون، پوشش سقف ها، ساخت طبقات زیرزمین سازه ها، ساخت پل های شهری و در سازه های سنگین مورد استفاده قرار می گیرد.

تیرآهن سایز ۳۰: مقاوم ترین و سنگین ترین سایز تیرآهن است. با توجه به این که وزن و استحکام زیادی دارد کاربردهای خاصی هم دارد و در بسیاری از پروژه های شهری و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

هر شاخه تیرآهن چند متر است

تیرآهن سنگین چگونه تولید میشود؟

 مراحل تولید تیرآهن سنگین یا همان تیرآهن های هاش تقریباً مشابه تولید تیرآهن معمولی می باشد. اما تفاوت‌هایی نیز در مراحل تولید آنها وجود دارد. برای تولید تیرآهن هاش به ابزار و دستگاه های دقیق ترین نیاز است .به همین علت هم تیرآهن هاش قیمت بیشتری دارد.
برای تولید تیرآهن هاش شمش های مورد نظر را تا دمای ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد گرم می نماید و سپس از غلتک های شکل دهنده عبور می دهند. غلتک ها به کمک فشار شمش را به شکل نهایی تیرآهن سنگین در می آورند. در مرحله آخر هم فرایند سایزینگ انجام می‌شود. تیرآهن هاش در حال حاضر در کارخانه ذوب آهن اصفهان، کارخانه فولاد البرز ایرانیان (فایکو)، کارخانه فولاد غرب آسیا و کارخانه جهان فولاد غرب (کرمانشاه) تولید و به بازار عرضه می شود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  تیراهن مناسب برای ساختمان سه طبقه

سخن پایانی

در این مقاله به این موضوع پرداختیم که کدام نوع تیرآهن سنگین تر است. با توجه به بررسی انواع تیرآهن ها ،تیرآهن هاش از نظر نوع سنگین ترین تیرآهن می باشد. اما اگر بخواهیم تیرآهن های معمولی را از لحاظ سایز دسته بندی کنیم سایز های ۲۲ تا ۳۰ جز تیرآهن های سنگین محسوب می شون.د زیرا وزن بسیار بیشتری نسبت به سایز های کمتر دارند. تیرآهن‌ های سنگین دارای ابعاد بزرگ، ضخامت بیشتر و وزن بیشتری می باشند و با توجه به ویژگی های خود کاربردهای خاص تری دارند.
آهن جم عرضه کننده انواع مقاطع فولادی از جمله انواع تیرآهن می باشد و شما می توانید برای دریافت قیمت انواع تیرآهن و قیمت میلگرد و همچنین خرید محصول مورد نظر خود با کارشناسان فروش این مجموعه تماس بگیرید.

مقاله از آهن جم _ahanjam.com

5/5 - (1 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد