0
ورود و عضویت
×
آهن جم
ورود و عضویت
0

تیرآهن هاش چیست

زمان مطالعه : 7 دقیقه
تیرآهن هاش چیست

مقاله تیرآهن هاش چیست شما میتوانید جهت دریافت قیمت انواع میلگرد و تیر آهن از جمله قیمت میلگرد ،قیمت میلگرد ساده ، قیمت میلگرد کلاف آجدار ، قیمت تیرآهن IPE، قیمت تیرآهن لانه زنبوری و قیمت تیرآهن هاش،بر روی لینک های مربوطه کلیک کنید و جدیدترین قیمت میلگرد را در آهن جم دریافت کنید. 

همچنین میتوانید علاوه بر قیمت تیرآهن، قیمت روز آهن شامل  قیمت ورق، قیمت نبشی، قیمت ناودانی، قیمت سپری، قیمت پروفیل، قیمت لوله، قیمت خاموت، قیمت محصولات مفتولی، قیمت شمش و قیمت لوازم سوله را از آهن جم دریافت کنید.‌ جهت دریافت اطلاعات بیشتر، میتوانید با بخش فروش و پشتیبانی آهن جم، با شماره 03133869211 تماس بگیرید.

یکی از انواع تیرآهن مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز، تیرآهن هاش است که از قطعات مهم در یک سازه محسوب می شود. در واقع تیرآهن قطعه ای فولادی بلند و سخت است که برای تحمل بارهای مختلف در سازه مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله بیان تفاوت تیرآهن هاش با تیرآهن معمولی و انواع و کاربردآن می پردازیم.

تیرآهن هاش چیست

تیرآهن هاش چیست؟

تیرآهن هاش مهم ترین مصالح در صنعت ساختمان سازی است که در اسکلت بندی ساختمان ها نقش بسزایی دارد. این نوع تیرآهن یک پروفیل نورددیده ای در اندازه های 100 تا 1000 میلمیتر بوده که در طول 12 متر تولید می شود. تیرآهن هاش با نام تیرآهن بال پهن نیز معروف است؛ زیرا نسبت به تیرآهن معمولی بال بلندتر و پهن تری دارد. از نظر شکل ظاهری شبیه حرف انگلیسی H است و بال و ارتفاع آن تقریبا هم اندازه هستند که همین امر موجب مقاومت بالای این نوع تیرآهن شده است. علاوه بر این موازی بودن بال ها سبب شده تولید، اتصال و نصب این تیرآهن ها بسیار راحت باشد. در سازه های بتنی که تیرآهن هاش به کار می رود باعث کاهش 20 تا 30 درصدی بار مرده وارد بر سازه می شود. همچنین تیرآهن هاش را می توان به شکل حرف انگلیسی T نیز ساخت که می تواند نیازهای پروژه های مهندسی را تا حد زیادی برآوره کند. این نوع تیرآهن نسبت به تیرآهن I شکل دارای وزن سبک، دقت بالا و ضریب مقطع بالایی است و به دلیل داشتن خواص مکانیکی مناسب به عنوان مصالح ساختمانی جدید کاربرد مفیدی در ساختار یک سازه دارند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  هر شاخه تیرآهن چند متر است

انواع تیرآهن هاش

تیرآهن هاش در سه نوع سنگین، سبک و فوق سنگین تولید می شود که هر یک کاربرد و ویژگی های خاصی دارند.

1.تیرآهن هاش سنگین: ارتفاع مقطع در این نوع تیرآهن هاش 100 تا 1000 میلیمتر بوده و طول بال آن 100 تا 300 میلیمتر است. تیرآهن هاش سنگین با اسم هایIPBV  یا  HEBمعروف هستند که در دنیا از پر فروش ترین نوع تیرآهن هاش به شمار می روند. تیرآهن هاش سنگین نسبت به تیرآهن هاش سبک ضخامت بال های کمتری دارد.

2.تیرآهن ‌هاش سبک: این تیرآهن در اندازه های 100 تا 1000 میلی متر، طول بال 100 تا 300 میلی متر و ارتفاع مقطع 96 تا 990 میلی متر ساخته می شود. تیر آهن هاش سبک با اسم های IPBL و HEA در بازار معروف است.

3.تیرآهن هاش فوق سنگین (HEM~IPBV): علامت  Vدر تیرآهن فوق سنگین نشانه وزن سنگین این نوع تیرآهن است. این نوع تیرآهن در ارتفاع مقطع 120 تا 1008 میلی متر، طول 106 تا 302 میلی متر و اندازه های 100 تا 1000 میلی متر ساخته می شود.

تیرآهن هاش چیست و چه تقاوتی با تیرآهن معمولی دارد؟

تیرآهن هاش از جهات مختلفی نظیر کاربرد، شکل هندسی، قیمت، استحکام، وزن تیرآهن و روش تولید با تیرآهن معمولی تفاوت دارد که در ادامه به بررسی مختصر هر مورد می پردازیم. برای مطالعه بیشتر مقاله تفاوت تیرآهن و هاش را مطالعه کنید.

1.تفاوت تیرآهن معمولی و تیرآهن هاش از نظر هندسی

بال های تیرآهن در تیرآهن معمولی دارای عرض کمتری بوده و از لحاظ شکل هندسی به صورت حرف انگلیسی I می باشد؛ اما در تیرآهن هاش عرض بال ها و عرض جان برابر است و از لحاظ شکل ظاهری به صورت حرف انگلیسی H است. این نوع تیرآهن دارای بال هایی پهن تر از تیرآهن معمولی است؛ به همین دلیل به آن تیرآهن بال پهن نیز گفته می شود. تفاوت دیگر تیرآهن هاش با معمولی در ضخامت بال ها است که مقدار ضخامت بال در این نوع تیرآهن در مقایسه با تیر آهن معمولی بیشتر می باشد.
2.تفاوت تیرآهن هاش با معمولی از لحاظ استحکام و کاربرد طولی

پیشنهاد مطالعه ⋙  آیا از فلز آهن خالص میتوان تیرآهن ساخت؟

تیرآهن نوع هاش نسبت به تیرآهن معمولی دارای سطح مقطع بزرگتری است؛ بنابراین در برابر نیروهای خمشی مقاومت و استحکام بیشتری دارد. با توجه به این قابلیت تیرآهن هاش می توان از آن در طول های بیشتری استفاده کرد؛ زیرا حدکثرطول در تیرآهن هاش 100 متر بوده و در تیرآهن معمولی 30 متر است. تیرآهن هاش به علت داشتن طولزیاد و تحمل تنش بالا استفاده زیادی دارد و در سازه های فولادی صنایع گوناگون به عنوان ستون به کار می رود.

3.تفاوت تیرآهن معمولی و هاش از نظر وزن و قیمت

سطح مقطع بزرگتر و ضخامت بیشتر بال ‌ها و جان در تیرآهن هاش سبب شده نسبت به تیرآهن معمولی دارای وزن بیشتری باشد. با توجه به این موضوع می توان گفت از لحاظ اقتصادی استفاده از تیرآهن هاش در پروژه های سبک و کوچک به صرفه نیست و هزینه خرید این نوع تیرآهن در مقایسه با نوع معمولی آن بیشتر است. در این صورت پروفیل انتخابی مناسب باید طبق اصول مهندسی و استانداردها دارای دوام و استحکام کافی بوده و از نظر اقتصادی به صرفه باشد. می توان اطلاعات مورد نیاز در مورد مشخصات تیرآهن مودنظر را از جدول اشتال به دست آورد.

4.تفاوت تیرآهن هاش و معمولی در روش تولید

به طور کلی روش های تولید تیرآهن ها  به غیر از تیرآهن لانه زنبوری یکسان است و همگی به در طی فرآیند نورد گرم تولید می شوند؛ البته فرآیند تولید تیرآهن ها با توجه به نوع و شکل ماده اولیه کمی با هم تفاوت دارد. برای تولید تیرآهن از ماده اولیه اسلب های مستطیلی با اسلب های H شکل استفاده می شود. زمانی که اسلب های مستطیلی در فرآیند تولید تیرآهن معمولی و هاش به کار می روند مرحله شکل دهی تیرآهن سخت و پیچیده تر می شود؛ زیرا برای فرم دهی تیرآهن و به دست آمدن شکل نهایی باید تعداد مراحل بیشتری انجام گیرد. در حالی که وقتی از اسلب های اچ شکل به عنوان ماده اولیه برای ساخت تیرآهن استفاده می شود به این دلیل که از لحاظ شکل ظاهری ماده اولیه شبیه محصول نهایی است فرآیند نورد آسان تر صورت می گیرد. 

پیشنهاد مطالعه ⋙  قیمت میلگرد 14

پیشنهاد مطالعه : ساخت سوله با تیرآهن

کاربردهای تیرآهن هاش

تیرآهن هاش به عنوان تیرهای پهن بال ضد زنگ در صنعت ماشین آلات و ساختمان سازی کاربردهای بسیاری دارد. جنس این تیرها از فولاد یا آلومنیوم بوده و در حال حاضر نیز برای ساخت ساختمان های مسکونی مدل های چوب و کامپوزیت آن نیز استفاده می شود. علت استفاده زیاد از این نوع تیرآهن دارا بودن خاصیت انعطاف پذیری بالا، ساخت سریع و کم هزینه است. این تیرآهن در ساختار سازه بسیار اهمیت دارد؛ زیرا نقش بسزایی را در استحکام سازه ایفا می کند برای مثال برای تشکیل سقف و کف می توان این تیرآهن را به صورت موازی با زمین قرار داد. کاربرد دیگر تیرآهن هاش در ساختمان پل‌ها است که در ساخت روگذرها در بزرگراه‌ ها و پل ‌های هوایی به عنوان تکیه گاه مورد استفاده قرار می گیرد.

جمع بندی

دو کاربرد مهم تیرآهن در صنعت ساختمان سازی و راه سازی است و آن به عنوان یک قطعه ساختاری افقی در سازه به کار می رود تا نیروهای عمودی وارد بر سازه را تحمل کند. از رایج ترین تیرآهن ها در صنعت ساخت و ساز تیرآهن I و تیرآهن  H است و از لحاظ شکل ظاهری با هم تفاوت هایی دارند.  این مقاله تفاوت تیرآهن هاش با معمولی را بیان کردیم و گفتیم سطح مقطع در تیرآهن هاش بزرگتر از معمولی است و این تیرآهن مقاومت زیادی در برابر بارهای برشی و خمشی دارد. به همین دلیل این نوع تیرآهن در پروژه‌های با ریسک و حساسیت بالا و ساختمان های با ارتفاع زیاد بسیار مناسب است.

امتیاز خود را ثبت کنید

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد