اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

روش و مراحل تولید ورق سیاه |2 روش تولید ورق

زمان مطالعه : 8 دقیقه
مراحل تولید ورق سیاه

مراحل تولید ورق سیاه چگونه است؟ ورق سیاه یا ورق فولادی یک محصول پر کاربرد در صنایع مختلف می باشد . اگر به اطراف خود نگاه کنید ورق سیاه و یا محصولات تولید شده از آن را در همه جا می بینید. از اتومبیل و ماشین آلات گرفته تا نمای خانه و مبلمان و بسیاری کاربردهای دیگر. از ورق های فلزی می توان بسیاری از مقاطع فولادی و پروفیل ها را تولید نمود .این محصول به دلیل انعطاف پذیری، دوام و مقاومت کششی خوبی که دارد در صنعت و ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد .ورق های فلزی به دو صورت نورد گرم و سرد تولید می شوند. یکی از انواع ورق های که در بازار موجود است و به روش نورد گرم تولید می شود ورق سیاه می باشد. روش تولید ورق و همچنین قیمت شمش تختال آن و قیمت آهن بر قیمت ورق تولید شده اثر گذار است .در ادامه این مقاله از آهن جم همراه باشید تا با مراحل تولید ورق سیاه آشنا شویم.

ورق سیاه یکی از انواع ورق آهنی میباشد که مهمترین و پرکاربرد ترین نوع ورق در دسته های آهن آلات میباشد.مراحل تولید ورق سیاه طبق فرایند نورد گرم میباشد. این محصول نوعی فلز مسطح است با ضخامت های متفاوت از ۱.۵ میلی متر به بالا که سطح آن صیقلی است. این ورق را در صنایع مختلف برش داده و در اشکال مختلف مورد استفاده قرار می دهند. ورق سیاه به دو صورت رول و برش خورده (شیت) تولید می شود. ورق سیاه همان ورق گرم میباشد .ورق گرم نیز به دو بخش معمولی و صنعتی تقسیم می شود که هر کدام از این ورق ها استاندارد های متفاوتی دارند. در مراحل تولید ورق سیاه فولاد در دمای بالاتر از دمای تبلور مجدد فولاد قرار می گیرد و در نهایت به شکل ورق صاف و صیقلی در می آید .البته کیفیت سطح آن از ورق های سرد کمتر است اما در ضخامت های بیشتری تولید می شود .انواع ورق گالوانیزه هم از ورق های سیاه تولید میشود و قیمت این نوع ورق بر قیمت ورق گالوانیزه تاثیر گذار است.

پیشنهاد مطالعه ⋙  میلگرد کلاف چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

به طور کلی ورق  با استفاده از دو نوع تکنولوژی مختلف تولید میشود که به آنها نورد سرد و نورد گرم گفته می‌شود .تفاوت نورد گرم و سرد نیز تفاوت در دمای شمش های اسلب قبل از عملیات نورد می باشد. در نورد گرم تختال قبل از نورد گرم میشود و حالت موم سانی پیدا میکند ومحصول خروجی ورق سیاه یا ورق گرم نام می‌گیرد. در نورد سرد تختال در دمای معمولی اتاق میباشد و به خط نورد میرود و محصول خروجی ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه می باشد.

ورق سیاه

چرا به ورق نورد گرم ورق سیاه گفته می شود ؟

در بازار و در بین فروشندگان ورق بیشتر از اسم ورق سیاه استفاده می شود اما علت این نام چیست؟ مراحل تولید ورق سیاه به گونه ای است  که مواد اولیه تولید ورق در دمای بسیار بالا ذوب شده و طی فرایند نورد به شکل ورق در می آیند. ورق تولید شده به علت دمای بالا ظاهری مات به خود میگیرد. به خاطر رنگ ظاهری آن در بازار از نام ورق سیاه برای آن استفاده می شود. اما با توجه به اینکه از روش نورد گرم تولید می شود به آن ورق گرم هم می‌گویند.

نورد چیست؟

فرایند نورد برای تولید بسیاری از مقاطع فولادی ازجمله ورق سیاه ،میلگرد ،تیر آهن، نبشی، ناودانی و سایر مقاطع مورد استفاده قرار می گیرد و نوع فرایند تولید و قیمت مواد اولیه بر قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن موثر است. مراحل تولید ورق سیاه نیز طی فرایند نورد گرم میباشد .نورد یکی از فرایندهای شکل دهی فلزات و کاهش ضخامت مقاطع فلزی می باشد. در فرایند نورد شمش های فلزی که به صورت بیلت بلوم و اسلب می باشند در کوره های پیشگرم قرار می گیرند تا به دمای مناسبی رسیده و حالت موم سانی پیدا کنند. سپس از بین غلتک های مخصوصی عبور می کنند و به شکل محصول مورد نظر در می آیند. فرایند نورد برای تولید ورق های فلزی در دو نوع سرد و گرم میباشد. در نورد گرم شمش ها قبل از این که در بین غلطک ها و تحت فشار قرار بگیرند گرم شده و حالت موم سانی پیدا می کنند به همین علت، فرایند نورد گرم آسانتر انجام میشود. در نورد سرد شمش ها قبل از این که دربین غلتک ها و در فشار قرار بگیرند در دمای معمولی میباشند و بیشتر فعالیت نورد با فشار غلتک ها توسط جک های هیدرولیکی انجام می شود. محصولات نورد سرد  سایز های دقیق تری دارند همچنین کیفیت سطح آنها به علت اینکه تغییرات دما ندارند بیشتر است.

پیشنهاد مطالعه ⋙  آشنایی با تیرآهن نرمال و کاربردهای آن
نورد گرم_آهن جم

مراحل تولید ورق سیاه

همان‌طور که گفتیم ورق سیاه با فرایند نورد گرم تولید می شود که در ادامه به توضیح آن می پردازیم. تولید ورق سیاه در سه مرحله انجام می شود.

  • تولید تختال اولیه در واحد ریخته گری مداوم
  • کاهش ضخامت آن و عرض تختال به میزان زیاد در واحد نورد گرم
  •  تبدیل تختال به ورق با ضخامت ۱ تا ۷ میلیمتر

در صورت لزوم در مرحله آخر، نورد سرد روی ورق های تولید شده انجام می‌شود تا ورق های با  ضخامت بسیار کمتر و کیفیت سطح بالاتر تولید شود .

برای تولید ورق سیاه ابتدا به شمش های تختال نیاز داریم که شمش تختال با استفاده از روش ریخته گری مداوم تولید می شود. روش ریخته گری مداوم یک پدیده بسیار مهم و پیشرفته متالورژیکی است که در آن سرعت تولید تختال زیاد و کیفیت متالورژیکی آن نیز بهبود می یابد. یکنواختی و بی عیب بودن تختال ها باعث می شود که ضایعات تولید در هنگام نورد کمتر باشد. برای تولید تختال مواد اولیه تولید آن در کوره های ذوب ریخته می شود. پس از آن که مذاب آماده شد آلیاژ آن سنجیده می شود در نهایت مذاب تولید شده در قالبهای شمش اسلب ریخته میشود و سرد میشود.پیشنهاد میشود مقاله آلیاژ چیست را مطالعه کنید.
برای اینکه شمش های اسلب را به ورق سیاه تبدیل کنیم روی آنها فعالیت نورد گرم اجرا می شود .تختال ها ابتدا در کوره های پیش گرم قرار می گیرند تا به دمای مورد نیاز برای ورود به خط نورد گرم برسند. تختال ها باید قبل از وارد شدن به خط نورد حالت موم سانی پیدا کنند .

خطوط نورد گرم شامل مراحل زیر است:

  • کوره های پیش گرم
  • پوسته شکن
  • نورد خشن کار
  • میز انتقال تختال
  • دستگاه برش و پوسته شکن ثانویه
  • نورد پایانی
  • خنک کن های آبی
  • دستگاه کلاف بسته بندی

قفسه نورد خشن کار

در ادامه مراحل تولید ورق سیاه پس از اینکه شمش های اسلب از کوره های پیشگرم خارج شدند با فشار آب پوسته زدایی میشوند و وارد قفسه نورد خشن میگردند و از میان غلطک های نورد عبور می‌کنند. غلطک ها در خلاف جهت یکدیگر حرکت کرده و نیروی به تختال ها وارد می کنند که سبب کاهش ضخامت و افزایش طول تختال می‌شود. در این مرحله تا ۷۵ درصد ضخامت ورق ها کمتر میشود.به دلیل فشار وارد بر قطعه خواص فیزیکی و مکانیکی محصول خروجی بهبود خواهد یافت .به دلیل کاهش ضخامت تختال عرض ورق های تولیدی افزایش می یابد که توسط غلتک های عمودی کنترل میشود. در قفسه های تعبیه شده برای نورد خشن ۲ الی ۴ غلطک وجود دارد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  میلگرد حرارتی چیست

جعبه کلاف

از مراحل تولید ورق یاه عبور از جعبه کلاف میباشد.ورق ها با عبور از بین غلتک ها به جعبه های کلاف می رسند. هدف از قرار دادن جعبه های کلاف یکنواخت کردن خواص مکانیکی و دمای ورق است. مجدد ورق ها که یک پوسته اکسید روی آنها تشکیل شده با آب پوسته زدایی می شوند و به مرحله نهایی می روند.


قفسه نورد نهایی

در مرحله نهایی ۵ تا ۷ قفسه نورد قرار دارد که با عبور ورق از تمامی این قفسه ها ضخامت ورق تولید شده باز هم کاهش می یابد.


واحد خنک کاری

بعد از خارج شدن ورق از مرحله نهایی روی میز های خنک کننده قرار گرفته و دمای آن ها کاهش پیدا میکند. دمای ورق در این مرحله  از ۸۵۰ درجه سانتی گراد تا دمای ۵۸۰ درجه کمتر میشود.


مرحله کلاف پیچ و بسته بندی

در نهایت ورقها بعد از مرحله خنک کاری پیچیده شده و به صورت کلاف در می آیند و در ادامه به طور کامل سرد میشوند و  آماده بارگیری از کارخانه هستند.

مقاله از آهن جمahanajm.com

سوالات متداول

ورق به دو روش نورد گرم و سرد تولید میشود.

ورق سیاه به روش نورد گرم تولید شده و به همین دلیل به آن ورق گرم گفته میشود.

ورق سیاه از لحاظ آلیاژ، سایز و نوع بسته بندی انواعی دارد.ورق سیاه در شکل های رول و شیت تولید شده و در آلیاژ های st37 و st52 و st44 , … موجود میباشد.

4/5 - (4 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد