0
ورود و عضویت
×
آهن جم
ورود و عضویت
0

انواع ورق آجدار و کاربرد آنها

زمان مطالعه : 6 دقیقه
انواع ورق آجدار

در این مقاله از آهن جم می خواهیم در مورد انواع ورق آجدار و کاربردهای آن صحبت کنیم .ورق آجدار یکی از ورق های پرکاربرد و مهم می باشد.این محصول در دسته ورق های نورد گرم st37 قرار می‌گیرد. این ورق ها از فلزات مختلفی از جمله فولاد، آلومینیوم، استیل،برنج و مس و حتی گاهی در حالت گالوانیزه تولید می‌شوند . وجه تمایز آنها باورق های ساده فولادی که آنها را تحت عنوان ورق سرد و گرم می شناسیم در نقش و نگار ها و برآمدگی های است که روی سطح آنها میباشد . یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت انواع ورق آجدار این است که از چه فلز و آلیاژی تولید شود و همچنین قیمت ورق های ساده و قیمت آهن تاثیر گذار می باشند. به ورق آجدار ورق امباست نیز گفته می‌شود. طرح هایی برجسته روی این ورق وجود دارد که به شکل های مورب ،الماسی، لوزی، دایره،عدسی و بادامی می باشند. معمولا این ورق ها را در هنگام عبور از پل های عابر پیاده یا در هنگام استفاده از آسانسور مشاهده کرده ایم ،مهمترین کاربرد ورق آجدار ایجاد اصطکاک و جلوگیری از سر خوردن افراد می‌باشد. این ورق در مکانهایی استفاده می شود که سطح شیب دار بوده تا باعث شود از زمین خوردن و لیز خوردن افراد و اجسام جلوگیری شود. ورق های آجدار یا امباست از جنس مختلفی تولید می‌شود که هر کدام از آنها کاربرد های خاص خود را دارد. در ادامه این مقاله به بررسی انواع ورق آجدار از لحاظ جنس،شکل ظاهری ،استانداردهای تولید آن و موارد استفاده هرکدام می پردازیم. همچنین شما می توانید در سایت آهن جم قیمت ورق آجدار و قیمت سایر ورق های فولادی گالوانیزه و غیره را دریافت کنید.

دسترسی سریع به محتوای مقاله

پیشنهاد مطالعه ⋙  از بین بردن زنگ زدگی زیاد +روش های خانگی و صنعتی

ورق آجدار چیست؟

برای آنکه با انواع ورق آجدار آشنا شویم ابتدا می خواهیم بدانیم که ورق آجدار چیست و چگونه تولید میشود. ورق آجدار یکی از پرکاربرد ترین و پرمصرف ترین مصالح ساختمانی است که معمولاً در بام سازه های مختلف، در پله های اضطراری، در آسانسور ها و در مکان های شیب دار مورد استفاده قرار می گیرد. برجستگی های منظمی در سطح ورق آجدار طبق الگوی منظمی ایجاد شده است .به این برجستگی ها اصطلاحا آج گفته می‌شود . آج ها اشکل مختلفی دارند که هرکدام به نام خاصی شناخته میشوند،مثلا ورق آجدار بادومی یا عدسی،یا ورق آجدار طرح لوزی  و…

این برجستگی ها باعث می‌شود از لیز خوردن افراد یا اجسام روی این ورق جلوگیری شود .نام دیگر این محصول ورق شطرنجی، ورق برجسته یا ورق کف سازی میباشد.در ورق های آجدار فقط یه روی ورق دارای طرح های برجسته میباشد.معمولا سطح این نوع ورق ها براق میباشد. ورق های آجدار ابتدا در سال ۱۸۲۰ توسط یک مهندس انگلیسی تولید شدند. انواع ورق اجدار ابتدا با استفاده از آهن فرفورژه تولید شد .اما امروزه ماده اولیه تولید این محصول فولاد می باشد. در حال حاضر انواع مختلفی از ورق های آجدار به صورت آلومینیوم، استیل، گالوانیزه تولید و روانه بازار می گردند.

پیشنهاد مطالعه : ورق گالوانیزه چیست؟

قیمت ورق آجدار

روش تولید ورق آجدار

همانطور که در ابتدا گفتیم انواع ورق آجدار از روش نورد گرم تولید می شود. به این صورت که شمش های فولادی که معمولاً از نوع تختال یا اسلب هستند با مقطع و طول مشخصی وارد کوره های پیش گرم می شوند. سپس حرارت داده می شوند تا به دمای مورد نظر برای انجام عملیات نورد برسند و به اصطلاح کمی حالت خمیری پیدا کنند. بعد از این مرحله زمانی که شمش ها به درجه حرارت مشخص رسیدند از قفسه‌های پوسته زدایی عبور می‌کنند . در مرحله نورد شمش های گرم از غلتک های مخصوص عبور می کنند .که باعث می شود که شمش های گرم  مرتباً ضخامت شان کاهش و طول افزایش پیدا کند. هدف از پوست زدایی کاهش سطح مقطع شمش های فولادی و افزایش طول آنهاست. در مرحله نهایی نورد ورق های تولید شده یا همان شمش هایی که تا حد مورد نظر ضخامت شان کاهش پیدا کرده است از غلتک های مخصوص عبور پیدا می‌کند، که این غلتک ها در سطح خود طرح هایی را دارند که این طرح ها را روی سطح هک می کنند. سرانجام ورق آجدار تولید می‌شود .انواع ورق آجدار ضخامتی بین ۱.۵ تا ۱۰ میلیمتر دارند. عملیات غلتک کاری خطوط نورد گرم به طور مستقیم بر کیفیت محصول نهایی اثرگذار خواهد بود .بنابراین جهت افزایش کیفیت و بهره وری ورق نهایی باید به جنس و مشخصات متالورژیکی و مکانیکی غلطک ها و همچنین نحوه استفاده از آنها در بخش نورد گرم و آجزنی توجه و دقت شود.انواع ورق آجدار معمولاً در ایران از جنس st37 هستند. اما از فولادهای st52 و st44 نیز میتوان این ورق ها را تولید کرد .ورق های آجدار به دو صورت رول و شیت فابریک تولید می‌شوند که عموماً حالت شیت در بازار عرضه و مصرف میشود. به خاطر مصرف زیاد این ورق کارخانه های زیادی در ایران انواع ورق آجدار را تولید می کنند. از جمله کارخانه فولاد مبارکه و گیلان، اما گاهی اوقات نیز واردات ورق آجدار داشته ایم.

پیشنهاد مطالعه ⋙  ورق رنگی

انواع ورق آجدار

انواع ورق آجداربه دو نوع پرسی و فابریک تقسیم می شود. 

ورق های پرسی همان ورق های ساده هستند که اشکال متفاوتی از طریق دستگاه های پرس و سمبه زن بر روی آنها ایجاد می‌گردد.پشت این نوع ورق به علت اینکه خالی میباشد دارای فرورفتگی و بیرون زدگی است.این نوع ورق کیفیت پایین تری نسبت به ورق آجدار فابریک دارد و در مکان هایی عبور و مرور و فشار کمتر است استفاده میگردد.ممکن است این ورق در طول زمان دچار تغییر شکل شده و خاصیت اصطکاک آن کم شود.
اما ورق های فابریک ورق هایی هستند که لایه‌ای از آج به آنها اضافه می‌شود. و به همین دلیل ورق های فابریک به خاطر اینکه یک لایه آج دارند نسبت به ورقه های پرسی سنگین تر هستند. معمولاً ورق های فابریک ظاهر و کیفیت بالاتر و قیمت بالاتری هم دارند . پشت این ورق ها کاملا صاف میباشد به خاطر اینکه یک لایه ورق جداگانه است.این نوع محصول در سال ۹۵ در شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ضخامت ۲ میلی متر تولید شد .این ورق از کشور های روسیه،چین و قزاقستان نیز وارد میشود.

برای مشاهده قیمت میلگرد کلیک کنید

ورق آجدار آهنی

یکی دیگر از انواع ورق آجدار که پرکاربرد می باشد ورق آجدار آهنی است. ورق آجدارآهنی از جنس آهن است و از ورق های معمولی با استانداردهای st۴۴ ،st۳۷ ،st۵۲ تولید و روانه بازار می‌شود. یکی از معایب ورق آجدار آهنی زنگ زدگی و نداشتن مقاومت در برابر خوردگی میباشد، به همین دلیل این ورق در مناطق مرطوب مصرف نمی شود.

پیشنهاد مطالعه ⋙  میلگرد مناسب رابیتس کاری

ورق آجدار گالوانیزه

 یکی دیگر از انواع ورق آجدار که ضد زنگ و دارای مقاومت در برابر خوردگی میباشد ورق گالوانیزه آجدار میباشد.این ورق با توجه به این ویژگی پرکاربرد میباشد.این نوع ورق طی انجام عملیات گالوانیزه کردن روی ورق های دیگری تولید میشود.به این صورت که پوششی از فلز روی بر سطح ورق معمولی ایجاد میشود که اینکار خاصیت ضد زنگی به این ورق میبخشد.با اضافه کردن یک لایه روی به ورق معمولی طبعا وزن ورق آجدار گالوانیزه تولید شده افزایش می یابد و قیمت این ورق بالاتر می‌رود.این نوع ورق در مکان های مرطوب مثل سقف های شیروانی و محیط های دریایی مثل کف کشتی ،برای ساخت نوارنقاله و .‌.. مورد استفاده قرار میگیرد.

آهن جم_www.ahanjam.com

5/5 - (2 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد