اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

0
ورود و عضویت
اخبار لحظه ای

هنوز تغییری یافت نشده است

×
آهن جم
ورود و عضویت
0

تفاوت ظاهری میلگرد A3 ، A2 ، A1 و A4

زمان مطالعه : 5 دقیقه
تفاوت میلگرد a2 و a3

به مطالعه مقاله تفاوت ظاهری میلگرد A3 ، A2 ، A1 و A4 خوش آمدید. 
شما میتوانید جهت دریافت قیمت انواع میلگرد از جمله قیمت میلگرد ،قیمت میلگرد ساده ، قیمت میلگرد کلاف آجدار بر روی لینک های مربوطه کلیک کنید و جدیدترین قیمت میلگرد را در آهن جم دریافت کنید.
همچنین میتوانید علاوه بر قیمت تیرآهن، قیمت روز آهن شامل قیمت تیرآهن IPE، قیمت تیرآهن لانه زنبوری و قیمت تیرآهن هاش، قیمت ورق، قیمت نبشی، قیمت ناودانی، قیمت سپری، قیمت پروفیل، قیمت لوله، قیمت خاموت، قیمت محصولات مفتولی، قیمت شمش و قیمت لوازم سوله را از آهن جم دریافت کنید.‌ جهت دریافت اطلاعات بیشتر، میتوانید با بخش فروش و پشتیبانی آهن جم، با شماره 03133869211 تماس بگیرید.

میلگردها قطعاتی فولادی هستند که در صنعت ساختمان سازی نقش مهمی برعهده دارند. این قطعات فلزی که به آن ها تقویت کننده نیز می گویند، طی فرآیند نورد گرم ساخته شده و به 2 دسته آجدار و ساده (A1) تقسیم می شوند. انواع آجدار میلگرد خود به سه گروه با عنوان های A2، A3 و A4 طبقه بندی می شوند که هر کدام از آن ها کاربردها و ویژگی های مخصوصی دارند.

پیشنهاد مطالعه ⋙  تیراهن مناسب برای ساختمان سه طبقه

هر کدام از میلگردها با توجه به ویژگی های شیمیایی، فیزیکی و همچنین شکل ظاهری شان برای موارد مختلفی مانند بالا بردن مقاومت کششی بتن در برابر فشارهای وارده استفاده می شوند. ما در این مطلب قصد داریم تا تفاوت میلگرد a2 و a3 با سایر میلگردها را برای تان توضیح دهیم، بنابراین در ادامه همراه ما باشید.

تفاوت میلگرد a2 و a3

1- آشنایی با انواع میلگردها

همانطور که پیش از این گفتیم میلگردها با توجه به استانداردهای مختلف به 4 دسته تقسیم می شوند که ویژگی های شان به صورت زیر است:

. میلگرد ساده یا a1

ویژگی اصلی این میلگرد قابلیت تغییر شکل و جوشکاری است. میلگردهای ساده همانند نام شان هیچگونه برجستگی یا آج در سطح خود نداشته و از نظر ظاهری کاملا بدون شیار و صاف هستند.

. میلگرد آجدار مارپیچی یا a2

این نوع از میلگرد برای عملیات های مختلف ساختمانی مانند خاموت زنی مناسب بوده و تا حد امکان بهتر است که از جوشکاری آن ها پرهیز شود. آج های این میلگرد به صورت فنری شکل و موازی بوده و در مقایسه با میلگرد ساده شکننده تر است.

. میلگرد آجدار جناغی یا a3

تفاوت میلگرد a2 و a3 در کاربرد و شکل ظاهری آن هاست. به این صورت که میلگردهای a3 به هیچ عنوان قابلیت جوشکاری نداشته و برای استفاده در زوایای تند و تغییر شکل های فراوان مناسب نمی باشد. این نوع میلگرد پرمصرف ترین گروه میلگردها در صنعت ساخت و ساز است. این نوع میلگرد بیشتر به عنوان میلگرد های طولی در آرماتور بندی ستون و فونداسیون استفاده میشود.تعداد میلگرد در هر ستون ساختمان سه طبقه یا یک طبقه به ابعاد ستون و بزرگی سازه بستگی دارد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  شرایط نگهداری و انبار میلگرد

. میلگرد آجدار مرکب یا a4

این نوع میلگرد به علت داشتن کربن زیاد سختی بسیار بیشتری نسبت به سایرین داشته و کمتر از آن ها در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

2- تفاوت های ظاهری انواع میلگردها

تفاوت اصلی بین این ۴ گروه در شکل ظاهری شان می باشد. میلگردهای ساده از آنجایی که هیچگونه برجستگی یا عاج روی سطح شان ندارند، به راحتی از سایرین قابل تشخیص خواهند بود. تفاوت میلگرد a2 و a3 در آج آن هاست، به این صورت که در میلگردهای a2 پیچ ها حول محور طولی قرار گرفته و در a3 آج های عرضی به شکل هشتی مشاهده می شود. در نهایت میلگرد a4 نیز به شکل چهار نیم مارپیچ ساخته شده که در دو طرف آج طولی آن، به صورت هفت و هشت ایجاد شده اند.

3- تفاوت میلگردهای a2 و a3

علاوه بر تفاوت میلگرد a2 و a3 در شکل ظاهری، این دو نوع از نظر وزنی نیز به صورت جزئی بایکدیگر متفاوت بوده و کاربردهای مختلفی دارند. به طور کلی انواع آجدار میلگرد از گروه ساده سنگین تر بوده و در صورت داشتن سایز یکسان، تفاوت وزن میلگرد a2 و a3 با نوع آجدار مرکب، تقریبا یکسان است. ویژگی های فیزیکی و شیمیایی میلگردهای a2 و a3 نیز تا حد زیادی با یکدیگر متفاوت است، به صورتی که از نوع a2 در آرماتورهای عرضی و از a3 در آرماتورهای طولی استفاده می شود. همچنین از آن جایی که میلگردهای a3 ترد تر بوده و قابلیت شکل پذیری کمتری دارند، نمی توان از آن ها در بخش هایی مانند ستون، تیرچه و دال، دیوار برشی و.. استفاده کرد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  سقف تیرچه بلوک چیست؟ اجزا ،مزایا و معایب آن

4- نحوه تشخیص انواع میلگرد

 

  1. همانطور که گفته شد، میلگردهای گروه a1 به علت ساده بودن و نداشتن هیچ گونه آج در سطح شان، به راحتی قابل تشخیص بوده و از سایرین متفاوت هستند.
  2. چنانچه در طول میلگرد آج هایی به شکل فنر مشاهده شود، میلگرد مورد نظر از نوع a2 یا آجدار مارپیچی است.
  3. تفاوت میلگرد a2 و a3 در آج به این شکل است که میلگرد a2 دارای آج های منفرد بوده، اما میلگرد a3 با آج های ضربدری شکل ایجاد شده است. همچنین طبق استانداردهای تعریف شده، نوع a2 آج مارپیچی موازی داشته، و میلگرد a3 آج های جناقی (۷ و ۸) دارد.
  4. میلگردهای a4 با ویژگی شکننده بودن شان شناخته شده و قابلیت جوشکاری چندانی ندارند. این نوع میلگردها کاربرد زیادی ندارند و معمولا در ساخت سازه های سنگین استفاده می شوند.

کلام پایانی

ما در این مطلب سعی کردیم تا شکل ظاهری انواع میلگرد و تفاوت میلگرد a2 و a3 با سایر گروه ها را برای تان توضیح دهیم. همانطور که گفته شد، هر کدام از این گروه ها ویژگی های خاصی داشته که همین امر آن ها را برای استفاده در زمینه های متفاوت مناسب کرده است. در نهایت امیدواریم که نکات گفته شده برای شما کاربردی بوده باشد.

امتیاز خود را ثبت کنید

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد