0
ورود و عضویت
×
آهن جم
ورود و عضویت
0

تحلیل هفتگی بازارآهن فولاد|هفته دوم آذر1401

زمان مطالعه : 9 دقیقه
تحلیل هفتگی بازار آهن

در این مقاله از آهن جم به تحلیل هفتگی بازار آهن در هفته ای که گذشت و پیش بینی تحولات در هفته آینده میپردازیم.یکی از مهمترین چالش هایی که برای فعالان در بازار آهن و فولاد و ساختمان سازی وجود دارد، این است که باید مرتباً در جریان نوسانات قیمتی و اتفاقات بازار باشند.تا بتوانند همواره سرمایه و کسب و کار خود را در نقطه امنی قرار دهند و برای آینده کسب و کار خود با توجه به رخدادهای بازار برنامه ریزی کنند .از این رو در ادامه مطلب به تحلیل هفتگی قیمت ها در بازار آهن و فولاد و رخدادهای تاثیرگذار و روند قیمت ها صحبت خواهیم کرد. همانطور که می دانیم موارد زیادی وجود دارد که بر قیمت آهن در ایران تاثیر می گذارد که در ادامه به آن میپردازیم.

قیمت آهن و فولاد به عوامل مختلفی بستگی دارد که در تحلیل هفتگی بازار آهن اثرگذار است.از جمله این عوامل عبارتنداز :

  • نوسانات قیمت دلار
  • نیاز صنایع وابسته
  • میزان عرضه و تقاضا و عرضه ها در بورس کالا
  • قیمت نفت
  •  میزان صادرات و واردات
  • هزینه‌های حمل و نقل
  • قیمت‌های جهانی آهن و فولاد از جمله قیمت سنگ آهن و غیره

حال برای پیش بینی قیمت آهن در هفته آینده باید به این موارد نیز دقت کنیم. مورد دیگری که بر قیمت آهن و فولاد در بازار ایران تاثیرگذار است میزان تقاضا نیز می باشد .همانطور که در هفته های اخیر مشاهده کردیم با توجه به ثبات قیمت در بازار ارز در بازار آهن و فولاد نیزثبات داشتیم و یکی از دلایل عمده، نبود نوسان های قیمتی در بازار آهن و فولاد، رکود عمیق و نبود تقاضا می باشد. با توجه به این موارد در هفته پیش رو نیز اگر رکود در بازار و نبود تقاضا به همین منوال ادامه پیدا کند و همچنین در قیمت ارز نوسان چشمگیری نداشته باشیم باز هم ثبات قیمتی و سکوت در بازار آهن را شاهد خواهیم بود.در پایان این هفته افزایش هایی در قیمت سنگ آهن و مواد اولیه تولید آهن در بازار جهانی مشاهده شد که درصورت ادامه پیدا کردن این افزایش ممکن است قیمت های آهن و فولاد در ایران نیز تحت تاثیر قرار بگیرد.البته با توجه به فصل سرد طبیعتاً میزان تقاضای آهن و فولاد در بازار ایران کاهش پیدا میکند که اثر کاهشی برقیمت ها دارد.

تغییرات قیمت دلار در بازار آزاد و سکه طلا

در تحلیل هفتگی بازار آهن یکی از موارد مهم تغیرات قیمت ارز و طلا میباشد.در ابتدای این هفته و در روز شنبه قیمت دلار در بازار آزاد افزایش داشت و سکه هم  رکورد قیمتی خود را شکستو اما با وجود اینکه قیمت ارز تاثیر گذار بر بازار آهن و فولاد می باشد ،شاهد افزایش قیمت نبودیم و ثبات و کاهش قیمت ها رصد شد .

پیشنهاد مطالعه ⋙  تحلیل هفتگی بازار آهن |هفته سوم آذر1401

در روز یکشنبه نیز دلار  افزایش قیمت پیدا کرد. همچنین سکه و طلا نیز افزایش قیمت داشتند و سکه به کانال ۱۷ هزار تومان رسید. اما همچنان بازار فولاد روند روز گذشته را پیمود و در اکثر زمینه ها همچون میلگرد، نبشی و ناودانی ثبات قیمت داشت. و رکود در بازار نیز مانند روزهای قبل مشاهده شد.

در روز دوشنبه نیز همچنان قیمت دلار در بازار آزاد صعودی بود و همچنین قیمت طلا نیز افزایش یافت.در نهایت با توجه به صعودی شدن نرخ دلار ،بازار آهن از وضعیت ثابت نسبی خارج و قیمت ها کمی افزایشی شدند.
روز سه‌شنبه نیز شاهد افزایش قیمت جزئی قیمت دلار بودیم. اما در بازار آهن افزایش زیادی را شاهد نبودیم با این وجود تولیدکنندگان سعی دارند با افزایش قیمت دلار نوسان افزایشی را به بازار آهن نیز منتقل کنند. اما رکود در بازار آهن آلات نوسان های قیمتی ناشی از افزایش قیمت دلار را خنثی میکند. قیمت طلا و سکه در روز سه شنبه کاهشی شد.در روز چهارشنبه قیمت ارز و دلار در بازار آزاد رو به کاهش شد با توجه به اینکه از روز شنبه تا سه شنبه دلار افزایش های جزئی داشت در روز چهارشنبه دلاردربازارآزاد کاهشی شد ولی در پایان روز افزایش جزیی مشاهده شد. 
روز پنجشنبه نیز ثبات و مقاومت در قیمت دلار در بازار آزاد مشاهده شد و قیمت سکه و طلا هم تغییرات چشمگیری نداشت.

تغییرات قیمت دلار

عرضه محصولات فولادی در بورس کالا در هفته گذشته

در ادامه تحلیل هفتگی بازار آهن به تحولات بورس کالا میپردازیم.شنبه در بورس کالا یک میلیون و ۵۱۳هزار و ۹۳۰ تن محصول فولادی در تالار صنعتی و حراج باز عرضه شد،که این سبد شامل شمش بلوم، میلگرد ساده صنعتی، میلگرد کلاف، ناودانی، تیرآهن، سنگ آهن دانه بندی، کنسانتره سنگ آهن، گندله سنگ آهن، آهن اسفنجی و آهن اسفنجی بریکت بود. که در ادامه مقداری از محصولات روی تابلو از جمله میلگرد ساده صنعتی وشمش بلوم به علت کمبود تقاضای لازم حذف گردید. و محصولاتی همچون تیرآهن ها و میلگردو کلاف عرضه شده همه مورد معامله قرار گرفت. مقداری از عرضه های آهن اسفنجی و آهن اسفنجی بریکت به معامله رسید.

در روز یکشنبه قرار بود ۵هزار تن محصول فولادی در تالار صادراتی کیش معامله شود که به دلیل نبود تقاضای لازم بر روی تابلوی معاملاتی تالار صادراتی بورس قرار نگرفت.و در همین حال در ابتدا ۵ هزار تن شمش بلوم با قیمت پایه ۱۴۱ هزار ریال در تالار معاملاتی قرار گرفت ولی در ادامه به دلیل نبود تقاضا حذف شد.
در روز دوشنبه قرار بود حدود ۴۱۱ هزار تن محصول فولادی در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا معامله شود که از این حجم حدود ۳۱۷ هزار تن به روی تابلوی معاملات راه یافت. سبد عرضه شامل شمش بلوم ،تختال c، تختال SM،ورق گالوانیزه G، ورق سرد B و ورق قلع اندود بود. از عرضه های روز دوشنبه شمش بلوم، ورق گالوانیزه، ورق سرد و ورق قلع اندود مورد معامله قرار گرفتند.
روز سه شنبه در بورس کالا بیش از ۵۴ هزار تن محصول فولادی عرضه شد که این محصولات در تالار صنعتی بورس کالا عرضه شدند .این سبد شامل آهن اسفنجی بریکت، ورق گالوانیزه  و ورق قلع اندود و ورق رنگی و ورق سرد بود. از میان اقلام موجود در این سبد آهن اسفنجی، ورق قلع اندود و ورق سرد معامله شدند.
روز چهارشنبه در بورس کالا حدود ۳۹۰ هزار تن محصول فولادی در تالار صنعتی بورس کالا عرضه شد که این سبد شامل میلگرد تیر آهن ناودانی و نبشی بود. از ۳۹۰ هزار تن کالایی که قرار بود در بورس کالا عرضه شود ۱۸۲ هزار تومان به روی تابلوی معاملات راه یافت. از تمامی اقلام عرضه شده مقداری از آنها مورد معامله قرار گرفت. اما چیزی که جلب توجه میکرد این بود که با توجه به اینکه حجم عرضه میلگرد نسبت به هفته پیش کاهش داشت ،حدود ۹۲ درصد میلگرد عرضه شده در بورس کالا مورد معامله قرار نگرفت .این موضوع نشان دهنده عمق رکود در بازار آهن، تاثیرات منفی قیمت‌گذاری دستوری و همچنین نبود تصویری از آینده بازار آهن و فولاد برای فعالان می باشد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  تحلیل هفتگی بازار آهن در هفته سوم فروردین 1402

تغییرات قیمت میلگرد در هفته گذشته


روز شنبه 5 آذر 1401 قیمت میلگرد عمدتاً نزولی بود و کف نرخ پیشنهادی میلگرد استاندارد در بازار 15,500 تومان تا 15,900 تومان رصد شد. برخی کاهش قیمتی بین ۵۰ تا ۲۰۰ تومان را در لیست قیمت خود لحاظ کردند. در روز یکشنبه نیز قیمت میلگرد در اکثر شرکت ها ثابت اعلام شد و در یک شرکت نیز کاهش قیمت داشت. روز دوشنبه هم قیمت میلگرد با توجه به افزایش نرخ دلار در برخی شرکت ها هنوز ثابت و در برخی از شرکت ها نیز با افزایش قیمت حدود ۵۰ تا ۲۰۰ تومان اعلام شد.
روز سه شنبه نیز با افزایش های جزئی قیمت دلار نوسان بسیار جزئی در قیمت میلگرد ها مشاهده شد و قیمت آنها با افزایشی حدود ۱۰۰ تومان اعلام شد .اما در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با توجه به اینکه بازار ارز هم وارد ثبات قیمت و مقاومت شد قیمت میلگرد ها با ثبات و حتی کاهش جزئی اعلام شد.

تغیرات قیمت میلگرد

تغییرات قیمت تیرآهن

در بازار تیرآهن هم شروع هفته روند نزولی بود و قیمت تیرآهن ها از جمله تیرآهن ذوب آهن هر شاخه حدود ۱۰ تا ۱۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داشتند، در روز یکشنبه قیمت تیرآهن کمی تحت تاثیر بازار ارز قرار گرفت و افزایش قیمت داشت. در شرکت ظفر بناب قیمت ها ثابت اعلام شد اما تیرآهن شرکت ذوب آهن از ۶۰۰ تا هزار تومان افزایش قیمت داشت. و در بخش شاخه ای از ۲۰تا۵۰ هزار نوسان قیمت داشتند. در روز دوشنبه شرکت ظفر بناب قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کرد. و تیرآهن های شرکت ذوب آهن تا ۱۰۰ تومان افزایش قیمت در بخش کیلویی داشتند .روز سه شنبه در بازار تیرآهن نیز مانند سایر مقاطع ثبات قیمت مشاهده شد. فقط تیراهن های شرکت ذوب آهن کیلویی ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند. اما در بخش شاخه ای حدود ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت اعلام می شد.در روز چهارشنبه و پنجشنبه هم ثبات قیمت اعلام شد.

پیشنهاد مطالعه ⋙  گزارش و تحلیل هفتگی بازار آهن در هفته سوم اسفند 1401

تغییرات قیمت نبشی و ناودانی

در ادامه تحلیل هفتگی بازار آهن به قیمت نبشی و ناودانی میپردازیم.روز شنبه در حوزه نبشی و ناودانی هم اکثر شرکت ها ثبات قیمت اعلام کردند و در برخی حدود ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان نیز کاهش داشتیم.
در روز یکشنبه هم در حوزه نبشی و ناودانی بازهم ثبات و کاهش قیمت ها اعلام شد. در روز دوشنبه نرخ محصولات نبشی و ناودانی در برخی از شرکت ها افزایش قیمت داشت و در برخی از شرکت ها ثبات قیمت اعلام شد.سه شنبه در بازار نبشی و ناودانی قیمت محصولات عمدتاً با ثبات یا حدود ۵۰ تا ۴۰۰ تومان کاهش اعلام شد.در پایان هفته نیز تغییرات قیمتی جزیی مشاهده شد.

تغییرات قیمت قوطی وپروفیل

تحلیل هفتگی بازار آهن و قوطی و پروفیل: در روز شنبه نیز در حوزه قوطی و پروفیل با روند نزولی و کاهشی روبرو بودیم و ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشتیم. نرخ قوطی و پروفیل تولید شده از ورق ۲ میلیمتر را بسته به نوع ورق مصرفی از کف ۲۱ هزار تا حول ۲۲۲۰۰و ۲۲۴۰۰تومان مشاهده کردیم. در روز یکشنبه  قیمت پروفیل در ابتدای روز اعلام نشد و فعالان بازار منتظر کشف قیمت دلار و همچنین کارخانجات تولیدی ماندند .اما نهایتاً در اکثر بخش ها ثبات قیمت اعلام شد. روز دوشنبه در اکثر بخش ها ثبات قیمت اعلام شد و در چند شرکت افزایش قیمت جزئی داشتیم.
روز سه شنبه در بازار قوطی و پروفیل در اکثر بخش‌ها ثبات قیمت اعلام شد. اما با توجه به افزایش قیمت دلار تمایل به افزایش قیمت نیز وجود داشت و در چند شرکت از ۱۰۰ تا ۶۰۰ تومان قیمت ها با افزایش اعلام شد.در روز های پایانی هفته نیز تغییرات زیادی مشاهده نشد.

 

آهن جم _ahanjam.com

5/5 - (1 امتیاز)

نظرات

سوال یا نظر شما

شما میتوانید نظر یا سوال خود را برای کامنت کنید.

برای درخواست مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید.

×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل(اعداد انگلیسی) یا ایمیل خود را وارد کنید
ورود شما به معنای پذیرش شرایط ایزی لاگین و قوانین می باشد